Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d pakoäänet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    530d pakoäänet

    Kyllästyin katsomaan ja kuuntelemaan E39:n norsunkärsää ja hommasin takapöntöksi Magnaflow 14815:n missä on 2 kpl 3" ulostuloa.

    Äänimaailma ihmetyttää. Tyhjäkäynnillä pitää pientä murinaa mutta kun ahdin herää, äänet häviää. Kun 1500-2000 kierroksilla laskee kaasun, kuuluu voimakas muraus. Onko pluto väärässä asennossa saturnuksen suhteen vai onko muuttuvasiipisten ahtimien kanssa aina sama tilanne että äänet riippuu noin voimakkaasti siitä miten auki siivet on? Millaisia kokemuksia muilla on? Edellisessä hukkaportillisessa TDS:ssä ei ollut mitään outoa pakoäänissä.
    BMW F15 X5 M50d -14
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    #2
    Anteeksi mutta oli pakko. Ei millään pahalla kuvan auton omistajaa kohtaan mutta ihan vaan yleisesti ottaen vähän noinhan se vakiona on. Eikö kellään muulla muka ole kokemusta takapöntön vaihtamisesta?
    Attached Files
    BMW F15 X5 M50d -14

    Comment

    • TuomasTee
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 529
      • Kotka

      #3
      Ja vielä lähikuva kyseisestä Magnaflowsta.
      Attached Files
      BMW F15 X5 M50d -14

      Comment

      • eldrin
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 521
        • Espoo

        #4
        Kyllähän se pyörivä ahdin on melko hyvä äänenvaimennin. Mutuna sanoisin et noiden oireiden perusteella autos toimii normaalisti.
        e60 530iA -04 Olivine Grün
        e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
        e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
        e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
        e34 540iA -94 Arktissilber
        ///ex

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Juu mulla oli hetken ton tyyppinen pönttö kiinni 530d:ssä ja juuri samalla tavoin se murahti kun kierrokset laski. Johtuu luultavasti muuttuva siipisestä ahtimesta tuo ilmiö.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Niin arvelinkin että se varmaan kuuluu ahtimen toimintaan. Se vaan ihmetyttää kun youtuben videoissa tollasta ääntä ei kuulu. Ootko sirkus muuten kokeillut V8 dieselin perään mitään pönttöjä vaihtaa? Onkohan siinäkin sama juttu?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • TuomasTee
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 529
              • Kotka

              #7
              Auttakaa nyt vähän! Toi kumahdus pitää saada pois!
              Olen yrittänyt järkeillä että putkistoon on nyt syntynyt tuo tietty resonanssitaajuus joka on monen tekijän summa (ahdin, vnt-kartta, pakoputken halkaisija ja pituus, äänenvaimentimien ominaisuudet ja tilavuudet). Kun putken halkaisijan ja pituuden on pysyttävä ennallaan, jää pönttöjen vaihtaminen ainoaksi vaihtoehdoksi. Seuraavaksi varmaan pitäisi rakentaa uusi keskiosa missä on sellainen mahd. suuritilavuuksinen pönttö mihin menee kaksi 2" sisään ja yksi 2,5" ulos, sitten onkin kysymysmerkki että onko tilanne pahentunut vai parantunut.

              Millaisia kokemuksia muilla on 3.0 dieselin pakoputkiston rakentamisesta?
              Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia ettei tarvitse yksin keksiä pyörää uudelleen.
              Last edited by TuomasTee; 02-05-2010, 23:25.
              BMW F15 X5 M50d -14

              Comment

              • bear3
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 131
                • laitila

                #8
                en tiä noista r.taajuuksista,ite tein 3"rosterista ahtimelta viimeiseen pönttöön .pönttö on kyl 2.5" lähdöil ,en tiä mikä pönttö on,vaihdettu jo saksas,nii ja katit o tiätenki hyllytettyja äänet.......6rulaa...
                "itse tein...siksi hyvä "

                e91 330xd 2007

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #9
                  bear3, millaiset äänet sulla siinä nyt sitten on, eikö kuulu mitään outoja ääniä? Mitä kuuluu kun kiihdytettäessä vajaassa 2000:ssa laskee kaasun?

                  Kokeilin vielä Simonssinkin pönttöä Magnaflown tilalle mutta ihan sama juttu.
                  Ongelmana siis on kamala kumaus mikä kuuluu kun matalilla kierroksilla laskee kaasun sekä matka-ajossa 2000:ssa kuuluva kumina.

                  Imusarjan läpät kuulemma menee kiinni kun laskee kaasun sekä 2000 alapuolella osakuormituksella. Kokeilin jumittaa läpät auki mutta silläkään ei ollut mitään vaikutusta äänimaailmaan.

                  Lisää kokemuksia kaivataan!!! Onko kukaan saanut 3-litraiseen dieseliin asiallisia ääniä ja jos on niin miten?!
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • TuomasTee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 529
                    • Kotka

                    #10
                    Magnaflowlla olis läpivirtausvaimentimien sijaan myös "XL Turbo"-kammiopönttöjä, poistaiskohan se tuon resonanssin? Tämäkin arvaukseen perustuva kokeilu maksaa taas 100e.
                    BMW F15 X5 M50d -14

                    Comment

                    • DriveFast
                      BTCF Member
                      • Apr 2010
                      • 165
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by TuomasTee View Post
                      Lisää kokemuksia kaivataan!!! Onko kukaan saanut 3-litraiseen dieseliin asiallisia ääniä ja jos on niin miten?!
                      Voisin sanoa, että omassa on sangen komeat murinat.. Ahtimelta taaksepäin 3" rosteriputkea ja ainoana vaimentimena takapönttö.. Kattia ei ole..

                      Voin koittaa ottaa videota tuosta vaikkapa tänään.. Josko siitä sitten selviäisi hieman tuo äänimaailma
                      BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                      Exät:
                      BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                      BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                      Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                      Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #12
                        Kiitos paljon, se voisi vähän selvittää tilannetta.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • bear3
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2008
                          • 131
                          • laitila

                          #13
                          en oo ainakaa ajossa huoman mitään sivuääntä(paitsi nää 39:N sisustan äänet ......kele)kaveri vaa totes et ooks putkiston teon jälkee kuullu minnone pöhinä o peräs?,no en -tus kuuntelee, et aika rouheet,kuutonen ja siihe joukkoo vähä turbon pyörteitäilman ylimääräisiä vastuksia....
                          kyllähän sisätilois huomaa et putkisto on vaihdettu ,mut ei mitenkää hairitsevänä...ainakaa omast mielest ei häiritsevänä.täytyy kuunnella eri kierroksilla tuleeko kaasun päästön jälk. ylimääräisiä ääniä ym..
                          "itse tein...siksi hyvä "

                          e91 330xd 2007

                          Comment

                          • bear3
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2008
                            • 131
                            • laitila

                            #14
                            onks muuten se magna flow läpivirtaus vaimennin vai kammio,ajattelin vaa et edellises kulkuneuvos(v70 tdi) tein putkiston läpivirtaus pöntöil ja siitä seuras huminoita, ajaminen oli melko epämukavaa ja se ei ollu mitään pientä huminaa...........sori mainitsitkin jo et läpi vaimennin
                            Last edited by bear3; 23-06-2010, 21:05.
                            "itse tein...siksi hyvä "

                            e91 330xd 2007

                            Comment

                            • DriveFast
                              BTCF Member
                              • Apr 2010
                              • 165
                              • Turku

                              #15
                              Lupaamani pätkä olis sitten tässä

                              Ei tuo kameran mikki oikeen onnistu tallentamaan matalimpia taajuuksia, mutta jtn kuvaa tuosta saa.. Tuossa loppupuolella kun kaasua pidetään pidemmän aikaa samassa kohtaa, kierroksia on 2000.. Eli sellaiset kierrokset mitä ainakin itse tulee eniten päivittäisessä liikenteessä käytettyä..

                              Tuossa emäntä ajeli vitosella eilen ja itse menin pyörällä perässä.. Oli sangen mukavaa kuunneltavaa.. Muuten kuului kutosen kaunista murinaa, mutta kun tietyt kierrokset ylitettiin, niin taakse kuului lähes pelkästään turbon puhinaa ja siihen sitten vielä kunnon korinat putkesta =D

                              Toivottavasti tuosta pätkästä on apua..
                              BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                              Exät:
                              BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                              BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                              Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                              Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎