Moi,
kannattaako poikkituki asettaa. Auto on e39, 1997 523i A, mitä hyötyä ko tangosta on ja onko vaikea asentaa itse (vai onko vain pultit irti ja osa kiinni)
Jos ei radalle meinaa eksyä, niin en näkisi kyllä tarvetta moiselle. Kyllähän varsinkin noissa vanhemmissa enempi rullatuissa koreissa tosiaan jämäköittää aika paljon koria, jonka kyllä huomaa! Mutta kukin tavallaan..
onhan siitä hyötyä vanhaan lerppuun koriin ja vastaavasti siitä uudesta korista ei tulisi lerppu... mikä virka sillä säädettävällä sit on? koitetaanko sillä sit vääntää koria väärään asentoon vai mitä sillä haetaan:think
onhan siitä hyötyä vanhaan lerppuun koriin ja vastaavasti siitä uudesta korista ei tulisi lerppu... mikä virka sillä säädettävällä sit on? koitetaanko sillä sit vääntää koria väärään asentoon vai mitä sillä haetaan:think
Koitetaan laittaa esijännitys, jotta kun keulan laskee maahan on tolpat jännityksessä.
Tässä varmaan myös uutta ja vanhaa koulukuntaa ja mielipiteitä, mutta itse koen säädettävän lähinnä rakenteensa vuoksi huonompana kuin ilman mitään pultteja olevan.
Joka tapauksessa, kyllä siitä iloa on kun aletaan mennä äärirajoilla. Vanhemmissa korirakenteissa sekä enemmän ajetuissa väsyneissä koreissa erityisesti.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Ei nyt ihan 1:1 case mitä kysyjällä tai aikaisemmilla postaajilla, mutta mallintelin tuossa turvaakaarien jäykkyyksiä ja jonkun 5-10 % etutolpat toisiinsa yhdistävästä putkesta oli hyötyä..
E28:siin kun laittaa poikkituet eteen ja taakse niin eipähän ovien lukot enään napsu.
Eli kun oli kuivat saranat ovissa niin ne napsutti ajaessa. Tahallaan jätin rasvaamatta. Sitten laitoin tuet niin napsuminen loppui. Ja aluksi kun auto tuli minulle niin siinä oli paskat iskarit. Tukien jälkeen huomasi heti, että tuli "pintakovempi".
Tuo minun e28 on hieman eri käytössä kuin normaalisti. Kerran testasin ajaa kahdella renkaalla ilman poikkitukia ja käytös muuttui melko radikaalisesti.
Joten laitoin tuet takaisin ja säästän koriakin samalla.
E28:sia kun nostaa tunkilla edestä apurungosta niin paljon, että takarengas nousee myös niin ei ovet aukea. Ainakaan kunnolla. Tuet paikollaan niin ovet toimii.
Myös vetokoukusta pystyy nostamaan niin takakontin luukku aukeaa myös.
Normaalisti ei. Tosin koukkujen mallejakin on erinlaisia.
Melko väännätyksillä kori minun käytössä.
Tosin mitään ongelmia ei ole vaikka tämäkin auto on mennyt rampista muutama tuhat kertaa.
X-bracesta ja poikkituesta olis hauska tehdä sokkotesti ratapäivillä. Kaveri ajamaan tukien kanssa ja ilman tietämättä kummassa tilanteessa oli tangot paikallaan , sit kysyy kumpi oli parempi.
Itseasiassa aika monesta tuuningosasta voisi sanoa samaa.
Omaan rojektiautoon ei ole poikkitukia tulossa. Käyttiksen etuiskareitten yläpäille ei ole tehty muuta kuin käännetty lisää camberia niin paljon kuin saa. Käyttöautossa ei ole kyllä paljoa pitoakaan ei sen puoleen.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Sanoohan sen jo järkikin että kunnollisesta, järeästä poikkituesta (kiinteä / kunnolla säädettävä) on hyötyä rungon vääntöjäykkyyden lisäämiseksi. Jokainen fysiikasta ymmärtävä tietää eron avoimen ja suljetun profiilin vääntöjäykkyyden välillä..
Käyttöautoon poikkituen ruuvaaminen on rahan tuhlausta, kyllä se runko on tarpeeksi jäykkä jo tehtaalta lähtiessä..
Tässä vielä esimerkki hyvästä ja huonosta poikkituesta. Toinen on "all for show" ja toisesta on jopa hyötyä..
Riippuu varmaankin hieman autosta että onko mitään hyötyä. Esim. e36 Cabriossa edes matalilla renkailla (225/35/18) ja jämäkämmällä alustalla ei huomannut mitään eroa ajotuntumaan tai mihinkään natinoihin etupoikkituen asentamisen jälkeen. Mutta kaippa se löysempikorisissa jotain hyödyttää.
No omaan Ämmäläiseen, jossa siis vakioalusta, kiskaisin poikkituen (Wiechersin alumiininen) kiinni pari viikkoa sitten. Selkeästi tuli "pintakovempi" ja kaarteissa jotenkin jämäkämpi.
Sama tapahtui ex-E39:n kanssa, jossa oli vakio M-Sport alusta. Poikkituen avulla jämäköityi selkeästi.
Ei tuo nyt mikään "sateentekijä" ole, mutta itse ainakin eron saanut huomattua. Ja sehän mulle riittääkin
Comment