Announcement

Collapse
No announcement yet.

Megasquirt + 55pin liitin kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    #46
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ei ole.

    Laita ensinnäkin säätöohjelmaksi Tunerstudio, koska siinä tuon tyhjäkäynninsäädön DC-arvot saa näkyviin käyrinä joita sitten voi muuttaa hiirellä raahaamaalla. On paljon nopeampi tapa etsiä oikeita arvoja. Lisäksi on muistettava että duty cycle pitää pienentyä moottorin lämpötilan noustessa.
    Tunerstudiota olen käyttänytkin ja duty cycle pienenee moottorin lämpötilan noustessa. Ja edelleen samoilla setupeilla kaverin 535 toimii ihan hyvin, ja kaverin setupit ovat alunperin 3litraisesta m30 koneesta joita tietysti muokattu sopimaan b34:seen. Kyllä siellä nyt taitaa olla rautavikaa. Jospa tuo tyhjäkäynnin ohjaus kuitenkaan toimi tuota tehovastusta viritelmää käyttämällä.

    Mega meni nyt partyjen ajaksi hyllylle odottamaan ja motronicci on taas kiinni. Liikkui tuo kyllä megalla ihan eritavalla, aika selvä ero motronicciin verrattuna, tuntuu taas ettei liiku mihinkään.. En olis halunnutkaan partyille megaa kiinni prkl!!

    Mistä saa tilattua niitä glens garagen idle sarjoja? Sellaista jos kokeilisi seuraavaksi.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #47
      Originally posted by Juhi$ View Post
      Jospa tuo tyhjäkäynnin ohjaus kuitenkaan toimi tuota tehovastusta viritelmää käyttämällä.
      Kyllä se toimii, mutta dutycyclen arvot on ihan erilaiset.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Juhi$
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 1268
        • Laukaa

        #48
        Originally posted by Cell View Post
        Kyllä se toimii, mutta dutycyclen arvot on ihan erilaiset.
        Kuinka paljon erilaiset? Eli minkä verran tällä kytkennällä noin suurinpiirtein pitää duty cyclen laskea että ollaan edes lähellä? Niitäkin on kyllä kokeiltu säätää vähän kerrallaan,mutta heikoin tuloksin.

        Meni se vartti pelkästään kevyen vauhtiksen ja K&N:n suotimen voimin jopa 15.3sekuntiin

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Originally posted by Juhi$ View Post
          Kuinka paljon erilaiset? Eli minkä verran tällä kytkennällä noin suurinpiirtein pitää duty cyclen laskea että ollaan edes lähellä? Niitäkin on kyllä kokeiltu säätää vähän kerrallaan,mutta heikoin tuloksin.

          Meni se vartti pelkästään kevyen vauhtiksen ja K&N:n suotimen voimin jopa 15.3sekuntiin
          Miksi pitäisi tietää eksakti arvo, kun voit suoraan vedellä duty cycleä alaspäin kunnes tyhjäkäynti on ok?

          Mitä tarkoitat sanalla "niitäkin"? Kyseessä on edelleenkin ainoa kohta josta pwm warmup tilassa olevan venttiilin aukioloa kuuluu säätää.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Juhi$
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2009
            • 1268
            • Laukaa

            #50
            Nyt alkaa tuo tyhjäkäynnin säädössä oleva vika hahmottumaan. Eli kuten aikaisemmin olen jo hokenutkin, tuo tyhjäkäynnin säätö ei yksinkertaisesti toimi.
            Omaa megaa kokeiltiin kaverin 535:ssa ja sama vika, kaverin omalla megalla tyhjäkäynnin säätö toimii. Myös omaa tyhjäkäyntimoottoriani kokeiltiin kaverin autossa ja ei mitään ongelmia, hyvin toimi, kaverin megalla.

            Läpällä sitten kun kurkin olisiko jossain imuvuotoja, napautin ruuvarin kahva osalla tyhjäkäyntimoottoria ja kas kummaa... kierrokset tipahti!! Säädin tyhjäkäyntiä ylöspäin ja vähän polkaisin kaasua, kierrokset nousi, uudelleen alaspäin, ei mitään! Taas napautus tyhjäkäyntimoottoriin ja kierrokset laski!

            Tuntuisi siis että tyhjäkäyntimoottori saa liian vähän virtaa. Virtojen ollessa kakkos asennossa tuonhan pitäisi jäädä vähän surisemaan, itselläni ei mitään eloa tuolloin.


            Syyllinen lienee tuo tehovastus, joka siis itselläni 33ohm (25w)?
            Tilalle sellainen joka päästää virtaa enemmän läpi, eli vähintään tuollainen 30ohm (20w) tai jopa 20ohminen mitä Cell:kin sanoi käyttäneensä?:think

            Vai keksiikö joku jotain muuta syytä mikä tuon voisi aiheuttaa?

            Comment

            • Juhi$
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2009
              • 1268
              • Laukaa

              #51
              Kävin tänään hakemassa uuden tehovastuksen, 22ohm 50w kun sellainen hyllystä suoraan löytyi, eli nyt pitäisi ainakin virran riittää ja vastuksen lämpenemisen kanssa ei ainakaan tule ongelmia. Pitää vaan saada mahtumaan tuo vastus johonkin fiksuun paikkaan kun on tätä 33ohm 25w vastusta melkein kolme kertaa isompi. Huomenna jos ehtisi vaihtaa niin pitäisi toivonmukaan alkaa toimimaan niinkuin pitääkin.

              Lämmittääkö tuo nyt sitten paljonkin enemmän tyhjäkäyntimoottoria?:think
              Tilaamalla olisi saatavilla myös 27 ohminenkin mutta tuota 22 ohmista voi varmaan käyttää huoletta jos rupeaa vaan sillä toimimaan?
              Last edited by Juhi$; 19-08-2010, 21:58.

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #52
                Originally posted by Juhi$ View Post
                .

                Lämmittääkö tuo nyt sitten paljonkin enemmän tyhjäkäyntimoottoria?:think
                Tilaamalla olisi saatavilla myös 27 ohminenkin mutta tuota 22 ohmista voi varmaan käyttää huoletta jos rupeaa vaan sillä toimimaan?
                Ei se vielä tuommosilla arvoilla ala lämpenemään. Jos se vastuksen kanssa säätely alkaa harmittaa niin hommaa kaksinapainen tk-venttiili jossa sulkeminen tapahtuu jousivoimalla. Sen saa helpommin toimimaan.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Juhi$
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2009
                  • 1268
                  • Laukaa

                  #53
                  Nyt toimii tyhjäkäynnin säätö niinkuin pitääkin, eipä ollut vastus syypää, vaan jokin ihan utopistinen henkimaailman juttu!

                  Kaverin 535:sta laitettiin tyhjäkäyntimoottori omaan autooni = sehän alkoi toimia!
                  Oudointa tässä on se, että se minun tyhjäkäyntimoottori toimii siinä kaverin autossa!? Eikä varmasti ollut liittimessä tai muualla paskaa, liittimiä ja koko tyhjäkäyntimoottoria nimittäin on putsailtu, raaputeltu, irroitettu ja ihmetelty vähän ja monta kertaa Vika korjaantui mutta ei mitään käsitystä että millä logiikalla! Toimii nyt kuitenkin!

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #54
                    Mites tuo kiekkamittarin kytkentä?
                    Mä olen nyt tehnyt tuolla aiemmin olleiden ohjeiden mukaisen kytkennän mutta ei pelaa täysin.
                    Välillä tyhjäkäynnillä tipahtaa nolliin, välillä mittari nykii ja toimii viiveellä ja onpa se sitten jossain välissä toiminut kuten kuuluisikin, mutta mikä tuollaista vaihtelevaa toimintaa muka aiheuttaa?

                    Ja siis kytketäänhän tuo megan puolelta kiinni siihen puolalle menevään signaali/- piuhaan??

                    Boksina MS2 v3.57 ja tuorein firmis
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #55
                      Originally posted by makkis View Post

                      Ja siis kytketäänhän tuo megan puolelta kiinni siihen puolalle menevään signaali/- piuhaan??

                      Boksina MS2 v3.57 ja tuorein firmis
                      No ei kytketä.

                      Siihen tehdään ihan oma lähtö erikseen kierroslukumittaria varten kun siinä ei sellaista vakiona ole.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #56
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        No ei kytketä.

                        Siihen tehdään ihan oma lähtö erikseen kierroslukumittaria varten kun siinä ei sellaista vakiona ole.
                        Näin hieman epäilin, mutta mistähän sellaisen kytkennän sitten löytää, kun olen yrittänyt kaivella miljoonasta paikasta ilman tulosta

                        Sen tiedän että pitää johonkin niistä iac piuhoista/ulostuloista, mutta miten ja mistä:think
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #57
                          Originally posted by makkis View Post
                          Näin hieman epäilin, mutta mistähän sellaisen kytkennän sitten löytää, kun olen yrittänyt kaivella miljoonasta paikasta ilman tulosta

                          Sen tiedän että pitää johonkin niistä iac piuhoista/ulostuloista, mutta miten ja mistä:think
                          Ei niihin helppoa ohjetta ole missään
                          Tässä on se periaate:



                          iac-lähtöjä voisi käyttää mutta jostain syystä ainut josta olen MS2:n kanssa toimivan kierroslukutiedon saanut mittarille on se IGN/JS10-lähtö. En ole jaksanut ottaa noista iac-lähtöjen käytöstä varvimittarille selvää kun tuo em. on toiminut.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #58
                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Ei niihin helppoa ohjetta ole missään
                            Tässä on se periaate:



                            iac-lähtöjä voisi käyttää mutta jostain syystä ainut josta olen MS2:n kanssa toimivan kierroslukutiedon saanut mittarille on se IGN/JS10-lähtö. En ole jaksanut ottaa noista iac-lähtöjen käytöstä varvimittarille selvää kun tuo em. on toiminut.
                            Mutta kun tuossa v3.57 levyssähän on ainoa mahdollisuus saada sytkä ulos juurikin tuosta IGN/JS10-lähdöstä, eli juurikin tuossa se on nyttekin kiinni.

                            Eli tämä kytkentä mulla siellä on ja piuha megan puolella siinä IGN/JS10-piuhassa joka menee myös suoraan puolalle.
                            Mulla on levyllä yksi sytkäkivi siellä valmiissa paikassa.



                            Kun eihän tämänkään pitäisi mulla tuossa v3.57 levyssä pelata kun ei noista SparkABC tule mitään, vai tuleeko?


                            Helvetti kun pakkaa sotkee joka paikassa tuo v3.0 levy, missään ole minkäännäköisiä ohjeita tuolle 3.57:lle
                            Last edited by makkis; 27-08-2012, 23:27.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #59
                              Originally posted by makkis View Post
                              Mutta kun tuossa v3.57 levyssähän on ainoa mahdollisuus saada sytkä ulos juurikin tuosta IGN/JS10-lähdöstä, eli juurikin tuossa se on nyttekin kiinni.

                              Eli tämä kytkentä mulla siellä on ja piuha megan puolella siinä IGN/JS10-piuhassa joka menee myös suoraan puolalle.
                              Mulla on levyllä yksi sytkäkivi siellä valmiissa paikassa.



                              Kun eihän tämänkään pitäisi mulla tuossa v3.57 levyssä pelata kun ei noista SparkABC tule mitään, vai tuleeko?


                              Helvetti kun pakkaa sotkee joka paikassa tuo v3.0 levy, missään ole minkäännäköisiä ohjeita tuolle 3.57:lle
                              Tuota? Onko kipinänohjaus ja kierroslukumittarin ohjaus otettu samasta lähdöstä?

                              Se ei onnistu. Molemmille omat. Kipinänohjaus ehdottomasti lediohjauksesta kun koodina on MS2-extra.

                              3.57 on alunperin tarkoitettu perus MS2 koodille ja sen vuoksi sille ei ole juuri ohjeita MS2-extralle.

                              Se on muokattavissa mutta vaatii perehtyneisyyttä.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                #60
                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Tuota? Onko kipinänohjaus ja kierroslukumittarin ohjaus otettu samasta lähdöstä?

                                Se ei onnistu. Molemmille omat. Kipinänohjaus ehdottomasti lediohjauksesta kun koodina on MS2-extra.

                                3.57 on alunperin tarkoitettu perus MS2 koodille ja sen vuoksi sille ei ole juuri ohjeita MS2-extralle.

                                Se on muokattavissa mutta vaatii perehtyneisyyttä.
                                Kyllä se joo on tällä hetkellä, koska niinhän tarvikemittarikin kytkettäisiin.

                                Kipinänohjaushan tulee suoraan alkuperäisistä paikoista eli jumpperi JS10:stä Q16 piti siirtää JS10:stä IGNIN:iin ja juottaa BIP373 paikalleen ja homma valmis, joten minähän en tiedä mistä ohjaus tulee, yksi ledi kyllä välkkyy sytkän tahtiin.

                                Eihän siinä muuta kuin tietäisi mistä vetää jumpperi sinne iac-lähtöön. Kai:think

                                Tässä ohjeet jonka mukaan olen sytkän laittanut, ja tuossa 3.57 levyssä ei tarvinnut kuin nuo kaksi alinta operaatiota.

                                BIP373s on a MegaSquirt-II V3.0 or V3.57 - Single Coil

                                Hardware mods required:

                                • Jumper IGBTOUT to IGN to send to IGBT ignition coil driver signal out of pin 36 on the DB37. (not needed on a V3.57)
                                • Cut out R57 if fitted on a V3.0 (This won't be there on my units, though.).
                                • Our assembled V3.57 boards, if not fitted for direct coil control, will have a jumper from JS10 to the center hole of Q16. Remove the jumper from the center hole of Q16, and reroute it from JS10 to IGBTIN.
                                • Solder a BIP373 into the Q16 slot, using a mica insulator.
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎