Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2817
    • Kuusankoski

    #16
    se on parempi mikä itestä tuntuu paremmalta, ite en enää nastoja osta 6 vuoden kitkoilla ajon jälkeen PISTE 8)
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • Touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1310
      • Järvenpää

      #17
      5 vuotta ajanut kitkoilla ja eilen tuli ensimmäinen yllätys ,kun laitettiin uudet michelin maxi-icet alle. Ei mitään pitoa ja 30 kilsaa ajetuissa kitkoissa on pintaa enää 7mm . Pitäisiköhän se ruveta itsekin miettimään nastarengasta. Edelliset Hakkapeliitta Q oli kyllä loistavat ja yhden talven jälkeen kuin uudet.
      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

      Comment

      • kalkkuna
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 864
        • vaajakoski

        #18
        Kyllä niillä kitkoílla hyvin selviää. Ikinä en osta nastoja enää mihinkään autoon. Kertokaa joku kuka tietää ,kun kerran juttelin erään kaverin kanssa joka asuu kuusamossa sanoi että siellä suurin osa taksi kuskeista käyttää kitkoja. Pitääkö paikkaansa? Tossa vaan suurin osa pohjosen pojista kun oli nastojen kannalla.
        VW sharan 1,8T
        e30 318i 4d -89 projekti
        e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

        Comment

        • Druan
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 334
          • Espoo

          #19
          kun ostin talvinakit en ajatellutkaan edes kitkojen ostoa. Alla Gislavetin nort frost kolmoset 225/45/17" (kitkanastat). menee poikittain mutta pysyy käsissä 8)
          Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

          Bmw f06 640d gran coupe -12
          ex-Bmw e88 135i -08
          ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
          ex-Bmw e36 325i cabrio -93
          ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
          ex-Bmw X5 3.0d -04
          ex-Bmw e36 325i coupe -92
          ex-Bmw e30 316 -84
          ex-Bmw e21 323i -80
          ex-Bmw e21 316 -82
          ex-Bmw e21 315 -81

          Comment

          • J.L
            Minimi-Jakke
            • Oct 2002
            • 846
            • .

            #20
            Olen kitkojen kannalla.

            Kilometrejä tulee aina yhden talven aikana n. 40000km (ei tolla BMW:llä) ja olen ajanut kitkoilla ties miten pitkään ja ei ole vielä tullut semmoista tilannetta että olisi tullut nastoja ikävä.

            On mulla kitkat myös tossa E30:ssä ja ei voi muuta kuin kehua.

            Mielestäni ainakin omalla kohdallani kun täällä Helsingissä päin asustelen on turhaa pistää nastoja alle ja kuunnella sitä ropinaa ja vonkunaa kun tiet on melkein koko talven sulana ja se todella liukas aika talvesta kestää just jonkun 2 viikkoa.

            Comment

            • Druan
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 334
              • Espoo

              #21
              Originally posted by kalkkuna
              Kyllä niillä kitkoílla hyvin selviää. Ikinä en osta nastoja enää mihinkään autoon. Kertokaa joku kuka tietää ,kun kerran juttelin erään kaverin kanssa joka asuu kuusamossa sanoi että siellä suurin osa taksi kuskeista käyttää kitkoja. Pitääkö paikkaansa? Tossa vaan suurin osa pohjosen pojista kun oli nastojen kannalla.
              Asun kuusamossa ja ei täällä voi ajaa ilman nastoja. Esimerkkinä faijan x5. Siinä on kitkat ja kyllä se kiihtyy jotenkin mut se pysähtyminen onkin sitten eri juttu varsinkin nyt kun on kaikki tiet mustalla jäällä.
              Mut jokainenhan tekee tietty oman rengasvalintansa ja löytää ehkä mieleisensä
              Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.

              Bmw f06 640d gran coupe -12
              ex-Bmw e88 135i -08
              ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
              ex-Bmw e36 325i cabrio -93
              ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
              ex-Bmw X5 3.0d -04
              ex-Bmw e36 325i coupe -92
              ex-Bmw e30 316 -84
              ex-Bmw e21 323i -80
              ex-Bmw e21 316 -82
              ex-Bmw e21 315 -81

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11720
                • Kouvola

                #22
                Originally posted by bmwe30touring
                5 vuotta ajanut kitkoilla ja eilen tuli ensimmäinen yllätys ,kun laitettiin uudet michelin maxi-icet alle. Ei mitään pitoa ja 30 kilsaa ajetuissa kitkoissa on pintaa enää 7mm . Pitäisiköhän se ruveta itsekin miettimään nastarengasta. Edelliset Hakkapeliitta Q oli kyllä loistavat ja yhden talven jälkeen kuin uudet.
                michelinin maxi icet on kyllä munkin mielestä melko surkeet kitkat! Väittäköön lehdet mitä tahansa muuta...ite ajelin aiemmin jo monta vuotta vanhoilla blizzakeilla, jotka piti vielä ku tauti varsinkin lumella mutku siirty maxi iceihin ni kyllä heikkeni ominaisuudet joka alueella!

                Nyt on heitetty renkaille blizzak MZ-01 joiden pitäis olla jämäkämmät ja paremmat ajaa ku perus WS-50 blizzakit mut aika näyttää...toki löytyishän blizzakeista vielä nopeampiin autoihin suunniteltu malli LM-22 mutta ainakin itä-suomen piiriedustaja vakuutti, että ne on tehty keski-euroopan oloihin eikä niillä pääse mihinkään suomen talvessa...

                mut tosiaan kitkat on ja pysyy 8)

                Comment

                • tertsunen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1343
                  • JKL

                  #23
                  Itse ajan kitkoilla.

                  Tuulilasin testi:

                  Jarrutuspito jäällä:
                  paras nastarengas 20,4m
                  paras kitkarengas 20,2m

                  Jääympyrä:
                  paras nastarengas 47,8sek
                  paras kitkarengas 44,1sek

                  Kiihdytyspito lumella:
                  paras nasta 4,9sek
                  paras kitka 4,4sek

                  Miettiköön itsekukin, tuovatko ne nastat sitä pitoa lisää sinne henkiselle vai todelliselle puolelle? :roll:

                  Comment

                  • eeki
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 1966
                    • HKI

                    #24
                    Nastathan nuo on alla pyörineet ja pyörivät kyllä jatkossakin. Kuitenkin se pito loppupeleissä merkkaa enemmän kuin mukavuus - kitkarengas ei varsinkaan luiston alettua pidä jäällä läheskään niin hyvin kuin nasta.

                    Sinänsä kitkoillakin pärjää, yhden talven olen sellaisilla ajanut. Ja nastoillakin joutuu varmasti ongelmiin jos yrittää. :wink:

                    [edit]
                    Tuulilasi ajaa mitä todennäköisimmin karhennetulla jäällä nuo testinsä (ainakin tälläinen muistikuva mulla on jostain aikaisemmasta testistä), jolla kitkarengas toki pärjää ihan kohtuullisesti.
                    Ducati 998 -02 //

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4339
                      • Turku

                      #25
                      Originally posted by sqxo
                      ...Arvailut vielä loppuun: Eikös kuluminen vaikuta kitkoihin negatiivisemmin kuin nastarenkaisiin? Siis että kuluneet renkaat pitää huomattavasti huonommin.. Vai onko tullut taas kuunneltua liikaa Essonbaarin juttuja? :lol:
                      E30 mulla oli ainakin viisi talvea ajetut blizzakit. Kiihdytyspitoa niissä ei juurikaan enää ollut koska kumi alkoi olla jo niin kovaa. Mutta kun noi kitkat pyörii tiellä, niin lamellit teroittuvat toiselta puoleltaan, kädellä kokeillessa tunsi hyvin miten karkea se on toiseen suuntaan. Eli teroittuvien lamellien ansiosta jarrutuspitoa riitti todella hyvin.

                      No entäs sitten, jos verrataan nastoja ja kitkoja kuivalla ja/tai kostealla asfaltilla ( >0C). Pitääkö se nasta enää kovalla asfaltilla niin hyvin kuin kitka? Voisin kuvitella, että nasta on liukkaampi kuin kitka kuvatuissa olosuhteissa.
                      Kumma kunnei ne testaa lehdissä noita ominaisuuksia.

                      Comment

                      • muuris
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Ennen ollu nastat, mutta tänä talvena kokeilen selvitä kitkoilla (Blizzak WS-50). Ainakin mukavuus on aivan toista luokkaa eikä tähän mennessä vielä pahaa sanottavaa. Aika näyttää...
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2817
                          • Kuusankoski

                          #27
                          itellä on ollu nokian hakkapeliitta Q ja nyt michelinin maxi icet ja voin sanoo että on varmasti paras rengas toi michelin millä oon ajanu, aivan uskomaton pito myös jäällä, ei mulla kyl oo tommosta kulumis ongelmaa ollu???
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #28
                            Ittellä kitkat seitsemättä talvee, ja kolmatta niistä MAXI ICE 2. Painavassa autossa Misukka toimii loistavasti, huomattavasti paremmin kuin Blizzak MZ, joka oli edellinen merkki. Blizzakki oli kyllä pidoltaan hyvä, mutta ajoltaan aivan kauhea lulla! Ja aiemmin joku jo totesikin että kitka toimii paremmin painavassa autossa, olen itse samaa mieltä, vaikka "ensioitkoset" sanovatkin että ne sopii kevyeen autoon paremmin... Ja toinen missä olen ehdottomasti "asiantuntijoita" vastaan on että takana pitää olla paremmat renkaat. Kerran kokeilin, mutta en kokeile toiste, on muka turvallista että auto puskee, se on kyllä VIHONVIIMEINEN asia mitä auto saa tehdä. Juu ja nastoja en enää osta.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4339
                              • Turku

                              #29
                              Ja jos tuota käyttöohjekirjaa lukee tarkasti, niin etu- ja takarenkaiden kierrätystä akselilta toiselle ei edes suositella.
                              "Etu- ja takarenkaiden käyntipinta kuluu eri tavalla. Ajoturvallisuuden ja auton ajokäyttäytymisen takia ei tämänkaltainen pyörien vaihto ole suotavaa."
                              Onkohan tuossa paljonkin perää, vaikuttaako siis paljonkin ajo-ominaisuuksiin?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Kun joskus heittää 360-piruetit ohitustilanteessa voi tuo "paremmat renkaat eteen" mielipide muuttuakkin...tai sitten kuolema korjaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎