memebuy23buy

Tarvittas Tietoja Megasquirtista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TKi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 31

    #16
    Kiitoksia vastauksista.

    Suutari, siis se onkin sun tekemä schema! Olen kyllä tutustunut siihen, mutt just toi noitten kuparointien paksuntaminen vähän hirvittää. En millään viittis lähtee just suurella vaivalla valmiiks juotettua levyä purkamaan. Harmi etten tajunnut tota aikasemmin.

    Mäkään en oikeen tiedä onko noissa korkea- ja matalaimpedanssisissa suuttimissa käytännössä mitään eroo. Fakta on kuitenki se, ett mulla on noita matalaimpedanssisia suuttimia kuusi hyllyssä ja niitten kanssa on tultava toimeen.

    KariM, ilmeisesti sulla tuo flybackboardi on ollut käytössä ja toiminut. Taidan seurata samaa linjaa. Osat eivät todellakaan maksaneet kuin sen 4 euroa kun jo kävin ne hakemassa.

    Kysyisin kuitenkin, onko sulla tuo ruisku nelos- vai kutoskoneessa ? Jollen ihan väärin muista näitä nettinimimerkkejä, niin arvelen sulla olevan neloskone. Miksi siis päädyit flybackboardiin ?? Ihan vain varmuuden vuoksi vai ?? Voin muistaa väärin tai oon voinut ymmärtää väärin, mutta luulin MS:n pärjäävän vielä 4 matalaimpedanssisen suuttimen kanssa ilman tuota flybackboard-kytkentää. Olenko väärässä, tai miksi olen väärässä ?? :juo

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #17
      Ainut syyhän tuohon omaan modaukseen oli et kotelon sisään ei viiti laitella mitään kortteja jos mahollista pärjätä ilman ja yhelle toiselle kortille pitää olla siellä tilaa. Nim. pieneen ahtanut .
      tosiaan tuo kytkentä joka on siellä msefi:ssä kustantaa jonkun 15e joten jos kympistä on kiinni toki se flybackboard on ihan jees. tosin siihen joutuu vääntää sitten jonkun piirilevyn ja jne. Siis kaikki riippuu tietysti siitä millanen kotelo on. mitä haluaa syteemiltään yms. eli tuo on mun ratkasu asiaan eikä tietysti kerro sitä et ois ainut oikea tapa vaan. yks tapa hoitaa jos ongelmia ilmenee.

      Edelleen kyllä suosittelisin niitä korkeaimpedanssisia kamoja jos ei tartte purkaamolta hakea/muita argumentteja ei ole.

      KariM- eikös se orggis flybackboard vie yhen ulostulonkin tuolta ruiskulta? vai muistanko väärin? ja sehän tais lyödä jännitepiikin maihin kahdennetun orggispiirin kautta kun PWM loppuu?

      Tuollahan saavutettiin ilmeisesti hiukan nopeampi suuttimien sulkeutuminen josta on hyötyä esim. isoilla suuttimilla ja pieneillä aukioloajoilla. vaatii koodin 2.986--> ja vie yhen ulostulon. en muista mitä muita samassa ulostulossa oli optiona nyt tässä ajassa. eikä koodin asm. tiedostoa ole nyt käsillä/megatunea.

      No omat syyt tuohon modaukseen oli et jos joskus tarttee matalaimpedanssisia suuttimia voi käyttää boksia ilman lisäkortteja/ylimääräsiä jäähytyksen järkkäilyjä sekä PWM:ää normaalisti ja ei menetä tuota yhtä outputtia.

      Itellä mitotettu suuttimet kyllä niin et ei tartte mennä niin mataliin aukioloaikoihin(toisin sanoen on niin vitun mopo auto ..) et en kokenut sitä nopeutumista tarpeelliseksi itsellä.

      En nyt muista plajonko se lohkas minimi aukioloajoista pois, muistatko kari millisekunneissa ton?



      Tuolla on juttua siitä jos osaa enklantia..

      :P
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        #18
        ja jos ongelmana on ollut tuo flyback circuitin pasaks meneminen joka sitten hajottaa fetit niin vois varmaan kokeilla vain nuilla styrkimmillä komponenteilla päivittää pelkän flybackosion ja käyttää noita vanhoja fettejä.

        Millanen lie noissa feteissä sisäinen estosuunnan? diodi jännitepiikin kestoltaan?en muista nähneeni arvoja sille tuolta pdf. sheetistä. No jokatapauksessa noi matalaohmiset kamat onkin hiukka vaativampia.

        Nooh. nyt lähtee offtopic taas.

        PS:luimpa sitten kuitenkin pitemmälle tuota ja X0-X1 tulkee prossun kytkennät eli vie nyt sitten 2 outputtia jopa. Tottakai jos haluaa ohjata molempia suutin bankkejä erikseen. Alan muistaa pikku hiljaa miks dissasin ton homman 8) .

        Tässä muuten jotain teksitä noista aukioloajoista

        19) Reset your PWM parameters. Try 30% and 1.0ms to start, then "tune" them as described in the manual.

        20) Reassemble your case, and you are ready to go! Be careful not to 'pinch' any of the connecting wires between the two halves of the case when you reassemble.
        However instead of the flyback board, you may choose to use resistors in series with your injectors.

        Several people reported that resistors do NOT result in significantly longer opening times, or any other troublesome effects, so this is a good solution for many installs. To eliminate PWM altogether, use a 5 to 8 ohm resistor (with a 20 to 25 watt rating) in series with each injector.
        Tossa jälkimmäisessä puhutaan tuosta et jopa pelkillä tehovastuksillakaan ei tulis sanottavaa viivettä..

        Paljonko maksaa 6KPL tehovastuksia? hesus!! :shock:
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #19
          En nyt muista plajonko se lohkas minimi aukioloajoista pois, muistatko kari millisekunneissa ton?
          nuistahan ja suuttimen koosta voi kattoo minimi vaadittavan aukioloajalla saatavan bensamäärän. kun käyttää koneen hyötysuhdetta ja muita pikku kaavoja avukseen voi laskea suunnilleen riittääkö se vai meneekö liian rikkaalle/suuttimien toiminta liian huonoks ja epäluotettavaks. Liekkö helpompaa kokeilla kuitenkin ..

          No onneks noilla jenkkien mahtisuuttimilla on näissä hommissa enemmän mietittävää kun 300-500hp vehkeissä täällä...jos ei mitota ihan överiks suuttimia.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • KariM
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 199
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by TKi
            Kysyisin kuitenkin, onko sulla tuo ruisku nelos- vai kutoskoneessa ? Jollen ihan väärin muista näitä nettinimimerkkejä, niin arvelen sulla olevan neloskone. Miksi siis päädyit flybackboardiin ?? Ihan vain varmuuden vuoksi vai ?? Voin muistaa väärin tai oon voinut ymmärtää väärin, mutta luulin MS:n pärjäävän vielä 4 matalaimpedanssisen suuttimen kanssa ilman tuota flybackboard-kytkentää. Olenko väärässä, tai miksi olen väärässä ?? :juo
            Varmuuden maksimoimiseksi tuon tein, kun ei ole toista boksia backuppina mukaankuljetettavaksi. Suuttimet ovat 4x 2.5ohm, enkä halunnut alkaa vaihtamaan niitä, tai rikkomaan orkkisjohtosarjaa. Kyllä se MS (v2.2) alkuperäisflybackikin varmaan aikansa pelaa, msefistä voi etsiskellä kertomuksia hajoamistapauksista eikä niitä nyt ihan tolkuttomasti ole. FBB on pelannut täysin ongelmitta sen mitä tuolla olen ennättänyt ajaa. Kaksi IO-pinniähän (39,40) se prossulta vie, mutta ne on säilytetty edelleen flybackin käytössä ainakin näissä extra-firmwareissa.

            Mulla on ylhäällä luku 0.2ms viive käytettäessä etuvastuksia / korkeaimpedanssisia suuttimia. Matalaimpedanssisten nopeus perustuu nimenomaan kykyyn ottaa suurempi teho avausvaiheessa.

            Minulla oli mekaanisista ratkaisuistani johtuen hyvin tilaa protoiluun, joten flybackboard-kytkentä on tuolla alemman levyn oikeassa reunassa:

            Comment

            • TKi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2004
              • 31

              #21
              Paljonko maksaa 6KPL tehovastuksia? hesus!!
              No tuskimpa liikaa kuitenkaan. Siitä, eli rahasta, ei tällä kertaa ole kyse. Etuvastusten käytön ainoo negatiivinen puoli mun mielestä oli niiden sijoittaminen varsinaisen "ruiskuboksin" ulkopuolelle jonnekin johtojen väliin. Kuten KariM edellä totesi tuo Flybackin käyttö ainakin kuulostaa teknisesti hienommalta :wink:

              Kaksi IO-pinniähän (39,40) se prossulta vie, mutta ne on säilytetty edelleen flybackin käytössä ainakin näissä extra-firmwareissa.
              Ööh... Mä en ole päässyt MS:n "opinnoissa" ihan noin pitkälle. Siis sen mäkin tajusin että noi X0 ja X1 outputit otetaan FBB:n myötä käyttöön, mutta olisko niille muuten sitten jotain virkaa ?? Mihin niitä muuten vois käyttää ??

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                No hyvinhän se sähkötekniikka meni, vaikket (kenties) alan ihminen olekkaan.

                Moni lienee ihmetellyt että mikä helevatan PUIMURI. Hittojako niittokoneita autofoorumille tuodaan...

                Toi on hyvä ja yksinkertainen muistisääntö. Ja sen avulla voi muistella miten jokin suure lasketaan. Ja sen voi muistaa tuosta PUIMURIsta.

                PUIMURI, ämmällä ei tee siinä mitään, joten siitä seuraa PUIMURI. Kun siihen lisätään sopivasti ja oikeisiin kohtiin = merkit, saadaankin jo jotain aikaan ==> P=UIMU=RI.

                Eli P=UI, teho = jännite x virta ja U=RI eli jännite = resistanssi (vastus) x virta. Näistä kahdesta kaavasta löytyy neljä suuretta: resistanssi, teho, jännite ja virta.

                Aina kun kaksi muuta suuretta tiedetään, voidaan laskea muut kaksi. Eli jos tiedetään resistanssi ja teho, voidaan laskea jännite ja virta.

                Kaavasta P=UI voidaan johtaa ==> U=P/I ja I=P/U.
                Kaavasta U=RI voidaan johtaa ==> R=U/I ja I=U/R.

                Kaikkia näitä kaavoja sopivasti sekoittamalla saadaan nippu muita kaavoja. Voidaan laskea niistä arvoista mitä tiedetään, ne mitä ei tiedetä.

                Eli jos tiedämme siis jännitteen (vaikka 13 V) ja tehon (vaikka 100W), voimme laskea muut.

                P = U x I =>
                I = P / U => I = 100 / 13 = 7.69 A

                R = U / I => R = 13 / 7.69 = 1.69 ohmia

                Eli kahdesta tunnetusta laskimme loput. Tämän enempää ei autosähköhommissa tarvitsekaan tietää. Kunhan muistaa PUIMURIn ja miten sitä käytetään.

                Timo

                Comment

                • TKi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 31

                  #23
                  KariM, kuvasi selvittikin jo yhden asian. Meinasin lähettää sulle viestiä kysyen saisinko sulta mallin tohon FBB:n piirilevyyn....

                  Kuvasta heräsi kuitenkin muutama uus kysymys. Missä tossa sun piirilevyssä on kaikki komponentit ?? Eihän tossa ole normaaliin MS:iin verratuna kuin puolet osista. Vai onkohan ne ton levyn alapuolella....

                  Toinen mitä jäin ihmettelemään on toi MAP-anturi. Mistä, mikä, häh ??? Näyttää paljon pienemmältä kuin se MS:n ohjeiden mukainen.

                  Hieno idea muuten piiloittaa tuo alkuperäiseen "boksiin".

                  Comment

                  • KariM
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 199
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Ovat tosiaan levyn alapuolella, pintaliitoskomponentteina. Tuli harjoiteltua vähän piirilevysuunnittelua :lol: MAP on pintaliitosversio, MPXA4250AC, saa VPV-motorracingin kautta. Jäi kyllä harmittamaan se että sain orkkisboksin varakappaleen vasta piirilevyn valmistuttua, muuten olisin toki tehnyt rakennelman vain yhtä piirilevyä käyttäen.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #25
                      Tihuovinen: LOL! joutuu sitä puimureita meilläkin lukemaan..vaikka ei ihan suoraan alaa ookkaan.

                      KariM: Ei oo hirvee ero noissa aukioloajoissa jos ei monsterisuuttimia käytä. Ei tuo flyback oo paha systeemi ja onhan se halvempikin. Mikä vaan kellekkin sopii parhaiten.

                      Sitten pari linkkiä foorumillakin usein kysyttyihin kysymyksiin:

                      kaikkien MS linkkien äiti:


                      toinen vastaava jossa forum haulla:


                      sitten hiukka siitä HALL anturista, yks hyvä vaihtoehto. Lähin Honeywellin jälleenmyyjä myy mielellään...:

                      erona taitaa olla vain pitemmät johdot toisessa ...

                      sitten infoa noista uusista koodeista, hyviä ASENNUSVINKKEJÄ yms:


                      ja scemoja noille optioille yms. valikko alas ja sieltä ms code:


                      ja jo rupee silmät tihrustaa kun nuo lukee...tietoa on paljon.
                      Pääsee aika hyvin jyvälle missä mennään tällä hetkellä.

                      Vielä kun joku postaa boschin sytkäboksien koodit tänne joissa on dwell controll niin oisko nuita muita pahempia aloittelijoita vaivaavia kysymyksiä enää oikein yhtään?

                      PS: just pistin älyttömän vastauksen ja kaatu kone siihen kesken kaiken. jäi tää hiukka lyhyemmäks... :wink:
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5728
                        • Rovaniemi

                        #26
                        ja tuossa on asiaa suomeksi mutta viellä vähän käyttäjiä niin ei ole postauksia...


                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • Tom1s
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 669
                          • .

                          #27
                          Originally posted by Suutari

                          Vielä kun joku postaa boschin sytkäboksien koodit tänne joissa on dwell controll niin oisko nuita muita pahempia aloittelijoita vaivaavia kysymyksiä enää oikein yhtään?
                          0 227 100 137 / 0 227 100 139 boschin sytkämodulit. Löytyy esim. saabeista.
                          F31 328i M-Sport

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #28
                            Onkos tohon megasquirttiin mahdollista saada tyhjäkäyntikierrosten seoksen lambda-korjausta et sais laitettua sen vähäpäästöiseen autoon. Vai toimiiko ainoastaan ns. saastepeleissä?

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #29
                              Originally posted by Juppe
                              Onkos tohon megasquirttiin mahdollista saada tyhjäkäyntikierrosten seoksen lambda-korjausta et sais laitettua sen vähäpäästöiseen autoon. Vai toimiiko ainoastaan ns. saastepeleissä?
                              Ei se lambda-korjaus aina autuaaksi tee ja miksei sitä saisi ilman sitäkin säädöistä läpi? Lamdan saa ilman muuta säädettyä päälle myös tyhjäkäyntikierroksilta asti, mutta yleensä huonoa lambdaa käytettäessä tämä kytketään pois päältä (esim. lambda vasta kun rpm yli 1200) jotta vältetään tyhjäkäynnin soutaminen kun lambda heittää laidasta laitaan.
                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              • Suutari
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 3064
                                • Suomi

                                #30
                                Originally posted by Tom1s
                                Originally posted by Suutari

                                Vielä kun joku postaa boschin sytkäboksien koodit tänne joissa on dwell controll niin oisko nuita muita pahempia aloittelijoita vaivaavia kysymyksiä enää oikein yhtään?
                                0 227 100 137 / 0 227 100 139 boschin sytkämodulit. Löytyy esim. saabeista.
                                Hieno homma TOM1 , muistankohan ihan väärin vai oisko bemussakin L-jetin/kaasarin kanssa tuo 137 loppunen boksi?
                                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                                -Official BTCF-Sauna Team-
                                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                                -Team BTCF Top Alcohol-
                                -Team Pimp My Bride-
                                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                                Comment

                                Working...
                                X