Announcement

Collapse
No announcement yet.

2,5 R6 moottorista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #16
    kestävyydestä

    Jenkkisaitilta olen lukenut, että pojat on valtameren toisella puolen ajaneet M52B28 pannuilla ihan kiitettäviä määriä. Useampikin kirjoittelija on ajanut 1/2 miljoonan kilometrin molemmin puolin. Ja nämä ilman isompia ongelmia. Tottakai ko. pannun tyyppiviat on täytynyt korjata, mutta nehän koskevat "apulaitteita". Itse ainakin käsitän sen niin että itse moottori on kestävä jos ei kantta tarvitse avata...?

    Niin ja samat jenkit ovat ajaneet myös v8:llaan aika huimia määriä, eikä niiden pannut ole levinneet 200tkm jälkeen. Eikä myöskään vaihteistot... :wink:

    Comment

    • -kiki-
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1160
      • Hämeenkyrö

      #17
      Re: kestävyydestä

      Originally posted by Wackot
      Jenkkisaitilta olen lukenut, että pojat on valtameren toisella puolen ajaneet M52B28 pannuilla ihan kiitettäviä määriä. Useampikin kirjoittelija on ajanut 1/2 miljoonan kilometrin molemmin puolin. Ja nämä ilman isompia ongelmia. Tottakai ko. pannun tyyppiviat on täytynyt korjata, mutta nehän koskevat "apulaitteita". Itse ainakin käsitän sen niin että itse moottori on kestävä jos ei kantta tarvitse avata...?

      Niin ja samat jenkit ovat ajaneet myös v8:llaan aika huimia määriä, eikä niiden pannut ole levinneet 200tkm jälkeen. Eikä myöskään vaihteistot... :wink:
      kyllähän näitä jenkkiläisten pitkiä matka-ajoja ajelee ihan millä vaan kaikki ne matka-ajossa kestää... ja olen samaa mieltä näistä meidän rakkaista 91 e36 ajettu 150tkm ni tod.km ovat jotain aivan muuta ja siksi on vikoja. Ja toiseksi bmw:llä ajetaan paljon paljon rankemmin se on tosi
      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #18
        Itselläni on M50 toiminut hyvin, vesipumppukin on alkuperäinen, ajettu 185 tkm. Eikä ole käyntihäiriöitä. Mutta ehkä olisi syytä koputtaa puuta...tosin en revittele...

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #19
          No omat kokemukseni Bemuista ovat vielä alkutaipaleella mutta omalta osaltani voin kertoa että seuraavaa ja jakaa mielipiteeni:

          Edellinen autoni oli Honda mallia Accord vuosimallia -89 ja nykyinen auto minkä hommasin vuoden alussa on E36 320 iA -91. Honda oli ajossa yli 3 vuotta minulla ja ei ole yhtään ikävä sitä. Sen sijaan etuina siinä oli että jos jotain hajosi niin melkein kaikki pystyi tekemään itse. Mutta minulla on yksi esimerkki korjauskustannuksista liikkeestä. Eli Hondasta meni aikoinaan vesipumppu paskaksi ja korjaus maksoi liikkeessä 1085 mk mikä on 182,48 € töineen päivineen, hinta oli hierastu kohdalleen kun oli yksi tuttu töissä kyseisessä Hondan merkkiliikkeessä Jyväskylässä.
          Noh viime keväänä pamahti perjantaiaamuna kello 7:30 Bemusta vesipumppu ja hihna. Hinautin auton Mikkeliin Karikonautotaloon (merkkiliikeeseen)(en ollut ennen käynyt korjaamon puolella, eli ei tuttuja) perjantaiaamuna 10:30, hinaus meni autovakuutuksen piikkiin eli ei minulle kustannuksia. Sain auton pois liikkeestä perjantaina 16:45. Uusi vesipumppu+hihna ja uudet pakkasnesteet = 185 €. Ei paha mielestäni. :shock:

          Johtopäätöksiä: Kyllä nuo japanilaiset autot kestää suhteellisen paljon ajamista mutta kyllä tollanen 200 tkm ajettu 80 luvun lopun, 90 luvun alun Honda vaatii jo hieman extremehenkeä, jotta uskaltaa lähteä kiireisellä aikataululla työasioissa ajamaan johonkin Ouluun Mikkelistä ja vielä samana päivänä takaisin.
          Bemulla lähtiessäni en ole kertaakaan vielä pelännyt lähteä ajamaan pidempää matkaa.
          Ja ei se auto teollisuus kehity 2 vuodessa noin paljoa kuin mitä olen huomannut auton vaihdon jälkeen. Saksalaiset ovat vaan olleet hieman muita edellä koko 90 luvun. Millenium ajasta ei ole kokemuksia vielä.
          Omasta M50b20 (vanokseton) motista ei ole mitään huonoa sanottavaa. Luotettava motti on ollut. Moni kertookin että 2litran ja 2.5litran välillä on huomattava ero, + vielä Vanoksien vaikutukset uudemmissa. Itse en sitä tiedä kun ainoastaan toinen kokemukseni E36sesta on M3 ja siihen on vielä matkaa paljon. Mutta kyllä 200 mittariin kelautuu vaikka onkin automaatti... Kysykää vaikka Henkkeniltä

          Oooo, mul on BMW... ooo-o kaksilitrane...

          Niin joo se piti sanoa että kun autoa olin ostamassa kävin koe ajamassa 2,0 16V -98 Vectraa ja Renault Megane dTi:tä -00 + paria muuta, mutta yksikään ei koskettanut sielua siten kuin nykyinen kosla... Olihan sentään talvi ja takapotku.

          Eli jos haluat olla erilainen osta Honda (mainos)
          Jos haluat olla tavallinen osta Opel
          Jos haluat olla se kusipää jolle näytetään sentteriä osta BMW, se on nimittäin sen arvoista että sentterit ja kusipäävitsit kyllä jaksaa kuunnella.

          Eipä muuta tälläkertaa... :lol:

          EDIT: Tarkentaen alkua: Hondaan koprjauksia pystyi tekemään itse = uskalsin tehdä että ei tarvinnut pelätä että hajoaa...
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • Susi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 473
            • Kuopio, Suomi

            #20
            Tämä keskustelu oli välillä klassinen esimerkki tapauksesta, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.

            Jos olen oikein antanut itseni ymmärtää niin Hemi käsittää sanalla moottorin kestävyys motin kestävyyden sekä moottoriin liittyvien apulaitteiden kestävyyden.

            Moni muu taas täällä käsittää moottorin kestävyydellä ainoastaan motin kestävyyden.

            Eli siitä varmaan johtuivat jonkinlaiset mielipide-erot.

            Ainakin minun käsitykseni mukaan nuo M50/52B25 moottorin ovat huollettuina hyvinkin kestäviä pelejä. Apulaitteita joutuu, aivan kuten Hemi mainitsi, päivittelemään ja korjailemaan, mutta itse moottori kyllä kestää. Esimerkkinä mainittakoon se surullisen kuuluisa vesipumppu, joka pahimmassa tapauksessa hajotessaan saattaa kannellekin aiheuttaa kipeää äkillisen kuumenemisen takia. Tähän on myös mainittava, että kaikki nykyään myytävät vesipumput ovat jälleen niillä muovisiivillä varustettuja.

            Lienee myös sanomattakin selvää, että japanilaisen auton ylläpito tulee halvemmaksi kuin Bemarin ylläpito. Osasyynä tähän on Bemarien kalliimmat vakuutukset. Ja kyllä japanilaisten vähäisempi huollontarve myös vaikuttaa ylläpitokustannuksiin.
            Esimerkkinä mainittakoon, että serkkuni on tähän mennessä ajanut muistaakseni vm 94 Toyota Corollalla n 150 tkm ilman mitään huolia. Siis perushuolloilla vain, yhtään ylimääräistä osaa ei autoon ole tarvinnut vaihtaa.

            Mutta toisaalta kun ajattelee Toyota Corollaa ajokokemuksena, niin 10v vanhempi E30 pesee tuon Corollan selkeästi. Eli Corollaan en koskisi kolmen ketrin kepilläkään vaikka luotettavasti onkin pelannut.

            Itsellä on maaliskuussa Saksasta tuomani E36 323i Touring vm97 M-alustalla. Ostohetkellä autolla oli ajettu 182tkm, tällä hetkellä 197tkm. Mittarilukema todellakin pitää paikkansa. Sinänsä uskomatonta, että tuonikäinen ja noin paljon ajettu auto voi ylipäänsä olla sisältäkin lähes uudenveroinen. Moottorissa ei ole mitään ongelmia, ei syö öljyä, ponit on tallella ja kulutuksetkin ovat pienempiä kuin kaverin 2.0 litran Volvon V40:ssa. Edellisen omistajan toimesta autoon tosin vuosi tehty yli 1000 euron huolto (uusi akku, laturi, sisäilman suodatin, uudet jarrulevyt ja jarrupalat eteen ja taakse) ja sitä edellinen omistaja oli ilmeisestikin vaihdattanut vesipumpun, takajouset sekä iskarit joka nurkkaan.

            Summa summarum.
            BMW on alunperin suunniteltu keskivertoa kulkuneuvoa paremmaksi ja kalliimmaksi autoksi. Tästä johtuen auto esim sisältä vaikuttaa huomattavasti laadukkaammalta kuin esimerkiksi Opel, mutta tekniikan täydellistä toimintavarmuutta se ei kuitenkaan takaa.
            Säännöllisesti huollettuna BMW:n ylläpito ei kuitenkaan mitenkään mahdottoman kalliiksi tule vaan jopa yllättävänkin edullisesti saattaa selvitä. Ajonautinnon puolesta ei toista yhtä hyvää autoa, ainakaan hintaluokassaan, löydy, joten vilpittömästi voin suositella tuota E36 Bemaria. Sokeasti BMW:n tekniikkaan ylivertaisuuteen ei kuitenkaan kannata luottaa vaan ota ihmeessä selvää kyseisen mallin "heikot kohdat" ja vaihda sellaiset osat ajoissa. Tällöin vältyt kalliimmilta haavereilta ja ylläpitokustannukset pysyvät todellakin kurissa.

            Onnea etsintääsi ja voin taata, että kun auton hommaat niin hymy huulilla tulet sitä ajamaan siksi hyvät ovat kyydit.

            Comment

            • E.Kortesalmi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 487
              • Nurmo, Seinäjoki

              #21
              No niin siivosin topikin jos nyt vaikka irtois kysyjälle ja saman kysymyksen kanssa painiville paremmin vastaus.

              edit: Ja lukko perään...
              E.Kortesalmi alias Hiprakka a.k.a Apina

              Team BTCF Top Alcohol

              Pyörät väheni alta...

              ja taas lisääntyy

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎