Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oikea oppinen renkaan taspainoitus?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rami
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 707
    • Raahe

    Oikea oppinen renkaan taspainoitus?

    Mitenkäs sen leveän alumiini vanteen tasapainoitus tulisi tehdä? Itsellä on oz:in koottavat 18" levyttä10" ja 12". Viimekertaisten rengastöiden jälkeen täristää.. Muistelen että joskus
    joku rengas mies totesi että nämä vanteet ovat väärin tasapainoitettu. En muista olikos puntit vannteen keskellä vaiko reunassa. Kiilloitetulle ulkokehällehän ei niitä tietenkään laiteta.
    Mahdollisemman sisään vaiko ulkoreunaan?
    bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...
  • GARFFi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 5546
    • Kankaanpää

    #2
    Siis, konehan sen kertoo paljonko ja mihin kohtaan ne painot laitetaan. Eikö?

    Eli sisäpintaan mahd. reunaan vaikka 35g ja sitten siihen keskiön taakse vaikka 20g tjsp. jos mä jotain tasapainotuskoneesta oon oppinu?

    EDIT: Yritin ettiä kuvaa, mutten löytäny malliks tai jotain suuntaa-antavaa ees :(
    MB E220 CDI -10
    Ex.VW T5.1 -11
    Ex. Ford Transit Custom -14
    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
    Ex. VW Golf+ -06
    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
    Ex. Honda CBR900RR -96
    Ex. E36 325i Coupé -94
    Ex. LADA 2105 1200S -89
    Ex. LADA 2107 1300S -87
    Ex. E36 320i -91

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      #3
      Tuossa kuva (iso, joten siksi linkki): http://www.snaponequipment.com/johnb...cers/b9000.jpg

      Kuvan laitteessa on sivusuunnassa 5 paikkaa painoille: sisä- ja ulkoreunat (mekaanisesti kiinnitettävät) sekä 3 tarrapainojen paikkaa: ulkoreuna, keskiön taakse ja sisäreuna.

      Koneesta määritellään jo ennen mittausta, mihin 2 kohtaan mahdolliset painot laitetaan. Valitaan tässä tapauksessa tarrapainoille keskikohta ja sisäreuna -> kone laskee mitatusta epätasapainosta, miten noihin kohtiin painot pitää sijoittaa, jotta rengas menee tasapainoon.
      Last edited by O.K.; 11-05-2010, 11:49.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • ^T-T^
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 218
        • Veteli

        #4
        Itse muutaman kerran myös tasapainottanut naapurissa omia aluvanteita ja serkku sanoi, että normaali rengaskonetta joka näyttää ainoastaan reunoille tulevien painojen määrät, niin sitä pitää ns. huijata sillä tavalla, että vanteen leveydeksi laitetaan sen verran mitä painoilla on etäisyyttä toisistaan. Eli vanteen leveys on koneessa todellisuudessa tuo painojen etäisyys, eikä koko vanteen leveys.

        Tällä periaatteella olen ainakin saanut omat vanteet tasapainotettua ja tätä tekniikkaa käyttävät siinä korjaamolla, koska heillä ei ole tuollaista uutta rengaskonetta, joka näyttää painojen paikat reunoille ja keskelle myöskin.
        Nyt:
        E39 540i Oxfordgrun
        MB Vito 112cdi '00
        EX:
        E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
        Nissan Pick-Up 2,5d
        E34 M5 Calypsorot
        BMW 325i Coupe Mauritius Blau
        BMW 525i m20b25 Luxorbeige
        E34 525td Diamantschwarz

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          #5
          Originally posted by rami View Post
          Mitenkäs sen leveän alumiini vanteen tasapainoitus tulisi tehdä? Itsellä on oz:in koottavat 18" levyttä10" ja 12". Viimekertaisten rengastöiden jälkeen täristää.. Muistelen että joskus
          joku rengas mies totesi että nämä vanteet ovat väärin tasapainoitettu. En muista olikos puntit vannteen keskellä vaiko reunassa. Kiilloitetulle ulkokehällehän ei niitä tietenkään laiteta.
          Mahdollisemman sisään vaiko ulkoreunaan?
          Ihan niinkuin vaikka 7" leveän vanteenkin, sisä ja ulkoreunaan. Tässätapauksessa se ulkoreuna vaan sitten on siinä puolien takana, eli melko keskellä vannetta. Tälläisessa tapauksessa se pyytää yleensä kamalan määrän painoa ulkoreunaan, joten itse olen ainakin siinä tapauksessa käyttänyt staattista painotusta, eli se yhdistää ne heitot ja laitetaankin vaan 1 rivi painoja, keskelle vannetta eli siihen mihin ulommaiset painot tulis. Ei ihan niin tarkka kuin dynaaminen, mutta riittävä esim. takapäähän. Itsellä kyllä ollut tuolla tavalla painotetut etupyörätkin, eikä ole täristänyt..
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Tai sitten vaan viet sellaiseen paikkaan tasapainotettavaksi jossa on kunnon laitteet.
            Esim. sellaisen tasapainotuskoneen nähnyt jossa itse valitaan leveyssuunnassa paikka johon paino halutaan laittaa ja kone sen mukaan määrää minkä verran ja minne.
            Samaisessa koneessa pystyy painot jakamaan esim. puolien taakse ym.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            Working...
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎