Announcement

Collapse
No announcement yet.

330dA automaatin toiminta kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hidastelija
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 3
    • Espoo

    330dA automaatin toiminta kylmänä

    Auto bmw 330dA, 170kW, 6-vaihdetta, vm-2009 ennen faceliftia.

    Viileämpien kelien tullen on tullut ongelma, että kylmänä kun lähden liikenteeseen luistaa automaatti mielestäni liikaa.

    Kääntyessäni rauhallisesti moottoritien ramppiin 3. vaihteella kierroksien ollessa reilu tuhat. Sitten kun auton suunta siitä oikeaa tien suuntaiseksi painan vähän reippaammin (en todellakaan pohjaan) kaasua kiihdyttääkseni. Kierrokset pomppaavat välittömästi noin 2500kier/min:iin (nousua reilu 1000) vaihteiston vaihtamatta pienemmälle. Sitten nopeus nousee hitaasti kierrosluvun säilyessä samana eli tulkitakseni oikein vaihteisto luistaa. Kun nopeus saavuttaa kierrosluvun ja jatkaessa vielä kiihdytystä seuraavatkin vaihdot tapahtuvat ihme luistatuksen seasssa. Vaihtoja on vaikea havaita kierrosten pysyessä suunnilleen samassa vaihtojenkin ajan.

    Muutamien kilometrien jälkeen ongelma poistuu mielestäni lähes kokonaan. Toisinaan myös pysäköityäni huomaan autosta noustessa "palaneen kytkimen hajua".

    Onko normaalia tai vastaavanlaisia kokemuksia? Tiistaiksi vien joka tapauksessa huoltoon tutkittavaksi.
  • Gearman
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 53
    • Uusikaupunki

    #2
    Momentinmuunnin ei mene lukkoon ennen kuin tietty kayntilampotila on saavutettu. Vaikuttaa ihan normaalilta.

    Tuo "palaneen kytkimen haju" tulee todennakoisimmin jarruista.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Öljyistä näkee ja haistaa aika hyvin onko ei toivottua luistatusta ollut liikaa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Hidastelija
        Newbiemmer
        • Nov 2010
        • 3
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Gearman View Post
        Momentinmuunnin ei mene lukkoon ennen kuin tietty kayntilampotila on saavutettu. Vaikuttaa ihan normaalilta.

        Tuo "palaneen kytkimen haju" tulee todennakoisimmin jarruista.

        Miksi se ei mene lukkoon ennen tietyn käyntilämpötilan saavuttamista? Onko siitä jotain hyötyä tai onko siihen syy ettei kannata/voi lukita ennen sitä. Ärsyttävää ajaa automaattivaihteisella nykyautolla, joka kuulostaa vanhalta amerikkalaiselta paskalta. Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu.

        Mikä jarruissa haisee? En ole niitäkään kuumaksi polkenut ja silti välillä haiskahtaa.

        Kuvittelin ostaneeni "laatuauton", mutta nämä ominaisuudet eivät tue tätä kuvitelmaa.

        Comment

        • Vesper
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 240
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Hidastelija View Post
          Miksi se ei mene lukkoon ennen tietyn käyntilämpötilan saavuttamista? Onko siitä jotain hyötyä tai onko siihen syy ettei kannata/voi lukita ennen sitä. Ärsyttävää ajaa automaattivaihteisella nykyautolla, joka kuulostaa vanhalta amerikkalaiselta paskalta. Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu.

          Mikä jarruissa haisee? En ole niitäkään kuumaksi polkenut ja silti välillä haiskahtaa.

          Kuvittelin ostaneeni "laatuauton", mutta nämä ominaisuudet eivät tue tätä kuvitelmaa.
          Väittäisin, että autossasi eivät haise jarrut, vaan hiukkassuodattimen poltto, haju on jokeenkin sama. Lisäksi jarrujen kuumeneminen on helppoa todeta kokeilemalla onko vanne kuuma.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            #6
            Oman sigun toukan automaatti toimii kylmänä topicin aloittajan auton kaltaisesti. Uskoisin sen olevan normaalia, itsekin sitä aikanaan ihmettelin. Mitään jarrujen hajua en tosin ole havainnut.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Jaz
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 48
              • Järvenpää

              #7
              Sama juttu täällä. Noin kilometrin ajon jälkeen kylmäkäynnistyksestä meno notkistuu normaaliksi. Samoin hetkellisen kulutuksen viisarin heiluminen rauhottuu.
              Nyt: Audi A4 Quattro B9 -17

              Ennen: E91/330dAT -06

              Comment

              • Hidastelija
                Newbiemmer
                • Nov 2010
                • 3
                • Espoo

                #8
                Huollossa käynnin jälkeen.

                Käytin auton huollossa, jossa totesivat (kysyivät Ruotsista), että on normaalia. Tietokone luistattaa tarkoituksella, jotta öljy lämpenisi nopeammin.

                No saipahan muistella sijaisauton kanssa miltä tuntuu ajaa manuaalilla. Oli mukavaa vaihteeksi.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎