Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienennä polttoaineen kulutustasi topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    Pienennä polttoaineen kulutustasi topic

    Luultavasti ensimmäinen polttoaineen kulutuksen minimoimiseen keskittyvä topic BTCF:llä

    Tarkoituksena on siis puida mitenkä saisi oman auton kulutuksen mahdollisimman pieneksi.



    Ideoita joita tuli mieleen:

    -madallus
    -ehjät pohjamuovit
    -moottorin perushuolto (tulpat + öljyt + suodattimet (ilma & öljy))
    -ilmastointihuolto
    -ajotapa
    -sähkö flekti

    Auton riisuminen (painonpudotus) ei ole vaihtoehto koska mukavuus kärsii.


    mitä moottorille ja apulaitteille voi tehdä hyötysuhteen parantamiseksi?


    laskeekohan 4-pyttyisissä 4-2-1 tyyppinen rosteripakosarja kulutusta? samalla voisivat tehotkin kasvaa hieman..


    imusarjatkin on ilmeisesti nykyään aika hyvin kohdistettu kanteen..

    ehdotuksia??

    itselläni alla E46 1.8i bensakoneella vm 2003

    (saahan tänne laittaa jutustelua dieseleistäkin)
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think
  • Jakuza
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 516
    • Brisbane

    #2
    Luultavasti heti ajotavan jälkeen noihin verrattuna suurimman vaikutuksen tekee vannekoko + vanteen paino. Eli mahdollisimman pienet, kapeat ja kevyet vanteet ja kapeat renkaat niin kulutussäästö on maksimoitu

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      #3
      Originally posted by Jakuza View Post
      Luultavasti heti ajotavan jälkeen noihin verrattuna suurimman vaikutuksen tekee vannekoko + vanteen paino. Eli mahdollisimman pienet, kapeat ja kevyet vanteet ja kapeat renkaat niin kulutussäästö on maksimoitu

      perjaatteessa onko vannekoolla niinkään paljoa merkitystä jos auto on niin matala että käytännössä miltei koko pyörä on kaaren sisällä. tällöin ei rengas voi aiheuttaa kauheasti ilmanvastustakaan..

      pyörän kehän kasvaessa taas kierrokset laskevat ja sitäkautta kulutus pienenisi.?
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Myös sopivat välitykset puhuvat tässä asiaansa.

        Liian pitkä=huono
        Liian lyhyt=huono
        Last edited by Muurahainen; 11-11-2011, 00:21.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by A.I View Post
          perjaatteessa onko vannekoolla niinkään paljoa merkitystä jos auto on niin matala että käytännössä miltei koko pyörä on kaaren sisällä. tällöin ei rengas voi aiheuttaa kauheasti ilmanvastustakaan..

          pyörän kehän kasvaessa taas kierrokset laskevat ja sitäkautta kulutus pienenisi.?
          Mutta leveässä pyörässä on enemmän vierintävastusta.
          Kapea vanne on myös yleensä kevyempi mikä vaikuttaa myös.

          Volvollahan on nyt pienen ilmanvastuksen vanteita. Sellaiset juustohoylän näköiset vanteet niin säästö on taattu jo senkin takia ettei kehtaa ajaa.
          Last edited by Muurahainen; 11-11-2011, 00:30.

          Comment

          • Jakuza
            BTCF Member
            • Nov 2006
            • 516
            • Brisbane

            #6
            Originally posted by A.I View Post
            perjaatteessa onko vannekoolla niinkään paljoa merkitystä jos auto on niin matala että käytännössä miltei koko pyörä on kaaren sisällä. tällöin ei rengas voi aiheuttaa kauheasti ilmanvastustakaan..

            pyörän kehän kasvaessa taas kierrokset laskevat ja sitäkautta kulutus pienenisi.?
            On sillä itseasiassa suhteellisen suuri merkitys - ei ilmanvastukseen perustuva, vaan pyörän pyörimisenergiaan. Eli mitä suurempi pyörän hitausmomentti (eli käytännösä mitä suuremmat ja painavammat vanteet) sitä suurempi on pyörän pyörimisliikkeeseen varastoituva energia.

            Suuremmilla vanteilla oleva auto tarvitsee siis suuremman työn kiihdytyksessä samaan nopeuteen (vrt. pienet vanteet). Myös jarrut kuluvat vastaavasti enemmän.

            Comment

            • Ovlov
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 171
              • Tre/Jvi

              #7
              Renkaiden tai vanteiden painolla ei hirvittävästi ole merkitystä. Liike-energian kannalta kilo pyörän ulkoreunalla vastaa kahta kiloa auton kyydissä ja pyörissä kaikki paino ei edes ole ulkokehällä. Mutta muuten renkailla on suuri merkitys vierintävastuksen kannalta, joka yleensä leveillä renkailla on suurempi. Siihen liittyen paineiden nosto renkaissa todennäköisesti pienentää vierintävastusta ja vähentää polttoaineenkulutusta.

              Jossain malleissa saattaa olla mahdollista pudottaa kulutusta moottorinohjauksen säätämisellä, mutta se on aika kallista, joten takaisinmaksuaika taitaa olla pitkä, jollei ohjelmointia tee itse.

              Loppupeleissä automallin valinta ja ajotapa taitaa vaikuttaa kulutukseen eniten ja loppu on hienosäätöä. Toki pienet muutoksetkin vaikuttavat lopputulokseen, jos niitä on riittävän monta.
              E39 530da -02 Exclusive "pappamalli"

              Pakko tyytyä Bemariin, kun rahat ei riitä Ferrariin.

              Comment

              • Haukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1366
                • Valkeala

                #8
                Itellä nous litran keskikulutus kun vaihdoin isommat pyörät alle... et kyl mulla ainaki vaikutti saatanasti kulutukseen

                Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #9
                  -Ilmastoiti pois päältä
                  -Ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä
                  -Moottorijarrutuksen ahkera käyttö
                  -Moottorin esilämmitys (esim. webasto/eberi/lohkolämppäri)
                  -Isompaa pykälää viimeistään 2000rpm kohdalla
                  -Autosta ylimääräinen romu pois
                  -Lisää ilmaa renkaisiin
                  -Moottoritiellä kohtuu nopeus
                  -Joutokäynnin minimoiminen
                  -Kapeat renkaat

                  Ja jos oikeasti haluaa ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, niin bensakone on siihen väärä keksintö. Sanokaa mitä sanotte.
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    Esim. Tekniikan maailman rengastesteissä on usein ollut 4-5% eroja vierinvastuksien vaikutuksissa polttoaineenkulutukseen jo uusien ja samankokoisten renkaiden välillä.
                    Eli luulisin, että esim. pienen vierinvastuksen kitkarenkaalla ja huonon vierinvastuksen omaavalla leveällä kesärenkaalla voi eroa tulla jo tuosta 10%.

                    Lisäksi kannattaa huomata, että pyöränkulmien oikeellisuus vaikuttaa kulutukseen. Kerran tuli tämäkin huomattua kun Volvo 850:ssa oli edessä aurausta ( tai haritusta, ei muista) noin 10mm sallitun parin millin sijaan. Vaikutus kulutukseen noin 0,5l/100km.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7434
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by BMW View Post
                      -Moottorijarrutuksen ahkera käyttö
                      Moottorijarrutus kannattaa jos pitää jarruttaa, mutta itse olen saanut enemmän säästöä kulutukseen vapaalla rullailulla. Monissa tilanteissa hidastuvuus on moottorijarrutuksella liian suurta ja vapaalla voi rullata pitkästikin jos perässä ei ole autoja jonossa. Tottakai vapaalla rullailun käyttö vaatii sopivaa liikenneympäristöä, mutta tutuilla pätkillä on helppo opetella optimoimaan kiihdytykset niin että vauhti riittää vapaalla juuri sopivasti sinne mihin pitääkin.

                      Originally posted by BMW View Post
                      -Isompaa pykälää viimeistään 2000rpm kohdalla
                      Ite kiihdyttelen bensa-autolla yleensä noin 2500 rpm asti, ja nimenomaan aika ripeitä kiihdytyksiä jonka jälkeen tasanopeutta tai rullailua tilanteesta riippuen.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 11-11-2011, 11:01.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by BMW View Post
                        -Moottorin esilämmitys (esim. webasto/eberi/lohkolämppäri)
                        Webastolla ja Eberillä polttoaineen säästämisen kannalta hyöty kyllä hieman mitätöityy.

                        Oma vinkki tohon on et mahdollisimman iso malmikasa konepellin alle joka pysyy lämpimänä jopa yön yli nän 0-keleillä. Aamulla ei sit tuu ihan totaalista kylmäkäynnistystä, bensaa säästyy ja luonto tykkää.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • mixxis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2009
                          • 1877
                          • Jyväskylä / Uurainen

                          #13
                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Webastolla ja Eberillä polttoaineen säästämisen kannalta hyöty kyllä hieman mitätöityy.
                          sisäinen hippini kertoo että kai se on aika sama lämmittääkö autoa bensalla/dieselillä vai sähköllä joka on mahdollisesti tuotettu saastuttavalla tavalla lämmitetäänhän talojakin öljyllä... samaa asiaa voi pohtia sähköautojen kannalta - jostainhan se sähkökin tulee eikä ole edes halpaa.
                          ___________________________________
                          __________________________________________________
                          At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                          [ Focus stw ]
                          [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            Originally posted by mixxis View Post
                            sisäinen hippini kertoo että kai se on aika sama lämmittääkö autoa bensalla/dieselillä vai sähköllä joka on mahdollisesti tuotettu saastuttavalla tavalla lämmitetäänhän talojakin öljyllä... samaa asiaa voi pohtia sähköautojen kannalta - jostainhan se sähkökin tulee eikä ole edes halpaa.
                            ja sisäinen matemaatikkoni kertoo, että jos käytät eberiä/webastoa, niin POLTTOAINEEN KULUTUS kasvaa per ajettu kilometri. Ja siitähän tästä oli kyse, ei niinkään ekohippeilystä.

                            jos lämmität sähköllä, niin absoluuttisesti polttoaineen kulutus on pienempi.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • MrBubbles
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2009
                              • 799
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Webastolla ja Eberillä polttoaineen säästämisen kannalta hyöty kyllä hieman mitätöityy.

                              Oma vinkki tohon on et mahdollisimman iso malmikasa konepellin alle joka pysyy lämpimänä jopa yön yli nän 0-keleillä. Aamulla ei sit tuu ihan totaalista kylmäkäynnistystä, bensaa säästyy ja luonto tykkää.
                              No jos max 0.6l/h menee napua niin ei se nyt katastrofi oo, mutta tässä seuraavassa komppaan sua täysin tiedät kyllä miksi
                              No life, no friends, just motorsport!

                              -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                              -jokunen e30.
                              -e28

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎