Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äänenvaimentimesta HYLÄTTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masiaro
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 406

    Äänenvaimentimesta HYLÄTTY

    Moi

    Autoni BMW 320d E91 kävi tänään rekisteröintikatsastuksessa ja sai samantien hylätty-merkinnän takaosan äänenvaimentimesta. Autoon on siis vaihdettu 335-look pakoputket ja keskiäänenvaimennin löytyy kuitenkin.

    Onko todella niin, että keskiäänenvaimentimen lisäksi auto tarvitsee myös takaäänenvaimentimet? Auton ollessa liikkeellä ei melu poikkeaa yhtään vastaavasta perus-320d:stä!

    :think
    Last edited by masiaro; 28-02-2011, 17:11.
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Siis sulla on siellä takapöntöt paikoillaan? Vai? :think

    Jos, niin TÜV-merkintä kai niistä takapöntöistäkin pitää löytyä?
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • -TM-
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 208
      • Nurmes

      #3
      ei tarvitse tietääkseni olla vaimentimia mutta olikohan vm -2000 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa pitää löytyä e-hyväksynnät pöntöistä,eli mikä tahansa sinne ei käy.

      Comment

      • masiaro
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 406

        #4
        Originally posted by mailman View Post
        Siis sulla on siellä takapöntöt paikoillaan? Vai? :think

        Jos, niin TÜV-merkintä kai niistä takapöntöistäkin pitää löytyä?
        Ei ole mitään sellaista. Vaan keskiäänenvaimennin ja siitä T-putkella ulos.

        Paperiin on merkintä:
        B2 Äänenvaimennin puuttuu (takana)

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by masiaro View Post
          Ei ole mitään sellaista. Vaan keskiäänenvaimennin ja siitä T-putkella ulos.

          Paperiin on merkintä:
          B2 Äänenvaimennin puuttuu (takana)
          Mjoo, onhan esimerkiksi E39 M5:a mielestäni leimattu "suorilla putkilla", eli ilman takavaimentimia...
          Et sitten kysynyt perustetta tolle hylkäämiselle?

          Noh, eiköhän kohta joku katsastussetä tule vastailemaan ja antamaan ihan faktavastauksen
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • masiaro
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 406

            #6
            Originally posted by mailman View Post
            Mjoo, onhan esimerkiksi E39 M5:a mielestäni leimattu "suorilla putkilla", eli ilman takavaimentimia...
            Et sitten kysynyt perustetta tolle hylkäämiselle?

            Noh, eiköhän kohta joku katsastussetä tule vastailemaan ja antamaan ihan faktavastauksen
            Vastasi vaan, että ne on pakollista ja moittii niiden puuttumisesta.

            Toivotaan niin!

            Comment

            • Spiddu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 3562
              • Nla

              #7
              Jyle taisi myös saada hylsyn vai oliko se korjauskehoituksen kun takaveimenin puuttui.
              BMW F30 330e 2017

              Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
              e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

              Comment

              • jumbo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 6603
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by mailman View Post
                Mjoo, onhan esimerkiksi E39 M5:a mielestäni leimattu "suorilla putkilla", eli ilman takavaimentimia...
                Tätä miettinyt itsekkin, että valittavatko konttorilla jos vaimentimet poistaa:think Varmaan katsurista kiinni.
                M550d

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Herää taas kyllä kysymys, että mitä vittua on lainsäätäjän päässä pyörinyt? Enpä ole onneksi moisiin ongelmiin törmännyt, vaikka olen yhden sellaisen auton omistanutkin, josta takavaimennin oli korvattu suoralla putkella. Jos volyymit pysyvät maltillisina, niin mikähän ongelma siinä silloin on lainsäätäjän mielestä? Eihän siinä silloin olla otettu mitään kattia pois välistä, jolla olisi vaikutusta päästöihin.

                  Eipä minulta liioin kyllä löydy ymmärrystä noille E-hyväksyinnöillekään putkiston osalta. Esimerkiksi markkinoilla on paljon katteja myytävänä, jotka alittavat jopa alkuperäisen katin päästöt, mutta ovat siitä huolimatta laittomia, koska hyväksyntä puuttuu. Ei vaan sovi järkeen, että mikä vitun ongelma siinäkin on.

                  Comment

                  • masiaro
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 406

                    #10
                    Eikö kenellään ole vastaavaa kokemusta?

                    Comment

                    • dieseljussi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 592
                      • Suomi

                      #11
                      Liikenneministeriö väittää seuraavaa:
                      9 §

                      Pakoputkiston muutokset

                      Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:
                      a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;
                      b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja
                      c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.

                      Kai sitten putken saa vaihtaa, mutta pitäisi tehdä tyyppihyväksyntä/ohiajomelumittaus?

                      Comment

                      • biglimited
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1519
                        • Turku

                        #12
                        Hmmm... Meneeköhän läpi kun katteja on alkup kaksi pakosarjoissa ja ne korvais yhdellä isommalla taaempana? :think
                        Deutchland uber alles!

                        Comment

                        • Rifu
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 807
                          • Nukari

                          #13
                          Joskus jotain huhua kuulin että -99 tai -00 jälkeen pitäisi olla hyväksynnät ja kaksi vaimenninta autossa, varmaksi en kyllä osaa sanoa. Kaippa nämä ovat taas vähän tapaukskohtaisia ja siitä kiinni kuinka huono päivä katsastusmiehellä ollut.
                          -E61-

                          Comment

                          • mailman
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 8003
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by biglimited View Post
                            Hmmm... Meneeköhän läpi kun katteja on alkup kaksi pakosarjoissa ja ne korvais yhdellä isommalla taaempana? :think
                            Riippu niin varmasti autosta, ja tuosta mahdollisesta uudesta katista. Ei pysty sanomaan testaamatta, imo.
                            Toisekseen, mikäs tässä olisi se "hyöty"?
                            G01 ///M40i '19
                            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                            E39 ///M5 '00

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by mailman View Post
                              Toisekseen, mikäs tässä olisi se "hyöty"?
                              Ja lisäksi katalysaattori tarvitsee toimiakseen riittävän lämmön, jota ei välttämättä normaaliajossa saavuteta, jos katalysaattori on esim. putken takapäässä.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎