Kyseessä X5 vm. 2004, M57N-koneella.
Kattelin tuossa INPA:lla MAF:n live-arvoja, jotta tietäis onko se jo uransa ehtoopuolella. Yleisesti ottaen näytti ok:lta ja käyttäytyi järkevästi, mutta pari kyssäriä tuli viisaammille:
1) Yleinen konsensus täällä tuntuu olevan, että kuormituksessa pitäis Actual olla Nominal-arvoa n. 10% edellä ja nousta 900-1000 välille, jotta on ok. No omasssa autossa Actual nousee 1100 korville, kun Nominal jää alle 900. Eli menee yli "suositusrajojen" ja on jopa 20% pyyntiä edellä. Tuntui olevan toistettavissa kiihdytyksissä. Onko tämä normaaleissa vaihteluväleissä?
2) Kone saattaa satunnaisesti käydä tyhjäkäyntiä hiukan epätasaisesti ja se tuntuu hiukan heiluttavan koko autoa. Ongelma menee kyllä ohi ja on vain satunnainen tilanne. Sain INPA:lla kiinni tuon tilanteen ja huomasin, että normaalista tilanteesta (Actual ja Nominal arvot vakaita ja lähellä toisiaan) poiketen Actual hyppi +/-50 yksikköä Nominalin ympärillä (A:400-500, N:~450). Mistä tuo kertoo? IMM pätkii?
Kattelin tuossa INPA:lla MAF:n live-arvoja, jotta tietäis onko se jo uransa ehtoopuolella. Yleisesti ottaen näytti ok:lta ja käyttäytyi järkevästi, mutta pari kyssäriä tuli viisaammille:
1) Yleinen konsensus täällä tuntuu olevan, että kuormituksessa pitäis Actual olla Nominal-arvoa n. 10% edellä ja nousta 900-1000 välille, jotta on ok. No omasssa autossa Actual nousee 1100 korville, kun Nominal jää alle 900. Eli menee yli "suositusrajojen" ja on jopa 20% pyyntiä edellä. Tuntui olevan toistettavissa kiihdytyksissä. Onko tämä normaaleissa vaihteluväleissä?
2) Kone saattaa satunnaisesti käydä tyhjäkäyntiä hiukan epätasaisesti ja se tuntuu hiukan heiluttavan koko autoa. Ongelma menee kyllä ohi ja on vain satunnainen tilanne. Sain INPA:lla kiinni tuon tilanteen ja huomasin, että normaalista tilanteesta (Actual ja Nominal arvot vakaita ja lähellä toisiaan) poiketen Actual hyppi +/-50 yksikköä Nominalin ympärillä (A:400-500, N:~450). Mistä tuo kertoo? IMM pätkii?
Comment