Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA turbiini rikki vai onko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeja
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 15
    • Salo

    530dA turbiini rikki vai onko?

    Uutena BMW omistajana huolestuttaa :(
    Manuaalisesti 5-vaihteella pienemmät kierrokset kuin 6-vaihteella eli
    aivan kuin turbiini luistaisi. Nopeus luokkaa 80-90 km/h.
    Dieselin kulutus 9,9 mittarin mukaan ja tankkauksen mukaan 9,1
    sekalaisessa ajossa, lyhyitä alle 50 km ajomatkoja.
    Vahdot D-asenossa ovat aika rauhalliset, pienellä vedolla hiljaisella
    nopeudella nykäisee jonkin verran.
    Autolla ajettu 145tkm. D-asenossa 0-100 km/h 9,7 s.
    DS-asenoossa en ole kokeillut.
    Pitäisikö laittaa turbiini vaihtoon?
    Moottorin lämmöt yli 70 mutta pääsääntöisesti alle 80.
    Kiitos etukäteen
    Last edited by eeja; 15-09-2010, 09:51.
  • dumpi
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 46
    • Salo

    #2
    Jos kyseessä E60/61 niin turbiinin lukko kytkeytyy tasaisessa ajossa nopeudella n. 105 - 110 km/h.
    Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein niin toimii ihan oikein.
    Moottorin lämmöt alhaalla, egr-termaria ekana vaihtoon.
    Hakua käyttäen asiasta löytyy juttua runsaasti.

    Comment

    • tjvirta
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 92
      • Espoo

      #3
      Originally posted by dumpi View Post
      Jos kyseessä E60/61 niin turbiinin lukko kytkeytyy tasaisessa ajossa nopeudella n. 105 - 110 km/h.
      Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein niin toimii ihan oikein.
      Moottorin lämmöt alhaalla, egr-termaria ekana vaihtoon.
      Hakua käyttäen asiasta löytyy juttua runsaasti.
      Mulla kyllä 6 vaihdekin lukossa esim 90km/h (D asennossa). Pitää kutosen silmässä hidastettaessa nopeus esim 100->90. Jos laittaa manuaalilla kutosen @90km/h ja polkaisee, niin saattaa irrottaa lukon ja luistattaa hervottomasti (ei kai suositeltavaa, mutta kokeiltu on).

      Kuutosvaihde vaihtuu tasaisella noin 99km/h (vakkarin lukema)....siis nopeutta nostettaessa (ja heti lukkoon). Tosin se on sanottava, että tässä turbiinin lukitus on sellainen hiiiiidas ja pehmeä. Verrattuna esim 520da / 08 autoon, jota kokeilin. Siinä kierroslukumittari tekee DSG vaihteiston kaltaisia liikkeitä....toisin kuin mulla.
      ________________________________________
      G31 520dA Business SportLine 2017

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by tjvirta View Post
        Jos laittaa manuaalilla kutosen @90km/h ja polkaisee, niin saattaa irrottaa lukon ja luistattaa hervottomasti (ei kai suositeltavaa, mutta kokeiltu on).
        Parempihan se vaan on että mahdollisimman pienellä väännöllä irrottaa, säästyy ne kitkapinnat. Koneen vääntöä ei pääse kylläkään kokemaan kuin manuaalissa.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 92
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Parempihan se vaan on että mahdollisimman pienellä väännöllä irrottaa, säästyy ne kitkapinnat. Koneen vääntöä ei pääse kylläkään kokemaan kuin manuaalissa.
          Näin juuri! Tosin hieman tuossa vaiheessa toivoisi melkein, että heittäisi sitten pienemmän vaihteen....vaikka onkin manuaalipuolella. JOskus näin tapahtunut esim ohituksissa kun on manuaalipuolella vauhti hidastunut hieman liikaa (esim juuri 90km/h).
          ________________________________________
          G31 520dA Business SportLine 2017

          Comment

          • eeja
            Newbiemmer
            • Sep 2010
            • 15
            • Salo

            #6
            Tuolla automaatti- ja nykimis- keskusteluissa nypyttelee autot kierroksilla
            n. 1500 rpm (alle 1600). Minulla on vaikeaa saada kulkemaan noin alhaisilla
            kierroksilla, etenkään D asennossa. Kierrokset tuppaavat olemaan pintakaasullakin
            lähempänä 2000 kuin 1500 rpm. Tämä riippumatta nopeudesta alle 90 km/h
            nopeuksissa sekä kaupungilla että maantiellä. Kulutusmittari ei juurikaan
            laske alle 10. Ekan tankillisen olen ajellut ja tankannut samalla mittarilla
            tankin täyteen. Taskulaskin kulutus oli 9,1 ltr/100 km ja keskinopeus oli
            muistaakseni 44 km/h.
            Kun kevyellä vastuksella, tasaisella tai pienessä alamäessä, saan kierrokset
            pysymään tuolla alle 1600 rpm lähes rullaamalla nypytys on selvästi havaittavissa ja
            kulutusmittari hyppii.
            Autolla ajettu n. 145tkm. Vm 2004 E61. Laakkoselta uutena eka omistaja ostanut.
            Imusarjan läpät pitäisi olla poistettu.
            Edelleen mietityttää, hyvistä vastauksista kiittäen, onkohan vaihteisto OK
            vai johtuneeko kaikki kylmästä käynnistä?
            Mistä näkee laatikon valmistenumeron?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Kumma loota olisi jos ainoa oire olis tuollainen.

              Korjaa lämpöongelma, jos kulutus ei normalisoidu selvitä onko maf sökö. Näillä eväillä saattaa päästä kaikista ongelmista.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • k0rppi
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 784
                • Varkaus

                #8
                kokeile laatikon nollausta, josko se jotain auttas

                Comment

                • BMW 320d
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 74

                  #9
                  Kaverilla ollu kans samanlaista ongelmaa, sillä ainaki ratkes laatikon uudelleen ohjelmoinnilla, mutta en sitten tiedä.... arvailen vaan.

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Mulla menee myös 90km/h:ssa turbiinilukko päälle 6-vaihteella D-asennossa. Turbiinilukko pysyy kiinni vaikka painaa kaasun pohjaan eikä luista 90km/h:ssa siis man. puolella.

                    Laatikon adaptaatioarvojen nollaus auttoi siihen, että nyt kierrokset paremminkin 1500 kuin 2000 eli menee paljon pienemmillä kierroksilla ja lukitsee turbiinin jo aikaisessa vaiheessa eli vääntöä käyttää paremmin hyödyksi.

                    Lämmöistä sen verran, että eilen katselin lämpöjä ja huiteli moottoritiellä 84 ja 90km/h ajettaessa 77-80, täytyy varmaan vaihtaa termarit... Missä lämmöt kuuluisivat olla???
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 92
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by eeja View Post
                      Tuolla automaatti- ja nykimis- keskusteluissa nypyttelee autot kierroksilla
                      n. 1500 rpm (alle 1600). Minulla on vaikeaa saada kulkemaan noin alhaisilla
                      kierroksilla, etenkään D asennossa. Kierrokset tuppaavat olemaan pintakaasullakin
                      lähempänä 2000 kuin 1500 rpm. Tämä riippumatta nopeudesta alle 90 km/h
                      nopeuksissa sekä kaupungilla että maantiellä. Kulutusmittari ei juurikaan
                      laske alle 10. Ekan tankillisen olen ajellut ja tankannut samalla mittarilla
                      tankin täyteen. Taskulaskin kulutus oli 9,1 ltr/100 km ja keskinopeus oli
                      muistaakseni 44 km/h.
                      Kun kevyellä vastuksella, tasaisella tai pienessä alamäessä, saan kierrokset
                      pysymään tuolla alle 1600 rpm lähes rullaamalla nypytys on selvästi havaittavissa ja
                      kulutusmittari hyppii.
                      Autolla ajettu n. 145tkm. Vm 2004 E61. Laakkoselta uutena eka omistaja ostanut.
                      Imusarjan läpät pitäisi olla poistettu.
                      Edelleen mietityttää, hyvistä vastauksista kiittäen, onkohan vaihteisto OK
                      vai johtuneeko kaikki kylmästä käynnistä?
                      Mistä näkee laatikon valmistenumeron?
                      En osaa auttaa, mutta hieman omituiselta kuullostaa.

                      Ajoin ensimmäisen puoli vuotta rikkinäisillä termostaateilla (65-70 astetta). Kun vaihdettiin, nousi lämmöt 90 pintaan, mutta EN havainnut mitään mainittavaa muutosta kulutuksessa (kuiteista mitattaessa).

                      Kulutus on ollut noin 40tkm matkalla 8.0l/100km. Kun ajelee pk-seudun liikenteessä (kehillä, mutta ei keskustassa) on kulutus noin 8-9. Nyt näyttää ajotietokone 8,7 @ 43km/h (ajettu 250 km). Maantiellä noin 6.5-7,5 l/100

                      Mulla kyllä on todella vaikea saada kierroksia yli 2000rpm:n, jos ajaa perusrauhallisesti. Alla vielä kuva aiheesta. Menee 6 vaihteella 84km/h (D asennossa). Loivat ylämäet pitää vaihteen. Hieman isompi nyppylä -> vitoselle.
                      Attached Files
                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        #12
                        Itselläkin tuo turbiini tuntuu välillä temppuilevan. About samoissa lukemissa tuolla 90 tietämissä vaihtaa kutoselle vaikka 19" alla, mutta se ei olekaan minun ongelma.

                        Olen huomannut että paras tapa tsekata onko lukko päällä vai ei on salavalikon kierroslukunäyttö. Itselläni on aika tarkkaan samantapainen ajoreitti viikonloppuisin ja olen huomannut että vaikka moottorin lämmöt olisivatkin jo ylhäällä kun pääsen motarille ei laatikko vielä ole lämmöissä. Tällöin esim. vakkarilla ajettaessa 130kmh nopeudessa kierroksia on n. 1850 ja salavalikon mukaan heittoa on +(-) 100 kierrosta (viisari ei juurikaan heilu). Ongelma on että laatikon lämmetessäkään ei lukitus tapahdu.

                        Tämän voi todeta helposti vaihtamalla kutonen manuaalin kautta päälle koska tikkua liikuttaessa lukko irtoaa ja sportin takia myös vitonen menee päälle. Tämän jumpan jälkeen kierrokset laskee about 1750 tuntumaan ja heittoa on vain +(-)15 kierrosta. Salavalikosta näkee selvästi että kierrosten vaihtelu on vähäisempää ja mittarinkin viisari on viisarinpaksuuden verran alempana.

                        Se mikä enemmänkin ihmetyttää on että vaikka lukko on selkeästi irti, ei se kuitenkaan luista samaan tapaan kuin aivan kylmänä mutta ei taas lukemien valossa ole täysin lukossakaan?

                        Onko jollakulla kuvaa kuinka tuo lukko oikein toimii?
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • eeja
                          Newbiemmer
                          • Sep 2010
                          • 15
                          • Salo

                          #13
                          Tällainen näkymä, ajoa käytännössä tasaisella. M5 vaihteella kierrokset ovat alemmat,
                          aivan kuin turbiini olisi lukittu M5 vaihteella lukittu jo tuossa nopeudessa.
                          Click image for larger version

Name:	20100919_BMW_530dA_mittari_80kmh_M6.jpg
Views:	1
Size:	31.7 KB
ID:	4821345

                          Comment

                          • tjvirta
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 92
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by eeja View Post
                            Tällainen näkymä, ajoa käytännössä tasaisella. M5 vaihteella kierrokset ovat alemmat,
                            aivan kuin turbiini olisi lukittu M5 vaihteella lukittu jo tuossa nopeudessa.
                            [ATTACH]85260[/ATTACH]
                            Toi näyttää mun mielestä ihan oikealta. M6 luistaa 80km/h vauhdissa (lukkiutuu varmaan jossain 84, kuten yllä kirjoitin). M5 lukkiutuu mulla jossain 69-70km/h.

                            -> 80km/h vitosella alemmat kierrokset, koska kutosella ei lukossa. nosta nopeutta johonkin 85 tienoilla niin on kutosella alemmat kierrokset (kuten kuvassa, jonka laitoin yllä). Ainakin 90km/h pitäisi olla M6 alemmat kierrokset kuin M5.

                            EDIT: softapäivitys alensi tuon M5:n lukkiutumisen tuonne 70km/h tuntumaan. Ennen sitä M5 luisti lähes kahdeksaankymppiin...mutta en muista tarkkoja nopeuksia.
                            ________________________________________
                            G31 520dA Business SportLine 2017

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by dumpi View Post
                              Jos kyseessä E60/61 niin turbiinin lukko kytkeytyy tasaisessa ajossa nopeudella n. 105 - 110 km/h.
                              Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein niin toimii ihan oikein.
                              Moottorin lämmöt alhaalla, egr-termaria ekana vaihtoon.
                              Hakua käyttäen asiasta löytyy juttua runsaasti.
                              LCI:ssä (535dTA) manuaaliasennossa turbiini ei kyllä luista eim. 6-vaihteella ollenkaan. Kun mennään liian alas kierroksissa, vaihtaa pienemmän vaihteen.
                              Eikä oikeastaan muutenkaan luistata kuin (1 ja) 2 vaihteella.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎