Alpina d10 tuli hankittua saksanmaalta muutama viikko sitten, viallisena. Saksasta tuodessa auto tuntui n.70-80hp autolta ja kierrokset eivät nousseet yli 3500. Egr:n putki oli alkuunsa poikki takimmaiselta ahtimelta ja vian oletettiin johtuvan siitä että auto ei vedä(ahtopaineet karkasi).
Suomessa sitten egr-hässäkkä purettiin heti ensimmäisenä kokonaan pois ja tyhjät "reiät" tulpattiin asianmukaisesti. Myös imusarja putsattiin egr:n aiheuttamasta karstasta perusteellisesti ja läpät otettiin pois. Tämän jälkeen lähdettiin toiveikkaana koeajolle: Kiihdytyksen alussa auto tuntui samalta kuin saksasta tullessa, ei kiihdy, ainoastaan vuodosta aiheutunut pärinä oli poissa, mutta kun kiihdytys oli siinä vaiheessa että nelos vaihteella oltiin n.3000rpm heräsi ilmeisesti turbot "henkiin" ja auto veti ainakin lähes täydellä teholla ja otti kierrokset tappiin asti. Havaittiin että sama vetopiikki saatiin toistumaan n.3000rpm etenkin silloin kun kiihdytys tapahtui ylämäkeen. Alamäessä auto ei vetänyt ellei veto piikkiä oltu saatu ennen alamäkeä.
Vikakoodeista löytyi ainoastaan tieto että ahtopaine ei nouse. Ilmamäärämittarinkin liitintä käytettiin irti ja havaittiin että vedot vain huononi kun vetopiikki tuli. Ilmeisesti se on siis kunnossa?!
Seuraavaksi tutkittiin ahtimien toimintaa. Vivustot liikkui normaalisti? kun virrat laittoi päälle. Sähkömittarilla mittaillessa huomattiin että toisen askelmoottorin pvcm jännite oli 0 ja varmistuimme asiasta kun vaihtelimme askelmoottorien johtojen paikkaa päikseen ja vika siirtyi samalla.
Seuraavana aamuna lähdin finturbolta etsimään ehjää askelmoottoria ja löysinkin yhden jopa tismalleen samalla varaosanumerolla olevan askelmoottorin joka oli peräisin E60 530d 218hp bemusta, myös vivusto oli identtisessä asennossa. Heti askelmoottori kiinni ja koeajolle,ei toimi vieläkään nyt ei sitä tehopiikkiäkään tullut. Mittarilla mitattaessa kuitenkin pvcm jännitteet olivat molemmissa samat, jotain 2,8 luokkaa muistaakseni. Eli askelmoottorit pitäisi nyt tuolta osin toimia mutta huonompaan suuntaan kuitenkin mentiin. Nyt käynnistäessä ei kumpikaan askelmoottori liikahda???!! :think Noh, kävin vikakoodit luettamassa varuilta vielä tässäkin vaiheessa ja samaa ahtopaineen puuttumista herjasi.
Tänään kokeilin vielä 330d:n ehjää ahtopaineanturia paikoilleen, mutta ei mitään muutosta!
Alkaa olla konstit vähissä tämän projektin suhteen, niin mielellään otetaan neuvoja vastaan! Saa tietenkin muutenkin kommentoida..
Suomessa sitten egr-hässäkkä purettiin heti ensimmäisenä kokonaan pois ja tyhjät "reiät" tulpattiin asianmukaisesti. Myös imusarja putsattiin egr:n aiheuttamasta karstasta perusteellisesti ja läpät otettiin pois. Tämän jälkeen lähdettiin toiveikkaana koeajolle: Kiihdytyksen alussa auto tuntui samalta kuin saksasta tullessa, ei kiihdy, ainoastaan vuodosta aiheutunut pärinä oli poissa, mutta kun kiihdytys oli siinä vaiheessa että nelos vaihteella oltiin n.3000rpm heräsi ilmeisesti turbot "henkiin" ja auto veti ainakin lähes täydellä teholla ja otti kierrokset tappiin asti. Havaittiin että sama vetopiikki saatiin toistumaan n.3000rpm etenkin silloin kun kiihdytys tapahtui ylämäkeen. Alamäessä auto ei vetänyt ellei veto piikkiä oltu saatu ennen alamäkeä.
Vikakoodeista löytyi ainoastaan tieto että ahtopaine ei nouse. Ilmamäärämittarinkin liitintä käytettiin irti ja havaittiin että vedot vain huononi kun vetopiikki tuli. Ilmeisesti se on siis kunnossa?!
Seuraavaksi tutkittiin ahtimien toimintaa. Vivustot liikkui normaalisti? kun virrat laittoi päälle. Sähkömittarilla mittaillessa huomattiin että toisen askelmoottorin pvcm jännite oli 0 ja varmistuimme asiasta kun vaihtelimme askelmoottorien johtojen paikkaa päikseen ja vika siirtyi samalla.
Seuraavana aamuna lähdin finturbolta etsimään ehjää askelmoottoria ja löysinkin yhden jopa tismalleen samalla varaosanumerolla olevan askelmoottorin joka oli peräisin E60 530d 218hp bemusta, myös vivusto oli identtisessä asennossa. Heti askelmoottori kiinni ja koeajolle,ei toimi vieläkään nyt ei sitä tehopiikkiäkään tullut. Mittarilla mitattaessa kuitenkin pvcm jännitteet olivat molemmissa samat, jotain 2,8 luokkaa muistaakseni. Eli askelmoottorit pitäisi nyt tuolta osin toimia mutta huonompaan suuntaan kuitenkin mentiin. Nyt käynnistäessä ei kumpikaan askelmoottori liikahda???!! :think Noh, kävin vikakoodit luettamassa varuilta vielä tässäkin vaiheessa ja samaa ahtopaineen puuttumista herjasi.
Tänään kokeilin vielä 330d:n ehjää ahtopaineanturia paikoilleen, mutta ei mitään muutosta!
Alkaa olla konstit vähissä tämän projektin suhteen, niin mielellään otetaan neuvoja vastaan! Saa tietenkin muutenkin kommentoida..
Comment