Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensapaineen säädin, toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    Bensapaineen säädin, toiminta?

    Mikä on vakio bensapaineen säätimen idea? Toisin sanoen, miten imusarjan painekytkös vaikuttaa säätimen toimintaan ja siis bensan paineeseen?

    Voiko vakiosäädintä käyttää ahtokäytössä ollenkaan, edes pienillä paineilla? Tajuaako vakiosäädin ylipaineesta mitään?

    M20B25 siis kyseessä.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Katsoppas ajatuksen kanssa tuota kuvaa:
    Paineensäädin

    Säätimen tarkoitus on pitää paine-ero bensakiskon ja imusarjan välillä vakiona. Säätimen jousikuormitteinen venttiili antaa peruspaineen (esim. 3bar) ja imusarjan paine joko vähentää tai lisää bensapainetta.

    Joten se M20-koneen vakiosäädin toimii oikein hyvin ahtokäytössä.

    On olemassa paineensäätimiä joita mainostetaan "turbokäyttöön" ja jotka ovat ns. kertovia. Niiden tarkoitus on nostaa bensapainetta suuremmaksi kuin asetettu paine-ero että vakiomoottorinohjauksella voitaisiin ajella ahdettuna. Koska se auton oma moottorinohjausjärjestelmä ei ymmärrä rikastaa seosta ahtopaineilla, pitää bensapaineen nostolla "huijata" lisää kakkua koneeseen. Siinäkin tulee suuttimien kestävyydessä ja tuotossa rajat vastaan.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Okei, nyt tää juju alkaa selvitä, eli

      A) Jos vakio painesäädin niin lisärikastus hoidetaan ohjelmoitavalla ECU:lla

      tai

      B) Jos on vakio moottoriohjaus, niin lisäkakkua kertovalla säätimellä, niinkö?

      Riittääkö vakiosäätimen 1:1 paineen nosto pienillä paineilla (max 0.5) ? Vai onko se vaan seosmittarien kanssa kokeiltava?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by 525iiäxä View Post
        B) Jos on vakio moottoriohjaus, niin lisäkakkua kertovalla säätimellä, niinkö?
        Tuo on ainoa tapa millä se toimii edes jotenkuten. Pelkkä paineennosto sekoittaa normaalit ajoalueet, eli tyhjäkäynnin ja matka-ajon. Mosselmannin turbosarjassa, jossa taisi olla 0,3 ahtoja, on vakiosäätimen perään lisätty kertova paineensäädin. Alle ahtoalueen paineet on vakiot, mutta ahdoilla kertova kuristaa paluupuolta lisää -> syöttö kasvaa.

        Vaan onhan se nykypäivänä vähän semmosta heinähattujen touhuja, noin pienillä paineilla ei oikein mitään iloa siitä ahtamisesta saa, ainakaan mun mielestä. Tehokkaammilla koneilla olevat vehjekset on nykyään niin halpoja ettei säästömielessä enää kannata ahtaa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          Katsoppas ajatuksen kanssa tuota kuvaa:
          Paineensäädin

          Säätimen tarkoitus on pitää paine-ero bensakiskon ja imusarjan välillä vakiona. Säätimen jousikuormitteinen venttiili antaa peruspaineen (esim. 3bar) ja imusarjan paine joko vähentää tai lisää bensapainetta.

          Joten se M20-koneen vakiosäädin toimii oikein hyvin ahtokäytössä.

          On olemassa paineensäätimiä joita mainostetaan "turbokäyttöön" ja jotka ovat ns. kertovia. Niiden tarkoitus on nostaa bensapainetta suuremmaksi kuin asetettu paine-ero että vakiomoottorinohjauksella voitaisiin ajella ahdettuna. Koska se auton oma moottorinohjausjärjestelmä ei ymmärrä rikastaa seosta ahtopaineilla, pitää bensapaineen nostolla "huijata" lisää kakkua koneeseen. Siinäkin tulee suuttimien kestävyydessä ja tuotossa rajat vastaan.
          Mikähän mahtaisi olla kelvollinen suhde tuohon progressioon? Markkinoilla on säätimiä, jotka kykenevät ahdon mukaan jopa 12:1 paineen nostoon. Äkkiseltään se tuntuu vähän yliampuvalta, ainakin jos liikutaan tuolla max 0.5-0.7 ahdoissa.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Mikähän mahtaisi olla kelvollinen suhde tuohon progressioon? Markkinoilla on säätimiä, jotka kykenevät ahdon mukaan jopa 12:1 paineen nostoon. Äkkiseltään se tuntuu vähän yliampuvalta, ainakin jos liikutaan tuolla max 0.5-0.7 ahdoissa.
            Tai kysytäänpäs niin päin, että minkälaisia bensapaineita on käytetty ahtoalueella kun käytössä on paineen nostoon perustuva lisärikastus?

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Jos itse olisin tekemässä tuommoista rautalankaviritystä niin hommaisin hiukan vakiota isommat suuttimet esim. 30-50cc suuremmat, heittäisin vakiobensapaineensäätimen pois ja laittaisin sen kertovan säätimen peruspaineen vakiota pienemmäksi. esim. 2.5-2.7 bar. Ahdoilla sitten kertova säädin lisäisi suuttimien tuottoa painesuhteen mukaan. Hommassa toiminee ihan se perus FSE 1:1,7- malli. Eikä noillakaan muutoksilla vielä kovin suuria ahtoja kannata yrittää.

              Miksi?

              Koska suuttimien tuottoa ei painetta nostamalla kovin paljon lisätä ja vakiosuuttimien kyky sumuttaa polttoainetta heikkenee kovilla bensapaineilla eli suutin enemmänkin "ruikkii" bensaa kun suihkuttaa. Tämä ei ahtopaineilla ole toivottavaa koska polttoaine-ilmaseos on jotain muuta kun tasaista silloin. Lisäksi olen huomannut että bemarien vakiosuuttimet on mitoitettu aika tarkkaan vakiotehoille jolloin niissä ei ole juuri ylimääräistä kapasiteettia.

              Jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee. Mäntäpistiäinen kyllä vierailee moottorissa sitten kun ne suuttimet ei enää riitä.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • MiKqsu
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 404
                • Turku

                #8
                Mistäs noita FSE bp säätimiä saa? Olen koittanut googlella ettiä mutta aika tuloksitta..
                sigpic

                Comment

                • pablo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 732
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by MiKqsu View Post
                  Mistäs noita FSE bp säätimiä saa? Olen koittanut googlella ettiä mutta aika tuloksitta..
                  Vaikkapa täältä http://www.moposport.fi:8080/workspa...INJE384&theme=

                  Tosin omassa hyllyssäkin olis yks tarpeettomana

                  -Anssi

                  Comment

                  • MiKqsu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 404
                    • Turku

                    #10
                    Kiitti. Mitenkä se sun toimii vai miksi ylimääräsenä hmm.. Lukenut juttua tuosta malpassista että jotkut toimii jotkut ei niin pitääpä tuota kokeilla. Vai onko jotai muuta parempaa vaihtoehtoa tuollaiselle säätimelle, hyvää tuossa fsessä on se että voi vetää mittarin kabiinin puolelle ja näkee siitä suoraan jos paineen vaihtelua syntyy.

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Jos itse olisin tekemässä tuommoista rautalankaviritystä niin hommaisin hiukan vakiota isommat suuttimet esim. 30-50cc suuremmat, heittäisin vakiobensapaineensäätimen pois ja laittaisin sen kertovan säätimen peruspaineen vakiota pienemmäksi. esim. 2.5-2.7 bar. Ahdoilla sitten kertova säädin lisäisi suuttimien tuottoa painesuhteen mukaan. Hommassa toiminee ihan se perus FSE 1:1,7- malli. Eikä noillakaan muutoksilla vielä kovin suuria ahtoja kannata yrittää.
                    Hiukan epäselväksi jäänyt tuo miten bensapaineen säädin tietää kuristaa tuota paluu puolta ahtojen noustessa?
                    sigpic

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #11
                      Originally posted by MiKqsu View Post
                      Kiitti. Mitenkä se sun toimii vai miksi ylimääräsenä hmm.. Lukenut juttua tuosta malpassista että jotkut toimii jotkut ei niin pitääpä tuota kokeilla. Vai onko jotai muuta parempaa vaihtoehtoa tuollaiselle säätimelle, hyvää tuossa fsessä on se että voi vetää mittarin kabiinin puolelle ja näkee siitä suoraan jos paineen vaihtelua syntyy.



                      Hiukan epäselväksi jäänyt tuo miten bensapaineen säädin tietää kuristaa tuota paluu puolta ahtojen noustessa?
                      Bensanpainemittari ohjaamoon?
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • MiKqsu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 404
                        • Turku

                        #12
                        Tuollaisen toteuksen nähnyt jossain muistaakseni missä oli öljypaine mittari bensapainetta näyttämässä?
                        sigpic

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Virallisesti kait ei sais vetää bensalinjaa ohjaamoon. Voihan sen laittaa etuikkunan eteen ulkopuolelle tai sit käyttää sähköistä mittaria.

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #14
                            Originally posted by MiKqsu View Post
                            Tuollaisen toteuksen nähnyt jossain muistaakseni missä oli öljypaine mittari bensapainetta näyttämässä?
                            Näitä on tehty, tosin en osaa sanoa käykö kaikki halvimmatkin anturit. Kesäautossa on juurikin sähköinen öljynpaineanturi bensanpainetta haistelemassa. Itse anturi on bensatukin välittömässä läheisyydessä. Tahtoo olla ahdetussa aika tärkeä tieto, kunnon laajakaistalambdan lisäksi. Tuo kertoo ehkä sen sekunnin murto-osan aiemmin viasta kuin seosmittari.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎