se on parempi mikä itestä tuntuu paremmalta, ite en enää nastoja osta 6 vuoden kitkoilla ajon jälkeen PISTE 8)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet
Collapse
X
-
5 vuotta ajanut kitkoilla ja eilen tuli ensimmäinen yllätys ,kun laitettiin uudet michelin maxi-icet alle. Ei mitään pitoa ja 30 kilsaa ajetuissa kitkoissa on pintaa enää 7mm. Pitäisiköhän se ruveta itsekin miettimään nastarengasta. Edelliset Hakkapeliitta Q oli kyllä loistavat ja yhden talven jälkeen kuin uudet.
Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04
Comment
-
-
Kyllä niillä kitkoílla hyvin selviää. Ikinä en osta nastoja enää mihinkään autoon. Kertokaa joku kuka tietää ,kun kerran juttelin erään kaverin kanssa joka asuu kuusamossa sanoi että siellä suurin osa taksi kuskeista käyttää kitkoja. Pitääkö paikkaansa? Tossa vaan suurin osa pohjosen pojista kun oli nastojen kannalla.VW sharan 1,8T
e30 318i 4d -89 projekti
e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti
Comment
-
-
kun ostin talvinakit en ajatellutkaan edes kitkojen ostoa. Alla Gislavetin nort frost kolmoset 225/45/17" (kitkanastat). menee poikittain mutta pysyy käsissä 8)Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Bmw f06 640d gran coupe -12
ex-Bmw e88 135i -08
ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
ex-Bmw e36 325i cabrio -93
ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
ex-Bmw X5 3.0d -04
ex-Bmw e36 325i coupe -92
ex-Bmw e30 316 -84
ex-Bmw e21 323i -80
ex-Bmw e21 316 -82
ex-Bmw e21 315 -81
Comment
-
-
Olen kitkojen kannalla.
Kilometrejä tulee aina yhden talven aikana n. 40000km (ei tolla BMW:llä) ja olen ajanut kitkoilla ties miten pitkään ja ei ole vielä tullut semmoista tilannetta että olisi tullut nastoja ikävä.
On mulla kitkat myös tossa E30:ssä ja ei voi muuta kuin kehua.
Mielestäni ainakin omalla kohdallani kun täällä Helsingissä päin asustelen on turhaa pistää nastoja alle ja kuunnella sitä ropinaa ja vonkunaa kun tiet on melkein koko talven sulana ja se todella liukas aika talvesta kestää just jonkun 2 viikkoa.
Comment
-
-
Originally posted by kalkkunaKyllä niillä kitkoílla hyvin selviää. Ikinä en osta nastoja enää mihinkään autoon. Kertokaa joku kuka tietää ,kun kerran juttelin erään kaverin kanssa joka asuu kuusamossa sanoi että siellä suurin osa taksi kuskeista käyttää kitkoja. Pitääkö paikkaansa? Tossa vaan suurin osa pohjosen pojista kun oli nastojen kannalla.
Mut jokainenhan tekee tietty oman rengasvalintansa ja löytää ehkä mieleisensäDracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Bmw f06 640d gran coupe -12
ex-Bmw e88 135i -08
ex-Bmw e85 Z4 3.0i -03 Gpowered
ex-Bmw e36 325i cabrio -93
ex-Bmw e46 328Ci -99 "lich king"
ex-Bmw X5 3.0d -04
ex-Bmw e36 325i coupe -92
ex-Bmw e30 316 -84
ex-Bmw e21 323i -80
ex-Bmw e21 316 -82
ex-Bmw e21 315 -81
Comment
-
-
Originally posted by bmwe30touring5 vuotta ajanut kitkoilla ja eilen tuli ensimmäinen yllätys ,kun laitettiin uudet michelin maxi-icet alle. Ei mitään pitoa ja 30 kilsaa ajetuissa kitkoissa on pintaa enää 7mm. Pitäisiköhän se ruveta itsekin miettimään nastarengasta. Edelliset Hakkapeliitta Q oli kyllä loistavat ja yhden talven jälkeen kuin uudet.
Nyt on heitetty renkaille blizzak MZ-01 joiden pitäis olla jämäkämmät ja paremmat ajaa ku perus WS-50 blizzakit mut aika näyttää...toki löytyishän blizzakeista vielä nopeampiin autoihin suunniteltu malli LM-22 mutta ainakin itä-suomen piiriedustaja vakuutti, että ne on tehty keski-euroopan oloihin eikä niillä pääse mihinkään suomen talvessa...
mut tosiaan kitkat on ja pysyy 8)
Comment
-
-
Itse ajan kitkoilla.
Tuulilasin testi:
Jarrutuspito jäällä:
paras nastarengas 20,4m
paras kitkarengas 20,2m
Jääympyrä:
paras nastarengas 47,8sek
paras kitkarengas 44,1sek
Kiihdytyspito lumella:
paras nasta 4,9sek
paras kitka 4,4sek
Miettiköön itsekukin, tuovatko ne nastat sitä pitoa lisää sinne henkiselle vai todelliselle puolelle? :roll:
Comment
-
-
Nastathan nuo on alla pyörineet ja pyörivät kyllä jatkossakin. Kuitenkin se pito loppupeleissä merkkaa enemmän kuin mukavuus - kitkarengas ei varsinkaan luiston alettua pidä jäällä läheskään niin hyvin kuin nasta.
Sinänsä kitkoillakin pärjää, yhden talven olen sellaisilla ajanut. Ja nastoillakin joutuu varmasti ongelmiin jos yrittää. :wink:
[edit]
Tuulilasi ajaa mitä todennäköisimmin karhennetulla jäällä nuo testinsä (ainakin tälläinen muistikuva mulla on jostain aikaisemmasta testistä), jolla kitkarengas toki pärjää ihan kohtuullisesti.Ducati 998 -02 //
Comment
-
-
Originally posted by sqxo...Arvailut vielä loppuun: Eikös kuluminen vaikuta kitkoihin negatiivisemmin kuin nastarenkaisiin? Siis että kuluneet renkaat pitää huomattavasti huonommin.. Vai onko tullut taas kuunneltua liikaa Essonbaarin juttuja? :lol:
No entäs sitten, jos verrataan nastoja ja kitkoja kuivalla ja/tai kostealla asfaltilla ( >0C). Pitääkö se nasta enää kovalla asfaltilla niin hyvin kuin kitka? Voisin kuvitella, että nasta on liukkaampi kuin kitka kuvatuissa olosuhteissa.
Kumma kunnei ne testaa lehdissä noita ominaisuuksia.
Comment
-
-
itellä on ollu nokian hakkapeliitta Q ja nyt michelinin maxi icet ja voin sanoo että on varmasti paras rengas toi michelin millä oon ajanu, aivan uskomaton pito myös jäällä, ei mulla kyl oo tommosta kulumis ongelmaa ollu???E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Ittellä kitkat seitsemättä talvee, ja kolmatta niistä MAXI ICE 2. Painavassa autossa Misukka toimii loistavasti, huomattavasti paremmin kuin Blizzak MZ, joka oli edellinen merkki. Blizzakki oli kyllä pidoltaan hyvä, mutta ajoltaan aivan kauhea lulla! Ja aiemmin joku jo totesikin että kitka toimii paremmin painavassa autossa, olen itse samaa mieltä, vaikka "ensioitkoset" sanovatkin että ne sopii kevyeen autoon paremmin... Ja toinen missä olen ehdottomasti "asiantuntijoita" vastaan on että takana pitää olla paremmat renkaat. Kerran kokeilin, mutta en kokeile toiste, on muka turvallista että auto puskee, se on kyllä VIHONVIIMEINEN asia mitä auto saa tehdä. Juu ja nastoja en enää osta.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Ja jos tuota käyttöohjekirjaa lukee tarkasti, niin etu- ja takarenkaiden kierrätystä akselilta toiselle ei edes suositella.
"Etu- ja takarenkaiden käyntipinta kuluu eri tavalla. Ajoturvallisuuden ja auton ajokäyttäytymisen takia ei tämänkaltainen pyörien vaihto ole suotavaa."
Onkohan tuossa paljonkin perää, vaikuttaako siis paljonkin ajo-ominaisuuksiin?
Comment
-
Comment