Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys "Thermoshokista"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    Kysymys "Thermoshokista"

    Autoni on 316 -94 eli kone on M43B16 ja tahtoisinkin tietää että koskettaako tuo Thermoshokki-vika vielä omaa autoani? Kyseinen "ominaisuus" siis ainakin yleinen alkupään M50B20 ja M50B25 pannuissa (eli 320 ja 325 91-93).

    Onko minun siis järki ostaa uutta lambda-anturia ennenkuin olen boksiin hommannut uuden päivityksen

    Missähän hintaluokassa muuten nuo ecun ohjelmistopäivitykset pyörivät?

    ---------------------------------------------------------------------

    EDIT: Mikäs ihme tämä oikein on? Tarkoitan siis tuota etusivun tarjous-lambdaa.
    Last edited by Damien83; 19-12-2004, 20:04.
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Damien83
    Autoni on 316 -94 eli kone on M43B16 ja tahtoisinkin tietää että koskettaako tuo Thermoshokki-vika vielä omaa autoani? Kyseinen "ominaisuus" siis ainakin yleinen alkupään M50B20 ja M50B25 pannuissa (eli 320 ja 325 91-93).

    Onko minun siis järki ostaa uutta lambda-anturia ennenkuin olen boksiin hommannut uuden päivityksen

    Missähän hintaluokassa muuten nuo ecun ohjelmistopäivitykset pyörivät?
    Ei ainakaan siinä ohjeistuksessa mitä mie näin ollut muista malleista juttua. Voihan sitä kysellä jos niihinkin ois olemassa parannettu ohjelma. Päivitys maksaa suurinpiirtein 2-3 tuntia töitä ja prommi about 50egeä + sit pitää vaihtaa se uus lambda. Sitten on se ihmeellisyys myös, että merkkiliikkeissä pitäis olla yhteneväiset korjaustoimenpiteet/hinnat. Mutta näin ei ole, esim. Oulussa ei aleta päivittään vaan vaihdetaan koko boxi ja hintahan pompsahtaa tonniin.

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4328
      • Turku

      #3
      Mikäs tuo thermoshokki oikein on ja miksi lambda saattaa mennä rikki väärällä softalla?

      Comment

      • jam75
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 654
        • Tornio

        #4
        Originally posted by jani73
        Mikäs tuo thermoshokki oikein on ja miksi lambda saattaa mennä rikki väärällä softalla?
        Lyhyt kaupunkipyöritys kaupunkikulutuksineen aiheuttaa kosteutta lambdan seutuville ja sitä kautta lämpöpiikkejä lambdalle. Boxin ohjelma saa virheellisiä tietoja lambdalta ja sulkee sen pois. Eli testeri näyttää että lambda on faultilla. Välttämättä se ei ole rikki vielä, mutta pitemmän päälle kun autolla ajetaan esim. just tätä lyhyttä ajoa. Seokset on perseellään kun auto toimii ns "linkutusohjelmalla", eli ohjelma on ottanut tietyn perusarvon jolla auto kuitenkin toimii. Pitempiaikainen ajaminen seokset perseellään tukkeuttaa lambdaa ja näin se alkaa menemään pitemmän päälle rikki. Eli itse ohjelma ei sitä varsinaisesti riko. Vika "korjaantuu" myös jos ajetaan pitempää matka-ajoa. Esim. kulutusmittarista voi huomata milloin lambda on taas oikeasti matkassa ohjelmistossa. Ainakin mulla näytti matka-ajossa 16-18 litran kulutuslukemia alkumatkoista. Vika saattoi kadota jos ajoi paljon pitkiä matkoja, mutta palasi taas kun ajettiin lyhyitä työajoja sun muita pieniä ajoja. Uudessa ohjelmassa oli myös muitakin parannuksia esim. kylmäkäynnistykseen... en muista enää tarkalleen mitä siinä oli, omaan tehtiin toi päivitys vajaa 1,5 vuotta sit ja ei ole sen jälkeen ollut ongelmia. Pakokaasuarvot oli edelleen kuin uudessa autossa kun viikolla katsastin kotteron.

        Comment

        • Damien83
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 527
          • Seinäjoki

          #5
          Kiitos vastauksesta. Tässä oli minullekin uutta tietoa.

          Nyt täytyisi löytää siis tarvike-lambda. Mitä tuntomerkkejä tarvitsen omastani kun lähden tarviketta metsästämään? Omassani iso pyöreä liitin, mutta tämän ajattelin vaihtaa kolvailemalla ja kutistesukalla.
          Last edited by Damien83; 20-12-2004, 12:28.

          Comment

          • Laxa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1363
            • Tampere

            #6
            Kilin vittu sanon minä ja lainaan tätä topiccia... Oman 320:n lambda sekoili viime toukokuussa (2004) ja vaihdatin uuden ja näin ollen kierrosten "vaeltamis" ongelma hävisi, mutta alkoi tänään uudestaan. Lambda on vaihdettu viime keväänä merkkiliikkeessä. Mitä luulette, onko siinä takuuta? Tietääkö joku missä noita promminpäivityksiä ainakin tehdään? Alkaa hihat käryää jos joutuu ½-vuoden välein vaihtaa aina lambdan. Kyseisessä merkkiliikkessä ei ainakaan myönnetty että päivitys olisi mahdollinen. Täytyy varmaan soitella tosta takuustakin... kele...
            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
            EX: E61 530xdAT -07
            EX: E60 520dA Sedan -08
            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
            EX: E39 530dAT -02
            EX: E36 320iA -91
            EX: R1150RT -03

            Comment

            • Tozi
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2056
              • Epsoo

              #7
              Originally posted by Laxa
              Kilin vittu sanon minä ja lainaan tätä topiccia... Oman 320:n lambda sekoili viime toukokuussa (2004) ja vaihdatin uuden ja näin ollen kierrosten "vaeltamis" ongelma hävisi, mutta alkoi tänään uudestaan. Lambda on vaihdettu viime keväänä merkkiliikkeessä. Mitä luulette, onko siinä takuuta? Tietääkö joku missä noita promminpäivityksiä ainakin tehdään? Alkaa hihat käryää jos joutuu ½-vuoden välein vaihtaa aina lambdan. Kyseisessä merkkiliikkessä ei ainakaan myönnetty että päivitys olisi mahdollinen. Täytyy varmaan soitella tosta takuustakin... kele...
              Merkkiliikkeen/huollon pitäis pystyä päivitys tekemään,
              mutta kuten aiemmin todettu, ei ainakaan Oulun Jurvakainen suostu sitä tekemään.
              He joko vaihtavat koko boksin, joka maksaa omaisuuden tai
              sitten he poraavat takapönttöön reiän joka kuulema auttaa myös asiaan.
              Tiedä sitten pitääkö paikkansa

              Tuosta takuusta sen verran, jotta jos vika tosiaan on Taas siinä lambdassa,
              niin ainakin omasta mielestäni tuon pitäisi mennä takuuseen.

              BMW varaosat, tuning & styling!

              E92 335i -06
              ex E46 330Ci -02
              ex E46 328i Coupe -99
              ex E36 325i Coupe -92

              Comment

              • Kurre
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 384
                • Veteli

                #8
                Originally posted by Damien83
                Kiitos vastauksesta. Tässä oli minullekin uutta tietoa.

                Nyt täytyisi löytää siis tarvike-lambda. Mitä tuntomerkkejä tarvitsen omastani kun lähden tarviketta metsästämään? Omassani iso pyöreä liitin, mutta tämän ajattelin vaihtaa kolvailemalla ja kutistesukalla.
                Kaverille vaihdettiin juuri lambda ja uudeksi valittiin Tomco merkkinen tarvikelambda.
                Liikkeessä katsoivat vain oikeanlaisen ja olihan siinä peräti saman väriset johdotkin kuin alkuperäisessä (musta, harmaa ja 2x valkoista).
                Näihin sitten tinasimme vanhasta anturista otetun liittimen piuhat, kutistesukat päälle ja vähän ylimäärästä teippiäkin ja hyvähän siitä tuli

                Ps. ilmeisesti kannattaa pitää akun kengät joku 20-30min irti ennenkuin käynnistää uudella lambdalla, jotta boxin virhekoodit nollaantuvat, vai? (ilmeisesti näin oli huollossa neuvottu)

                pps. aika iso säästö kun vertaa tuota Tomcon lambdaa merkkiliikkeestä haettuun boschiin. vrt 56€ vs. ~200€
                sigpic
                Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Laxa
                  Kilin vittu sanon minä ja lainaan tätä topiccia... Oman 320:n lambda sekoili viime toukokuussa (2004) ja vaihdatin uuden ja näin ollen kierrosten "vaeltamis" ongelma hävisi, mutta alkoi tänään uudestaan. Lambda on vaihdettu viime keväänä merkkiliikkeessä. Mitä luulette, onko siinä takuuta? Tietääkö joku missä noita promminpäivityksiä ainakin tehdään? Alkaa hihat käryää jos joutuu ½-vuoden välein vaihtaa aina lambdan. Kyseisessä merkkiliikkessä ei ainakaan myönnetty että päivitys olisi mahdollinen. Täytyy varmaan soitella tosta takuustakin... kele...
                  Miten ne kierrokset vaeltaa? Jos pelkästään tyhjäkäynti heittelee, niin voi johtua myös tyhjäkäynnin säätimestä, vai mikä sen mokkulan oikea nimi nyt sit onkaan. On hiukan kalliimpi kuin O2-anturi, mut aika tarpeellinen kuitenkin, jos tyhjäkäyti on ihan luokatonta.


                  Comment

                  • Laxa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1363
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Bullitt
                    Miten ne kierrokset vaeltaa? Jos pelkästään tyhjäkäynti heittelee, niin voi johtua myös tyhjäkäynnin säätimestä, vai mikä sen mokkulan oikea nimi nyt sit onkaan. On hiukan kalliimpi kuin O2-anturi, mut aika tarpeellinen kuitenkin, jos tyhjäkäyti on ihan luokatonta.
                    Eli lambdassa se vika on tässä mun tapauksessa todennäköisesti, viime keväisen saman ongelman perusteella. Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa 500-1500 välissä. Toisena oireena on se että matka-ajossa kulutusmittari alkaa näyttämään 10-20 l/100km vaikka ajaisi kuinka taloudellisesti. Vika ilmenee vasta kun auto on lämmin. Eli ns."kylmäkäynnin" aikana ei vikaa ilmene. Täytyy perjantaina tai ens viikolla soitella ja urkkia takuu asioita BMW merkkiliikkeestä täällä Mikkelistä.
                    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                    EX: E61 530xdAT -07
                    EX: E60 520dA Sedan -08
                    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                    EX: E39 530dAT -02
                    EX: E36 320iA -91
                    EX: R1150RT -03

                    Comment

                    • jrbeemer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1844
                      • Muurame

                      #11
                      tuo ohjelmistopäivitys siis koskee jotain tiettyä sarjaa vai onko tämä ns. essonbaarihuhuja, itseä ihmetyttää prommin vaihto samalle hardille aika paljon. softan vaihto menee vielä, mutta silloin BMW takuun pitäisi korvata se eikä kuluttajan maksettavaksi jää noita ongelmia.
                      Älkää uskoko kaikkea mitä sanovat tuosta firmoissa. Kuten nykyään monessa paikassa on se homma et raha on se mikä puhuu!

                      Jos tuo vika on Bemun oma softa bugi niin soittakaa kuluttaja-asiamiehelle jos ei muuten selviä.

                      T:Suutari

                      E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
                      Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
                      Myydään E6x LCI M-Sport ratti
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

                      Comment

                      • jam75
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 654
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by jrbeemer
                        tuo ohjelmistopäivitys siis koskee jotain tiettyä sarjaa vai onko tämä ns. essonbaarihuhuja, itseä ihmetyttää prommin vaihto samalle hardille aika paljon. softan vaihto menee vielä, mutta silloin BMW takuun pitäisi korvata se eikä kuluttajan maksettavaksi jää noita ongelmia.
                        Älkää uskoko kaikkea mitä sanovat tuosta firmoissa. Kuten nykyään monessa paikassa on se homma et raha on se mikä puhuu!

                        Jos tuo vika on Bemun oma softa bugi niin soittakaa kuluttaja-asiamiehelle jos ei muuten selviä.

                        T:Suutari
                        Ei se ole mikään "essonbaari"-juttu. BMW on ohjeistanut merkkihuoltoja Lambdan thermoshokki vm 91-92 E34/E36 M50, ei vanos. Oma auto pelaa edelleen kuin uus ja ohjelmointi tehtiin vajaa puoltoista vuotta sit. Ei ole enää lambdojen hajoamisia/sekoiluja, ei humbaile tyhjäkäynti. Jos vain kuulutta tuohon riskiryhmään ja tyhjäkäyntisekoilua on ja lambdoja hajoaa niin taisteltaa tuo päivitys. Maahantuojalle kyselyjä vain, että miten voi olla eri asemassa merkkihuoltojen suhteen. Helsingissä päivitys onnistuu, helppo ja nopea toimenpide. Oulussa eivät ohjelmoi vaan vaihtavat koko boxin, Rovaniemellä aikoivat koittaa jos siitä kerta ohjeet on...ite taistelin päivityksen Keminmaan merkkihuoltoon.

                        Laitteet ovat kalliit (kuulemma), ja osaamistaito vissiin niin ja näin joten eivät uskalla alkaa tekeen mitään ohjelmointia. Ja luultavasti heillä ei ole edes hajua koko ohjeistuksesta. Itse otin selvää ja kerroin huoltoon, että semmonen toimenpide auttais ja ohjettakin pitäis olla. Huonoja selityksiä, ei noi pitäis olla asiakkaan ongelmia. Asiakas tuo auton huoltoon ja haluaa päivityksen kerta semmonen on saatavilla vian korjaamiseksi. Se PITÄÄ tapahtua...

                        ps. se pakoputkeen porailu ei auta, nimimerkillä takapöntössä reikä ku merkkikorjaamon setä sano että sillä se korjaantuu. Ja se että jos huoltamossa ei ole tietoa/taitoa tuosta päivityksestä niin arvatkaapas että tuleeko se "korjaus" kalliiksi. Kyllähän se vika poistuu ku osat vaihdetaan puskurista puskuriin. Aletaan vaihtaan puolia, tyhjäkäyntisäädintä, kaasupotikoita, bensapainesäädintä ja pumppua, ilmamäärämittaria jne jne ja lopuksi sit se boxi. Eli tuon boxin vaihdon yhteydessä sit se vika ois korjaantunut oikeasti ku sisällä ois ollut se päivitetty prommi. Olkaa aina matkassa jos vain mahdollista siinä huollossa niin näettä mitäs siellä tapahtuu, valohoito on myös kallista. Huomasin ku seurasin huoltoa sivusta niin oli se kyllä välistä semmosta "nenänkaivuuta" että huh huh, luetaan vikatesteriä...joo lambda menee virheelle. Mikäköhän sitä vaivaa...vaihdetaan tuo osa, se vois olla viallinen jne jne. Kyllä ne keksii sit laskun yhteydessä vaikka mitä juttuja.

                        Eli taisteltaa se päivitys itelle, sillä tuo riskiryhmään kuuluvien humbailu loppuu. Oma toimii ja olen lukenut viestejä niiltä jotka on päivityksen saanut, että vika on poistunut.

                        Comment

                        • Laxa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1363
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by jam75
                          Ei se ole mikään "essonbaari"-juttu. BMW on ohjeistanut merkkihuoltoja Lambdan thermoshokki vm 91-92 E34/E36 M50, ei vanos. Oma auto pelaa edelleen kuin uus ja ohjelmointi tehtiin vajaa puoltoista vuotta sit. Ei ole enää lambdojen hajoamisia/sekoiluja, ei humbaile tyhjäkäynti. Jos vain kuulutta tuohon riskiryhmään ja tyhjäkäyntisekoilua on ja lambdoja hajoaa niin taisteltaa tuo päivitys. Maahantuojalle kyselyjä vain, että miten voi olla eri asemassa merkkihuoltojen suhteen. Helsingissä päivitys onnistuu, helppo ja nopea toimenpide. Oulussa eivät ohjelmoi vaan vaihtavat koko boxin, Rovaniemellä aikoivat koittaa jos siitä kerta ohjeet on...ite taistelin päivityksen Keminmaan merkkihuoltoon.

                          Laitteet ovat kalliit (kuulemma), ja osaamistaito vissiin niin ja näin joten eivät uskalla alkaa tekeen mitään ohjelmointia. Ja luultavasti heillä ei ole edes hajua koko ohjeistuksesta. Itse otin selvää ja kerroin huoltoon, että semmonen toimenpide auttais ja ohjettakin pitäis olla. Huonoja selityksiä, ei noi pitäis olla asiakkaan ongelmia. Asiakas tuo auton huoltoon ja haluaa päivityksen kerta semmonen on saatavilla vian korjaamiseksi. Se PITÄÄ tapahtua...

                          ps. se pakoputkeen porailu ei auta, nimimerkillä takapöntössä reikä ku merkkikorjaamon setä sano että sillä se korjaantuu. Ja se että jos huoltamossa ei ole tietoa/taitoa tuosta päivityksestä niin arvatkaapas että tuleeko se "korjaus" kalliiksi. Kyllähän se vika poistuu ku osat vaihdetaan puskurista puskuriin. Aletaan vaihtaan puolia, tyhjäkäyntisäädintä, kaasupotikoita, bensapainesäädintä ja pumppua, ilmamäärämittaria jne jne ja lopuksi sit se boxi. Eli tuon boxin vaihdon yhteydessä sit se vika ois korjaantunut oikeasti ku sisällä ois ollut se päivitetty prommi. Olkaa aina matkassa jos vain mahdollista siinä huollossa niin näettä mitäs siellä tapahtuu, valohoito on myös kallista. Huomasin ku seurasin huoltoa sivusta niin oli se kyllä välistä semmosta "nenänkaivuuta" että huh huh, luetaan vikatesteriä...joo lambda menee virheelle. Mikäköhän sitä vaivaa...vaihdetaan tuo osa, se vois olla viallinen jne jne. Kyllä ne keksii sit laskun yhteydessä vaikka mitä juttuja.

                          Eli taisteltaa se päivitys itelle, sillä tuo riskiryhmään kuuluvien humbailu loppuu. Oma toimii ja olen lukenut viestejä niiltä jotka on päivityksen saanut, että vika on poistunut.
                          Tässähän tämä tulikin tiiviissä paketissa... täytyy varmaan soittaa Helsinkiin tästä kun Mikkelissä ei onnistu muu kuin osien vaihtaminen keulasta perään ja kusettaminen...
                          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                          EX: E61 530xdAT -07
                          EX: E60 520dA Sedan -08
                          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                          EX: E39 530dAT -02
                          EX: E36 320iA -91
                          EX: R1150RT -03

                          Comment

                          • Fabsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1754

                            #14
                            Laittakaa muutkin tietoa, että minkä kaupungin merkkikorjaamoissa toi päivitys onnistuu, kun tuntuu että monessa paikoissa on pikkasen vaikeeta saada tota päivitystä. Vois sit jokainen joka haluaa hommata sen päivityksen, ottaa yhteyttä semmoseen merkkikorjaamoon, jossa se homma varmasti onnistuu!
                            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                            e30 318i -88

                            Comment

                            • Fabsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1754

                              #15
                              Laittakaa nyt ihmeessä hyvät ystävät tietoa, että missä se prommin päivitys onnistuu. Varmasti tälläkin sivulla kirjoitteleville monelle on toi päivitys tehty!!!
                              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                              e30 318i -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎