Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienennä polttoaineen kulutustasi topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #31
    Originally posted by ruupanen View Post
    Mie just mietin miten saisin nostettuun bensan kulutusta. Koko päivän kyylännyt nettiautosta V12 bimmereitä : )
    Sulla on lyhyet päivät, ei niitä niin paljoa siellä nettiautossa ole...

    Ja jos haluat maksimoida pa-kulut, niin joku kasikoneinen X5 taitaa vielä viedä kirkkaasti voiton näissä talkoissa... ainakin ilmoitetaan isompia kulutuksia kuin mun kokomoottoriset vie...
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      #32
      Originally posted by BeamR View Post
      Sulla on lyhyet päivät, ei niitä niin paljoa siellä nettiautossa ole...

      Ja jos haluat maksimoida pa-kulut, niin joku kasikoneinen X5 taitaa vielä viedä kirkkaasti voiton näissä talkoissa... ainakin ilmoitetaan isompia kulutuksia kuin mun kokomoottoriset vie...
      Itseasiassa mitä isompi V-kone x5 on, sitä vähemmin se oikeasti vie
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3822
        • California

        #33
        Originally posted by MrBubbles View Post
        En oikein tiedä voiko näitä asioita verrata keskenään, mutta raskaalla kalustolla kun ajelen päivittäin, niin kerron hieman ajatuksiani. Oon kyllä väärä mies opettamaan taloudellista ajoa, kun yleensä loikotan rajotinta vasten ja varpaat näkyy puskurin alta. Anyfuck. Näitten vehkeitten mittareissa se näkyy oikeasti koska säästetään. Aikanaan ajoin täysiä kuormia (60-61tn) paperia välillä vaasa-sjk-tampere ja pietarsaari-sjk-jämsä/rauma. Rullaamalla ei säästä edes puolia siitä polttoaineesta mitä säästyy sillä kun ei vedä ihan kaasu pohjassa mäkeä ylös. Eikä sitä paljoa tarvi pohjasta nostaa. Pätee myös tyhjään autoon. Isoilla kuormilla pystyy rullaamaan aivan helvetin pitkiä matkoja jos maasto sallii eikä pienet ylinopeudet jännitä. Pisin matka mitä oon rullannu painamatta kaasua kertaakaan on lähes 9km(!) tällöin tästäkin on jo iso hyöty. Tyhjällä on turha rullailla. Tällä hetkellä keskik. 38l/100km mutta olen tällä samalla autolla viherpiipertänyt kesäkuumalla 31l/100km. Miettikääpä tätä eroa tilipussissa kun auto liikkuu 250tkm vuodessa.
        Ylämäet kannattaa tosiaan ennakoida niin, että ennen nousua nostaa nopeutta ja ylämäessä sitten taas höllää. Lusikka konehuoneessa asti ylämäessä nostaa kulutusta tosi reipppaasti.

        Noista moottorijarrutuksista, tein itsekin ennen niin että rullailin vapaalla pitkät matkat koska moottorijarrutus hidastaa joskus liikaa. Tuo sigun Golf näyttää litrakulutuksen/100km myös vapaalla rullattaessa(muistaakseni ainakin vanhoissa bemareissa kulutusviisari menee silloin nollaan) ja yllätyksekseni kulutus on yllättävän korkea sillä hetkellä, varsinkaan jollei rullaile moottoritie nopeuksia. Kaupungissa rullattaessa tuolla dieselilläkin saattaa rullailu olla yli 5litraa 100km. Eli paljon! Enpä enää rullaile juuri koskaan vapaalla, vitos tai kutosvaihde silmässä kun menee moottorijarrutuksella niin ei se paljoo jaksa moottori jarruttaa. Nopeuden pienetessä tuuppaa sitten lopuksi vielä kolmosen tupaan jolla voi rullata lähes pysähdyksiin asti ja kulutus on tietenkin ruuttakoneella sen 0 litraa/100km. Juurikin näillä moottorijarrutuksilla saa erittäin tehokkaasti pudotettua keskikulutusta.

        Ja kolmanneksi, tuo Eberin käyttö on kyllä pienentänyt polttoaineen kulutusta. Ymmärtääkseni yksi lämmityskerta kuluttaa noin desin verran polttoainetta, se ei paljoa ole kun kylmällä koneella ajettaessa ensimmäiset kilometrit menee 3-4 litraa kovemmalla keskikulutuksella.
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • dieseljussi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 592
          • Suomi

          #34
          Originally posted by Antsah View Post
          Tuohan ei varsinaisesti ole mikään öljynlisäaine, pitäisi tehdä kokonaan uutta pintaa osiin. Tuo 20% kuulostaa itsestäkin aika kovalta lupaukselta. Tuo 20% kai luvataa jos käsitellään moottori, vaihteisto ja perä mahdollisesti. Kallista on ainakin jos ei muuta.

          Itse tein tuo käsittelyn, jos vaikka yksi nostaja lopettaisi naputtamisen lämpimänä. Käsittely vielä kesken. Kulutuksesta vähän vaikea sanoa mitään kun kelit muuttui ja rengastuskin kun aloitin käsittelyn.

          Voisihan tuon kokeilla vielä laatikkoon ja peräänkin kun näyttää riittävän 1 paketti molempien käsittelyyn.
          Ei kulutus voi pudota 20% edes teoriassa, vaikka poistat kitkan kokonaan sekä moottorista, että voimansiirrosta. Kitkahäviöt voisivat olla tuota luokkaa jossain ratakireässä 2t-koneessa jota vingutetaan yli 10000 rpm kierroksilla, mutta ei tavallisessa ajossa ikinä.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #35
            Vapaalla tyhjäkäynnillä rullatessa polttoainetta kuluu tietysti jonkin verran, moottorijarrutuksessa polttoainesyöttö katkaistaan mut ei tietenkään rullaa yhtä pitkälle... kumpi sit on kustannustehokkaampi keino? :think
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3822
              • California

              #36
              Originally posted by Thuppu View Post
              Vapaalla tyhjäkäynnillä rullatessa polttoainetta kuluu tietysti jonkin verran, moottorijarrutuksessa polttoainesyöttö katkaistaan mut ei tietenkään rullaa yhtä pitkälle... kumpi sit on kustannustehokkaampi keino? :think
              Moottorijarrutus. Vaikka pääset vapaalla rullatessa pidemmälle, tuo tasan 0 kulutus laskee keskikulutusta tosi paljon. Autohan liikkuu täysin ilmaiseksi nuo moottorijarrutukset. Ja toiseksi, kun tottuu käyttämään moottorijarrutusta tuo hieman suurempi hidastuvuus ei koidu lainkaan ongelmaksi. Ja säästäähän siinä jarrupaloja/kenkiä/levyjäkin, ei nekään ilmaisia ole kun joka nurkkaan ne vaihtaa.
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #37
                Tässä muutama vinkki:

                Tekniikan on syytä olla kunnossa, sillä esimerkiksi imuvuodot eivät ainoastaan laske tehoja, vaan nostavat kulutusta ja lisäksi aiheuttavat pidemmällä aikavälillä vaurioita mm. katalysaattoriin. Imupuolen osat ovat yleensä vielä suht halpoja, joten missään nimessä taloudellisempaa ei ole ajaa viallisella autolla.

                Auto tulee muutoinkin huoltaa säännöllisesti ja erityisesti esim. ilmansuodattimen vaihto säännöllisesti, lisää polttoainetaloudellisuutta.

                Moottorinohjauksen uudelleenohjelmoinnit ja muut viritykset melkeinpä kannattaa jättää tekemättä, sillä sijoitettu investointi tuskin maksaa itseänsä takaisin kovinkaan äkkiä. Taloudellisinta on pitää auto originaalikunnossa ja tietysti ehjänä.

                Ohjauskulmat vaikuttavat yhtälailla kulutukseen, kuten myös ennenaikaiseen renkaiden kulumiseen. Muutama tukivarsi ja nelipyöräsuuntaus, maksavat itsensä takaisin hyvin äkkiä.

                Aina kylmemmillä keleillä tulisi autoa lämmittää ainakin hetki ennen ajoon lähtöä. Kylmä kone ei ainoastaan rasitu kylmässä, vaan myös syö enemmän polttoainetta. Kokonaistaloudellisesti on fiksumpaa lämmittää autoa, kuin jättää lämmittämättä. Sisätilanpuhaltimen voi jättää pois käytöstä, mikäli haluaa senkin rahan säästää.

                Ilmastoinnin käyttöä tulisi välttää, sillä se on yksi suurimmista kulutustekijöistä autossa. Lisäksi ikkunan alhaalla pitäminen on lähes yhtä huono juttu polttoainetaloudellisuudelle.

                Kuten jo aiemmin mainittu, suuri rengaskoko ja/tai painavat vanteet syövät enemmän polttoainetta. Suositeltavaa olisi pidättäytyä vakiorenkaissa, jos haluaa polttoainetta säästää. Silloin ajomukavuus on myös maksimissa, koska niille renkaille alusta on useimmiten suunniteltu. Myös rengasvalinta vaikuttaa muutaman prosentin kulutukseen. Oikein pehmeät sport-renkaat syövät todennäköisesti enemmän polttoainetta, kuin jotkut eco-renkaat.

                Rengaspaineet on syytä pitää kohdallaan ja liiallinen ylipaineistaminen syö todennäköisesti rengasta epätasaisesti, jolloin saavutettu hyöty polttoainetaloudellisuudessa, kumoutuu renkaiden lyhyempänä uusimisvälinä. Pitää myös muistaa, että kesäisin ja talvisin, rengaspaineissa on eroja, eli jos rengaspaineet on viimeksi katsottu lämpimillä keleillä syksyllä, pikkupakkasilla, on rengaspaineissa todennäköisesti vajausta.

                Kaikki turha roina autosta on syytä pitää poissa.

                Diesel ei ole järkevä vaihtoehto, jos kilometrejä tulee vuodessa erityisen vähän. Suomalainen dieselvero kun pitää siitä huolen, ettei sellaista käsitettä, kuin ”halpa autoilu” ole olemassa.

                Sitten niitä ajovinkkejä:

                Vaihteistosta huolimatta, tulisi aina suosia moottorijarrutusta, sillä moderni moottori ei syö lainkaan polttoainetta moottorijarrutuksen yhteydessä. Toki lievä moottorijarrutus ei vielä nollaa kulutusta.

                Toisin kuin jotkut tuntuvat luulevan, säästöä syntyy, kun kiihdytät ripeästi tavoitenopeuteen, etkä ala pikku hiljaa nostamaan nopeuttasi.

                Pidä järkevä etäisyys edellä ajavaan autoon. Et ainoastaan lisää turvallisuutta ja pidä autoasi puhtaampana (mikäli keli on ikävä), vaan myös säästät polttoainetta, koska normaali maantieajossa, jarruttelu syö lähestulkoon eniten ainetta, koska kulutat jarruttaessa kineettistä energiaa, jonka myöhemmin joudut kiihdyttämällä hankkimaan takaisin.

                Pidä yllä tasainen ajonopeus. Liiallinen nopeuden vaihtelu syö polttoainetta, mutta tuossa tasaisuuden ylläpidossakin pitää olla järki mukana, sillä liiallinen täsmänopeus aiheuttaa sen, että hierot koko ajan kaasupoljinta ja näin polttoainetta kuluu enemmän. Vakionopeudensäädin sitten syö enemmän polttoainetta, kuin itse säätelemällä nopeutta, jos siihen ajamiseen vain vähän keskittyy.

                Reitit kannattaa suunnitella huolella ja aina lyhin reitti ei välttämättä ole se taloudellisin, vaan siihen vaikuttaa monta tekijää. Esim. kaupungissa, mitä vähemmän valoristeyksiä, sitä todennäköisemmin säästät polttoainetta.

                Valoristeyksiin on turha hyökätä täydellä nopeudella, mikäli siellä palaa punaiset. Tässä kohtaa kannattaa suosia moottorijarrutusta.


                __________________________________________________ _______


                Itsekään en noita kaikki noudata, mutta noista voi kukin valita itselleen parhaat vaihtoehdot.

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #38
                  Mites muuten noi uudet efficient dynamic mallit eroaa tavallisista?

                  käsittääkseni ne ovat hieman matalampia, niissä on suuremmat vaihdevälit sekä pienempi vierintävastuksiset renkaat ja aina manuaali-ilmastointi, mutta onko niissä vielä jotain muuta?
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • dieseljussi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 592
                    • Suomi

                    #39
                    Litran pintaan / 100 km menisivät jo pikkuautot tekniikan puolesta, mutta ilmeisesti ei ole vielä tarvetta moiseen:

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #40
                      Onko nimenomaan saatava pa-kulutusta nykyisestä katiskasta alas?
                      Muutoin, osta mahdollisimman pieni ja uusi auto. Tulee niitä halpoja kilometrejä.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • ka00z
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1805
                        • Varsinais-Suomi

                        #41
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Onko nimenomaan saatava pa-kulutusta nykyisestä katiskasta alas?
                        Muutoin, osta mahdollisimman pieni ja uusi auto. Tulee niitä halpoja kilometrejä.
                        Näinpä, esimerkiksi Lupo 3L vois olla sopiva. Ja harvinainenkin Suomessa
                        W124 voll, markalla pidemmälle

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #42
                          Originally posted by ka00z View Post
                          Näinpä, esimerkiksi Lupo 3L vois olla sopiva. Ja harvinainenkin Suomessa
                          Joku Bluemotion Polokin menee aika vähällä, eikä tarvi ulkomailta ite kelkkoa harmeikseen....... nyt kun ko. konserni otettiin esille.

                          Ellei tässä ny ollu pelkästään pa-kulutuksesta kyse. Kohtuu tuoreella pikkuautolla säästää muutenkin kuin pa-kuluissa.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • -challenger-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 2150
                            • L a h t i

                            #43
                            Originally posted by Haukkis View Post
                            Itellä nous litran keskikulutus kun vaihdoin isommat pyörät alle... et kyl mulla ainaki vaikutti saatanasti kulutukseen
                            Sama täällä. Kyllä on eroa ajaako 16'' vai 20''..

                            Originally posted by Ramzez View Post

                            Sitten niitä ajovinkkejä:



                            Toisin kuin jotkut tuntuvat luulevan, säästöä syntyy, kun kiihdytät ripeästi tavoitenopeuteen, etkä ala pikku hiljaa nostamaan nopeuttasi.
                            Totta, itseä vituttaa kun haluis nostaa sallitun nopeuden ripeästi mutta näitä saatanan kyyriä on liikenteessä kun eivät itse tajua sitä kuinka paljo se syö enemmän polttoainetta kun kiihdyttää 3minuuttia 60km/h..

                            Comment

                            • ka00z
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1805
                              • Varsinais-Suomi

                              #44
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Joku Bluemotion Polokin menee aika vähällä, eikä tarvi ulkomailta ite kelkkoa harmeikseen....... nyt kun ko. konserni otettiin esille.

                              Ellei tässä ny ollu pelkästään pa-kulutuksesta kyse. Kohtuu tuoreella pikkuautolla säästää muutenkin kuin pa-kuluissa.
                              Näinhän se on. Kuitenkin tollanen yli 10kilon sijoitus ja sen kuolettaminen pelkällä polttoainekulutuksen hyödyllä vie aikalailla pitkään, eli pelkällä pa-kulutuksella ei pystyne tuota eroa itselleen perustelemaan. Mutta jos on jo muutenkin vaihtamassa autoa, niin...

                              Ja onhan nuo BM:t vielä hinnoissaan.
                              W124 voll, markalla pidemmälle

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                #45
                                Originally posted by BMW View Post
                                Moottorijarrutus. Vaikka pääset vapaalla rullatessa pidemmälle, tuo tasan 0 kulutus laskee keskikulutusta tosi paljon. Autohan liikkuu täysin ilmaiseksi nuo moottorijarrutukset. Ja toiseksi, kun tottuu käyttämään moottorijarrutusta tuo hieman suurempi hidastuvuus ei koidu lainkaan ongelmaksi. Ja säästäähän siinä jarrupaloja/kenkiä/levyjäkin, ei nekään ilmaisia ole kun joka nurkkaan ne vaihtaa.
                                Itse tullut monesti ihan noin muuten vaan harrastettua tätä "pisaralla pisimmälle" tyyliin ajoa, ja tuo mainitsemasi asia riippuu ihan tilanteesta ja myös monesta muusta muuttujasta.

                                Mutta mietippä tuota vapaalla rullaamista maantiellä, auto kuluttaa esim. 1.5L/h tyhjäkäynnillä ja sopivaan tilanteeseen tuo vapaalla rullaaminen on erittäin polttoainetehokasta. Silti mitenkään normaalia ajoa haittaavaa tai muuta liikennettä häiritsevää. Esimerkiksi maantiellä tultaessa taajamaan, nopeusrajoitus 100, 80 alue ennen taajamaa ja muuttuen 50/60 rajoitukseen hetken päästä. Tähän päälle vielä todella loiva alamäki.

                                100 alueella kiihdytetään n.120kmh mittarinopeuteen ja sen jälkeen auto vapaalle. Auto rullaa tälläisessä vauhdissa monta kilometriä lämpimän koneen tyhjäkäyntikulutuksella, silti nopeusrajoituksen rajoissa vielä tultaessa taajamaan ja mikäli ei takana tule ketään niin viitsii hieman rullailla vielä pidempäänkin alle taajamarajoituksen. Ja rullausta voi tehostaa selvästi nostamalla paineet sinne renkaiden maksimiin ja sammuttaa auton (=0.0L/100km, käynnistää tarvittaessa moottorijarrutuksella ilman käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, eli ilman lisävirrantarvetta = kulutuksen lisäystä)
                                Last edited by Micce///M; 11-11-2011, 21:05.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎