Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys MAF:in toiminnasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    Kysymys MAF:in toiminnasta?

    Yritän selvitellä E46 330xd:n ilmamäärämittarin toimivuutta ennen auton uudelleenohjelmointia. Auto on siis vakio 184hp ja ilmamääräpyynti näyttää olevan max. 1000mg/isku. Ja toteutunut ilmamäärä seuraa osakuormalla kiihdyteltäessä hienosti mukana, ja jopa tarjoilee polkaistaessa yli pyynninkin meneviä arvoja. Maksimissaan taisi olla lukema 1040mg. Eli kaikki hyvin kun pysytellään ja väännätellään alle 3500rpm kierroslukeman.

    Sitten kun tehdään täyskaasukiihdytys kick-downilla paikaltaan 0-100km/h, hyppää pyynti samantien sinne 1000 lukemaan, ja toteumakin käy hetken aikaa siellä, mutta heti kun kierrokset nousee ja asettuu kaasu pohjassa 3500-4500rpm alueelle (huom! automaatti), on toteuma enää n. 750-850 luokkaa, vaikka pyynti on jatkuvasti tasan 1000mg. Eli pyynti ja toteuma seuraavat toisiaan vain osakuorma-alueella ns. "väännätettäessä". Yläkierroksilla nappi laudassa vedätettäessä ilmamäärät jäävät sitten selvästi pyynnistä. Kuuluuko MAF:in käyttäytyä näin? Eli tuleeko yläkierroksilla jokin softan määräämä (väännön) rajoitin vastaan, joka leikkaa ahtoja/ilmamäärää. Ahtopaineiden osalta pyynnit ja saannit seuraavat koko kierrosalueella toisiaan (max.1,3 bar). Sataseen auto kepittää Tempeksellä mitattuna 9,5s nastarenkailla ja märällä pinnalla. Voisiko tämän perusteella olettaa MAF:in olevan tikissään?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • ttw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1016
    • Vantaa

    #2
    Jos on käytössä hyvä yleismittari ns. "peak hold" toiminnolla niin laitapa se esim. pienien rautalangan pätkien avulla maffiin kiinni signaalin ja maan välille.

    Sitten ryntäytät ja katot paljon on jännitepiikki.

    Kaasun kun käyttää pohjassa niin jotain 5v pitäisi näyttää mittarin.
    728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
    Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
    MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #3
      .
      Jotta vakiossa ohjelmassa max teho toteutuisi, tarvitaan ~800 ilmamassa-arvo, jotta syötöt ei ala rajoittumaan, suunnilleen kilo on ohjelmassa tuolloin painepyyntöä.
      Siihen en osaa sanoa, paljonko tuossa kohden pitäisi olla, mutta mielestäni ei ehken vakiossa ohjelmassa ole noin "tarkalle" vedetty -> maffin vaihto.
      Yleensä vakioon ohjelmaa jätetään reilusti pelivaraa juuri sen maffin väsymisen takia, ettei heti ala teho tippumaan.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #4
        Sellainen huomio vielä, että esim. jyrkkään ylämäkeen vedätettäessä esim. 3/4 kaasulla on toteuma jatkuvasti about 950-1000mg luokkaa, kuten pyyntikin. Lähinnä sitä ajan takaa, että jos tehdään kick-down-vedätys paikaltaan vaikka 0-130km/h, niin täytyykö toteuman seurata koko ajan pyyntiä, joka käytännössä on 900-1000mg koko kiihdytyksen ajan? Tässä tapauksessa toteuma lähtee siis tasaiseen laskuun kierrosten noustessa lähelle punarajaa välillä 3500-4500rpm. Sen alapuolella toteuma on käytännössä aina sitä mitä pyydetään, jopa yli pyynninkin (1000mg). Eli riittääkö massamittarin kunnon määrittelemiseksi se, että ilmamäärän toteuma kykenee esim 1500-3500rpm alueella n.1000mg lukemiin? Toisaalta tuo kiihdytyslukemakin viittaisi että jotenkin on konit tallella. 0-400m meni kuitenkin 16 sekunnin pintaan.

        Mitenkäs käytännössä tuo BMW:n ohjelma tehdään? Niinuin karkeassa pähkinänkuoressa selitettynä? Nostetaanko siinä ilmamääräpyyntiä vai ahtopyyntiä? Vaiko ruiskutusmäärien ylärajoja? Eli pyydetäänkö suurempaa ilmamäärää ja annetaan moottorin tehdä parhaansa sen toteutumiseksi? Tuikku varmaan osaat hieman valaista asiaa... Kun vähän kiinnostaa, mutta vain sen verran että ymmärtäisi perusperiaatteen. Eli mikä on se "pääkartta" jolla moottoria ohjataan?
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by tuikku View Post
          .
          Jotta vakiossa ohjelmassa max teho toteutuisi, tarvitaan ~800 ilmamassa-arvo, jotta syötöt ei ala rajoittumaan, suunnilleen kilo on ohjelmassa tuolloin painepyyntöä.
          Siihen en osaa sanoa, paljonko tuossa kohden pitäisi olla, mutta mielestäni ei ehken vakiossa ohjelmassa ole noin "tarkalle" vedetty -> maffin vaihto.
          Yleensä vakioon ohjelmaa jätetään reilusti pelivaraa juuri sen maffin väsymisen takia, ettei heti ala teho tippumaan.
          184hp versiossa? Uudemmassa vaikutti aika tarkkaan sekunnin heikentävästi 0-100 aikaan kun vanhalla maffilla max. ilmamassat pyöri siellä 900 paikkeilla, hyvin lähelle pyyntiä.

          Jos mittaus on alle pyynnin, mittari vaihtoon. Noissa tais olla jotain ecun päivitysjuttuja kun vanhaa maffityyppiä ei enää saanut :think
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Joo toi on paha kun menee virisoftat sileeksi kun päivittää uuden mallisen MAF:in. Kallis paukku tosiaan tulee...
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Mitenkäs käytännössä tuo BMW:n ohjelma tehdään? Niinuin karkeassa pähkinänkuoressa selitettynä? Nostetaanko siinä ilmamääräpyyntiä vai ahtopyyntiä? Vaiko ruiskutusmäärien ylärajoja? Eli pyydetäänkö suurempaa ilmamäärää ja annetaan moottorin tehdä parhaansa sen toteutumiseksi? Tuikku varmaan osaat hieman valaista asiaa... Kun vähän kiinnostaa, mutta vain sen verran että ymmärtäisi perusperiaatteen. Eli mikä on se "pääkartta" jolla moottoria ohjataan?
              Joskus kysyin ahtojen suhteen ohjelmoinnissa, ja sain sen suuntaisen vastauksen että ahtoja ei normaalisti nosteta. Ahtohuippu saattaa kyllä nousta, olisko ettei säädin vaan pysy niin hyvin perässä.

              Dieselissä polttoaineen määrä on se "juttu", jos ilmaa liian vähän tulee savu. Ruiskutustahan siinä lisätään. Eiköhän tuo ilmanmäärän mittailu ole lähinnä näiden EURO-päästörajojen takia, olisko EURO3, EGR taisi tulla EURO1, tai jotain sinnepäin. Muutenhan ilmaa voisi syötää kohtuullisten paineiden rajoissa aika huoletta.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Tammikuusta 2001 alkaen pitäisi olla kaikissa jo uusi MAF nro: 13627787076.
                Joissain paljon aiemminkin.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  #9
                  Pistin sitten mielenrauhan ja rahanmenon ylläpitämiseksi uuden MAF:fin tilaukseen. Eipä ainakaan siitä jää kiinni, eikä tarvitse uudelleen asennella moottorin virisoftaa. Vaikka toimivahan tuo vanha mittari todennäköisesti on. KL:stä tulee alkuperäinen, uudemman mallinen Bosch.

                  Mitenkäs "Esal", kun sulla näyttää olevan samanmoinen 330xdA, niin ajeletkos vakiosoftalla? Jos et, niin tuoko softan vaihto merkittävän lisäpotkun pannuun? Tuntuu että vakiona tuo on aika laimean oloinen. Itseasiassa mittauksien valossa vastaa pitkälti yksi yhteen vakiota, kaksivetoista E91 320dA:ta, joka taas virisoftalla pesee mennentullen vakion 183hp 330xdA:n. Ilmeisesti tuo nelikko nappaa oman osansa menohaluista?

                  Originally posted by Esal View Post
                  Tammikuusta 2001 alkaen pitäisi olla kaikissa jo uusi MAF nro: 13627787076.
                  Joissain paljon aiemminkin.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Bemarissa polttoaineen syöttömäärää joko lisätään, tai vähennetään suhteessa ilmamäärään.
                    Sitä sanotaan savukartaksi, jossa tätä syöttöä "annetaan", sitten on monenmoista rajoitinta, joka tätä, savukartan antamaa syöttömäärää rajoittaa ja korjaa.
                    Ecu "todentaa" moottoriin menevän ilman määrään ilmamassamittarilla.
                    Ei millään muulla.
                    Eli jos maffi ei kerro oikeaa, todellista arvoa, vaan pienemmän, niin ecu lukee savukarttaa pienemmän ilmamäärän kohdalta -> pienenmmät syötöt, pienempi teho.

                    Ilman määrää moottoriin saadaan vakioautossa lisättyä vaan nostamalla ahtopainetta.
                    Ja ketkä osaa, myös ahdinta säätämällä, siipien aukaisu lisää ilman läpivirtausta.
                    siis, varsinaista lisäilman pyyntiä maffiarvoina ei tuohon tarvi lisätä, vaan lisäilmaa pyydetään ikäänkuin kieron kautta, lisäahtona.
                    Ilmaa on kuitenkin saatava lisää, jos ilman/syötön suhdetta kovin muuttelee, alkaa savuttamaan.
                    Tuossa moottorissa ensimmäisenä, niinkuin niin monessa muussakin, loppuu ahdin.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2314
                      • Uusimaa

                      #11
                      Eli omaan alkuperäiseen kysymykseeni vastaten: Tänään uusitun ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen ei tapahtunut vakiosoftalla mitään muutosta MAF-arvojen käyttäytymisen suhteen. Iltapäivällä tuupattiin uusi Karalan softa, jonka jälkeen auto saikin mukavasti uutta eloa Maffin vaihto oli tässä tapauksessa kuitenkin hukkaan heitettyä rahaa.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Maffin vaihto oli tässä tapauksessa kuitenkin hukkaan heitettyä rahaa.
                        Vaan tulipahan testattua, ettei jäänyt asia mietityttämään Nähtävästi sitten tuon 183hp version ilmantuotto hyytyy yläkierroksilla, vaikka pyyntiä olisikin. Maffimittauksista on ihan liian vähän dataa foorumilla, hyvä että nyt on vähän lisää.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2314
                          • Uusimaa

                          #13
                          Nyt olisi sitten toinen tapaus pähkäiltävänä: Kuinkas suhtautua ilmamäärä-arvoihin, jos saanti onkin reilusti suurempi kuin pyynti? Tässä tapauksessa laskettu ilmamäärä täyskaasukiihdytyksessä on koko kiihdytyksen ajan käyrällä viivasuora 850mg, mutta mitattu onkin 1100-1400mg välillä? Normaalissa ajossa ns. pikkukiihdytyksessä arvot seuraavat tasan toisiaan.

                          Tässä tapauksessa on ilmeisesti tyhjennetty DPF-pönttö, koska vastapaineet on luokkaa 0-100mbar ajon aikana. Voikohan tuo vaikuttaa tähän ilmamäärämysteeriin? Vai olisiko MAF sökö. Voiko se näin päin mennä epäkuntoon? Toinen huomio kiinnittyi ahtoilman lämpötilaan, joka on naulittu +119 asteeseen. Varmaan anturivika? Auto on 535d ja vetää kyllä 2000rpm:n päällä ihan riuskasti. 1000-2000 välillä tuntuu jotenkin ponnettomalta, mutta liekö sitten ihan ominaisuus? Heti kun laatikko vippaa pienempää, alkaa meno kyllä maistua oikeansuuntaiselta.

                          Osaisiko foorumin ECU-spesialistit kommentoida tätä?
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎