Announcement

Collapse
No announcement yet.

MAF:n live-datan ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _chris_
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 442
    • Nokia

    MAF:n live-datan ihmettelyä

    Kyseessä X5 vm. 2004, M57N-koneella.

    Kattelin tuossa INPA:lla MAF:n live-arvoja, jotta tietäis onko se jo uransa ehtoopuolella. Yleisesti ottaen näytti ok:lta ja käyttäytyi järkevästi, mutta pari kyssäriä tuli viisaammille:

    1) Yleinen konsensus täällä tuntuu olevan, että kuormituksessa pitäis Actual olla Nominal-arvoa n. 10% edellä ja nousta 900-1000 välille, jotta on ok. No omasssa autossa Actual nousee 1100 korville, kun Nominal jää alle 900. Eli menee yli "suositusrajojen" ja on jopa 20% pyyntiä edellä. Tuntui olevan toistettavissa kiihdytyksissä. Onko tämä normaaleissa vaihteluväleissä?

    2) Kone saattaa satunnaisesti käydä tyhjäkäyntiä hiukan epätasaisesti ja se tuntuu hiukan heiluttavan koko autoa. Ongelma menee kyllä ohi ja on vain satunnainen tilanne. Sain INPA:lla kiinni tuon tilanteen ja huomasin, että normaalista tilanteesta (Actual ja Nominal arvot vakaita ja lähellä toisiaan) poiketen Actual hyppi +/-50 yksikköä Nominalin ympärillä (A:400-500, N:~450). Mistä tuo kertoo? IMM pätkii?
    BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
    Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1597
    • Vähäkyrö

    #2
    Mulla tuo toteutunut arvo jää n.880 kieppeille ja mulla myös hytkyttää tyhjäkäynnillä. Katoppas vielä suuttimet INPAlla, ettei siellä ole häikkää. Omassa on vitospytyn suutin jo ehtoopuolella. Mielestäni imm johto irti tyhjäkäynti on tasasempaa. Koitappa sitäkin.

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      Originally posted by Samppae39 View Post
      Mulla tuo toteutunut arvo jää n.880 kieppeille ja mulla myös hytkyttää tyhjäkäynnillä. Katoppas vielä suuttimet INPAlla, ettei siellä ole häikkää. Omassa on vitospytyn suutin jo ehtoopuolella. Mielestäni imm johto irti tyhjäkäynti on tasasempaa. Koitappa sitäkin.
      Sullahan vaikuttais olevan tuo maffikin ehtoopuolella
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1597
        • Vähäkyrö

        #4
        Originally posted by jsr85 View Post
        Sullahan vaikuttais olevan tuo maffikin ehtoopuolella
        Niin munki mielestä, mutta vikakooditopikissa taas oltiin sitä mieltä, että ei ole... Oon nyt pari viikkoa ajellu maffin puiha irti, ku kulutus putos muutamalla desillä piuha irti. Se taas vikakoodipuolella todettiin tulevan siitä, että tehot on laskenu, siks kuluttaa vähemmän.

        Yhtäkaikki, kuhan rikastun, niin hankin uuden maffin ja vaihdan vitosen suuttimen. Pitää kattoa miten kulutuksen ja hytkytyksen käy.

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Mulla hävis tyhjäkäynnin aaltoilu siihen paikkaan kun vaihdoin maffin. Varaosaliikkeistä saa alkuperäisosan noin 200 eurolla, ei tarvi tilata saksasta asti samaan hintaan eikä maksaa merkkiliikkeessä 500e.
          Last edited by TuomasTee; 21-09-2010, 14:41.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1375
            • Oulainen

            #6
            Originally posted by Samppae39 View Post
            Niin munki mielestä, mutta vikakooditopikissa taas oltiin sitä mieltä, että ei ole... Oon nyt pari viikkoa ajellu maffin puiha irti, ku kulutus putos muutamalla desillä piuha irti. Se taas vikakoodipuolella todettiin tulevan siitä, että tehot on laskenu, siks kuluttaa vähemmän.

            Yhtäkaikki, kuhan rikastun, niin hankin uuden maffin ja vaihdan vitosen suuttimen. Pitää kattoa miten kulutuksen ja hytkytyksen käy.
            Muistaakseni 900 vasta antaa täydet syötöt, ehjällä maffilla menee reilusti tuon yli. Käy tarkastuttamassa se suutin jossakin dieselhuollossa, kaverilla maksoi koko sarjan huolto alle 100€, ja se loppui hytkytys.
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • Metalgod
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 201
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by TuomasTee View Post
              Mulla hävis tyhjäkäynnin aaltoilu siihen paikkaan kun vaihdoin maffin. Varaosaliikkeistä saa alkuperäisosan noin 200 eurolla, ei tarvi tilata saksasta asti samaan hintaan eikä maksaa merkkiliikkeessä 500e.

              Tilasin Saksasta Boschin pajalta ja tuli 3 päivässä ja köyhdyin 220€.
              Marmorilla taisi olla 380 egee.
              -530dA 600 Nm
              - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

              Comment

              • Samppae39
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1597
                • Vähäkyrö

                #8
                Originally posted by jsr85 View Post
                Muistaakseni 900 vasta antaa täydet syötöt, ehjällä maffilla menee reilusti tuon yli. Käy tarkastuttamassa se suutin jossakin dieselhuollossa, kaverilla maksoi koko sarjan huolto alle 100€, ja se loppui hytkytys.
                Mulla on yks viallinen suutin, korjuutan sen ja vaihdan sitte.

                Comment

                • _chris_
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 442
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by Samppae39 View Post
                  Mulla tuo toteutunut arvo jää n.880 kieppeille ja mulla myös hytkyttää tyhjäkäynnillä. Katoppas vielä suuttimet INPAlla, ettei siellä ole häikkää. Omassa on vitospytyn suutin jo ehtoopuolella. Mielestäni imm johto irti tyhjäkäynti on tasasempaa. Koitappa sitäkin.
                  Suuttimien korjausarvot oli tyhjäkäynnillä max 2 ja kuormituksessa vielä vähemmän, eli olettaisin olevan ok. Tosin nyt kun asiaa pohdin, niin ei tainnut tullut katsottua tuossa hytkytyksen aikana noita suuttimien arvoja. Täytyy katella, jos sen sais vielä INPAlla kiinni.
                  BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                  Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎