Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF vaihdettu, regenerointi ei lähde käyntiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • al73
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 21
    • Kajaani

    DPF vaihdettu, regenerointi ei lähde käyntiin

    Eli auto on 2006 530d E61.

    Uusi DPF on vaihdettu, mutta regenerointi ei lähde käyntiin automaattisesti. Herjaa DPF failurea siinä vaiheessa, kun paineanturit tunnistavat pöntön olevan tukossa.

    Mikä voi olla vikana, kun ei regeneroi?

    Kiitos.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Ehkäpä EGR termari sökö eikä saavuta riittävää käyntilämpötilaa :think
    Mitä siellä lämpömittari näyttää?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • al73
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 21
      • Kajaani

      #3
      Lämpötilasta en tiedä, mutta se E61:n "lämpömittari" nousee kyllä ihan normaalisti sinne yli 4500rpm:n.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Kurkkaa tosiaan ensin lämmöt salavalikosta. KLIK Lämpötilan pitää nousta >75 C, että regenerointi voi käynnistyä. Jos lämmöt on kunnossa, tarkemmat vikakoodit.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • al73
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 21
          • Kajaani

          #5
          Kiitos vinkistä.

          Lämmöt mitattu 76-79c silloin, kun "lämpömittari" osoittaa normaalilämpöä.

          n.30 min ajoa ja vähän revittelyäkin ja lämmöt seilasivat koko ajan tuossa 76-79c:ssa.

          Vikakoodeja ei ole vielä antaa. Kaapeli on kaverilla lainassa...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            On ihan siinä kintaalla että voiko lähteä käyntiin, termarit kuntoon!
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #7
              Eikös jussi_r joskus maininnut että jonkun x-vikakoodin yhteydessä regenerointi ei lähde käytiin vaikka periaatteessa ehdot täyttyisivätkin.

              Onko vikamuisti siis täysin tyhjä?
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • al73
                Newbiemmer
                • Oct 2009
                • 21
                • Kajaani

                #8
                Vikakoodit:
                b1362
                d6csf
                4667
                480a
                481a
                4166

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Eikö ohjelma antanut tulkintaa noille koodeille? Mitkä niistä olivat aktiivisia?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • al73
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 21
                    • Kajaani

                    #10
                    Ei antanut. (tai sitten en osaa...)
                    Nuo olivat siis vikamuisti"pankissa".
                    Voiko noita koodeja "suomentaa" jostakin?

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3747
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by al73 View Post
                      Ei antanut. (tai sitten en osaa...)
                      Nuo olivat siis vikamuisti"pankissa".
                      Voiko noita koodeja "suomentaa" jostakin?
                      480 ja 481 kertovat ainakin tukkeutuneesta DPF:stä.

                      Comment

                      • al73
                        Newbiemmer
                        • Oct 2009
                        • 21
                        • Kajaani

                        #12
                        No nyt on vikakoodeja selityksineen:

                        4166 DDE Particulate filter system,bank1
                        481A DDE Particulate filter system,bank1
                        480A DDE Particulate filter system,bank1
                        6F52 No message (0xC9h) receiver DSC, transmitter SZL
                        A46A CID Cutout due to overtemperature (no fault)
                        9324 LM Auxiliary direction indicator, right, faulty

                        Tuollaiset koodit nyt autossa.

                        Autoon on siis vaihdettu uusi DPF, paineanturit, hehkut ja hehkujen ohjausboxi.

                        Silti sytyttää aika-ajoin DPF vikavalon.

                        Merkkiliikkeessä sanoivat,että kyseessä on käyttäjästä johtuva vika, koska en aja matka-ajoa, vaan pääasiassa kaupungissa. Näinollen DPF ei regeneroi ja menee tukkoon. Voiko järjestelmä olla näin tyhmä, ettei regeneroi sitten myöhemmin, kun matka-ajoa tulee?

                        Nimim. "Maksoinko 2000e:n osat turhaan?"

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Testeri kiinni ja tarkistamaan mitä ne vastapaineet on. Itse painin sellaisen tapauksen kanssa kesällä, jossa jostain syystä paineanturin tieto oli vääristynyt ja herjasi jatkuvasti korkeasta paineesta -> näytti korkeaa vastapainetta vaikka koko anturi oli irti, nollataso noussut selvästi. Sullakin saattais olla jotain vikaa painemittausjärjestelmässä, koska jos nyt oikein muistan niin 4166 koodi on liian alhaisesta vastapaineesta. Ei kovin loogista että tulee ylipaineesta ja alipaineesta samaan aikaan koodia.

                          Inpalla tuota painetta ei taida saada näkyviin, mutta ainakin launchin testeri sen osaa näyttää, ehkä myös DIS?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • al73
                            Newbiemmer
                            • Oct 2009
                            • 21
                            • Kajaani

                            #14
                            Paineet mitattu merkkihuollossa.
                            En muista baareja, mutta tyhjäkäynnillä oli n.10% yli raja-arvon.
                            2000rpm olikin jo 2x yli raja-arvon.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by al73 View Post
                              No nyt on vikakoodeja selityksineen:

                              4166 DDE Particulate filter system,bank1
                              481A DDE Particulate filter system,bank1
                              480A DDE Particulate filter system,bank1
                              6F52 No message (0xC9h) receiver DSC, transmitter SZL
                              A46A CID Cutout due to overtemperature (no fault)
                              9324 LM Auxiliary direction indicator, right, faulty

                              Tuollaiset koodit nyt autossa.

                              Autoon on siis vaihdettu uusi DPF, paineanturit, hehkut ja hehkujen ohjausboxi.

                              Silti sytyttää aika-ajoin DPF vikavalon.

                              Merkkiliikkeessä sanoivat,että kyseessä on käyttäjästä johtuva vika, koska en aja matka-ajoa, vaan pääasiassa kaupungissa. Näinollen DPF ei regeneroi ja menee tukkoon. Voiko järjestelmä olla näin tyhmä, ettei regeneroi sitten myöhemmin, kun matka-ajoa tulee?

                              Nimim. "Maksoinko 2000e:n osat turhaan?"

                              Lainaus sivustolta
                              From staying safe on the road to fuel advice and driving abroad, here's everything drivers need to know.


                              "How do they work?

                              Diesel Particulate filters (DPF) or 'traps' do just that, they catch bits of soot in the exhaust.

                              As with any filter (think of the bag in your vacuum cleaner) they have to be emptied regularly to maintain performance. For a DPF this process is called 'regeneration' – the accumulated soot is burnt off at high temperature to leave only a tiny ash residue. Regeneration may be either passive or active.
                              Passive regeneration

                              Passive regeneration takes place automatically on motorway-type runs when the exhaust temperature is high. Many cars don't get this sort of use though so manufacturers have to design-in 'active' regeneration where the engine management computer (ECU) takes control of the process. ->

                              Active regeneration

                              When the soot loading in the filter reaches a set limit (about 45%) the ECU can make small adjustments to the fuel injection timing to increase the exhaust temperature and initiate regeneration. If the journey's a bit stop/start the regeneration may not complete and the warning light will illuminate to show that the DPF is partially blocked.

                              It should be possible to start a complete regeneration and clear the warning light simply by driving for 10 minutes or so at speeds greater than 40mph.

                              If you ignore the light and keep driving in a relatively slow, stop/start pattern soot loading will continue to build up until around 75% when you can expect to see other dashboard warning lights illuminate too. At this point driving at speed alone will not be sufficient and the car will have to go to a dealer for regeneration.
                              Expensive repairs

                              If warnings are still ignored and soot loading continues to increase then the most likely outcome will be a new DPF costing around £1000.
                              Mainly town based driving

                              If your own car use is mainly town-based, stop/start driving it would be wise to choose petrol rather than risk the hassle of incomplete DPF regeneration. "

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎