Announcement

Collapse
No announcement yet.

MOTORSPORT lastun kanssa ongelmia! (saksan kielen taitajat huom!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Saako kysyä miten ihmeessä tuo 95/98-oktaanisen bensiinin käyttö ja kuvatut oireet voisivat liittyä toisiinsa???

    Comment

    • tomaatti 325
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 207
      • Heinola

      #17
      off post: joo, mäkin muistan kun pyörässä oli kaasarien säädötä ihan päin p.... Alakierroksilla ei tapahtunut mitään ja 7000 jälkeen rupes vetämään ihan helvetisti. No, eihän se tosiasiassa sen paremmin vetänyt kuin ennenkään ylhäällä mutta tuntuihan se kun yhtäkkiä röpötys muuttui vedoksi ja koneen antama teho moninkertaistui...
      325 A Coupe -93

      Comment

      • mikko
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1763
        • kotona

        #18
        eikö se ollu puhe että kerrotaan miten ongelmasta selvittii?

        vika oli lambdassa vaihdoin uuden ja auto toimii lastun kanssa

        Comment

        • -Tk-
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 391
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by mikko
          pakko käyttää karalalla seospenkissä ku jotenki tuntuu että yläpäässä sais saada enemmän keittoo, saapahan dynolappusen samaan syssyyn
          Mites tuo dynolappu, onko tehoa nyt enempi, kun auto toimii kunnolla ?
          325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

          Comment

          • mikko
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1763
            • kotona

            #20
            sinne on törkeet jonot! äh! toimii nyt ihan ok. kattoo dynot joskus jos jaksaa...

            alaväännöt lähti ilmeisesti sen takia koska lambada säätää sinne 3000+rpm asti ja ilman lambadaa seokset oli rikkaammat...

            kiekkoa säädin ne kymmenkunta napsua takaisin rikkaammalle (eli vakioon)

            seokset aina CO 0,5... ruuvin säätö ei vaikuta ku lambada on kiinni, kummallista.

            kulutus lukemat ollu siinä 13L tuntumassa ilman lambadaa!!!
            toivottavasti laskee

            noh! meno jatkuu

            kävin tossa muuramessa hakee yhden vakaajan, treffasin kamun shellin pihalla... tylsistyin odottaessa ja pistin autoo linkkuu siinä pihassa ku näytti olee aaakeetalaakeeta... kerran nakkasin rötkyn niin pihan laitamilla olleet taunus/korolla kuskit lähti hiillostaa iha törkeenä MEININKIÄ

            yllytyshullua porukkaa

            Comment

            • TILTTILT
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 18
              • Vaasa

              #21
              Voisiko joku selittää ruotsalaiselle mikä lastu on?
              Mihin se tulee ja mitä se tekee...

              Kiitos...

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                Originally posted by TILTTILT
                Voisiko joku selittää ruotsalaiselle mikä lastu on?
                Mihin se tulee ja mitä se tekee...

                Kiitos...
                "Lastu" eli "chippi" on muistipiiri motronic ECUn sisällä ja jossa on moottorinohjaus koodi, sisältäen polttoaine- ja sytytyskartat. Eli motronicin prosessori kaivaa toimintaohjeensa sen sisuksista.

                Eri kuormitus- ja kierroslukualueilla käytetään erilaisia sytysennakkoja ja polttoainesuutinten aukioloaikoja, tällä saadaan optimoitua moottorin toiminta parhaaksi mahdolliseksi.

                Yleensä näissä "lastuissa" on käpälöity nimenomaan noita "karttoja" (polttoaine, sytytys, WOT), esim. muutettu sytytysennakoita ja suutinten aukioloaikoja pidennetty, jotta saataisiin enemmän tehoa ulos.

                Osa näistä "lastuista" on täyttä haistapaskaa, esim. vain sytytysennakoita muutettu 8 yksikköä koko alueelta => ehkä parantaa tilannetta tietyllä osa-alueella, mutta tietyllä kuormitus/kierroslukualueella huonontaa.

                Ns. paremman luokan chipit on säädetty/optimoitu dynamometrissä, jolloinka se toimii optimisti koko alueella. Mutta yleensä vain ko. setup'illa, pitää olla samankuntoinen moottori, sama pakoputkisto, sama imusarja, ilmansuodatin, yms. yms. myös toisissa autoissa, joissa sitä aiotaan käyttää.

                Timo

                Comment

                • TILTTILT
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 18
                  • Vaasa

                  #23
                  Paljon kiitoksia vastauksesta Timo.

                  Mä en ymmärtänyt kuin luin näitä lastu ongelmia, luulin et se on joku osa mitä tulee johonkin mottoriin en edes ajatellu et se on chippi josta puhuitte.

                  Se on muuten tosi vaikeeta tietää kaikki autojen osat suomeksi kuin äidinkieli on ruotsi...

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #24
                    Juu, kun näitä "lempinimiä" on tietyille osille annettu, ei aina itsekään tahdo ymmärtää vaikka äidinkieli suomi onkin. Ja hyvinhän tuo suomi sinulta taipuu..

                    Timo

                    Comment

                    • asd54
                      Newbiemmer
                      • Jan 2005
                      • 9

                      #25
                      Originally posted by eeki
                      Tuntuukos mitään eroa vakioon verrattuna? Oon miettinyt jos tuon omankin lastuttaisi joskus keväämmällä, jenkit kehuvat kovasti että just tuosta m42-pannusta saa lastulla jotain oikeastikin irti. Tiedä sitten.. Onhan se hauska kun auto kiertää punarajan loppuun asti.. Missä asti tossa lastussa on rajoitin?

                      Toisaalta selvästi pitää välttää tota ns. "motorsport"-lastua jos sen kanssa joutuu kikkailemaan.

                      Kyllä M42 reagoi lastuun ... Nokkien säätö ja ohjelman muutos parastulos on
                      ollut 20hp ja 20Nm.

                      Autoni; E30 1,8is E36 1,9is ja 2002

                      Comment

                      • asd54
                        Newbiemmer
                        • Jan 2005
                        • 9

                        #26
                        Originally posted by mikko
                        sinne on törkeet jonot! äh! toimii nyt ihan ok. kattoo dynot joskus jos jaksaa...

                        alaväännöt lähti ilmeisesti sen takia koska lambada säätää sinne 3000+rpm asti ja ilman lambadaa seokset oli rikkaammat...

                        kiekkoa säädin ne kymmenkunta napsua takaisin rikkaammalle (eli vakioon)

                        seokset aina CO 0,5... ruuvin säätö ei vaikuta ku lambada on kiinni, kummallista.

                        kulutus lukemat ollu siinä 13L tuntumassa ilman lambadaa!!!
                        toivottavasti laskee

                        noh! meno jatkuu

                        kävin tossa muuramessa hakee yhden vakaajan, treffasin kamun shellin pihalla... tylsistyin odottaessa ja pistin autoo linkkuu siinä pihassa ku näytti olee aaakeetalaakeeta... kerran nakkasin rötkyn niin pihan laitamilla olleet taunus/korolla kuskit lähti hiillostaa iha törkeenä MEININKIÄ

                        yllytyshullua porukkaa


                        Menee muuten ennakot samalla sekaisin kun väännät kiekkoa.On muuten ennakko herkkä kone heti jos ennakko vähenee niin tehot tippuu.Ei ihme jos hävitit alaväännön. Toi kone muuten kuolee yläkierroksilla jos soppaa on yli 4%. Kaikki mitä on yli CO 3% on aivan turhaa.

                        Comment

                        • mikko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1763
                          • kotona

                          #27
                          Originally posted by asd54
                          Menee muuten ennakot samalla sekaisin kun väännät kiekkoa.On muuten ennakko herkkä kone heti jos ennakko vähenee niin tehot tippuu.Ei ihme jos hävitit alaväännön. Toi kone muuten kuolee yläkierroksilla jos soppaa on yli 4%. Kaikki mitä on yli CO 3% on aivan turhaa.
                          eli ilmamäärämittari on nyt vakiossa

                          en tiedä mitä seokset on yläpäässä muutta lambdan säätöalueella co 0.5 (siis tietenki riippuen kuormituksesta)

                          alavääntöjen "häviö" onki vaan feikkiä. tasakaasulla ajettaessa co on laihalla ja kun painat kaasua lambda lähtee säätään sitä hieman viiveellä ja kun ajelin ilman lambdaa seos oli koko ajan co 1.3 tuntumassa, ei viivettä

                          eli se tuntuu vaan että teho on kateissa, on ne siellä

                          kulutus on ilmeisesti laskemaan päin, just saavuin hki rejssulta ja keittoo jäi tankkii ihan kivasti

                          eipä tästä jaksa enää jankkaa, auto toimii hyvin

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎