Announcement

Collapse
No announcement yet.

INPA:n kertomaa ymmärrystä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koltta
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 14
    • Haapavesi

    INPA:n kertomaa ymmärrystä?

    Sain tänään apua naviongelmaan Buksin-1.ltä ja aiemmin myös Cavurionilta muihin ongelmiin. Kiitos niistä!
    Mitä mahtaa tarkoittaa, kun INPA ilmoittaa: 4212 4212 Gluehkerze Zylinder 1 ja saman kaikien sylinterien kohdalla? hehkuvika vai? sitten on pitkä error code joka sylinterillä erikseen alku vain erilainen neljän numeron osalta.

    Auto E46 -02 aut diesel 150 hp, ajettu n. 258 tkm. Ongelmana varsinkin kylmänä epätasainen, raskas ja rynkyttävä käynti.
    Sain myös tällaista tietoa mittauksesta, jota tälle autolle oli tehty vähän aikaa sitten:
    "Tyhjäkäynnillä 1-suuttimella oli huonoin korjausarvo +1,1 - +2,1, hieman korotetuilla kierroksilla (1500 RPM) 4-suuttimen arvot olivat samaa luokkaa.

    Siellä oli myös vikakoodi "smooth running control", joka tarkoittaa, että jonkun suuttimen korjausarvo on jossain vaiheessa käynyt >+5. Valitettavasti se ei kerro tarkemmin, millä suuttimella."
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by koltta View Post
    Sain tänään apua naviongelmaan Buksin-1.ltä ja aiemmin myös Cavurionilta muihin ongelmiin. Kiitos niistä!
    Mitä mahtaa tarkoittaa, kun INPA ilmoittaa: 4212 4212 Gluehkerze Zylinder 1 ja saman kaikien sylinterien kohdalla? hehkuvika vai? sitten on pitkä error code joka sylinterillä erikseen alku vain erilainen neljän numeron osalta.

    Auto E46 -02 aut diesel 150 hp, ajettu n. 258 tkm. Ongelmana varsinkin kylmänä epätasainen, raskas ja rynkyttävä käynti.
    Sain myös tällaista tietoa mittauksesta, jota tälle autolle oli tehty vähän aikaa sitten:
    "Tyhjäkäynnillä 1-suuttimella oli huonoin korjausarvo +1,1 - +2,1, hieman korotetuilla kierroksilla (1500 RPM) 4-suuttimen arvot olivat samaa luokkaa.

    Siellä oli myös vikakoodi "smooth running control", joka tarkoittaa, että jonkun suuttimen korjausarvo on jossain vaiheessa käynyt >+5. Valitettavasti se ei kerro tarkemmin, millä suuttimella."
    Taitaa olla hehkujen ohjausyksikkö rikki jos kaikista herjaa,
    mainitsemasi vikakoodi liittyy hehkuihin.
    kannattaa ne hehkut kuitenkin vaihtaa samalla jos yksikönkin vaihtaa.
    Vaihtaminen on haasteellista ilman imusarjan irroitusta,
    ja samalla kannattaa ne imusarjan läpät poistaa jos ei jo ole poistettu.

    Suuttimien kunto kanntaa kyllä käydä testauttamassa jossain osaavalla pajalla (ts. diesel korjaamolla), kuseva suutin aiheuttaa ennenpitkää mäntävaurion ja pahimmillaan laajan konerikon...
    Mainitsemasi arvot ovat vielä Ok, suutin pitää vaihtaa jos korjausarvo on lähelle 4:sta. Suosittelen kuitenkin testauttamista.
    Ja suuttimista voi uusia pelkät kärjetkin...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2314
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Suuttimien kunto kanntaa kyllä käydä testauttamassa jossain osaavalla pajalla (ts. diesel korjaamolla), kuseva suutin aiheuttaa ennenpitkää mäntävaurion ja pahimmillaan laajan konerikon...
      Mainitsemasi arvot ovat vielä Ok, suutin pitää vaihtaa jos korjausarvo on lähelle 4:sta. Suosittelen kuitenkin testauttamista.
      Ja suuttimista voi uusia pelkät kärjetkin...
      Mitenkäs pitää suhtautua, kun mulla korjausarvot on 1.pytyn suuttimen osalta -4. Mutta vain kylmällä koneella tyhjäkäynnillä. Muut ovat jotakuinkin siellä missä pitää. Arvo korjaantuu lähelle nollaa, kun vähänkin lataa kierroksia, tai kun kone on lämmin. Mitä tuo -4 käytännössä tarkoittaa? Hyväksyttävä aluehan on miinus neljästä plus viiteen.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        Mitenkäs pitää suhtautua, kun mulla korjausarvot on 1.pytyn suuttimen osalta -4. Mutta vain kylmällä koneella tyhjäkäynnillä. Muut ovat jotakuinkin siellä missä pitää. Arvo korjaantuu lähelle nollaa, kun vähänkin lataa kierroksia, tai kun kone on lämmin. Mitä tuo -4 käytännössä tarkoittaa? Hyväksyttävä aluehan on miinus neljästä plus viiteen.
        Vitsit kun ei ole dokumentit mukana, Mutta mulle uusittiin mäntävaurion yhteydessä uusi suutin jonka korjaus arvo on muistaakseni jotain -2 & -1 paikkeilla, ehket vähän enemmän pyörittämällä korjaantuu sitten nollaan, joten uskoisin sen sinun miinus suuttimen olevan vain muita uudempi.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Käytä liraus tuhkaamatonta kakstahtiöljyä aina kun vetäiset tankin täyteen, kummasti saattaa arvot tasaantua.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by Thuppu View Post
            Käytä liraus tuhkaamatonta kakstahtiöljyä aina kun vetäiset tankin täyteen, kummasti saattaa arvot tasaantua.
            Juuri näin, itsellä oli samanmoista ongelmaa nimenomaan kylmänä ja se oli vaivannut jo reilu 100tkm -> muutama tankkaus jossa hivenen öljyä ja nyt käy nätimmin. Korjausarvot kuumana laski myös ekan kerran kaikki alle yhden, vaikkei ennenkään ollut pari suutinta kuin vähän yli. Olin skeptinen asiasta ennen, mutta ei ollut mitään hävittävää niin tuli kokeiltua. Tästä lähin menee talvilöpön kanssa aina öljyä, saa katsoa jaksanko tuon kesäaineen kanssa laittaa.

            Shell nautilusta pistin n. 0,5% suhteessa, eli 3-4dl ja tankki täyteen siitä kun valo palaa. Voinee vähentää kun ongelmat häviää tai kesädieselillä jopa lopettaa. Kuivalla talvidieselillä käy selvästi pahemmalla äänellä, pitää ens talvena kokeilla onko mitään vaikutusta vai tuleeko ääni palotapahtumasta. Pumppua ja suuttimia tuo kuitenkin säästää talvisin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Mlatvala View Post
              ...joten uskoisin sen sinun miinus suuttimen olevan vain muita uudempi.
              Nyt kun muistelen, niin yksi suutin sinne on uusittu edellisen omistajan toimesta. En vain tiedä mikä niistä?

              Täytyy töräyttää yksi tankillinen Fortella ja sen jälkeen seuraava tankillinen 2T-öljyllä.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Nyt kun muistelen, niin yksi suutin sinne on uusittu edellisen omistajan toimesta. En vain tiedä mikä niistä?

                Täytyy töräyttää yksi tankillinen Fortella ja sen jälkeen seuraava tankillinen 2T-öljyllä.
                Itse käytän jokatankkauksessa Redlinen diesel treatmenttia,...

                pullollinen taitaa mennä johonkin 1500 litraan ja puteli maksaa 16 euroa,

                on niinkun jäteöljyn näköistä lienet aikanaan auttaa tai pahentaa asiaa, myöhemmällä tiedetään
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  ajoin edellisellä autolla tuon redlinen tökötin kanssa varmaan 70-80 tkm ja mielestäni se ei ainakaan huonontanut auton toimintaa.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1321
                    • Tornio

                    #10
                    2-T tuhkaantumaton öljy !!

                    Originally posted by Cell View Post
                    Juuri näin, itsellä oli samanmoista ongelmaa nimenomaan kylmänä ja se oli vaivannut jo reilu 100tkm -> muutama tankkaus jossa hivenen öljyä ja nyt käy nätimmin. Korjausarvot kuumana laski myös ekan kerran kaikki alle yhden, vaikkei ennenkään ollut pari suutinta kuin vähän yli. Olin skeptinen asiasta ennen, mutta ei ollut mitään hävittävää niin tuli kokeiltua. Tästä lähin menee talvilöpön kanssa aina öljyä, saa katsoa jaksanko tuon kesäaineen kanssa laittaa.

                    Shell nautilusta pistin n. 0,5% suhteessa, eli 3-4dl ja tankki täyteen siitä kun valo palaa. Voinee vähentää kun ongelmat häviää tai kesädieselillä jopa lopettaa. Kuivalla talvidieselillä käy selvästi pahemmalla äänellä, pitää ens talvena kokeilla onko mitään vaikutusta vai tuleeko ääni palotapahtumasta. Pumppua ja suuttimia tuo kuitenkin säästää talvisin.
                    komppaan tätä 2 T öljyn lisäystä

                    n.170tkm takana josta n. 80 tkm talvilaadulla AINA 2 T tuhkaantumaton perämoottori öljy (n.2 dl ) JOKA tankillisessa mukana. Ja korjausarvot kuin uusissa suuttimissa.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Pasa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 71
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Jatketaanpa vanhaa, kun läheltä liippaa...

                      Osaako joku sanoa, näistä Inpan antamista suuttimen korjausarvoista sen, että voiko joku suutin olla kokoajan nollassa? Muiden suuttimien arvot vaihtelee 0-0,5 välillä, mutta 3 cyl suutin näyttää aina 0.

                      Oireena autossa on tärinä tyhjäkäynnillä. Tavarat tärisee ovikotelossa. Moottorin tukikumit vaihettu pari kolme vuotta sitten ja sen jälkeen oli nättiä, mutta nyt tärinään on taas ruennut kiinnittämään huomiota. Ei voi olla kumit taas. Ja kampiakselin hihnapyöräkin irtos kerran. Eli ongelma on pintaa syvemmällä..

                      Muita suutinvikaan viittaavia oireita ei ole ollut.

                      Täytyy vissiin tehä mekaaninen ohivuotomittaus vielä, niin varmistuu asia.

                      E46 320da -02 310 tkm...

                      Comment

                      • Pasa
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 71
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        No niin, ei mitään enää. Kyllähän sieltäkin jotakin arvo tuli, kun tarpeeksi yritti. Silti en luota siihen, että tuo vielä kaikkea kertoo suuttimista.

                        Ohivuotomittausta vaan...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎