Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan kumityynyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pönde
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 49

    Takakelkan kumityynyt

    Tommoset pitäs vaihtaa tossa kohtapuolin . Onx noissa mallikohtasia jäykkyys/koko eroja (e30) ja minkälaiset kannattas ostaa,ku en haluu autosta mitään löysää,mut en kivirekeäkään?! Ja missä hinnossa noi pyörii? Ja sitte vielä vinkkejä noiden vaihtoon??? :oops:
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    #2
    Re: Takakelkan kumityynyt

    Originally posted by pönde
    Tommoset pitäs vaihtaa tossa kohtapuolin . Onx noissa mallikohtasia jäykkyys/koko eroja (e30) ja minkälaiset kannattas ostaa,ku en haluu autosta mitään löysää,mut en kivirekeäkään?! Ja missä hinnossa noi pyörii? Ja sitte vielä vinkkejä noiden vaihtoon??? :oops:
    Jos meinaat itse vaihtaa, niin suosittelen koko talakelkan poistoa. Vanhat lähtee helpoiten kovalla lämmöllä. Ei kuumailmapuhallinta vaan kaasulla poltetaan pois.

    Uudet puslat pakkaseen, niin että kutistuvat mahdollisimman paljon. Takakelkkaa on asennus vaiheessa myös hyvä lämmittää, niin että puslan kohdat laajenee. Asennetaan mieluiten prässissä tai muulla tavalla puristamalla. Jos pitää hakata, niin isolla hylsyllä puslien reunoilta. EI suoraan puslan keskelle.

    Laakkosella vaihto muistaakseni 150EUR.

    Itselläni on tällä hetkellä ihan orkkis puslat. Nämäkin puslat löytyy polyuretaanina.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #3
      Uretaanipuslien miinuksena on selvästi kasvava melutaso. Kumien yksi olellinen tarkoitus on vaimentaa koriin johtuvien akselistoäänien tasoa ja niitä jäykistämällä äänet tulevat läpi.

      Pidemmän päälle sitä ei kuuntele Erkkikään. En suosittele. Takakelkan liikkuminen ei ole ongelma alustassa. Laita vakiokumit.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        Onnistuu se paikallaankin mutta tarvitset montun, erikoistyökalun, kuumailmapuhaltimen, kärsivällisyyttä ja olutta :lol:
        maksaa motonetissä jotain 18 e / kappale ja vaihdossa menee jotain 4-5 tuntia.
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • miksonite
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 643
          • 09

          #5
          Re: Takakelkan kumityynyt

          Originally posted by pönde
          Tommoset pitäs vaihtaa tossa kohtapuolin . Onx noissa mallikohtasia jäykkyys/koko eroja (e30) ja minkälaiset kannattas ostaa,ku en haluu autosta mitään löysää,mut en kivirekeäkään?! Ja missä hinnossa noi pyörii? Ja sitte vielä vinkkejä noiden vaihtoon??? :oops:
          mulla on tossa ylimääräset uudet kummit, osta pois kun en itse omista enää E30 autoakaan. pistä privaa jos kiinnostaa. 30€ + kulut
          Originally Posted by r.w.
          - Ei uskonto ole geneettinen, vaan puhtaasti älyllinen kehitysvamma ja täysin henkilökohtainen valinta.

          ---------
          F10 535i M-Sport

          Comment

          • 535_M5
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 221
            • Masku

            #6
            Niitten vaihtaminen ilman erikoistyökaluja on kokoillan projekti, jos käyttää tulta niiden vanhojen poistamiseen voi autokin palaa! Valmistamalla kunnon työkalun luulisin kokonaisajan olevan lyhyemmän ja homma helpompi hoitaa. Kas... tuossahan onkin sopiva ohje tähän hommaan



            PS. Kaljalaskukin puolittuu :juo

            Comment

            • Hevimies
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1456
              • Savonlinna

              #7
              E34:seen vaihdatin juuri merkkiliikkeessä ja 3,5 tuntia velottivat. Varmaan about sama aika menee E30 kanssa askarrellessa

              Comment

              • dunkelblau
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1151
                • Uusimaa

                #8
                Ei oo kyllä kovin helppo homma tuo. Ite en jaksanu edes ajatella vaihtoa itse, kun ei oo työkaluja eikä paikkaa kovin häävisti...

                Teetätin, kesti noin päivän ja kerrottiin että "olihan urakka". Olivat joutuneet purkamaan kaikki pois, kun halusin että laitetaan sitten samantien jokainen pusla vaihtoon kerralla takaa.
                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                Comment

                • pönde
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 49

                  #9
                  Kiitti vinkeistä. Yritän ainaki ite vaihtaa ne kumit, ku ei oo mittään kiirettä. Kuhan ennen kesää on bimmeri liikenteessä.

                  Comment

                  • petteriu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1164
                    • Pori

                    #10
                    Muutamat puslat vaihtaneena en todella ymmärrä tätä ohjetta, että vanhat puslat "poltetaan" pois ! Itse tein tuon virheen aikoja sitten ensimmäistä puslaa vaihtaessani, mutta jo toinen otettiin ilman lämpöä pois ja homma hoitui paljon kivuttomammin. Ei pelkästään irrotus vaan eritoten uusien puslien asennus. Varaa sopivaa kierretankoa, muttereita ja isoja aluslevyjä, niin homma on aika helppo tehdä vaikka auton alla.

                    Petteri
                    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                    Comment

                    • taunus
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 58
                      • tuusula

                      #11
                      Originally posted by dunkelblau
                      Ei oo kyllä kovin helppo homma tuo. Ite en jaksanu edes ajatella vaihtoa itse, kun ei oo työkaluja eikä paikkaa kovin häävisti...

                      Teetätin, kesti noin päivän ja kerrottiin että "olihan urakka". Olivat joutuneet purkamaan kaikki pois, kun halusin että laitetaan sitten samantien jokainen pusla vaihtoon kerralla takaa.
                      paljos makso koko homma ja missä teetätit? :juo

                      Comment

                      • Karhu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 474
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Originally posted by Jacek
                        Uretaanipuslien miinuksena on selvästi kasvava melutaso. Kumien yksi olellinen tarkoitus on vaimentaa koriin johtuvien akselistoäänien tasoa ja niitä jäykistämällä äänet tulevat läpi.

                        Pidemmän päälle sitä ei kuuntele Erkkikään. En suosittele. Takakelkan liikkuminen ei ole ongelma alustassa. Laita vakiokumit.
                        Jaa...Omassa autossa taasen melutasossa ei havaittavaa eroa tapahtunut mutta ajettavuus parani. Itse siis suosittelisin mutta taitaa olla autokohtaista miten noikin vaikuttavat. :wink: Ensimmäisen setin vaihdatin Tapiolan Essolla, hintaa tuli töille muistaakseni kutakuinkin 70e.
                        Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa? Se on siis old school!

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎