Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 d Touring -03 A Savutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • make324
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 60

    320 d Touring -03 A Savutus

    n. 180 000 ajettu auto ja savuttaa mielestäni vähän liikaa.. välillä sitä ei niinkään huomaa mutta välillä liikkelle lähtiessä, (esim jos on käynyt 5 min tyhjää) Savuttaa todella pahasti kiihdyttäessä, mutta muutaman kilsan jälkeen savutus loppuu. Onkohan turbo menossa? ei äännä ei syö öljyä ja ahdot nousee normaalisti. Vai onkohan egr:n aiheuttamaa? Tai suutinvikaa? onko kenelläkään ollut vastaavaa? kiitos jo etukäteen!
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    Savutus?

    moro

    käytä testerissä ja katsokaa ruiskutus suutimien korjausarvot. INPAlla nopea katsoa.
    tältä foorumilta löytyy varmasti joku avulias kunhan ilmoitat paikkakunnan.

    luulisin tuon savutuksen johtuvan vuotavasta suuttimesta. Toki turbojakin näistä on mennyt
    juuri noilla kilometri määrillä.

    t:e46touring



    Originally posted by make324 View Post
    n. 180 000 ajettu auto ja savuttaa mielestäni vähän liikaa.. välillä sitä ei niinkään huomaa mutta välillä liikkelle lähtiessä, (esim jos on käynyt 5 min tyhjää) Savuttaa todella pahasti kiihdyttäessä, mutta muutaman kilsan jälkeen savutus loppuu. Onkohan turbo menossa? ei äännä ei syö öljyä ja ahdot nousee normaalisti. Vai onkohan egr:n aiheuttamaa? Tai suutinvikaa? onko kenelläkään ollut vastaavaa? kiitos jo etukäteen!
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Kurre
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 384
      • Veteli

      #3
      Itsellä savutus kiihdytystilanteissa väheni roimasti kun otin EGR:n pois käytöstä (ts. tulppasin letkun). Tosin sun autosi saattaa mennä siihen ikäluokkaan missä ko. toimenpide herättää vikavalon mittaristossa. Kannattaa myös tosiaan tarkistaa ne korjausarvot, sekä MAF:n lukemia livedatasta.
      sigpic
      Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
      ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

      Comment

      • make324
        Bimmer Rookie
        • Aug 2007
        • 60

        #4
        Originally posted by Kurre View Post
        Itsellä savutus kiihdytystilanteissa väheni roimasti kun otin EGR:n pois käytöstä (ts. tulppasin letkun). Tosin sun autosi saattaa mennä siihen ikäluokkaan missä ko. toimenpide herättää vikavalon mittaristossa. Kannattaa myös tosiaan tarkistaa ne korjausarvot, sekä MAF:n lukemia livedatasta.

        Kiitos vastauksista! Olen jo jonkin aikaa aikonut tulpata egr:n mutta ei ole saanut aikaseksi.

        Savu mielestäni vähän sinertävää ja perässätulijoiden mukaan käryää niinku "vanha diisseliauto" Joten kai se suuttimissa vika on.. onko tietoa kestääkö suuttimet tai muu ruiskutuskoneisto dieselin puhdistus aineita? niitä polttoaineen sekaan laitettavia?

        Comment

        • erese
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 478
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by make324 View Post
          Kiitos vastauksista! Olen jo jonkin aikaa aikonut tulpata egr:n mutta ei ole saanut aikaseksi.

          Savu mielestäni vähän sinertävää ja perässätulijoiden mukaan käryää niinku "vanha diisseliauto" Joten kai se suuttimissa vika on.. onko tietoa kestääkö suuttimet tai muu ruiskutuskoneisto dieselin puhdistus aineita? niitä polttoaineen sekaan laitettavia?
          Oletko kierrättänyt konetta ikinä kunnolla? Itsellä oli vastaava ongelma, auton edellinen omistaja oli naisimmeinen joka oli ajellut tasan 2000 kierroksella ja auto savutti kiihdytyksessä aikatavalla. Sitten ajelin kierrokset siellä päälle 3000 rpm moottoritieajoa niin savutuskin loppui ajan myötä. Varmaan karstat paloivat pois. Tietysti voi sinne tankkiin laittaa noita puhdistusaineita, eivät varmaan pahaa tee
          F40 -20
          F20 -13
          E46 320D Touring -01
          E36 "nokivasara" Touring -99

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Ja kannattaa myös tarkistaa ja vaihtaa huohottimen öljyerotin.

            Edit. Näin uudessa se taitaa sittenkin olla Vortex-tyyppinen..? Joten tuskin silloin siinä vika.
            Last edited by Thuppu; 26-04-2010, 11:46.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Kurre View Post
              Itsellä savutus kiihdytystilanteissa väheni roimasti kun otin EGR:n pois käytöstä (ts. tulppasin letkun). Tosin sun autosi saattaa mennä siihen ikäluokkaan missä ko. toimenpide herättää vikavalon mittaristossa. Kannattaa myös tosiaan tarkistaa ne korjausarvot, sekä MAF:n lukemia livedatasta.
              Ompas outo reaktio, ilmeisesti egr oli jumittunut auki asentoon ennen tulppaamista. Mun käsitttääkseni egr on auki vaan osakuormilla, eli esim. kiihdyttäessä sen kuuluu olla kiinni joten normaalisti se ei vaikuta tehoihin eikä savutukseen millään lailla.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Kurre
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 384
                • Veteli

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Ompas outo reaktio, ilmeisesti egr oli jumittunut auki asentoon ennen tulppaamista. Mun käsitttääkseni egr on auki vaan osakuormilla, eli esim. kiihdyttäessä sen kuuluu olla kiinni joten normaalisti se ei vaikuta tehoihin eikä savutukseen millään lailla.
                Tämä tuli yllätyksenä myös itselleni, kun ko. operaation tein Mutta kun tässä 2v aikana olen pari kertaa ottanut imusarjan irti (putsailua, läpät pois, hehkut, jne), niin ainakin egr on näyttänyt ihan olevan kiinni ja suhtkoht puhdas. Voisiko asiaan vaikuttaa, että egr tulpattuna kone saa enemmän puhdasta ilmaa, eikä kierrätettyä sontaa :think Ja nyt kun talveksi laitoin taas egr:n käyttöön (kone lämpenee nopeammin, vaikka egr:ssä ei ole lämmönvaihdinta), niin savutus ilmaantui taas kuvioihin..että jotain tekemistä niillä keskenään on.

                Ja itsellä tuo savutus oli kyllä ihan mustaa, eikä sinisen sävyistä..Tosin yksi suutin pitäisi vaihtaa ja sen jälkeen mahdollisesti MAF myös vaihtoon, että osasyytä niistäkin varmasti löytyy.
                sigpic
                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Ja kannattaa myös tarkistaa ja vaihtaa huohottimen öljyerotin.

                  Edit. Näin uudessa se taitaa sittenkin olla Vortex-tyyppinen..? Joten tuskin silloin siinä vika.
                  Itsellä ainakin -03:ssa oli huoparulla, joten kannattaa kyllä tarkistaa.

                  Comment

                  • Pretoriaani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 3842
                    • Hyvinkää, Finland

                    #10
                    Originally posted by erese View Post
                    Oletko kierrättänyt konetta ikinä kunnolla? Itsellä oli vastaava ongelma, auton edellinen omistaja oli naisimmeinen joka oli ajellut tasan 2000 kierroksella ja auto savutti kiihdytyksessä aikatavalla. Sitten ajelin kierrokset siellä päälle 3000 rpm moottoritieajoa niin savutuskin loppui ajan myötä. Varmaan karstat paloivat pois. Tietysti voi sinne tankkiin laittaa noita puhdistusaineita, eivät varmaan pahaa tee
                    Itsellänihän oli -89 E34 535i, joka oli kolme vuotta ollut henkilön käytössä joka oli vain ja ainoastaan ajanut 60km/h töihin, kauppaan ja kotiin. Auto tuntu todella tunkkaselta, mutta kun motarilla annoin vähän happea ni pakoputki sylki mustaa savua jonkin verran ja auto piristyi. Eli lieneekö karstaantunut?
                    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                    Comment

                    • Sampza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1398
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by make324 View Post
                      Savu mielestäni vähän sinertävää ja perässätulijoiden mukaan käryää niinku "vanha diisseliauto" Joten kai se suuttimissa vika on.. onko tietoa kestääkö suuttimet tai muu ruiskutuskoneisto dieselin puhdistus aineita? niitä polttoaineen sekaan laitettavia?
                      Haiskahtaa tänne asti suutinvialta tai kuuluisalta turbo-ongelmalta. Syökö öljyä? jos ei niin suutinvikaa? Testerillä selviää parhaiten, täältä ei sulle kukaan tule sanomaan mistä johtuu mikäkin ongelma. Mutta jos joudut suuttimen tai suuttimia vaihtamaan joudut myös ohjelmoimaan uuden suuttimen softaan että autos tunnistaa sen.

                      Ja kannattee todellakin ottaa selvää kestääkö sinne tankkiin kippailla muuta dieselin lisäksi. Se on monasti tarkkaa touhua näissä commonrail vehkeissä.

                      Originally posted by erese View Post
                      Oletko kierrättänyt konetta ikinä kunnolla? Itsellä oli vastaava ongelma, auton edellinen omistaja oli naisimmeinen joka oli ajellut tasan 2000 kierroksella ja auto savutti kiihdytyksessä aikatavalla. Sitten ajelin kierrokset siellä päälle 3000 rpm moottoritieajoa niin savutuskin loppui ajan myötä. Varmaan karstat paloivat pois. Tietysti voi sinne tankkiin laittaa noita puhdistusaineita, eivät varmaan pahaa tee
                      Ei auta esim omassa vehkeessä kuin hetkellisesti. Kerää putkistoon/katteihin möhnää pidemmässä matka-ajossakin. Sit kun joutuu esim pysähtymään valoihin ja siitä lähtee reippaalla kiihdytyksellä niin näky taustapeileistä on lähinnä hävettävä, tanner mustana mut sitten taas ei samana päivänä savuttele kun "normaaleja pöläyksiä" jotka juuri huomaa sivupeilistä...

                      Ja edelleen noista puhdistavista lisäaineista. Ottakaa selvää ennenku kippaatte.

                      Originally posted by Pretoriaani View Post
                      Itsellänihän oli -89 E34 535i, joka oli kolme vuotta ollut henkilön käytössä joka oli vain ja ainoastaan ajanut 60km/h töihin, kauppaan ja kotiin. Auto tuntu todella tunkkaselta, mutta kun motarilla annoin vähän happea ni pakoputki sylki mustaa savua jonkin verran ja auto piristyi. Eli lieneekö karstaantunut?
                      Näissä dieselvehkeissä nämä savutusongelmat ovat aivan omissa sfääreissään joten bensavehkeet aivan eri asia.
                      320d touring M-sport -09
                      320d -02
                      1250 Bandit S

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Ihan oikeasti, kannattaa nyt ensin kattoa se huohotin ennen kuin alka vaihtaan mitään muita osia.

                        Originally posted by Antsah View Post
                        Itsellä ainakin -03:ssa oli huoparulla, joten kannattaa kyllä tarkistaa.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • make324
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2007
                          • 60

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Ihan oikeasti, kannattaa nyt ensin kattoa se huohotin ennen kuin alka vaihtaan mitään muita osia.
                          Sen aion tehdä ensimmäiseksi, samalla laitan EGR:n alipaineletkun tukkoon. Täytyy myös käyttää piuhan nokassa ja kattoa josko siellä jotain vikaa olisi.

                          Kertoisitko missä huohotin on että en pura ylimääräistä kovin paljon.. varmaan se löytyy ku päältä ottaa muovit pois..?:think

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            huohotin

                            Originally posted by make324 View Post
                            Sen aion tehdä ensimmäiseksi, samalla laitan EGR:n alipaineletkun tukkoon. Täytyy myös käyttää piuhan nokassa ja kattoa josko siellä jotain vikaa olisi.

                            Kertoisitko missä huohotin on että en pura ylimääräistä kovin paljon.. varmaan se löytyy ku päältä ottaa muovit pois..?:think
                            moro

                            tässä realoem kuva http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15

                            osa n:o 11 alla oleva osa n:o 15 on huohotin
                            tässä kuvassa vortex mallinen joka sinne kannattaa vaihtaa ellei jo ole

                            EGR:n olen tukkinut purkamalla ensin egr: pois paikoiltaan ja tekemällä pakokaasun
                            tuloputken natsaan sisäkierteen R= 1" (tuuma) ja siihen hydrauliikan sulkutulppa R = 1"

                            Aivan 100 varma konsti eikä tule mitään alipaine ongelmia mahdollisen letkuvuodon tai ikäviä
                            "ryystäviä" alipaine ääniä auton sammumisen yhteydessä kuten ekoissa letkun tukkimis versioissa kävi.

                            t: e46touring
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Joo, ensin moottorin päältä sojamuovit pois. http://www.realoem.com/bmw/showparts...12&hg=11&fg=15 Osan nro. 11 alta paljastuu öljyerotin(osa nro. 15). Tuossa RealOEM:in kuvassa näyttää olevan vortexi-"häkkyrä", mutta jos on huoparulla niin ehdottomasti vaihtoon.

                              Tuossa ohje kuutosdieselin öljyerottimen vaihtoon: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/hu...oljyerotin.htm ehkä siitä voi vähä soveltaa..? Vortexin osanumero on sit eri nelospyttyiseen.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎