Announcement

Collapse
No announcement yet.

m3b28 jakoketju

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nikkis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 95
    • savonlinna

    m3b28 jakoketju

    elikkäs, auto on e28 528. m30b28 koneella ja kuulostas niinku jakoketju rallattas pikkusen.. onko miten iso homma purkaa ja kasata? ja mitä kaikkee tarvii uusii ja ottaa huomioon? en oo noita ketjukoneita paljoo purkanu ni tarviis vähä apuja
  • Bimmero
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 343
    • Harjavalta

    #2
    Vaihda se kiristäjä uuteen ja säädä venttiilit, sitten vaan kovaa ajoa
    "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

    e90 335i

    Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

    Comment

    • nikkis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 95
      • savonlinna

      #3
      eikö ketjuu tarvi muka vaihtaa?? on aika homma jos se napsahtaa poikki sit ku on ensi uusinu kiristäjät sun muut

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Ketju itsessään ei pidä ääntä, vaan todennäköisesti ääni tulee, kun ketjun kiristin on löystynyt. Kiristimen rakenne on hyvin yksinkertainen: http://www.realoem.com/bmw/showparts...&fg=25&lang=en

        Tuota linkin jousta #4 voi koittaa myös venyttää hieman. Todennäköisesti silläkin on jo vaikutusta.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          #5
          Kiristinhän ei siis ole jousikuormitteinen, vaan jousi kaiketi antaa vaan jonkinlaisen "esijännityksen" ?

          Ota nyt ensin venttiilikoppa ja jakopuolen alumiininen ylempi kotelo pois, ja katso miltä näyttää silmämääräisesti ja että onko ketju kireän oloinen.

          Jakopään alempi ratashan on lämpösovitteella kampiakselissa kiinni, joten se jää ainakin vaihtamatta jos jakopäähän meinaat remonttia tehdä.

          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            #6
            Originally posted by Micce///M View Post
            Kiristinhän ei siis ole jousikuormitteinen, vaan jousi kaiketi antaa vaan jonkinlaisen "esijännityksen" ?

            Ota nyt ensin venttiilikoppa ja jakopuolen alumiininen ylempi kotelo pois, ja katso miltä näyttää silmämääräisesti ja että onko ketju kireän oloinen.

            Jakopään alempi ratashan on lämpösovitteella kampiakselissa kiinni, joten se jää ainakin vaihtamatta jos jakopäähän meinaat remonttia tehdä.
            Ai,mikäs sen kiristää?
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • nikkis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 95
              • savonlinna

              #7
              ok. täytyypäs vähän tutkailla, oon kuullu huhuja noista venttiilien säädöstä että saa jotain nostajien tappeja poikki kuulema aika herkkään? 0.30 tais olla tuossa se venttiilien välys?

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Originally posted by nikkis View Post
                ok. täytyypäs vähän tutkailla, oon kuullu huhuja noista venttiilien säädöstä että saa jotain nostajien tappeja poikki kuulema aika herkkään? 0.30 tais olla tuossa se venttiilien välys?
                Epäkeskon pulteista tai muttereista saattaa mennä kierteet, jos niitä on kiristetty liikaa. Niitä kannattaa olla aina muutava saatavilla, kun tuota hommaa alkaa tekemään.
                0,30mm on ihan hyvä, mutta itse oon muistaakseni käyttänyt 0,25mm.
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Originally posted by basso72 View Post
                  Ai,mikäs sen kiristää?
                  Now comes the tricky part. you need to bleed the piston before it will work. This is why you have removed the valve cover. Pour some oil down the right side of the engine directly above the tensioner piston, this will fill the reservoir in the top of the lower cover. Once the reservoir is full, use a long screwdriver to move the tensioner rail back and forth, this will expel the air from behind the tensioner piston, replacing it with oil. If you can see the reservoir, you will see the bubbles coming out. You may need to top off the oil once or twice during this procedure. You are finished when you can no longer move the rail in either direction. It should take less than a minute to achieve this. Do not attempt to skip this procedure, it may take minutes of engine running to bleed this piston, during which, severe damage to chain and rails could occur.


                  Löytyy korjausoppaasta.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    e: eipä mitn.
                    Last edited by JJT; 14-11-2010, 13:33.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Peltsii
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 7061
                      • Turenki

                      #11
                      Originally posted by basso72 View Post
                      Ai,mikäs sen kiristää?
                      Öljynpaine
                      DUCATI 1098 RACING EVO

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Now comes the tricky part. you need to bleed the piston before it will work. This is why you have removed the valve cover. Pour some oil down the right side of the engine directly above the tensioner piston, this will fill the reservoir in the top of the lower cover. Once the reservoir is full, use a long screwdriver to move the tensioner rail back and forth, this will expel the air from behind the tensioner piston, replacing it with oil. If you can see the reservoir, you will see the bubbles coming out. You may need to top off the oil once or twice during this procedure. You are finished when you can no longer move the rail in either direction. It should take less than a minute to achieve this. Do not attempt to skip this procedure, it may take minutes of engine running to bleed this piston, during which, severe damage to chain and rails could occur.


                        Löytyy korjausoppaasta.
                        Juu,kyllä tuo kiristimen vaimenninosan ilmaus on hallussa. Jousi kiristää ja tuo öljytäytteinen osa toimii iskunvaimentimena.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #13
                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Öljynpaine
                          Puppua.
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Originally posted by basso72 View Post
                            Juu,kyllä tuo kiristimen vaimenninosan ilmaus on hallussa. Jousi kiristää ja tuo öljytäytteinen osa toimii iskunvaimentimena.
                            Niinno kuten sanoin niin jousi tuo eräänlaisen "esijännityksen" kiristimeen ja öljy hoitaa muut. En nyt ymmärrä mitä haet takaa?

                            Ilman ilmausta kiristin painuu kevyesti pohjaan, ilmauksen jälkeen ei liiku voimatta mihinkään. Mitä tästä voidaan päätellä?

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Öljynpaine
                              Nyt puhutaan moottorista, joka on keksitty 1960-luvulla.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎