Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys "Thermoshokista"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesku
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 357
    • Jyväskylä

    #16
    Jos kerran alkuperäisessä ohjelmassa on ollut vikaa, niin mitenhän on sitten näiden virityslastujen kanssa?

    Sellaisiahan saa jo satasella ja jopa halvemmalla.. Tulisi vaan huomattavasti halvemmaksi heittää ite tuo uusi lastu sisään, kuin maksaa merkkiliikkelle 3h työt ja 50€ piiri.

    Edit: Rupesi vaan mietityttämään, kun oma katiska rupes oireilemaan hiukan pahaenteisesti.. Kulutusmittari suurinpiirtein siellä 20l tuntumassa vaikka kuinka rauhassa ajelee ja tyhjäkäynti hiukan levoton. Noh huomenna tallille kattelee mitä sieltä löytyy, voihan tuo olla vaikka imuvuotokin.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #17
      kuulostaa että lambda sanonut sopimuksen irti.. juu ja saat tosiaan multa 70€ lastun..
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Vesku
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 357
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by fraatti
        kuulostaa että lambda sanonut sopimuksen irti.. juu ja saat tosiaan multa 70€ lastun..
        Lambdaa itekkin veikkailin, huomenna se selviää kun lyödään se skooppiin kiinni.
        Sait muuten viestiä..

        Comment

        • Fabsu
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1754

          #19
          Mielestäni tommonen "virityslastu" poistaa thermosokkiongelman. Joillekin on vaan tullu ongelmia päästöjen kanssa tommosella virilastulla.
          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
          e30 318i -88

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #20
            Kaivellaas vanhaa ketjua ylös kun tuo thermoshokki mietityttää. Onko jollain tietoa mitkä boksit kuuluvat riskiryhmään? Omassa vuoden -91 525i 24V on boksi 0 261 200 405. Muutaman kerran auto on tehnyt sellaista, että tyhjäkäynti on muuttunut selvästi normaalia epätasaisemmaksi rytkimiseksi. Onneks sattuu itellä olemaan tuo vikakoodien lukuun vaadittava piuha ja softa, joten koodeja on päässyt lukemaan. Joka kerta auto on herjannut jotain lambdaan liittyvää. Koodien nollaamisen jälkeen auton käynti palaa normaaliksi, eikä uusia vikakoodeja tule usein viikkoihin. Thermoshokkiako? Lambda on puolisen vuotta vanha boschilainen, joten siitä tuskin on kyse.

            Mites teholastun ja tuollaisen "thermoshokki-boksin" yhtälö toimii? Häipyykö kyseinen ongelma samoin kuin päivitetyllä vakio-lastulla, vai onko tässäkin eroja eri lastu-merkkien välillä?

            Sattuuko joku tietämään mikä on merkkihuollon suhtautuminen thermoshokkiin Joensuun merkkihuollossa, eli Hartikaisella? Huomenissa tai viimeistään pääsiäisen jälkeen ajattelin sille suunnalle joka tapauksessa soitella..

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              #21
              ..........
              Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:38.
              ///Motorporot

              Comment

              • tumppu86
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 900
                • E-pohjanmaa

                #22
                Mulla on 91 525i:ssä sellasta ongelmaa, että koneen lämmettyä tyhjäkäynti on täryyttävää. Viittaako se lambda vikaan vai tuohon lämpötila anturiin? Tähän ei ole lambdaa tietääkseni vaihdettu moneen vuoteen.

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Raine
                  Milloin sinulla se rytkiminen alkaa kylmänä vai lämpimänä? Jos rykiminen tapahtuu lämpimänä niin lämpötila-anturi, joka antaa tiedon poksille moottorin käyntilämmöstä voi olla kaputt. Jos anturi on rikki niin poksi luulee, että kone on kylmä ja pitää ryypyn päällä koko ajan.
                  Lämpimällä koneella. Ei tosin johdu lämpötila-anturista, vaihdoin sen uuteen orkkisosaan kun sen toimivuutta epäilin. Käyntihärön aikana tulee tosiaan vikakoodi lambdasta, koodien nollauksen jälkeen käynti palaa normaaliksi. Itse ainakin epäilen tuota thermoshokkia.

                  Hartikaisella Joensuussa aikoivat selvittää tuon lastun vaihdon. Ensimmäisenä tarjosivat yllättäen reikää takavaimentajaan..

                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    #24
                    ..........
                    Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:38.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • tumppu86
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 900
                      • E-pohjanmaa

                      #25
                      Ei ole tarkistettu tyhjäkäynninsäätöventtiilin toimintaa. Tyhjäkäynti on muuten hyvää, mutta perseeseen tuntuu sellainen pieni tärinä. Kylmänä käy ihan hyvin , kun tyhjäkäynti on silloin korkeammalla.

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by Raine
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=63771

                        Tuossa on tuo minun ongelmatopikki ja nyt on ogelma tuo tyhjäkäynninsäätöventtiili. Onkos teiltä tarkistettu sen toimintaa? Minulla se oli ainakin likanen. Sen putsaamiseen löytyy ohjeet tuolta E36 FAQ:sta.
                        Pari kertaa olen tuon putsannut, alkuperäisen liikkeet olivat puhdistamisen jälkeenkin hieman nihkeät. Vaihdoin tilalle toisen käytetyn, joka oli paremmassa kunnossa. Tällä uudella säätimellä kierrokset laskevat hieman alemmaksi ja tyhjäkäynti on tasaisempi.

                        Minulla tuo rytkivä tyhjäkäynti ei siis ole jatkuva ongelma. Se tulee satunnaisesti, jonka jälkeen luen vikakoodit ja nollaan sen lambdan herjauksen. Ja taas mennään viikkoja normaalisti, eli lambda on kunnossa.

                        Comment

                        • tumppu86
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 900
                          • E-pohjanmaa

                          #27
                          Tojopa: Mitä tarkoitat tuolla tyhjäkäynnin rytkimisellä? Tärinää kenties?

                          Comment

                          • Tojopa
                            BTCF Member
                            • Mar 2004
                            • 1592
                            • Kuopio

                            #28
                            Originally posted by tumppu86
                            Tojopa: Mitä tarkoitat tuolla tyhjäkäynnin rytkimisellä? Tärinää kenties?
                            Sellaista satunnaisen epätasaista käyntiä. Täristäväähän se on ja kuten tuolla aiemmin kirjoitit, sen tuntee perseessä.

                            Comment

                            • tumppu86
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 900
                              • E-pohjanmaa

                              #29
                              Originally posted by Tojopa
                              Sellaista satunnaisen epätasaista käyntiä. Täristäväähän se on ja kuten tuolla aiemmin kirjoitit, sen tuntee perseessä.
                              Jo tuo siis loppuu viikoiksi, kun nollaa vikamuistin? Eli ihan akusta maajohto irti?

                              Comment

                              • Tojopa
                                BTCF Member
                                • Mar 2004
                                • 1592
                                • Kuopio

                                #30
                                Originally posted by tumppu86
                                Jo tuo siis loppuu viikoiksi, kun nollaa vikamuistin? Eli ihan akusta maajohto irti?

                                Mulla on läppäriin softa ja piuha jolla pääsen "juttelee" auton kans, ja sillä nollaan aina tuon muistin. Onnistuu tosin noin kuten jo laitoitki. Sitä tosin ei tiedä onko sulla siellä muistissa mitään vikaa päällä. Eli voihan sitä koittaa mutta selvää syy-seuraus-yhteyttä ei voi varmasti sanoa.

                                Se tyhjäkäynti muuttuu siis todella selvästi normaaliin verrattuna ja aina tälläsen muutoksen jälkeen olen vikakoodit lukenu. Kahdella viimeisellä kerralla herjas ihan lambdaa ja kerran ennen sitä jotain lambdan ohjaukseen tai sen arvoihin liittyvää (ei jaksa kaivella läppäriä esille ja lukee sitä raporttia ) Eli epäilen vahvasti että kyseessä on thermoshokki: kosteutta putkessa -> lambdan arvot oudot -> lambda pois käytöstä ja vika muistiin. Jos lambda olisi oikeasti viallinen niin eihän se toimisi viikkoja normaalisti. Edellisen kerran herjasi tuosta lambdasta alkuviikosta ja eilen öljynvaihdon lomassa koodit luin, eikä mitään häikkää. Kilometrejä on kuitenkin ehtinyt tulla siinä välissä satoja.

                                Porasin siihen takimmaiseen vaimentimeen alimpaan kohtaa kokeilumielessä reiän kuten merkkihuollosta neuvoivat. Voi nimittäin olla että kohtuullisen nihkeästi sitä lastua rupeavat vaihtamaan niin tuleepahan tuon reikä-metodin tehokkuus tässä odotellessa koitettua.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎