...jep, ja muutenkin ensimmäinen asia, jonka itse vaikkapa jotain 325:sta ostaessa kokeilen on, että vetääkö se. Ei se hajoa pienestä hapen annosta ja sillä eliminoidaan monta vikaa.
Joo ja kyllä poljettiin rajottimelle asti, eli teknistä vikaa ei siinävaiheessa ollut. Ja tuskin mitään vikaa muutenkaan. Eli enköhän ilmoita akelle, että auto on myyty ja annan ostajan tehdä mitä haluaa. Aivan käsittämätöntä vaatia kaupan purkua jos autoon on tullut vikaa. Kyllähän ymmärtäisi jos kyse olisi uudesta autosta tai autoliikkeestä, mutta alkaa mennä yli hilseen. Kauppakirjan kohdassa "Muut kauppaan liittyvät ehdot" todetaan "Osapuolet ovat tutustuneet kaupan kohteeseen ja siinä oleviin varusteisiin. Kaupan kohde myydään siinä kunnossa kuin se on kauppahetkellä..
Ei sulla oo mitään hätää. Anna ruikuttaa, ja jos ei laita nimiinsä, sulla on lappu siitä,ettei auto ole enää sun. Tai jos ryhtyy hankalaksi, eikä lappua olisi olemassa, ilmottaisin vittuillakseni auton varastetuksi.
Noita spedejä ostokrapulaisia joskus tapaa, uhkailee käräjillä jne. Ota lunkisti.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Kyllä tuossa on ostaja vaateinensa aika heikoilla. Onhan näistä vastaavista esimerkkejä tälläkin foorumilla. Sen kuin ruikuttaa vaan, vie itse konttorille se kauppakirja ja saat omat vakuutukset poikki autosta. Siinäpähän sitten ostaja ihmettelee.. Käytetyssä autossa yleensä suurinosa vioista kuitenkin luokitellaan "iän ja ajomäärän mukaista normaalia kulumista"
Menet nyt vaan tänään heti sinne konttorille katkaseen vakuutukset ja omistussuhteen
Itsellä ollut aina tapana ottaa luovarista kopio ja lisäksi nykyään tullut siihen luovariin merkattua vielä kellonaikakin myyntipäivän perään.
Kävipä nimittäin kerran silleenkin, että yks kaveri osti veljeltä Vanhan Corollan räpsyn ja leipasi sen seuraavana päivänä ruttuun. Soitti sitten ja alko väittää kivenkovaa, että hän on ostanut auton vasta kolarin jälkeen ja veljeni oiskin ajanu sillä kolarin yms....
Toki tuossa nyt ei mitään ongelmaa sitten onneksi loppuunsa tullu, mutta todettu on että kaikenlaisia "sankareita" sitä on olemassa kyllä.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Jos paperit ovat asianmukaisesti tehty ja niistä löytyy ostajan allekirjoitus, niin eipä hommassa ole silloin mitään epäselvää. Kaupat on tehty ja jos ostaja itse oli niin tyhmä, ettei viitsinyt autoon kunnolla tutustua tai kärsii kaupan jälkeisestä ostokrapulasta, niin se on täysin hänen ongelmansa. Luovarin/kauppakirjan ei välttämättä tarvitse olla se Trafin virallinen paperi, vaikka se nykyään onkin suotavaa olla, pelkkä käsin kirjoitettukin kauppakirja toimii näissä tapauksissa, kunhan siitä on erikseen täsmennetty, että auto myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kuin se kaupantekohetkellä on ja lapusta löytyy tarvittavat allekirjoitukset.
Näitä juttuja silloin tällöin näkee ja täällä foorumillakin on tullut todistettua tapausta, minkä käsittely vei vuosia ja lopulta ostaja oli kaikkien oikeudenkäyntikulujen myötä pistänyt ostamaansa autoon rahaa e39 M5:n hinnan, vaikka kyse oli e36 koppasesta Bemarista. Ts. ei kannata lähteä ainakaan ostokrapuloissaan riitelemään kaupanpurusta, siinä häviät varmasti.
Oikeastaan ainoa tilanne, missä ostaja olisi vahvoilla näissä yksityisten välisissä autokaupoissa, on silloin, kun myyjä on selkeästi koittanut peitellä auton virheitä, syyllistynyt petokseen tai jotakin muuta yhtä vakavaa, jolloin kaupanpurku voi tulla kyseeseen. Nämä ovat kuitenkin harvinaisia tapauksia ja silloin yleensä kaupantekijöitä ovat olleet koijari ja naiivi puusilmä.
Tuttua kauraa!! näytä "itkupillejä" kyllä riittää aina,ja varsinkin bemarin ollessa kyseessä,niin vielä enempi? tosin se ei kato ikää eikä paikkaa kun iskee "krapula!!
Nuku yösi ihan rauhassa ja sano että lopettaa sen soittelun ja nuolee haavansa!! ja vielä tuollanen ilmeisesti halpis 325? vai oliko uudehko?
Kyllä tässä itekin on joskus nieleskelty ostoksia jälkeenpäin.. tosin se kuuluisa(kaupanpurku krapula) menee ohi parissa yössä
TÄÄ ON RANKKA LAJI TÄÄ AUTOKAUPPA JA KAIKKI SIIHNE LIITTYVÄ
Juurikin näin, et ole missään vastuussa mistään. Melko mahdotonta edes vedota siihen että olet peitellyt jotain, ts. syyllistynyt petokseen. Vaikka olisit ruuvannut mittaria, niin millä sen todistaa että juuri sinä olet ruuvannut sen?
Et tarvitse edes luovaria, voit katkaista vakuutukset autostasta minkä olet myynyt. Riittää pelkästään ostajan nimi ja osoitetiedot. Nim. kahteen kertaan joutunut näinkin toimimaan.
Toisella kertaa myin pyörän kaverille, ei mikään siis lähin tuttava mutta kuitenkin kaveri monen vuoden takaa ja samalla 100km päästä. 4kk ajan kuuntelin selittelyä, saamattomuutta jne. Minkä takia ei voinut vieläkään ottaa omiin nimiinsä pyörää. No asia selvisi helposti kun kävin sitä vakuutusyhtiön konttorilta kysymässä, pelkästään findilla kaverin tarkka osoite ja vakuutukset poikki.
Toisella kertaa myin yhden talviauton pois, en itseasiassa edes muistanut jälkeen päin koko vakuutuksen katkaisua koska oletin että ostaja ne käy muuttamassa viikon kuluessa. Ja pääsi kokonaan unohtumaan kun olin maksanut vakuutukset ja verot koko vuodelta pois, niin ei laskujakaan tullut. Oli PIENI yllätys seuraavan kerran konttorilla asioidessani, kun kysyttiin haluanko siirtää tästä autosta (siihen aikaan siis puoli vuotta sitten myydyn) bonukset tähän sen jälkeiseen autoon. Ensinäkään en muistanut koko auton rekisteritunnusta ja virkailijahan kysy ihan rekisteritunnuksen perusteella. Virkailijan ilme oli kyllä mielenkiintoinen kun kysyin että onko mulla sellainenkin auto ja minkä merkkinen?
No tässäkin tapauksessa vakuutukset poikki yhteystietojen perusteella, rahat tältä ajalta viikossa tilille ja ostajalle muutaman sadan euron lasku postissa. Joka siis kattoi verot, vakuutukset ja lisämaksun kun omistajanvaihdos kesti yli viikon.
Tulihan sitä itsellekin mieleen auton ostoa seuraavana päivänä että olikohan tää oikeasti järkevää mutta kyllä siihen sitten tottuu.
Myin joskus Saabin kun tultiin väkisin hakemaan ja jonkin ajan kuluttua tuli Tampereen kaupungilta muistutus pysäköintisakosta, hinta oli oikein tuplaantunut puolella. No, soitto virkamieh...naiselle että bilika on myyty. Faksilla luovarista kopio sinne ja homma sillä selvä. Oli hanu ajatellut että maksattaa vielä parkkisakot mulla kaupan päälle mutta vituiks meni ja hinta tuplaantui.
Juurikin näin, et ole missään vastuussa mistään. Melko mahdotonta edes vedota siihen että olet peitellyt jotain, ts. syyllistynyt petokseen. Vaikka olisit ruuvannut mittaria, niin millä sen todistaa että juuri sinä olet ruuvannut sen?
En kuitenkaan suosittele autokaupoissa huijaamaan, huonolla säkällä siitä voi tulla seurauksia. Pääsääntöisesti suomalaisessa yksityisten välisessä autokaupassa myyjällä on tapana "jättää kertomatta" kaikkia ilmenneitä vikoja, varsinkin jos ne tuppaavat olemaan kalliin puoleisia, tai sitten esittää täysin tietämätöntä, esim. huomaat koeajolla, että takaiskarit ovat loppu ja kerrot siitä myyjälle, joka väittää sitten että tuollainen se on aina ollut tms.
Noita vanhoja oikeuskäsittelyitähän voi julkisesti lukea ja siellä on muutamia tapauksia, missä ostaja on saanut kaupan purettua, vaikka on ollut kyse yksityisten välisestä kaupankäynnistä. Yksi esimerkkitapaus oli tällainen, jossa joku täysin autoista tietämätön naishenkilö oli ostanut käytetyn auton, joka myöhemmin katsastuksessa osoittautui täydelliseksi pommiksi, siis sellaiseksi, mikä ei todellakaan ollut tieliikennekelpoinen ja täten oikeudessa päätettiin, että myyjän on väkisinkin täytynyt olla jokseenkin tietoinen autossa olleista vioista (varsinkin kun se oli täynnä tilapäisiä patenttikorjauksia), jolloin myyjän katsottiin syyllistyneen petokseen.
Myin tässä taannoin autoni ja kävimme auton mahdolliset viat läpi ostajan kanssa. Pian auton myynnin jälkeen ostaja soitti ja ilmoitti, että autossa on ilmennyt ongelmia. Kaikki paperit on tehty asianmukaisesti, ainut ongelma on että ostajan mielestä kauppa pitäisi purkaa koska autoon on tullut vikaa. Miten tässä pitäisi toimia kun ostaja ei vielä ole rekisteröinyt autoa nimiinsä? Mielestäni en ole enää velvollinen vastaamaan myynnin jälkeen ilmenneistä vioista?
Sanot sille että "se on sun autos , älä multa kysy miksi se on rikki". Jos kysymys on kuluttajien välisestä kaupasta.
Ja muuten , ennen kaupan purkua tulee virheen korjaaminen / hyvitys keinoina. Mutta ei tietenkään koske tätä tapausta kun ei o autoliike myyjänä.
Kuulostaa niin kutsutulta ostokrapulalta ..
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment