Yritän selvitellä E46 330xd:n ilmamäärämittarin toimivuutta ennen auton uudelleenohjelmointia. Auto on siis vakio 184hp ja ilmamääräpyynti näyttää olevan max. 1000mg/isku. Ja toteutunut ilmamäärä seuraa osakuormalla kiihdyteltäessä hienosti mukana, ja jopa tarjoilee polkaistaessa yli pyynninkin meneviä arvoja. Maksimissaan taisi olla lukema 1040mg. Eli kaikki hyvin kun pysytellään ja väännätellään alle 3500rpm kierroslukeman.
Sitten kun tehdään täyskaasukiihdytys kick-downilla paikaltaan 0-100km/h, hyppää pyynti samantien sinne 1000 lukemaan, ja toteumakin käy hetken aikaa siellä, mutta heti kun kierrokset nousee ja asettuu kaasu pohjassa 3500-4500rpm alueelle (huom! automaatti), on toteuma enää n. 750-850 luokkaa, vaikka pyynti on jatkuvasti tasan 1000mg. Eli pyynti ja toteuma seuraavat toisiaan vain osakuorma-alueella ns. "väännätettäessä". Yläkierroksilla nappi laudassa vedätettäessä ilmamäärät jäävät sitten selvästi pyynnistä. Kuuluuko MAF:in käyttäytyä näin? Eli tuleeko yläkierroksilla jokin softan määräämä (väännön) rajoitin vastaan, joka leikkaa ahtoja/ilmamäärää. Ahtopaineiden osalta pyynnit ja saannit seuraavat koko kierrosalueella toisiaan (max.1,3 bar). Sataseen auto kepittää Tempeksellä mitattuna 9,5s nastarenkailla ja märällä pinnalla. Voisiko tämän perusteella olettaa MAF:in olevan tikissään?
Sitten kun tehdään täyskaasukiihdytys kick-downilla paikaltaan 0-100km/h, hyppää pyynti samantien sinne 1000 lukemaan, ja toteumakin käy hetken aikaa siellä, mutta heti kun kierrokset nousee ja asettuu kaasu pohjassa 3500-4500rpm alueelle (huom! automaatti), on toteuma enää n. 750-850 luokkaa, vaikka pyynti on jatkuvasti tasan 1000mg. Eli pyynti ja toteuma seuraavat toisiaan vain osakuorma-alueella ns. "väännätettäessä". Yläkierroksilla nappi laudassa vedätettäessä ilmamäärät jäävät sitten selvästi pyynnistä. Kuuluuko MAF:in käyttäytyä näin? Eli tuleeko yläkierroksilla jokin softan määräämä (väännön) rajoitin vastaan, joka leikkaa ahtoja/ilmamäärää. Ahtopaineiden osalta pyynnit ja saannit seuraavat koko kierrosalueella toisiaan (max.1,3 bar). Sataseen auto kepittää Tempeksellä mitattuna 9,5s nastarenkailla ja märällä pinnalla. Voisiko tämän perusteella olettaa MAF:in olevan tikissään?
Comment