Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

    Tänne sitten tämä jokatalvinen väittely kitka- ja nastarenkaiden ominaisuuksista. Että pysyy muut topicit puhtaana aiheesta. Kiitos.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
  • Larry
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 646
    • höpö

    #2
    Kitka on parempi ku nasta :lol:

    Comment

    • Fabsu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1754

      #3
      Nasta on parempi kuin kitka, ainaskiin jäisissä olosuhteissa!
      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
      e30 318i -88

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        Jos olen ymmärtänyt oikein suomalaisten autolehtien testejä, esimerkiksi TM:n niin olen käsittänyt että parhaimmillakin kitkarenkailla pito on kuitenkin heikompaa tasoa kuin parhailla nastarenkailla? Ja ero olisi vielä melko suurikin tietyissä tilanteissa? Tottakai tietyissä oloissa kitkarenkaat on kilpailukykyisiä. Mutta kun puhutaan mustasta jäästä ja olosuhteista joissa kitkarengas ei yksinkertaisesti voi purra yhtä hyvin tienpintaan kuin nasta..

        Oma valintani siis nastarengas mutta ei mulla kitkarenkaitakaan vastaan mitään ole.. ehkä sellaiset tulee joku päivä hankittua.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5164
          • Kuopio

          #5
          no jos ajattelee näin asian että parhaat mahdolliset kitkarenkaan ominaisuudet ja siihen nasta lisäksi, niin eiköhän nastarengas ole silloin varsinki sellaisiin olosuhteisiin paras jäätä on.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Masam
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 163
            • Rovaniemi

            #6
            Työkaverin kans on vertailtu kitka ja nastarenkaiden eroja kun itselläni on Britstonen noraza nastarenkaat ja kaverilla Nokian kitkat kokoa 205/55R16 ja ero on kyllä huomattava ainakin mitä tälle syksylle täällä rovaniemen korkeudella on näitä erilaisia kelejä ollut. Siinä missä kitkarenkailla jo mennään sivuluisussa kylmähiki otsalla niin nastarenkailla voi ajella lähes normaalisti. Omasta mielestä kitka ja nastarenkaiden ero on pienimmillään pakkas kelillä eli -10 ja sitä kylmemmillä keleillä. Toinen merkittävä tekijä on tietenkin auton paino eli mitä painavampi menopeli niin sitä paremmin kitkat toimivat.

            Oma valintani siis nastarengas.
            Ex. BMW 320i E30 vm.-85
            Ex. BMW 328Ci E36 vm. -97
            BMW 320d E91 Touring vm. -06

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Ja paljonhan riippuu MISSÄ ajaa. Kyllä pohjoisessa nasta/nappularenkaat ovat melkein ainoa vaihtoehto, jos meinaa poiketa kaupunkialueen ulkopuolelle (esim. mökkeilemään niinkuin minä). Ja jos ei ole nelivetoauto alla.

              Mutta myös kaupunkialueella nupulakivi (kuten niin moni katu Oulussa) ei mitenkään ihana alusta sopivissa keleissä ole, jos kitkoilla yrittää pärjätä.

              Mitä etelämmäs mennään, sen paremmin kitkoilla pärjää.

              Itse teen valinnan sen mukaan missä asun, millä ajan ja minne ajan. Tällähetkellä nastarenkaat on ainoa vaihtoehto minulle. Mutta en minä kitkoja karsasta, jos olo/keli/asuin yms. suhteet natsaa, kyllä minä kitkatkin voisin alle laittaa.

              t: Timo

              Comment

              • sqxo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 902
                • no man's land

                #8
                Nastat. Kitkat ei houkuta kun ne ei oo lähelläkään nastojen tasoa jäällä, enkä tykkää ikävistä yllätyksistä. (...kun ajat kohtaan missä on jäätä [/rautalanka]) :roll:

                Arvailut vielä loppuun: Eikös kuluminen vaikuta kitkoihin negatiivisemmin kuin nastarenkaisiin? Siis että kuluneet renkaat pitää huomattavasti huonommin.. Vai onko tullut taas kuunneltua liikaa Essonbaarin juttuja? :lol:

                Comment

                • hynsa
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 34
                  • Lahti

                  #9
                  jossain lehdessä, nyt en muista tarkkaan testattiin "paras" nasta- ja kitkarengas.
                  tuloksena; lumella molemmat yhtä hyvät, jäällä kitkarenkaan jarrutusmatka lähes kaksinkertainen (nastat 30m ja kitkat 57m), nopeus oli jotain...

                  henkiökohtaista kokemusta kylläkään ei ole.
                  Ex: 525 24V Touring 1992

                  Comment

                  • mikke
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 450
                    • .

                    #10
                    Mun kitkat menee ainakin vesisateella hyvin sladissa

                    Comment

                    • mika68
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2004
                      • 1966
                      • ......

                      #11
                      Kyllähän nastat on parempi yhdistelmä takavetoisessa; saa edes jonkinlaista pitoa!
                      Tietysti täällä eteläsuomessa pärjää läpi talven myös kitkoilla, kun suurin osa talvesta on loskakeliä tai paljasta asvalttia...

                      Comment

                      • sirkus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 2195
                        • kaustinen

                        #12
                        Kyllähän se on totta et nasta pitää paremmin mut kyllä ainakin laadukkailla kitkoilla pärjää varsin hyvin ja jossain oli tutkittu et kitkoilla ajaville tapahtuu vähemmän vahinkoja koska ajaminen on varovaisempaa. Eräs paikallinen taksi kuski joka ajoi kitkoilla sanoi et ainahan voi nauhoittaa nastojen rapinaa kasetille ja kuunnella ajaessa jos se rauhottaa. Oma valintani on kitkat nimen omaan niiden hiljaisuuden vuoksi vaikka kyllähän BMW on niin hiljainen et ei nastatkaan häirii.
                        Chrysler 300c crd touring 2010
                        Daily driver
                        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                        Man cave on wheels
                        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                        Built not bought
                        V8, only juice&milk come in 2 litres

                        Kawasaki zzr1100 fighter


                        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                        Comment

                        • teah
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2003
                          • 186
                          • Vantaa, St.Lake

                          #13
                          nastat ehdottomasti, en oo kyllä kitkoja koskaan kokeillutkaan
                          ostin juuri Nokian hkpl 4:t ja ei valittamista- ainakaan vielä...
                          BMW 320 cab 1991

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #14
                            Juu, kyllä se nasta on mullakin valinta, kitka ei vaan yksinkertaisesti puhtaalla jäällä pidä, ja sitä löytyy täältä etelästäkin turhan usein, aina kun ilmat kylmenee (0 kelin jälkeen) niin risteykset on aika inhottavia tulla kitkalla... Olen siis kitkoja kokeillut toissa talvena, ja kyllä nastan pito on parempi! (Meni muuten kitkat vaihtoon kun pintaa oli vielä 7 mm jäljellä... )

                            Comment

                            • samtheMan
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 4759
                              • Tikkaslovakia

                              #15
                              Nokian 2:t alla ollut jo muutamina talvina ja todella hyvät. Mainostivat noita kitkanastoina sillon ku tulivat markkinoille.
                              Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                              PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎