Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9 ja tekniikkan vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BimmerM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1137
    • Kemi

    E9 ja tekniikkan vaihto?

    Minkälainen uudempi teknikka ois raadin mielestä järkevintä tuollaiseen vanhaan CS bemariin ja ennen kaikkea suomen lainsäädäntöjen puitteissa mahdollista että saa vielä kilpiin? Koitin käyä konttorillakin kyselemässä moista, mutta siellähän oli tietenkin joku untamo töissä ja eipä se oikein alkanu aukemaan siellä..

    Tehtaaltahan tuota on tullut moottoreilla

    2800 CS 2788 cm3 127 kW (170 hv) @ 6000 r/min 235 Nm @ 3700 r/min
    3.0 CS 2986 cm3 134 kW (180 hv) @ 6000 r/min 255 Nm @ 3700 r/min
    3.0 CSi 3153 cm3 151 kW (203 hv) @ 5600 r/min 286 Nm @ 4200 r/min

    Sekä ratakäyttöön

    3.0 CSL (3.2) 254 kW (340 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
    3.0 CSL (3.5) 331 kW (430 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min

    Nuita ratakäyttöön tarkoitettujahan on ollut esim. saksassa ihan rekisteröitynä. Ajatuksissahan tietenki ois että nuo ratamallit ois tyypitettyjä ja sitä kautta uudempaa M tekniikkaa ois mahdollista laittaa, että sais vielä ihan kilpien väliin. Nuita 3.5 on tehty ihan viralisilla runkonumeroilla kummiskin ilmeisesti 167 kpl :think
    Last edited by BimmerM; 09-05-2012, 08:50.
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Originally posted by BimmerM View Post
    Minkälainen uudempi teknikka ois raadin mielestä järkevintä tuollaiseen vanhaan CS bemariin ja ennen kaikkea suomen lainsäädäntöjen puitteissa mahdollista että saa vielä kilpiin? Koitin käyä konttorillakin kyselemässä moista, mutta siellähän oli tietenkin joku untamo töissä ja eipä se oikein alkanu aukemaan siellä..

    Tehtaaltahan tuota on tullut moottoreilla

    2800 CS 2788 cm3 127 kW (170 hv) @ 6000 r/min 235 Nm @ 3700 r/min
    3.0 CS 2986 cm3 134 kW (180 hv) @ 6000 r/min 255 Nm @ 3700 r/min
    3.0 CSi 3153 cm3 151 kW (203 hv) @ 5600 r/min 286 Nm @ 4200 r/min

    Sekä ratakäyttöön

    3.0 CSL (3.2) 254 kW (340 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min
    3.0 CSL (3.5) 331 kW (430 hv) @ ? r/min ? Nm @ ? r/min

    Nuita ratakäyttöön tarkoitettujahan on ollut esim. saksassa ihan rekisteröitynä. Ajatuksissahan tietenki ois että nuo ratamallit ois tyypitettyjä ja sitä kautta uudempaa M tekniikkaa ois mahdollista laittaa, että sais vielä ihan kilpien väliin. Nuita 3.5 on tehty ihan viralisilla runkonumeroilla kummiskin ilmeisesti 167 kpl :think


    E9 päivitetyllä tekniikalla lämmittää mieltä!

    Itse lähtisin tähtäilemään V-moottorin suuntaan, niissä vaan on "sitä jotain". Kutoskoneista S54 voisi olla myös ok .. ?

    Harmittavasti sallittu tilavuus on varsin rajoitettu (joko 4.0 tai 4.37 litraan) eli V12-konetta ei saa ihan suoriltaan sinne iskeä (ellei "putkita" sylintereitä)... Toisaalta V8-perheestä löytyy vaihtoehtoja laidasta-laitaan - M60B30 S62 kansilla voisi olla varsin sopiva paketti, tai ehkäpä S65 jos resursseja löytyy?

    Millä aikataululla olet ajatellut viedä hommaa eteenpäin?
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • BimmerM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1137
      • Kemi

      #3
      Originally posted by Jonsku View Post
      E9 päivitetyllä tekniikalla lämmittää mieltä!

      Itse lähtisin tähtäilemään V-moottorin suuntaan, niissä vaan on "sitä jotain". Kutoskoneista S54 voisi olla myös ok .. ?

      Harmittavasti sallittu tilavuus on varsin rajoitettu (joko 4.0 tai 4.37 litraan) eli V12-konetta ei saa ihan suoriltaan sinne iskeä (ellei "putkita" sylintereitä)... Toisaalta V8-perheestä löytyy vaihtoehtoja laidasta-laitaan - M60B30 S62 kansilla voisi olla varsin sopiva paketti, tai ehkäpä S65 jos resursseja löytyy?

      Millä aikataululla olet ajatellut viedä hommaa eteenpäin?
      S65 Se niinkö ajatuksissa on ollut alusta lähtien kun nekin on tullut nyt kohtuu hintoihin. Jos se nyt vaan mahdollista, kun ei oikein vielä tullu selvyyttä konttorillakaan siihen. Esim. vaikka tästä kun myy kaikkea hilua pois niin ei jää kauhasti enään tuolle tekniikalle hintaa.. KK laakerit vaihtaa ja yms perus huollot, niin eiköhän siinnä ois kohtuu investoinnilla tekniikkaa pitkäksi aikaa. Tuossa nyt oli vissiin oljypohja menny että toivottavasti ei ole kovin kauaa pyöriny ilman öljyjä

      Tuo M60B30:han varmasti ois mahdollista ja voihan tosiaan senkin kanssa pelata suuntaan ja toiseen, sullahan siitä ainakin kokemusta löytyy Varsin varteen otettava vaihtoehto myös M60B40 ohella!

      Aikataulu on puhtaasti rahasta kiinni. Kahden kämpän loukussa nyt ollu puolivuotta ja heti kun toisen saa myytyä niin eiköhän se siitä
      Last edited by BimmerM; 09-05-2012, 10:42.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by BimmerM View Post
        S65 Se niinkö ajatuksissa on ollut alusta lähtien kun nekin on tullut nyt kohtuu hintoihin. Jos se nyt vaan mahdollista, kun ei oikein vielä tullu selvyyttä konttorillakaan siihen. Esim. vaikka tästä kun myy kaikkea hilua pois niin ei jää kauhasti enään tuolle tekniikalle hintaa.. KK laakerit vaihtaa ja yms perus huollot, niin eiköhän siinnä ois kohtuu investoinnilla tekniikkaa pitkäksi aikaa. Tuossa nyt oli vissiin oljypohja menny että toivottavasti ei ole kovin kauaa pyöriny ilman öljyjä

        Nyt meni puurot ja vellit sekaisin, S65 löytyy tämmöisestä Eipä tuokaan enää kovin kummoisia jäisi maksamaan, olettaen tietysti että on teknisesti ehjä.


        Tuo M60B30:han varmasti ois mahdollista ja voihan tosiaan senkin kanssa pelata suuntaan ja toiseen - Varsin varteen otettava vaihtoehto myös M60B40 ohella!
        Tuo B30 menisi näppärästi vertaamalla "perus-E9:iin". B40 vaatii jo sitten racing-mallin vertailuksi, joka taas tuottaa omat haasteensa.. Mutta mielenkiinnolla seurataan miten homma edistyy!
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • *Kaide
          Moderator
          • Nov 2002
          • 3228
          • HELLsinki

          #5
          Millaiseen aihioon olet konetta vaihtamassa?
          Joku latolöytö vai liikenteessä oleva yksilö?
          E9, E21, E46/5, G01

          Comment

          • BimmerM
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1137
            • Kemi

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post
            Nyt meni puurot ja vellit sekaisin, S65 löytyy tämmöisestä Eipä tuokaan enää kovin kummoisia jäisi maksamaan, olettaen tietysti että on teknisesti ehjä.
            Oho katohan vain litran heitto sinne tai tänne Oli vissiin niin villissä heti aamusta kun näki aamulla tuon robin videon tuosta limmetin uudesta 1 sarjalaisesta jossa on siis tuo S62 tekniikka Juu eli tietenkin tuo 4 litran 8! Suunnitelmat on ainakin kovat, mutta aika näyttää mihin rahkeet ja ennen kaikkea rahat riittää.

            Eiköhän se tule sitten tuonne projekti puolelle kun saa asiat rullaamaan Varmaan Jonskulta juotuu sitten muutaman kysymyksen muutenkin kysymään
            Last edited by BimmerM; 09-05-2012, 12:57.

            Comment

            • pmv
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 2032
              • tornio

              #7
              Hienoa että E9:iä ollaan rakentelemassa. Sen verta pitää kysyä tällaisena täydellisenä teoreettikkona, että mikä vika M30:ssa on? Eikös M30B34:stä saa kohtuu virityksellä sen 260 hv. Toki vähän verrattuna 400 hv:hen, mutta installaatio on sitten helpompi juttu. Ja kyllähän tehdaskin aikanaan päätti sitten vaan ahtaa koneen kun tehot vaparista loppui kesken. Tietysti huomioarvo on sitten taattu, jos pellin alta löytyy selvästi uudemman sukupolven tuotteita.

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by pmv View Post
                Ja kyllähän tehdaskin aikanaan päätti sitten vaan ahtaa koneen kun tehot vaparista loppui kesken.
                Kyllä varmaan vapareista olisi revitty vieläkin enemmän... Ahtohommat taisi tulla ihan viherpiipertäjien takia :think Ja todennäköisesti kustannuksetkin tipahtivat tuon takia...
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Originally posted by mailman View Post
                  Kyllä varmaan vapareista olisi revitty vieläkin enemmän... Ahtohommat taisi tulla ihan viherpiipertäjien takia :think Ja todennäköisesti kustannuksetkin tipahtivat tuon takia...
                  Notta meinasin E9:iä 70-luvulla ja sitä kilpailutoimintaa...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎