Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etupoikkituen todellinen merkitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasJK
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 4
    • Espoo

    Etupoikkituen todellinen merkitys?

    Moi,
    kannattaako poikkituki asettaa. Auto on e39, 1997 523i A, mitä hyötyä ko tangosta on ja onko vaikea asentaa itse (vai onko vain pultit irti ja osa kiinni)

    terv
  • Sami.
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 2527
    • Lahti

    #2
    Säädettävästä voi jotn hyötyä jo ollakin.
    eDIRTY
    kliks

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      En tiedä miksi säädettävä olisi parempi.
      Kyllähän tuommonen koria tukee.
      Eteen ja taakse kun laittaa niin huomaa kun autosta tulee "pintakovempi".

      Comment

      • Sami.
        Bimmer Enthusiast
        • May 2007
        • 2527
        • Lahti

        #4
        Aika mutu joo toi oli, mutta tommosta vaan kuullu monesti. Itellä rajottuu melkeenpä kokemukset tohon omaan mikä nyt ei juurikaan etupäätä jäykistäny.
        eDIRTY
        kliks

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11717
          • Kouvola

          #5
          Jos ei radalle meinaa eksyä, niin en näkisi kyllä tarvetta moiselle. Kyllähän varsinkin noissa vanhemmissa enempi rullatuissa koreissa tosiaan jämäköittää aika paljon koria, jonka kyllä huomaa! Mutta kukin tavallaan..

          Comment

          • Fatmonkey
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 48
            • Glattfelden, Sveitsi

            #6
            Korissa on moottorin kohdalla "reikä", se tuppaa painumaan kasaan.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              onhan siitä hyötyä vanhaan lerppuun koriin ja vastaavasti siitä uudesta korista ei tulisi lerppu... mikä virka sillä säädettävällä sit on? koitetaanko sillä sit vääntää koria väärään asentoon vai mitä sillä haetaan:think
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17854
                • PKS

                #8
                Originally posted by GOOFY View Post
                onhan siitä hyötyä vanhaan lerppuun koriin ja vastaavasti siitä uudesta korista ei tulisi lerppu... mikä virka sillä säädettävällä sit on? koitetaanko sillä sit vääntää koria väärään asentoon vai mitä sillä haetaan:think
                Koitetaan laittaa esijännitys, jotta kun keulan laskee maahan on tolpat jännityksessä.

                Tässä varmaan myös uutta ja vanhaa koulukuntaa ja mielipiteitä, mutta itse koen säädettävän lähinnä rakenteensa vuoksi huonompana kuin ilman mitään pultteja olevan.

                Joka tapauksessa, kyllä siitä iloa on kun aletaan mennä äärirajoilla. Vanhemmissa korirakenteissa sekä enemmän ajetuissa väsyneissä koreissa erityisesti.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Calypsocoupe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 2932
                  • EFNU

                  #9
                  Ei nyt ihan 1:1 case mitä kysyjällä tai aikaisemmilla postaajilla, mutta mallintelin tuossa turvaakaarien jäykkyyksiä ja jonkun 5-10 % etutolpat toisiinsa yhdistävästä putkesta oli hyötyä..
                  - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #10
                    E28:siin kun laittaa poikkituet eteen ja taakse niin eipähän ovien lukot enään napsu.
                    Eli kun oli kuivat saranat ovissa niin ne napsutti ajaessa. Tahallaan jätin rasvaamatta. Sitten laitoin tuet niin napsuminen loppui. Ja aluksi kun auto tuli minulle niin siinä oli paskat iskarit. Tukien jälkeen huomasi heti, että tuli "pintakovempi".
                    Tuo minun e28 on hieman eri käytössä kuin normaalisti. Kerran testasin ajaa kahdella renkaalla ilman poikkitukia ja käytös muuttui melko radikaalisesti.
                    Joten laitoin tuet takaisin ja säästän koriakin samalla.
                    E28:sia kun nostaa tunkilla edestä apurungosta niin paljon, että takarengas nousee myös niin ei ovet aukea. Ainakaan kunnolla. Tuet paikollaan niin ovet toimii.
                    Myös vetokoukusta pystyy nostamaan niin takakontin luukku aukeaa myös.
                    Normaalisti ei. Tosin koukkujen mallejakin on erinlaisia.



                    Melko väännätyksillä kori minun käytössä.
                    Tosin mitään ongelmia ei ole vaikka tämäkin auto on mennyt rampista muutama tuhat kertaa.


                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      X-bracesta ja poikkituesta olis hauska tehdä sokkotesti ratapäivillä. Kaveri ajamaan tukien kanssa ja ilman tietämättä kummassa tilanteessa oli tangot paikallaan , sit kysyy kumpi oli parempi.

                      Itseasiassa aika monesta tuuningosasta voisi sanoa samaa.

                      Omaan rojektiautoon ei ole poikkitukia tulossa. Käyttiksen etuiskareitten yläpäille ei ole tehty muuta kuin käännetty lisää camberia niin paljon kuin saa. Käyttöautossa ei ole kyllä paljoa pitoakaan ei sen puoleen.
                      Last edited by petrolhead; 03-05-2010, 22:46.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4647
                        • Tuusula

                        #12
                        Sanoohan sen jo järkikin että kunnollisesta, järeästä poikkituesta (kiinteä / kunnolla säädettävä) on hyötyä rungon vääntöjäykkyyden lisäämiseksi. Jokainen fysiikasta ymmärtävä tietää eron avoimen ja suljetun profiilin vääntöjäykkyyden välillä..

                        Käyttöautoon poikkituen ruuvaaminen on rahan tuhlausta, kyllä se runko on tarpeeksi jäykkä jo tehtaalta lähtiessä..

                        Tässä vielä esimerkki hyvästä ja huonosta poikkituesta. Toinen on "all for show" ja toisesta on jopa hyötyä..
                        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • Tuiske
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1441
                          • Lempäälä

                          #13
                          Riippuu varmaankin hieman autosta että onko mitään hyötyä. Esim. e36 Cabriossa edes matalilla renkailla (225/35/18) ja jämäkämmällä alustalla ei huomannut mitään eroa ajotuntumaan tai mihinkään natinoihin etupoikkituen asentamisen jälkeen. Mutta kaippa se löysempikorisissa jotain hyödyttää.
                          Corvette C4 LT4 TURBO
                          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            No omaan Ämmäläiseen, jossa siis vakioalusta, kiskaisin poikkituen (Wiechersin alumiininen) kiinni pari viikkoa sitten. Selkeästi tuli "pintakovempi" ja kaarteissa jotenkin jämäkämpi.
                            Sama tapahtui ex-E39:n kanssa, jossa oli vakio M-Sport alusta. Poikkituen avulla jämäköityi selkeästi.

                            Ei tuo nyt mikään "sateentekijä" ole, mutta itse ainakin eron saanut huomattua. Ja sehän mulle riittääkin
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎