Announcement

Collapse
No announcement yet.

324TD lämmöt tapissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kapo
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 19
    • Tampere

    324TD lämmöt tapissa

    Elikkäs tällainen ongelma on, että mittarin mukaan kone käy tosi kuumana, vaikka kuinka rauhallisesti ajaa. Lämmöt on punasella oikeestaan koko ajan -mittarin mukaan- . Auto on vuosimallia -90 ja kone se M21. Eli kyse on siitä, etten tuohon lämpömittariin enää luota, koska "käteen" kone tuntuis ihan normaalilta, vedet ja öljyt on puhtaat(jos ois kansipahvi rikki) ja mittarin anturin olen jo uusinu, sekä termostaatti on uus. Nestettä ei oikeestaan ole hukkunu. Painetta tuntuis kyllä jäähd. järjestelmässä olevan aika paljon, mut niin kai tuossa kuuluukin olla (kait 1,5bar). Mahtaiskohan kukaan tietää, tai viittiä mitata, minkälaisia arvoja siitä lämpömittarin anturin liittimistä saa koneen ollessa normaalilämmin, että tietäs onko se mittari rikki.

    Ja sitten tietysti jos joku tietää ko. ongelman olevan "tyypillistä" tuolle koneelle, niin kertomaan vaan! Mun järki ei vaan oikein sulata sitä, että ne lämmöt olis muka oikeesti korkeella, kun kaikki vaikuttas olevan muuten kunnossa.
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    #2
    Se paine jäähdytysjärjestelmässä on normaalia, ainakin tuossa omassa suhahtaa vielä kylmälläkin koneella kun avaa paisuntasäiliön korkin. Koneessahan on kaksi anturia; toinen termostaattikotelon luona ja toinen kannessa 5- ja 6-pytyn liepeillä. Ilmeisesti termarin luota menee tieto lämpömittarille, mutta mitä tuo toinen anturi littyy, ohjaa(ko?) hehkuja.
    Ei mopolla mahottomia..

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      hehkuja ohjaa se sama anturi siinä etupuolella kuin mittariakin, takaosassa on lämpöaikakytkin nimeltään, empä oo seurannu mihin piuhat meni mutta mittarin toimintaan ei vaikutusta. Itellä oli kosketushäikkää mittarissa ja lämpömittari heitteli laidasta laitaan omia aikojaan, myöskin löpömittari näytti höpöjä :lol:
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #4
        Aiheeseen liittyen

        mitkähän mahtavat olla ko anturit kuvassa?

        1. on ilmeisesti vedenlämpötila?
        mutta mitä ovat 2. & 3. (toinen ilmeisesti koneen lämpö?)

        Ja mikä on öljynpaineanturi?

        Kannattaako noita vaihdella, jos ovat alkuperäiset?
        Motonetissä ilmeisesti toi 1 maksaa 4.90e. Ja koneen lämpötila-anturi 10e.

        Kun on ollu tyhjäkäyntihäikkää, ja syytä ei ole löytynyt. Ei alipainevuotoja havaittu. Puolilämpimänä tyhjäkäynti huonoa, joten arvelin varuiksi vaihtaa noi anturit.

        kone siis m20b20
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Dieseleistä en tiedä, mutta....

          Bensakoneissa mittariston lämpötila-anturi on se, jossa on normaalit "abiko" -liittimet. Motronic'in lämpötila-anturi on pienempi niistä joissa "oikea" kaksinapainen liitin (samantapainen kuin kuvassa 1). Toinenkin vastaavalla liittimellä varustettu löytyy, mutta ko. anturi on isokokoisempi (lämpöaikakytkin, lisäpolttoaine/kylmäkäynnistyssuutinta varten). Lämpöaikakytkimen (myös lämpötila-anturi) kyljessä yleensä stanssattuna numeroita, esim. 35C / 8s ==> jos lämpötila alle 35C, kylmäkäynnistyssuutin syöttää bensaa 8 sekunttia.

          Jotenkin olettaisin että diisselissä on samoin, se kuvan numero 1 on moottorinohjausboxille, mittariston anturi on siis nro 2 tai 3 (kun kuvasta en saanut selvää).

          t: Timo

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Toi 1. liitin näyttäisi olevan aika iso mötikkä. Eli se siis on moottorinohjaukselle ja mittaa siis veden lämpöä?

            eli toi motonetin osa siis on kyseessä ilmeisesti?
            LÄMPÖTILA-ANTURI BMW 518/520 73--88
            Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
            518/520 74--86. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3015 4.90 ???

            Vois kokeilla vaihtaa, kun on edullinenkin.
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • mukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 5965
              • Uleåborg

              #7
              Bensavehkeissä kaksi lämpötila-anturia, toinen ohjaa mittariston viisaria ja toisesta tiedot motronikille. Ovat erilaisia, M20:ssä koneen nokassa ainakin motronikkikikkareissa.
              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

              Save the World, Fuck The Fuel Economy
              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

              Comment

              • jannel
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 283

                #8
                Riisselissä se takempi anturi on kylmäkäynnistys ajoitusta varten!

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by osilpi
                  Aiheeseen liittyen

                  mitkähän mahtavat olla ko anturit kuvassa?

                  1. on ilmeisesti vedenlämpötila?
                  mutta mitä ovat 2. & 3. (toinen ilmeisesti koneen lämpö?)

                  Ja mikä on öljynpaineanturi?

                  Kannattaako noita vaihdella, jos ovat alkuperäiset?
                  Motonetissä ilmeisesti toi 1 maksaa 4.90e. Ja koneen lämpötila-anturi 10e.

                  Kun on ollu tyhjäkäyntihäikkää, ja syytä ei ole löytynyt. Ei alipainevuotoja havaittu. Puolilämpimänä tyhjäkäynti huonoa, joten arvelin varuiksi vaihtaa noi anturit.

                  kone siis m20b20
                  3 on moottorin lämpötila ruiskulle. Käynnissä jos otat pois niin rikastaa pikkasen seosta.
                  2 anturi on lämpömittarille anturi
                  1 on vissin ruiskulle. lämpömittariin ei ei vaikuta
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • Heikki.Niemi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1180
                    • Kalajoki-Bemareiden mekka

                    #10
                    Voiko tuo lämpöaikakytkimen anturin rikkoutuminen td:ssä aiheuttaa sen et kone ei lähde kylmänä käyntiin ollenkaan... :?:
                    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                    Ex-320i E30 m20b20 -86
                    Ex-318i E30 m20b20 -87
                    Ex-320i E30 m20b20-83

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      #11
                      "Riisselissä se takempi anturi on kylmäkäynnistys ajoitusta varten!"

                      :!: Nyt tuli ahaa elämys..

                      Voisikohan tästä löytyä syy meikäläisen td:n kylmäpössytykseen. Jos se anturi ei pelaa, eli ei aikaista syöttöä niin sehän voi aiheuttaa sinertävää pakokaasua :?:

                      Onko se ajoituksensäätö mötikkä syöttöpumpun kyljessä kiinni? Siihen tulee polttoaineputki ja toiseen päähän johto (olikohan valkovihreä)? Piru kun ei tähän hätään ole kuvaa..
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • Heikki.Niemi
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1180
                        • Kalajoki-Bemareiden mekka

                        #12
                        Kyllä se mun tietojen mukaan on se samainen mötikkä...Itellä se vuoti kylmänä pirusti naftaa ku sielä olevat kakas o-rengasta vuoti...lämpimänä ei mitään...
                        520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                        525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                        525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                        Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                        Ex-320i E30 m20b20 -86
                        Ex-318i E30 m20b20 -87
                        Ex-320i E30 m20b20-83

                        Comment

                        • jannel
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 283

                          #13
                          Hmm.... no voipahan se ollakki että sinertävää hatsia pukkaa jos ei käännä ajoitusta.Kyllähän sen toiminnan kuulee kylmänä kun käyntiin vääntää niin käy aika terävästi hetken aikaa.Mutta jos hatsia tupsuttelee pätkittäin niin suuttimissa on vikaa!

                          Comment

                          • Lakeson
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 649
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Kuinkahan tuon ajoituksensäätäjän toiminnan voisi testata. Tuleeko sille 'mötikälle' jännite ainostaan koneen ollessa kylmä?

                            Tota 'hatsia' tulee kylmänä niin että siihen kompastuu.. :? Noin kilometrin ajon jälkeen pössy loppuu kuin seinään.
                            Ei mopolla mahottomia..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎