Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kitka- ja nastarenkaiden ominaisuudet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tertsunen
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1343
    • JKL

Originally posted by jani
    ja kyllähän kadullekkin voi laittaa järeämmät nastat autoon jos vain sellaisen vaivan kehtaa nähdä.
    Nastoistahan on tarkat määräykset, millaiset nypykät siellä auton alla saa olla...

Henkilöautonrenkaassa nastan massa voi olla enintään 1,1g ja staattinen pistovoima sallitulla 1,2 mm:n ulkonemalla 120 N. Nastoja ei sijoiteta kulutuspinnan keskimmäiselle kolmannekselle. Henkilöautonrenkaiden koko / max nastaluku on -13´´/90, 14-15´´/110, 16´´-/130.

Comment

• Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

Originally posted by Hemi
      Ei pinnoitettu ole mikään synonyymi paskalle. Minulla on 4-5 todella hyvää kokemusta uusiokumeista ja kaksi huonoa. Encoresta ja marixista vain hyvää ja joskus 10-vuotta sitten huonoa niistä missä luki VAIN pinnoitettu. Saksassa marixeilla ajellaan siinä missä muillakin. Joten ei nyt taas lähdetä yleistämään yhden kokemuksen perusteella jostain kotipinnoitetusta=leivotusta nuljuksesta. Jos pinnoitettu kumi tekee edellisen kuvaileman ilmiön on joku pinnaillut runkovikaisia tms. Ihan renkaan runkoon ne pinnataan, eikä pelkkä pinta aikaansaa ko.ilmiötä. Toisaalta monet nykyiset 205/65-15 "laatu" talvirenkailla ei uskalla e39:llä ajaa edes 100km/h ilman 3bar paineita.
      Juupa juu. Oli mun eka kokemus pinnoitetuista ja todella huono sellainen. Renkaan käyttäytymisestä oikeissa talvioloissa ei oo vielä kokemusta mutta jännityksellä odotan. Harvoinhan sitä lumella 120 km/h ajetaankaan... Silti nuo mun renkaat on sellaset, että ne vetelee kiihdytyksissäkin ihan perkeleesti. Taitaa olla täydet sudet, siis nimenomaan runkojensa puolesta. Kaverilla samanlaisia kokemuksia pinnotetuista kumeista mutta voihan niitä olla hyviäkin... Mutta en aio silti alkaa koekaniiniksi ja niitä testaamaan vaan taidan hakea uudet nastakumit alle, jos nuo osoittautuu myös lumella ja jäällä täysiksi susiksi.
      E61 525d LCI

Comment

• Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

Auton renkaat ovat yksi sellainen kohde autossa, jossa en säästä yhtään. Muissa asioissa voinkin olla varsin juutalainen rahankäytön suhteen. Jos miettii sitä faktaa, että tuollaisella E39:n kaltaisella tonnikeijulla ajetaan talvella ja kontaktipinta tiehen tällöin on kämmenen(*4) kokoluokkaa, niin minä ainakin vaadin sitä, että tällä kämmenen kokoisella alueella on pito niin hyvä kuin vain voi olla. Eli ei kompromisseja sen suhteen.

Tämä siis on minun mietteeni asiasta.

Comment

• jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4339
          • Turku

Vaihdoin tänään nastat alle (edellisen omistajan hankkimat). Oli muuten aikamoinen kokoelma, renkaita oli jopa kolmea eri merkkiä. :lol:

Comment

• Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

Originally posted by Hemi
            ...vai että ei sovellu SINUN yhteiskunta-ajatteluun...huutelee "poika" Espoosta??? Ei ole ihme että viherpiipertäjien ja kettutyttöjen jalansija on niin vahva tuolla suunnalla.
            Arvasin, että tämäntyylisiä kommentteja tulee kun asian ilmaisee hieman kärjistetysti :wink: .

Tottakai turvallisuus tulee ennen muita kriteerejä ja siitä pitää lähteä aina liikkeelle. Pointtina oli lähinnä, että kitkarengas tyydyttää omat tarpeet ainakin yhtä hyvin kuin nastarengas ja että vaihtoehtoisien mallien pohdinta ei ole koskaan pahitteeksi.

Niin, ja ihan vaan tiedoksi, että Espoossa en ole ikinä ajanut talvirenkailla. Se vuoden kokemus kitkoista oli viime talvelta Savo - Pohjois-Karjala -akselilta. Enkä ole "espoolainen" sen enempää kuin kettutyttökään 8)

Eihän tänne kohta voi laittaa enää mitään ajatuksia / mielipiteitä kun heti ruvetaan joko kiukkuilemaan tai menemään offtopic-linjalle.

Tuosta nastarenkaiden paremmasta sopivuudesta nimenomaan etelä-Suomeen.. olen jotakuinkin samaa mieltä, täällähän on keskimäärin vähemmän lunta ja enemmän jääpintaa. Miten on muuten suolauksen laita pääkaupunkiseudulla / etelä-Suomessa? EDIT: Apophis näköjään vastasi tähän tyhjentävästi jo aiemmalla postauksellaan.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

Comment

• alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

Jatketaan.. Itsellä ei kokemuksia kitkoista eikä edes hyvistä nastoista. Nyt pitäisi kuitenkin ostaa 205/55/16 kokoiset talvirenkaat.

Ostanko HKPL 4 vai Rsi? hinta pyöreästi sama.

Auto e34, ilman mitään ajonhallinta ominaisuuksia, edes ABS:ja ei ole. Painon puolesta kitka voisi pitää, mutta kuinka esim. lukkojarrutukset?

Talviajoni on 50 % Tamperetta ja 50 % kantateitä, ei motaria yhtään. Muutenkin olen tottunut ajamaan noin 80-90 km/h talvella , ei ole mikään kiire, jätetään ne hommat lippisjannuille
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

Comment

• Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10084
                • KVLA

Originally posted by alspe
                Jatketaan.. Itsellä ei kokemuksia kitkoista eikä edes hyvistä nastoista. Nyt pitäisi kuitenkin ostaa 205/55/16 kokoiset talvirenkaat.

Ostanko HKPL 4 vai Rsi? hinta pyöreästi sama.

Auto e34, ilman mitään ajonhallinta ominaisuuksia, edes ABS:ja ei ole. Painon puolesta kitka voisi pitää, mutta kuinka esim. lukkojarrutukset?

Talviajoni on 50 % Tamperetta ja 50 % kantateitä, ei motaria yhtään. Muutenkin olen tottunut ajamaan noin 80-90 km/h talvella , ei ole mikään kiire, jätetään ne hommat lippisjannuille
                Oma kokemukseni HKPL 4:sta (koko 205/50¤17") on hieman ennakkokäsityksiä huonompi.(testimenestyjä,huippunastat yms...).Renkaassa on todella hyvä pito,mutta on äänekäs.Johtunee kantikkaista nastoista.Pahin pettymys on renkaan löysärunkoisuus.Antaa mukavasti anteeksi tien uria yms.mutta ajettavuus on todella velton oloinen.Max.talvinopeudella 100km/h alkaa olla jo meko huono ajotuntuma.Kuin marmorikuulien päällä ajelisi,vaikka eri rengaspaineitakin olen kokeillut.Plussana se,että reippaalla kaasujalalla ajettunakin ei nastoja ole vielä yhtään irronnut.
                Jos on tarkoitus ajella pääosin "paremmilla teillä",niin Hakkapeliittaa minä en ainakaan enää ostaisi (yli 45-profiilisena) yli 1500kg:n painoiseen autoon.Todennäköisesti myös rengasmerkki olisi joku toinen,renkaan profiilista huolimatta.Yksi HKPL-kokeilu riittää.
                Last edited by Heguli 31; 29-09-2005, 12:33.

Comment

• Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

Aihe alkaa tosiaan olemaan jälleen ajankohtainen..

Itse olen ajanut useamman kitka- ja nastarengas-sarjan lyhyen elämäni aikana. Viime aikoina olen kallistunut nastarenkaan kannalle: Kitkarenkaat ovat sopivalla kelillä unelma ajaa, pitoa riittää eikä melu vaivaa. Toisaalta huonolla kelillä kitkoilla ajaminen vaatii kuljettajalta todella hyvää ennakointia ja kokemusta, pito voi muuttua jo kahden risteyksen välillä radikaalisti. Nastarenkaan paras ominaisuus on se, että se tasaa huonon ja hyvän kelin eroa.

Talvirenkaista puhuttaessa on myös hyvä muistaa, että liki uutta vastaava kulutuspinta ei automaattisesti tarkoita pidon olevan sama kuin uudella renkaalla. Talvirengas kovettuu vanhetessaan ja ominaisuudet heikkenevät samaan aikaan. Oma kokemus on että talvirenkaat pitäisi vaihtaa parin vuoden välein. Esimerkiksi edelliset hakkapeliitta 2 kiekot toimi kaksi talvea loistavasti, mutta kolmantena talvena renkaat olivat täysin surkeat.

Erään kaverin isä on eläkkeellä oleva poliisi, ja hän vaihtaa talvirenkaat uusiin joka syksy. On kuulema nähnyt niin monta kolaria uransa aikana joissa suurin syy on ollut huonot talvirenkaat, että ei aio vaarantaa kenkään terveyttä oman auton huonoilla renkailla..

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎