Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autom. himmenevien taustapeilien toiminta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Autom. himmenevien taustapeilien toiminta.

    Tähän asti ei ole ollut ongelmaa himmenevien taustapeilien kanssa, mutta kilometrejä kotosuomessa on takana vasta muutamia satoja. Tänään lähdin pilvisellä säällä pienessä lumisateessa ajelemaan ja ulkopeilit olivat erityisen tummat, samoin taustapeili. Taustapeili kuitenkin vaaleni vartin ajelun jälkeen (vaikka ulkovalaistus ei paljoa muuttunutkaan) mutta ulkopeilit pysyivät tummina.

    Ei vaikuttaisi olevan pakkasestakaan kiinni, kun eilen toimi -10 asteessa OK mutta nyt -4 asteessa oikutteli. Mikäköhän asiaan vaikuttaa?
    ---
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Se sisätaustapeilin sensori on siellä takapuolella ja jos sulla oli esim. lumessa ikkunan yläreuna ajamaan lähtiessä, niin ehkä se sai peilin luulemaan, että on jo ilta/yö. Ulkopeilien antureista en tiedä missä ne on. Jos niitten ulkopeilien anturien päälle oli sit vaikka tullut lunta, jolloin ne pysy tummina koko ajan ja sisäpeili vaaleni, kun lumet lähti siit tuulilasista tai jotain....

    Mulla ei oo omassa autossa noita tummuvia peilejä (kaapissa ois kuitenkin jo odottaa asennusta) enkä oikeestaan tiedä onko se sisäpeili kovinkaan käytännöllinen, sillä ainakin volkkareissa se tummuu vasta sitten kun takana ajavan valot on häikäissyt jo pitkään. Ulkopeilit ois kyllä kätevät...
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Ulkopeileillä ei ole omaa anturia vaan sisäpeili ja sen anturi ohjaa myös molempia ulkopeilejä. Ja kyllä nuo ovat käytännölliset, myös sisäpeili. Vielä kun siihen olisi tehty sellainen systeemi, että se ottaisi herkkyydessä huomioon jos takalasin aurinkoverho on ylhäällä...

      -Tapin ongelma kyllä kuulostaa vialta/häiriöltä sisäpeilin sisällä olevassa elektroniikassa eli se jostain syystä jätti ohjausjännitteet päälle ulkopeileihin. Jos vika toistuu, kannattaa kopauttaa sisäpeiliä ja katsoa kirkastuuko ulkopeilit, sisäpeili siis on ainoa osa joka tuohon voi vaikuttaa.
      E39 528iA

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Jos sitä toimintaa haluu simuloida ilman koputteluu, niin valosalla säällä peittää sen anturin vaikka kädellä tai pimeellä sohottaa sitä fikkarilla.

        Jos peilin sisällä on jotain rikki niin käytettyjä sisäpeilejä saa ainakin ebayst alk 25 euroa. Uutena taitaa olla jotain 150e. Niitä on sitten montaa eri mallia ja kaikkien käytettyjen "sähkösestä" yhteensopivuudesta tuskin tietää ees laakkonen... Jos se sun peili tosiaan on jo rikki, niin voihan sen avaa huvikseen varovasti puoliskoja puukolla/ruuvarilla irti kampeemalla ja kattoo mitä se on syönyt.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Aijjaa, se onkin sähköinen systeemi. Minä kun luulin että se peilin pinta vaan reagoi valoon kemiallisesti tms. Pitääpä tutkailla, mikä valonlähde siihen taustapeiliin oikein osui.
          ---

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by TJJ
            Ulkopeileillä ei ole omaa anturia vaan sisäpeili ja sen anturi ohjaa myös molempia ulkopeilejä. Ja kyllä nuo ovat käytännölliset, myös sisäpeili. Vielä kun siihen olisi tehty sellainen systeemi, että se ottaisi herkkyydessä huomioon jos takalasin aurinkoverho on ylhäällä...

            -Tapin ongelma kyllä kuulostaa vialta/häiriöltä sisäpeilin sisällä olevassa elektroniikassa eli se jostain syystä jätti ohjausjännitteet päälle ulkopeileihin. Jos vika toistuu, kannattaa kopauttaa sisäpeiliä ja katsoa kirkastuuko ulkopeilit, sisäpeili siis on ainoa osa joka tuohon voi vaikuttaa.
            Sähän väsäät näppäränä systeemin, jossa haetaan tuolta takalasiverhosysteemistä tiedon, milloin on ylhäällä/alhaalla (tietohan on pakko olla, koska nappia painamalla menee aina oikeaan suuntaan). Ja sitten se johdetaan tuonne peilin ohjauselektroniikkaan
            Helppoa kuin heinänteko. Voi hyvällä tsägällä mennä vaikka I-Bus:ia pitkin
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Saatan kuvitellakin, mutta vaikuttaa siltä, että systeemi on vähän turhan herkkä. Kun takana on mikä tahansa valo, niin peilit tummuvat. Siis hämärällä ajellessa takana ajavien lyhyetkin valot tummentavat peilit.Takalasin verho ylhäällä tätä ei taida esiintyä (mutua). Onkohan tuota herkkyyttä mitenkään mahdollista säätää? Ja mikäköhän on se pieni reikä peilin lasinpuoleisella kyljellä, joka osoittaa siis ulos? Onkohan siinä jokin valoisuusanturi?

              Ja mitäköhän ovat tuulilasissa ne tunnistimet, kun niitä on kaksi? Toinen on pisaratunnistin, mutta mikäköhän se toinen on?
              ---

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jaki
                Sähän väsäät näppäränä systeemin, jossa haetaan tuolta takalasiverhosysteemistä tiedon, milloin on ylhäällä/alhaalla (tietohan on pakko olla, koska nappia painamalla menee aina oikeaan suuntaan). Ja sitten se johdetaan tuonne peilin ohjauselektroniikkaan
                Helppoa kuin heinänteko. Voi hyvällä tsägällä mennä vaikka I-Bus:ia pitkin
                Tuo on kyllä käynyt mielessä (lähinnä mikrokytkin verhoon), samoin kuin 2-3 asentoisen herkkyyskytkimen asennus peiliin mutta tuo vaatii pelin aukaisun eikä se taida onnistua ilman väkivaltaa. Tietoa verhon asennosta ei välttämättä tarvitse olla väylässä koska ohjausmoottori voi olla rajakytkimillä varustettu ja kääntää niillä jännitteen ja moottorin pyörimissuunnan.
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Saatan kuvitellakin, mutta vaikuttaa siltä, että systeemi on vähän turhan herkkä. Kun takana on mikä tahansa valo, niin peilit tummuvat. Siis hämärällä ajellessa takana ajavien lyhyetkin valot tummentavat peilit.Takalasin verho ylhäällä tätä ei taida esiintyä (mutua). Onkohan tuota herkkyyttä mitenkään mahdollista säätää? Ja mikäköhän on se pieni reikä peilin lasinpuoleisella kyljellä, joka osoittaa siis ulos? Onkohan siinä jokin valoisuusanturi?
                  Kyllä niiden pitääkin tummua vaikka takana ajaa vain lyhyet päällä, eihän koko systeemillä muuten olisi virkaa sillä ei siellä takana kovin moni pitkät päällä ajele ja silti takana näkyvät valot häikäisee normaalipeileissä. Tummumisessa on toki eroja takanaolijan valojen ja auton korkeudesta riippuen ja peilin säätökin voi hiukan asiaan vaikuttaa. Ja tokihan ne peilit tummuu portaattomasti, vai meneekö ne sinulla heti ihan tummiksi?

                  Pelissä on kaksi anturia: edessä ja takana, tummuus säätyy noiden antureiden valoeron mukaan. Eli jos se tuulilasiin osoittava anturi on peitetty, tummuu peilit todella herkästi peilin lasiin osuvasta valosta jne. Herkkyydelle ei taida olla säätöä (ellei sitten peilin sisällä piirilevyllä ole trimmereitä), peittämällä (esim. tussilla) noita antureita saa tietysti muutettua herkkyyttä. Pitääkin tutkia miten paljon tuota etuanturia täytyy peittää jotta herkkyys olisi yhä sama aurinkoverho ylhäällä, tuossa vaan voi tulla ongelmaksi sivuikkunoista tuleva valo eli peilit voi mennä liian tummiksi päivällä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • HJP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1282
                    • Helsinki

                    #10
                    Käytän vanhaa topickia kysymyksessä:

                    -Onko mahdollista laittaa aut. himmenevä taustapeili E36 coupeen, jossa on tällä hetkellä ihan normaali käsikäyttöinen himmennys?

                    Vaatiiko tuo siis jotain osia itse peiliyksikön lisäksi, jos vaatii, niin mitä osia, ja onko asennus vaikea / edes mahdollinen?

                    Comment

                    • KFZ-Koenig
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2900

                      #11
                      Originally posted by HJP
                      Käytän vanhaa topickia kysymyksessä:

                      -Onko mahdollista laittaa aut. himmenevä taustapeili E36 coupeen, jossa on tällä hetkellä ihan normaali käsikäyttöinen himmennys?

                      Vaatiiko tuo siis jotain osia itse peiliyksikön lisäksi, jos vaatii, niin mitä osia, ja onko asennus vaikea / edes mahdollinen?
                      Jos laitat vain sisäpeilin, niin ei tarvii muuta kuin peili kiinni ja plus ja miinus peilille. Jos haluu hifistellä, niin voi vetää vielä yhden piuhan GM:lle, jotta tummennus peilistä lähtee pois kun kytkee pakin päälle.

                      Tuo sisäpeili ohjaa tarvittaessa electrochromeulkopeilejä, mutta jos sulla on säilymässä tavalliset ulkopeilit, niin ne piuhat jätetään vaan kytkemättä.

                      Asennusaika peilille max 10min riippuen kuinka nopeesti puristat apikot kiinni kahdelle piuhalle
                      Last edited by KFZ-Koenig; 28-08-2005, 15:39.
                      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                      Comment

                      • HJP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1282
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by KFZ-Koenig
                        Jos laitat vain sisäpeilin, niin ei tarvii muuta kuin peili kiinni ja plus ja miinus peilille. Jos haluu hifistellä, niin voi vetää vielä yhden piuhan GM:lle, jotta tummennus peilistä lähtee pois kun kytkee pakin päälle.

                        Tuo sisäpeili ohjaa tarvittaessa electrochromeulkopeilejä, mutta jos sulla on säilymässä tavalliset ulkopeilit, niin ne piuhat jätetään vaan kytkemättä.

                        Asennusaika peilille max 10min riippuen kuinka nopeesti puristat apikot kiinni kahdelle piuhalle
                        Ja virrat saa parhaiten mistä? vieressähän on kattoluukun moottoria, ja sisävaloja sun muuta, varmaan sieltä jostain sitä virtaa saa... En oo autoni sähköihin pahemmin perehtynyt.

                        Juu, normaalit ulkopeilit olisi säilymässä.

                        Comment

                        • KFZ-Koenig
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 2900

                          #13
                          Originally posted by HJP
                          Ja virrat saa parhaiten mistä? vieressähän on kattoluukun moottoria, ja sisävaloja sun muuta, varmaan sieltä jostain sitä virtaa saa... En oo autoni sähköihin pahemmin perehtynyt.

                          Juu, normaalit ulkopeilit olisi säilymässä.
                          Ne virrat kannattaa ottaa mestasta, jossa virta päällä ns. virtalukon kautta. Tällainen on esim. meikkipeilin valo aurinkolipassa, jos E36:ssa sellainen herkku on. Sisävaloon taitaa tulla koko ajan virta, koska valothan syttyy jo silloin kun oven avaa, eli tällöin peili kuluttaisi jotain virtaa koko ajan. Voihan sen virran vetää mankalta (heräte) tai virtalukolta ja pujottaa piuhan a-pilaria pitkin ylös ja ujuttaa piuhan kattoverhoilun alle. Miinuspiuhan voi vetästä maihin mistä vain.
                          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                          Comment

                          • HJP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1282
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by KFZ-Koenig
                            Ne virrat kannattaa ottaa mestasta, jossa virta päällä ns. virtalukon kautta. Tällainen on esim. meikkipeilin valo aurinkolipassa, jos E36:ssa sellainen herkku on. Sisävaloon taitaa tulla koko ajan virta, koska valothan syttyy jo silloin kun oven avaa, eli tällöin peili kuluttaisi jotain virtaa koko ajan. Voihan sen virran vetää mankalta (heräte) tai virtalukolta ja pujottaa piuhan a-pilaria pitkin ylös ja ujuttaa piuhan kattoverhoilun alle. Miinuspiuhan voi vetästä maihin mistä vain.
                            Kyllähän omasta autosta meikkipeilien valot löytyy, joten eiköhän virran siitä tarvittaessa saa.

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4320
                              • Turku

                              #15
                              Ei noissa sitten mitään valmiita johdonpäitä moiselle peilille ole?
                              Mun e34 katossa oli jonkinlaisia ylimääräisiä piuhoja kun raottelin sitä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎