memebuy23buy

Megasquirt + 55pin liitin kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    Megasquirt + 55pin liitin kysymyksiä

    Elikkäs, olen siis rakentamassa MS2 V3 lautaa motronic boksin sisään sigun 535:seen.
    Nyt heräsi sitten muutamia kysymyksiä kun olen tekemässä tuota johtosarjan pätkää megan 37pin liittimeltä bmw:n 55pin liittimeen.


    TÄMÄN sivuston ohjeiden mukaan lähdin tuota johtosarjan pätkää rakentelemaan ja TÄTÄ olen nyt käyttänyt mallina tuon johtosarjan tekoon. Eli siis samankaltainen setti tulossa itselleni, jossa mega on alkuperäisen motronicin kuorien sisässä ja johtosarja tarvitsee tehdä siis megan 37-pinnisestä liittimestä tuohon bemarin 55-pin liittimeen.

    Epäselvyyttä on nyt seuraavissa asioissa:
    1. Koska en itse käytä suorasytkää, minun ilmeisesti pitää tuosta 55pin liittimestä 1-pinni, eli "Spark 1" juottaa johonkin noista megan 37-pinnistä, mutta mihin?

    2. Kuinka pitää kytkeä nuo pinnit 3, 23 ja 36 jotka tuon kuvan mukaan sitten menevät megan pinniin nro.37, tarvitseeko käyttää jonkin sortin diodejakin kuten tuossa piirroksessa on merkitty?

    3. Samalla kun tilasin itse Megan rakennussarjan, tilasin myös tuon PWM tyhjäkäynninohjaus modin. Nyt tuossa mallissa, jonka mukaan olen kytkentöjä tehty on käytetty jotain erillistä "3-wire Idle Control circuit boardia", ja tuossa kytkentäohjeessa siis pinnit 22, 4 ja 37 menevät tälle erilliselle ohjauslevylle. Kysymys kuuluukin, että mitä minun täytyy tehdä kun hoidan tuon tyhjäkäynninohjauksen tuolla ostamallani modilla?

    Voin koittaa tarkentaa jos tuli liian epäselvät kysymykset. Toivottavasti joku osaisi ja jaksaisi neuvoa
    Last edited by Juhi$; 01-03-2010, 21:36.
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2286
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Nimimerkki Vauhtivaunu tietää paljon näistä kannattaa kysästä
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Originally posted by Juhi$ View Post
      Epäselvyyttä on nyt seuraavissa asioissa:
      1. Koska en itse käytä suorasytkää, minun ilmeisesti pitää tuosta 55pin liittimestä 1-pinni, eli "Spark 1" juottaa johonkin noista megan 37-pinnistä, mutta mihin?
      Pinniin 36. Levyllä pitää tietysti olla sytkäkivi asennettuna.

      Originally posted by Juhi$ View Post
      2. Kuinka pitää kytkeä nuo pinnit 3, 23 ja 36 jotka tuon kuvan mukaan sitten menevät megan pinniin nro.37, tarvitseeko käyttää jonkin sortin diodejakin kuten tuossa piirroksessa on merkitty?
      Kytke vaan tuon kuvan mukaan. Joka pinniin diodi esim. 1N4007 ja sitten nuo kolme johtoa megan bensapumpunohjaustrankulle (FP=pinni37)

      Originally posted by Juhi$ View Post
      3. Samalla kun tilasin itse Megan rakennussarjan, tilasin myös tuon PWM tyhjäkäynninohjaus modin. Nyt tuossa mallissa, jonka mukaan olen kytkentöjä tehty on käytetty jotain erillistä "3-wire Idle Control circuit boardia", ja tuossa kytkentäohjeessa siis pinnit 22, 4 ja 37 menevät tälle erilliselle ohjauslevylle. Kysymys kuuluukin, että mitä minun täytyy tehdä kun hoidan tuon tyhjäkäynninohjauksen tuolla ostamallani modilla?
      Kytke pinni 22 megassa siihen "idle"-pinniin (nro30) ja pinni 4 30ohm tehovastuksen (20w) läpi maihin. Pinni nro 37ää ei tarvitse eo. kytkennässä.

      Tuosta voi katsoa vielä mallia -> http://www.msextra.com/doc/ms2extra/...ware.htm#Fidle


      Olethan ottanut myös huomioon että kaasuläpän asentotunnistin pitää olla potentiometri-tyyppinen. Vakiona siinä 535:sessa ei sellaista ole. Sopiva osa löytyy esim. M50-koneesta tai vaikka 850-volvon tarvikeosana motonetistä.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Juhi$
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 1268
        • Laukaa

        #4
        Kiitoksia erittäin paljon vastauksista
        Muutoin ilmeisesti homma toimii tuon kytkentämallin mukaan tekemällä?

        Tarkoitus on käyttää extrakoodia, eli sytkän kytkentä tehdään ilmeisesti megamanuaalista poiketen TÄMÄN mallin mukaan, ainut ero on että sytkäkivi on itselläni BIP 373 mallia.


        Sitten kysymys tuosta VR-anturin ohjauspiiristä. Onko väliä tuossa Megan levyssä onko hyppylanka TSEL:stä --> VROUT:iin, vai pitääkö vetää VROUTINV napaan? Heiskan levyssä meni tuohon invertoituun ja megamanuaalissa luki että jompaan kumpaan, mutta ei mitään sen tarkemmin?

        Juu tiedossa oli tuo kaasuläppäanturin vaihtaminen ja siihen tarvittavan adapterilevyn tekeminen, imuilman lämpöanturi käy ilmeisesti vaikka cossusierrasta.

        Postailen tänne sitten jos tulee vielä lisää kysymyksiä

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by Juhi$ View Post
          Muutoin ilmeisesti homma toimii tuon kytkentämallin mukaan tekemällä?
          Jep. En ainakaan huomannut mitään poikkeuksellista. Vertasin noita bemarin omaan kytkentäkaavioon.

          Originally posted by Juhi$ View Post
          Tarkoitus on käyttää extrakoodia, eli sytkän kytkentä tehdään ilmeisesti megamanuaalista poiketen TÄMÄN mallin mukaan, ainut ero on että sytkäkivi on itselläni BIP 373 mallia.
          Kyllä.

          Originally posted by Juhi$ View Post
          Sitten kysymys tuosta VR-anturin ohjauspiiristä. Onko väliä tuossa Megan levyssä onko hyppylanka TSEL:stä --> VROUT:iin, vai pitääkö vetää VROUTINV napaan? Heiskan levyssä meni tuohon invertoituun ja megamanuaalissa luki että jompaan kumpaan, mutta ei mitään sen tarkemmin?
          Laita VROUTiin

          Originally posted by Juhi$ View Post
          imuilman lämpöanturi käy ilmeisesti vaikka cossusierrasta.
          Käy. Mätänetin tarvikeanturikin on osoittautunut toimivaksi
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Juhi$
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2009
            • 1268
            • Laukaa

            #6
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            pinni 4 30ohm tehovastuksen (20w) läpi maihin. Pinni nro 37ää ei tarvitse eo. kytkennässä.
            Kävin juuri paikallisessa elektroniikkapuljussa hakemassa diodit, mutta myyjä sanoi tuosta tehovastuksesta että tuollainen 30ohm ei ole standardi mallinen, useita pienempiä tehovastuksia yhdistelemällä tuollainen olisi kyllä mahdollista tehdä. Eli onko tuo 30ohm kuinka kriittinen? Sillä esim. 33ohm (25w) löytyi kyllä suoraan valikoimasta ja sellaisen nyt nappasin sitten mukaani.:think

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7035
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei ole niin kriittinen, mulla oli muistaakseni reilu 20ohm silloin kun käytin tota aikoinaan. Tyhjäkäyntimoottoria se vaan lämmittää. Tällä:



              Pääsee tuosta vastuksesta eroon ja ohjaustavasta tulee samanlainen kuin alkuperäisestä. On jääny noita muistaakseni ainakin 1 ylimääräisenä nurkkiin kun nykyään kaikki on integroituna levyihin, joten jos haluat tuollaisen niin pistä privaa. Ei oo tarvetta enää itsellä.

              Vastuksen kanssakin toimii kyllä ihan ongelmitta, mutta ei oo oikea tapa tehdä ja en tiedä jäähtyykö boksin sisällä tarpeeks.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Juhi$
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2009
                • 1268
                • Laukaa

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Ei ole niin kriittinen, mulla oli muistaakseni reilu 20ohm silloin kun käytin tota aikoinaan. Tyhjäkäyntimoottoria se vaan lämmittää. Tällä:



                Pääsee tuosta vastuksesta eroon ja ohjaustavasta tulee samanlainen kuin alkuperäisestä. On jääny noita muistaakseni ainakin 1 ylimääräisenä nurkkiin kun nykyään kaikki on integroituna levyihin, joten jos haluat tuollaisen niin pistä privaa. Ei oo tarvetta enää itsellä.

                Vastuksen kanssakin toimii kyllä ihan ongelmitta, mutta ei oo oikea tapa tehdä ja en tiedä jäähtyykö boksin sisällä tarpeeks.
                Luulisi sen suht hyvin jäähtyvän kun siihen motronicin kuoreen pulttaa kiinni?:think Mutta jokatapauksessa voisin kyllä ostaa tuon setin sulta pois. Kokeilen nyt ensin tuolla vastuksella, jos toimii ihan hyvin niin käytän sitten seuraavassa projektissa tuota Glen's garagen levyä. Laitoin sulle privaa.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7035
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kyllä se vastus toimii, sitä on monet kokeillu ja käyttäny. Lämmittää vain enemmän tyhjäkäyntimoottoria ja vaatii vastuksille jäähdytystä.

                  Tuo pwm-modi ei muuten haittaa mitään vaikka oliskin tuo erillinen piirilevy, se kun on vain paremmin virtaa kestävä ohjaustrankku. Antaa silti ulos ihan samaa tavaraa kuin ilman modiakin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Juhi$
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2009
                    • 1268
                    • Laukaa

                    #10
                    Tuleeko bemarin liittimen pinni 16 megan pinneihin 32 ja 33, vai 34 ja 35. Vai onko edes mitään väliä kumminpäin tekee?
                    Aloin vaan miettimään kun tossa diyefi:n kaaviossa sanotaan, että bemarin liittimeltä 16 --> 32/33, mutta näissä ohjeissa:
                    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                    ohjeistetaan että:
                    16pin Fuel inj. 1,3,5 -->35,34
                    17pin Fuel inj. 2,4,6 -->33,32

                    Tulikohan taas mahdollisimman epäselvästi
                    Last edited by Juhi$; 03-03-2010, 21:20.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Originally posted by Juhi$ View Post
                      Vai onko edes mitään väliä kumminpäin tekee?
                      Eipä ole. Ite oon kyllä laittanu aina kutoskoneesta suuttimet 1,3 ja 5 suutinpankkiin 1 (pinnit 32,33), mutta koska mega ei suihkuta sekventaalisesti niin ei tuolla ole väliä.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Juhi$
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2009
                        • 1268
                        • Laukaa

                        #12
                        Mega on jo valmis ja testattukin kaverin autossa toimivaksi sekä extrakoodi laitettuna. OBC kuitenkin herjaa kaikenmaailman antureista ym. eli osaako joku neuvoa minkälaisilla kytkennöillä OBC:n saisi toimimaan oikein megaruutan kanssa? Koitin googlettaakkin mutta eipä tärpännyt.
                        Last edited by Juhi$; 14-04-2010, 12:30.

                        Comment

                        • sleepertuning
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 662
                          • Kotka

                          #13
                          Osaiskohan vauhtivaunu kertoa, pystyiskö M10 koneen alkuperäiseltä sytkävahvistimelta ottamaan mitään kierrossignaalia megalle. Megassa tällä hetkellä sisääntulo vr. En tiedä minkälaista signaalia sytytysvahvistimelta sais ulos, jos saa mitään. Tällä hetkellähän siitä pitäis kai lähteä jokin kierrostieto L-jetille.
                          Kyseessä siis E28 m10, samainen vahvistin löytynee myös E30 korista.

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            #14
                            Originally posted by sleepertuning View Post
                            Osaiskohan vauhtivaunu kertoa, pystyiskö M10 koneen alkuperäiseltä sytkävahvistimelta ottamaan mitään kierrossignaalia megalle. Megassa tällä hetkellä sisääntulo vr. En tiedä minkälaista signaalia sytytysvahvistimelta sais ulos, jos saa mitään. Tällä hetkellähän siitä pitäis kai lähteä jokin kierrostieto L-jetille.
                            Kyseessä siis E28 m10, samainen vahvistin löytynee myös E30 korista.
                            Meinaatko käyttää megaa pelkkään ruiskutukseen? Siinä tapauksessa triggaus (=kierroslukutieto) kannattaa ottaa puolan miinus-navasta. Se on helpoin ja lisäksi mega on aluperin suunniteltu toimimaan puolasta saatavalla signaalilla.

                            Nyt vaan hämää että onko sulla siinä megassa vr-anturi-muunninpiiri (LM1815, GM:n HEI-kivi tai V3-levyn alkuperäinen piiri) laitettuna/käytössä, koska muuten se ei vr-antureita lue. Jos siinä sellainen on niin melkein suosittelen megan käyttämistä myös sytytysohjaukseen. Joudut muuten purkamaan/muuttamaan sen piirin ja jos siinä se on niin on huomattavasti helpompaa kytkeä se M10-moottorin jakajan "sakarapyörä"-anturille tai erilliselle kampiakselitriggerille (kuten m20/m50-koneissa)
                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • sleepertuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 662
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Nyt vaan hämää että onko sulla siinä megassa vr-anturi-muunninpiiri
                              Boksi on tehty lukemaan vr-anturia, en tiedä millä tavalla. mega 1, v2.2, m10koneen jakajassa 4sakarainen levy jota induktioanturi lukee. Ilmeisesti sitten helpompaa vaan laittaa sytkäkivi boksiin ja ohjata puolaa suoraan. En haluais käyttää erillistä vahvistinta. Ennakotkin sais olla vaikka alipaine/keskipako aluksi.

                              Comment

                              Working...
                              X