Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    #46
    Originally posted by Antza
    Minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää lailla myös Suomessa. Jos ei kitkoilla matka etene, ketjut alle ja körökörökirkkoon. Veronmaksajien kakusta lohkeaa mukava siivu teiden kunnostuksiin kun keväisin päästään ihailemaan nastojen ruokahaluja. Vuoden kokemus CVC3:sta takana, ja hyvin niillä edettiin ilman sen suurempia ongelmia / vaaratilanteita. Päivän oli myös Hakkapeliitta 4:t alla; toki todella pitävät kaikissa olosuhteissa (paitsi vedessä/sohjossa), mutta aivan liian kovantuntuiset ja äänekkäät. Eivätkä sovi minun yhteiskunta-ajatteluun. Nuo CVC3:t puolestaan ovat hiljaisemmat kuin esim 225/40/18 SP9000 kesärenkaat. Eikä tarvitse toisia renkaita etsiä alle jos mielii lähteä talvella vaikkapa alpeille autolla.
    Kyllähän se nyt vaan on fakta, että kitkarengas pitää lumella ja nastarengas pitää sitten jäällä, joten eiköhän sinne espooseenkin paremmin sopis nastarenkaat ja sitten tonne missä oikeesti on joskus lunta kitkat..
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • saastuttaja
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 139

      #47
      Minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää lailla myös Suomessa. Jos ei kitkoilla matka etene, ketjut alle ja körökörökirkkoon. Veronmaksajien kakusta lohkeaa mukava siivu teiden kunnostuksiin kun keväisin päästään ihailemaan nastojen ruokahaluja. Vuoden kokemus CVC3:sta takana, ja hyvin niillä edettiin ilman sen suurempia ongelmia / vaaratilanteita. Päivän oli myös Hakkapeliitta 4:t alla; toki todella pitävät kaikissa olosuhteissa (paitsi vedessä/sohjossa), mutta aivan liian kovantuntuiset ja äänekkäät. Eivätkä sovi minun yhteiskunta-ajatteluun. Nuo CVC3:t puolestaan ovat hiljaisemmat kuin esim 225/40/18 SP9000 kesärenkaat. Eikä tarvitse toisia renkaita etsiä alle jos mielii lähteä talvella vaikkapa alpeille autolla.
      Asiahan on niin, että nimenomaan nastarenkaiden käyttö mahdollistaa myös kitkarenkaiden käytön Suomen teillä: Nastat rouhentavat risteysten jääpintaa, jotta kitkarenkaat saisivat pitoa. Läheskään joka risteystä ei hiekoiteta eikä pystyttäisikään hiekoittamaan joka välissä, jos kaikilla olisi kitkarenkaat tien pintaa sliippaamassa hengenvaarallisiksi.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11687
        • Kouvola

        #48
        Originally posted by saastuttaja
        Minun mielestäni nastarenkaat pitäisi kieltää lailla myös Suomessa. Jos ei kitkoilla matka etene, ketjut alle ja körökörökirkkoon. Veronmaksajien kakusta lohkeaa mukava siivu teiden kunnostuksiin kun keväisin päästään ihailemaan nastojen ruokahaluja. Vuoden kokemus CVC3:sta takana, ja hyvin niillä edettiin ilman sen suurempia ongelmia / vaaratilanteita. Päivän oli myös Hakkapeliitta 4:t alla; toki todella pitävät kaikissa olosuhteissa (paitsi vedessä/sohjossa), mutta aivan liian kovantuntuiset ja äänekkäät. Eivätkä sovi minun yhteiskunta-ajatteluun. Nuo CVC3:t puolestaan ovat hiljaisemmat kuin esim 225/40/18 SP9000 kesärenkaat. Eikä tarvitse toisia renkaita etsiä alle jos mielii lähteä talvella vaikkapa alpeille autolla.
        Asiahan on niin, että nimenomaan nastarenkaiden käyttö mahdollistaa myös kitkarenkaiden käytön Suomen teillä: Nastat rouhentavat risteysten jääpintaa, jotta kitkarenkaat saisivat pitoa. Läheskään joka risteystä ei hiekoiteta eikä pystyttäisikään hiekoittamaan joka välissä, jos kaikilla olisi kitkarenkaat tien pintaa sliippaamassa hengenvaarallisiksi.

        Comment

        • m-power
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 731
          • TAMPERE

          #49
          esko vie koko sivun no onneks noita on harvassa mut nastat on ykköset
          sitä saa mitä tilaa

          http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

          R.I.P. 327i
          R.I.P. 535i
          audi a6 2.7 t

          Comment

          • mcly
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 354

            #50
            asiahan on niin että nasta renkaat pitävät jäällä ja kitkat ei.. kitkoilla on parempi ajaa lumella mut tosiaan pääkaupunki seudulla on niin paljon enemmän jäätä ku pelkkää lunta.. varsinki sitä mustaa jäätä mihin ainakaa mulla olleet nokian kitkat jeesannu mitään.. 8)

            Comment

            • Hevimies
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1456
              • Savonlinna

              #51
              TM 16/2004
              Tärkein valinta rengasmerkin ohella on päättää, ottaako perinteisen nastarenkaan vai kitkarenkaan. Näyttää siltä, että kitkarenkaan kulta-ajat ovat takanapäin ja niiden osuus on laskemassa. Testin lopputuloksista voi päätellä, että nastarenkaat ovat kokonaisuutena paremmat. Näin ei kuitenkaan ole aivan yksiselitteisesti. Kitkarenkailla on paljon hyviä ominaisuuksia. On vain tiedettävä mitä ostaa, kun hankkii kitkarenkaat.

              Kitkarenkaat ovat suurimman osan talvesta paremmat kuin nastarenkaat. Valitettavaa kitkarenkaiden kannalta, mutta ne ovat luonteeltaan kaksijakoiset. Hieman kärjistäen ne ovat joko erittäin hyvät tai erittäin huonot kelistä riippuen. Silloin vastuu ajamisen turvallisuudesta vaatii kuljettajalta erityistä harkintaa. Kitkarengas ei ole aloittelevan autoilijan rengas, mutta palvelee erinomaisesti kokenutta ja harkitsevaa autoilijaa.

              Usein kuulee kitkarenkaan valintaperusteeksi sen, että ajosta suurin osa tapahtuu kaupungissa ja paljailla pääteillä. Toisaalta juuri näillä ajopinnoilla esiintyy eniten kitkarenkaille kohtalokasta hioutunutta jääpintaa. Parhaiten kitkarenkailla tulee toimeen harvaan asutuilla seuduilla ja pienemmillä teillä. Eli juuri päinvastoin kuin useimmat asiaa ajattelevat. Kaupungissa ja pääteillä tulee esiin yksi kitkarenkaan parhaista ominaisuuksista, meluttomuus.

              Perinteisesti nastarenkaiden pintakumi on ollut jäykempää kuin kitkarenkaan. Nastat eivät pysy liian pehmeässä kumiseoksessa. Uutuutena nastarengasrintamalla on kahden eri kumiseoksen käyttö, jolloin saadaan yhdistettyä kitkarenkaan ja nastarenkaan parhaita puolia. Keskellä rengasta on runsaasti lamelloitua kitkarenkaan pintaa muistuttavaa kuviota ja reunoilla nastarenkaalle tyypillisiä isompia kuviopaloja ilman lamellointia.

              testissä mukana

              Nastarenkaat:
              Agi Sarek 2
              Aurora W403
              Bridgestone Noranza
              Continental Winter Viking 1
              Courier Snowfox
              Gislaved Nord Frost 3
              Goodyear UG500
              Hankook W404
              Kumho I'Zen Stud KW11
              Michelin Ivalo
              Nokian Hakkapeliitta 4
              Pirelli Winter Carving
              Toyo Observe G1S

              Kitkarenkaat:
              Agi Soft Sarek
              Bridgestone Blizzak WS-50
              Continental ContiVikingContact 3
              Gislaved SoftFrost2
              Hankook IceBear W604
              Michelin X-Ice
              Nokian Hakkapeliitta Rsi
              Uniroyal MS Plus Soft

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #52
                Hevimies:
                Kyllä, tuo on tiedossa. Milestäni Teknarin jutussa paistoi jo melkein asennetta. Toisekseen. eikös autona ollut painava Volvo ja silti renkaiksi valittiin VAIN 185/65 kapeat renkaat? Miksi?
                Vastaavasti Tuulilasissa saatiin toisenlaisia tuloksia 205 leveillä ja kevyemmällä autolla. Totta, jää oli karhennettu, mutta kuinka paljon?
                Tietysti tässä perustelen myös itselleni radikaalia valintaani (ostin viikolla 225/55 Conti VC3) verrattuna aikaisempiin (aina Nokian nastat)
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • Calypsocoupe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 2932
                  • EFNU

                  #53
                  Originally posted by jaki
                  Vastaavasti Tuulilasissa saatiin toisenlaisia tuloksia 205 leveillä ja kevyemmällä autolla. Totta, jää oli karhennettu, mutta kuinka paljon?
                  Jostain luin että tuossa testissä oli jostain renkaasta myös tuumaa pienempi versio, pitääkö paikkansa ja jos niin voiko joku heittää tuloksia tuosta kumista?

                  Ps. Nastat on ihan jees jos ajaa järven jäällä :wink:
                  - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5164
                    • Kuopio

                    #54
                    kyllä vaikka autot tehdään kuinka aliohjautuviksi, kyllä ne vain kaikki ammattilaiset ovat sitä mieltä että taakse ne paremmat kumit.

                    ja jos kuka tuota ei usko, voi katsoa liikenneturvakoulutuksessa kuinka ruotsissa auto pistää kyttä auton edessä nätit voltit ja ainut syy siihen on takana huonot renkaat !!

                    ja pari sanaa vielä nastojen puolesta...

                    -miksiköhän ralliautoissa käytetään lumella / jäällä eli ruotsin rallissa nastarenkaita ?

                    -tai miksi jäärata autoissa ei ole kitkat alla ?

                    -olisikohan siksi että ne nastat pitää paremmin ?

                    -hannu mikkola on joskus ihmetellyt miksi nastoista pitäisi luopua kun ne on joskus silloin vuonna 1960-1970 ( en nyt muista vuosilukua ) tulivat liikenneturvallisuuden takia talvirenkaisiin. varmasti luulisi hänen tietävän jotain autoilusta, tai ainakin enemmän kuin sunnuntai pillurallin ajajat
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Apophis
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 127

                      #55
                      Ihan sama mitkä renkaat siellä on alla, kaikki riippuu kuitenkin penkin ja ratin välissä olevasta umpiluupäästä.

                      Monet jotka tykkää nastoista ajaa sen mukaan että ne tuovat kesäkelin alle...

                      Pk-seudulla on ehkä 5 päivää talvesta kun on todella huono keli kitkoille, muutenhan täällä on suola-autot yms. heti liikkeellä ja kaikki päätiet ihan sulat ja märät, mihin siinä niitä nastoja kaipaa? Ja jos jossain pikkutiellä on liukasta, niin ajetaan sen mukaan.

                      Toisaalta jos on yli 10 astetta pakkasta, niin keli on yleensä kuiva ja tiet myös.

                      Loskassa eteneminen taas riippuu renkaan kuvioinnista, ei siitä onko nastat vai kitkat.

                      Itse oon nyt pari vuotta ajellu kitkoilla ja koskaan ei tule enää nastat alle, vaikka aiemmin olinkin "fanaattinen" nastojen kannattaja. Sitä kun ei tiedä ennenkuin itse kokeilee...

                      Comment

                      • Hevimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1456
                        • Savonlinna

                        #56
                        Originally posted by jaki
                        Hevimies:
                        Kyllä, tuo on tiedossa. Milestäni Teknarin jutussa paistoi jo melkein asennetta. Toisekseen. eikös autona ollut painava Volvo ja silti renkaiksi valittiin VAIN 185/65 kapeat renkaat? Miksi?
                        Vastaavasti Tuulilasissa saatiin toisenlaisia tuloksia 205 leveillä ja kevyemmällä autolla. Totta, jää oli karhennettu, mutta kuinka paljon?
                        Tietysti tässä perustelen myös itselleni radikaalia valintaani (ostin viikolla 225/55 Conti VC3) verrattuna aikaisempiin (aina Nokian nastat)
                        Alfa Romeo 156:lla näyttivät ajelleen. 185/65 oli testirenkaana varmasti siksi että se on yleisimmin käytetty koko ja todennäköisesti testiauton rekisteriotteen mukainen. Mielestäni testi oli täysin puolueeton ja se julkaistaan sellaisenaan suurissa autolehdissä ympäri eurooppaa. Mutta onhan se vissiin niin että kyllä bemarimiehet tietää tämänkin asian paljon paremmin... :roll:

                        Comment

                        • Hevimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1456
                          • Savonlinna

                          #57
                          Originally posted by jani
                          -miksiköhän ralliautoissa käytetään lumella / jäällä eli ruotsin rallissa nastarenkaita ?

                          -tai miksi jäärata autoissa ei ole kitkat alla ?

                          -olisikohan siksi että ne nastat pitää paremmin ?
                          Olisikohan niin että jääradalla ja ralliautoissa saadaan käyttää "hieman" pitempää nastaa kuin mitä kadulla... :roll:


                          Alkaa kyllä olemaan aika väsynyt topicci.... :?

                          Comment

                          • 730ia
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1457
                            • pohjois-pohjanmaa, oulu

                            #58
                            nastat nastat.. eilen kun kävin kakkosvaiheen (viimeinkin :lol: ) niin oli aika paljon puhetta nasta ja kitkarenkaista, opettaja tunnusti että nasta on aina piirun verran parempi, mutta kyllä kehui myös kitkaa, olivat viimetalvena testanneet lapissa renkaita ja sanoi että nokian uusi kitkarengas oli ollut pakkasekelillä todella hyvä pitoinen.

                            pieni "huono" sana tuli noista kitkanastarenkaista, nasta ei kuulema toimi ihan "oikealla" tavalla tollasessa pehmeessä renkaassa vaan pyrkii kaatumaan alla.

                            lisäksi yksi neuvo tuli mitä en ainakaan itse aijo IKINÄ noudattaa..sano nimittäin että aluvanteille ei pitäs pistää talvirenkaita, suola tahtoo kuulema mennä vauhdissa renkaan ja vanteet välistä ja hapettaa vanteen pinnan jolloin ei taho pysyä renkaassa ilma. paska puhetta, ei oo multa ainakaa renkaista ilmat kadonnut. ja näkyhän tuolla autokoulun opettajallakin olevan alut alla joitain merkkejä on kuulema tehty mitkä on tarkoitettu aluvanteille mukaan lukien nämä matalaprofiiliset renkaat. että sellasta.
                            F20 118d Aut.
                            ________
                            Volvo S40
                            MB W204
                            e90 320d
                            e46 coupe
                            e32 730ia

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11687
                              • Kouvola

                              #59
                              Originally posted by jani
                              kyllä vaikka autot tehdään kuinka aliohjautuviksi, kyllä ne vain kaikki ammattilaiset ovat sitä mieltä että taakse ne paremmat kumit.

                              ja jos kuka tuota ei usko, voi katsoa liikenneturvakoulutuksessa kuinka ruotsissa auto pistää kyttä auton edessä nätit voltit ja ainut syy siihen on takana huonot renkaat !!

                              ja pari sanaa vielä nastojen puolesta...

                              -miksiköhän ralliautoissa käytetään lumella / jäällä eli ruotsin rallissa nastarenkaita ?

                              -tai miksi jäärata autoissa ei ole kitkat alla ?

                              -olisikohan siksi että ne nastat pitää paremmin ?

                              -hannu mikkola on joskus ihmetellyt miksi nastoista pitäisi luopua kun ne on joskus silloin vuonna 1960-1970 ( en nyt muista vuosilukua ) tulivat liikenneturvallisuuden takia talvirenkaisiin. varmasti luulisi hänen tietävän jotain autoilusta, tai ainakin enemmän kuin sunnuntai pillurallin ajajat
                              veikkaisin että 60-luvulla talvirenkaat on ollu vähä mitä on muutenkin :lol:
                              Eikä niissä ralliautoissakaan perus hakkapeliitta 2:t alla pyöri :wink:
                              ei noi oikee enää "nastat" kategoriaan taida mennä :P

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5164
                                • Kuopio

                                #60
                                tarkennan vielä sen verran hannu mikkolan kommenttia että hän ihmetteli miksi on ollaan poistamassa nastoja, kun ne on lailliset...

                                no joo ei ne ralli autoissa ole ihan normaalit nastat. ja kyllähän kadullekkin voi laittaa järeämmät nastat autoon jos vain sellaisen vaivan kehtaa nähdä.

                                itse olen sitä mieltä että kun ajelee nopeus rajoitus mukaan ja terveen järjen kanssa niin eipä noiden talvirenkaiden tarvii mitkään huiput olla.
                                varmasti tänä päivänä kaupan hyllyltä löytyvät "laadukkaat" kitka & nasta renkaat täyttävät tehtävänsä todella hyvin. kyllä se on polkimien, ratin ja penkin välissä se pito talvella
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎