Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpina D10 - Tehot kateissa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpinad10
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 5
    • finland

    Alpina D10 - Tehot kateissa!

    Alpina d10 tuli hankittua saksanmaalta muutama viikko sitten, viallisena. Saksasta tuodessa auto tuntui n.70-80hp autolta ja kierrokset eivät nousseet yli 3500. Egr:n putki oli alkuunsa poikki takimmaiselta ahtimelta ja vian oletettiin johtuvan siitä että auto ei vedä(ahtopaineet karkasi).

    Suomessa sitten egr-hässäkkä purettiin heti ensimmäisenä kokonaan pois ja tyhjät "reiät" tulpattiin asianmukaisesti. Myös imusarja putsattiin egr:n aiheuttamasta karstasta perusteellisesti ja läpät otettiin pois. Tämän jälkeen lähdettiin toiveikkaana koeajolle: Kiihdytyksen alussa auto tuntui samalta kuin saksasta tullessa, ei kiihdy, ainoastaan vuodosta aiheutunut pärinä oli poissa, mutta kun kiihdytys oli siinä vaiheessa että nelos vaihteella oltiin n.3000rpm heräsi ilmeisesti turbot "henkiin" ja auto veti ainakin lähes täydellä teholla ja otti kierrokset tappiin asti. Havaittiin että sama vetopiikki saatiin toistumaan n.3000rpm etenkin silloin kun kiihdytys tapahtui ylämäkeen. Alamäessä auto ei vetänyt ellei veto piikkiä oltu saatu ennen alamäkeä.

    Vikakoodeista löytyi ainoastaan tieto että ahtopaine ei nouse. Ilmamäärämittarinkin liitintä käytettiin irti ja havaittiin että vedot vain huononi kun vetopiikki tuli. Ilmeisesti se on siis kunnossa?!

    Seuraavaksi tutkittiin ahtimien toimintaa. Vivustot liikkui normaalisti? kun virrat laittoi päälle. Sähkömittarilla mittaillessa huomattiin että toisen askelmoottorin pvcm jännite oli 0 ja varmistuimme asiasta kun vaihtelimme askelmoottorien johtojen paikkaa päikseen ja vika siirtyi samalla.

    Seuraavana aamuna lähdin finturbolta etsimään ehjää askelmoottoria ja löysinkin yhden jopa tismalleen samalla varaosanumerolla olevan askelmoottorin joka oli peräisin E60 530d 218hp bemusta, myös vivusto oli identtisessä asennossa. Heti askelmoottori kiinni ja koeajolle,ei toimi vieläkään nyt ei sitä tehopiikkiäkään tullut. Mittarilla mitattaessa kuitenkin pvcm jännitteet olivat molemmissa samat, jotain 2,8 luokkaa muistaakseni. Eli askelmoottorit pitäisi nyt tuolta osin toimia mutta huonompaan suuntaan kuitenkin mentiin. Nyt käynnistäessä ei kumpikaan askelmoottori liikahda???!! :think Noh, kävin vikakoodit luettamassa varuilta vielä tässäkin vaiheessa ja samaa ahtopaineen puuttumista herjasi.

    Tänään kokeilin vielä 330d:n ehjää ahtopaineanturia paikoilleen, mutta ei mitään muutosta!

    Alkaa olla konstit vähissä tämän projektin suhteen, niin mielellään otetaan neuvoja vastaan! Saa tietenkin muutenkin kommentoida..
  • JML
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 112
    • Jämsä

    #2
    Sen enempää D10:n turbojen toimintaa tuntematta veikkaisin, että toinen turbo hajalla. Ahtaako niistä toinen matalammilla kierroksilla ja toinen korkeammilla vai miten? Jos näin, niin oisko se matalammilla kierroksilla ahtava sökö? Saatto mennä ihan mehtään, mutta kommentointihan oli sallittu. Eihän tuossa nyt vielä kannata luovuttaa lähimainkaan. Kyllä siitä vika löytyy jos vaan ahtopaineista on kiinni!

    Comment

    • alpinad10
      Newbiemmer
      • Mar 2011
      • 5
      • finland

      #3
      Jos en hirveästi ole väärässä niin tietääkseni ahtavat identtisesti, koska nämä eivät ole sillä tavalla peräkkäin että kaikkien kanavien paineet/savut tulisi molempien turbojen kautta, vaan 1-3 tulee ekalle ja 4-6 toiselle.

      Eihän luovuttaminen oo vaihtoehto

      Comment

      • JML
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 112
        • Jämsä

        #4
        Ok, hyvä tietää tuo turbojen toimintaperiaate D10:ssä.

        Onko ahtopaineputkisto ja ilmansuodatinosasto kunnossa? joskus olen kuullut, että kumiletkuja ois haljennu, vaikkei vika nyt suoranaisesti siihen viittaakaan johtuen mainitsemastasi tehopiikistä.

        Mitenköhän on, jos toinen turbo kyykkää, niin ohjaako tietokone kunnossa olevaa entiseen malliin vai meneekö järjestelmä johonkin vikatilaan? Jos ahtopaineanturi on kunnossa, niin jotenkin tuntus, että turbo(i)sta se vika löytyy...:think

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4621
          • Lahti.

          #5
          Niin ahtimethan ovat samankokoiset ja rinnakkain d10, toisin siis kun 535d e60.

          kuvia näkee vaikka tästä..



          Muistaakseni nm Rahu kertoi kerran että ne ovat x20d ahtimet.
          Last edited by EPDM; 23-03-2011, 22:04.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Savuttaako auto millään kierrosalueella?

            Onko suuttimien korjusarvoja tai ohivuotoja katsottu?

            Onko ahtopaineita tutkittu livedatalla, 1.5bar pitäisi olla max?

            Onko railpaineita tarkistettu, 1600bar pitäisi olla max?

            Syöttöpaine pitäisi olla noin 1bar kantturoissa.

            Siinä muutama tarkistuksen kohde testerillä.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • alpinad10
              Newbiemmer
              • Mar 2011
              • 5
              • finland

              #7
              Paikallaan kun polkaisee niin ihan pienesti tulee mustaa seassa, että luultavasti aika normaali savutus. Pitäs päästä jollekin paremmalle testerille kun iisalmessa kävin yhdellä pajalla mutta se ei paljon muuta osannu sanoo kun että ahtopaineet ei nouse. Varmaan ajaessa pitäs katsoa mitä siellä näkyy.

              ja tuossa on hyvä linkki mistä näkee dieseli bemuissa käytettäviä turboja:
              Garrett Turbocompressors for Bmw vehicles by Model, make year, engine, horsepower, cubic centimeters, turbo model, manufacturer reference and alternatives for other turbo brands


              ja sen mukaan alpina d10:ssä ois garrett gt1549v.

              Mulla on toinen turbo vaihdettu 110tkm kohdalla ja nyt autolla on ajettu 213tkm.
              Voikohan sitten olla että nämä juuttuvasiipiset ahtimet juuttuilee?! Kuulemani mukaan näitä turboja ei valmisteta enää ja niitä ei ole hyllyissä myynnissä. Olen tässä ajatellut sitäkin että jos turbot/turbo on paskana niin molemmathan pitää sillon vaihtaa ja kun uusia ei saa niin vaihtoehdot varmaan on että käy esim finturbolla "huollattamassa" nämä, tosin siinä mielessä ei hyvä vaihtoehto koska askelmoottoreita ei vaihdeta ja kustannuksia tulis kuitenkin 1000-1500€, toinen vaihtoehto ois se että löytäis vähän ajetut esim. 740d:n ahtimet jotka on hieman isommat (malliltaan esim. GT1749VK riippuen vuosimallista), mutta saahan ne varmaankin ohjelmoinnilla hyvin toimimaan?!

              Comment

              • miq
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 352
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by alpinad10 View Post
                ...käy esim finturbolla "huollattamassa" nämä, tosin siinä mielessä ei hyvä vaihtoehto koska askelmoottoreita ei vaihdeta....
                Tuossa menneellä viikolla ainakin vaihdettiin työkaverini Audiin juurikin tuo turbon askelmoottori ja tarina kertoo että vedot palasi eikä enää herjaa vikakoodeja.
                Hullu saa olla muttei tyhmä.

                e61 530xd LCI

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Ei niitä ahtimia kannata mennä suinpäin vaihtelemaan.. Vaikka niitä on saatavilla vaikka kuinka (kumpikin aiemmin mainittu malli on käytössä huiman monessa erimerkkisessä 2-litran dieselissä). Vaihtamisen sijaan tarvitset jonkun jolla on esim inpa ja hajua M57-sarjan koneiden yleisestä rakenteesta/toiminnasta.

                  Ilman diagnostiikkaa hukkaat rahat etkä välttämättä saa autoa edes kuntoon.

                  Alakierroksilla ei ahtopaineen puuttuessa edes juuri savuttele vaikka syöttöpuoli olisi kunnossa. Syöttö ei lisäänny kun ECU huomaa ahtopaineen puuttuvan. Tässä kun kaksi kiemuraa ahtaa samaan linjaan niin toisen pakopesän siipien toimimattomuus ei välttämättä näy muuten kuin hieman heikompana alavääntönä ja isompana tehopiikkinä siellä ~3000 rpm seudulla. Jos vekotin on ihan tehoton alakierroksilla, täytyy kummankin ahtimen siipien olla auki. Tämänpä vuoksi pitäisi aloittaa seuraamalla ahtopainepyyntiä ja mitata pwm-muutosta sillä hetkellä kun pyynti kasvaa. Voihan siellä olla vaikka jokin vikakoodikin asiaan liittyen jota ei yleistestereillä eritellä tarpeeksi tarkasti..
                  ---

                  Comment

                  • JML
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 112
                    • Jämsä

                    #10
                    Joo en minäkään tarkoittanut, että ahtimet pitäisi heti suin päin vaihtaa. Niiden toiminta pitäisi vaan tarkastaa. Eli piuhat kinni, auto ajoon ja livedataa lukemaan. Sieltä vois selvitä jotain mielenkiintoista.

                    Comment

                    • Slazha
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2284
                      • Joensuu/Syvyys

                      #11
                      Livedataa tutkimaan ja skooppilla mittailemaan toimiiko ahtopaineidenohjaus oikein
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      E36 318is class II, e30 turpo

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by Slazha View Post
                        Livedataa tutkimaan ja skooppilla mittailemaan toimiiko ahtopaineidenohjaus oikein
                        Ei tarvitse edes skooppia. Mittaa vaan jännitepuolella muutosta eri tilanteissa. Se ei näytä oikein mutta kertoo muutoksen, mikä on tärkeintä.
                        ---

                        Comment

                        • alpinad10
                          Newbiemmer
                          • Mar 2011
                          • 5
                          • finland

                          #13
                          okei hyvät ystävät tällaisia tuloksia saatiin luettua:



                          kertokaapas nyt viisaammat että kertooko tuo error code jotakin muuta kuin että charge air pressure failure vai samaa. ja sitten tuon error coden ylä puolella on vielä jotakin että positive b- piirissä tai jossain vastaavassa ongelma? tulkitsinko oikein? :think

                          -ahtopaineet nousee ajaessa max 0.3bar(ahtopaineanturi ja sen johdot on ainakin älyissään)
                          -rail paineet ei nouse normaaliin lukemiin mutta johtunee varmasti tästä ahtopuolen ongelmasta

                          pitää huomenna tutkia tuon yhden releen toimintaa joka mitä ilmeisemmin ohjailee servoja. https://www.koed.dk/pdfkataloger/alpina/engd10bi.pdf tuolla sivulla on kaikki alpinan osat ja sivulta 8 löytyy osa 4(rele). Onko teillä jotka omistatte e60 530deen tällainen tismalleen samanlainen rele?
                          Last edited by alpinad10; 28-03-2011, 22:46. Reason: selviää faktat releestä

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎