Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onkos automaattiloota menny rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mr..d
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 32

    #31
    Vaikuttaa muuten tosi vahvasti siltä, että ootte alkanut hoitamaan oireita, ettekä tautia. Vika ei nyt todennäköisesti ole siinä laatikossa, vaan moottorissa. Jos moottorin tehot on hukassa, vaihtaa vaihteisto terävästi nykäisten. Tämä on sitten ihan kokemusperäinen juttu, eikä mitään arvailua.

    Eli väitän että se vaihteisto on kunnossa, mutta moottori ei. Pistähän se moottori säätöihinsä. Kun moottorin alkaa toimimaan kunnolla, alkaa se vaihteistokin toimia eri tavalla. Vaikka vaihteisto olisi missä kunnossa tahansa, ei siitä saa oikein mitään selvää ennen kuin moottori toimii.

    Kuvailemasi oireet, kasvanut kulutus, heiko teho osakuormalla, terävät vaihdot, saa aikaa pelkästää irroittamalla alipaineletku virranjakasta, tai toimimaton alipainekello virranjakajassa. Niin pieni vika riittää.

    Eli mars mars sitä konetta ruuvaamaan!
    Dieselvoima on mustaa.

    Comment

    • gfiz
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 63
      • Espoo

      #32
      Juu niin mustaki rupee tuntuu et toi vika taitaa olla moottori puolel kun ei too loota oo ainakaa enää huompaan suuntaan tai rikkikään menny.

      Oma epäilys olis moottorin lämpöanturi tai ilmamäärämittari kun noi kaikki letkut on jo moneen kertaa tarkastettu.....

      Mutta suuri kiitos kaikkille vastanneille, ilmotellaan sit ku vika selvii
      E30 320iA -88

      Comment

      • Jarkki-
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 164

        #33
        Viallinen lambdakaan ei liene poissuljettu mahdollisuus oireiden aiheuttajaksi.

        Comment

        • asshole
          Newbiemmer
          • Jul 2004
          • 15

          #34
          Paljonkos sitte esim 4HP22 lootan korjaus kustantaa jos vikana vaan kuluneet levypakat? Asia kiinnostaa jos joku sattuis tarjoamaan automaattilootalla olevaa avoa mulle ja osaisin varautua pahimpaan. Kaupunkiajossa ei taida olla kesähelteillä automaattivaihteisen avoauton voittanutta?!

          Öljynvaihto varmasti tietyin väliajoin tärkeää ettei öljyn mukana jatkuvasti lisääntyvä likaisuus pääse tekemään vahinkoja ja luultavasti öljyn ominaisuudetkaan esim kitkaominaisuuksiltaan pysy samana.

          Hyvä tippi öljynvaihtoon on tehdä se takarenkaat ilmassa- ei tule laatikkoon vääntörasitusta ja saa pyörät ilmassa pyörien helposti kelattua vaihteet muutamaan kertaan lävitse ja lopuksi öljujen tzekkaus. Menikö oikein?!

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17845
            • PKS

            #35
            Kaivampa vanhan topikin esille kun samoja oireita itsellänikin havaittavissa..

            Ensinnäkin kiitokset Jarkko S:lle neuvoista! Aika selvältä tuntuu, että on aika alkaa etsiä uutta laatikkoa, mutta koitetaan nyt vielä jos...

            Kyseessä on siis tuo samainen ZF4HP22 mun M535sen pohjassa. Oireet: Pakki puutuu. D-asennossa ja pakkovaihteilla ei huomauttamista, siististi vaihtaa eikä luista. R-asennossa auto nytkähtää kevyesti taakse muttei lähde vetämään kaasulla ollenkaan. N-asennossa oireita, vetää eteenpäin tai jää paikalleen mutta kaasulla nytkähtää eteenpäin. P-asento toimii normaalisti.

            Laatikko oli ylitäytetty kun sain auton, mittatikun yläraja oli noin 5mm ylitetty. Laatikosta tuli ulos mustaa pahanhajuista litkua, joka lienee joskus oli ollut öljyä. Laitoin uutta öljyä (pitää vielä lisätä, mittatikku ei tuolla 3l määrällä kastunut kunnolla edes), jonka jälkeen laatikko alkoi vaihtamaan paljon nätimmin vaihteita ja haki helpommin pienempää silmään kun löi kaasua. Samaan aikaa alkoi tuo R-asento jäämään paikalleen, aikaisemmin sekin veti eteenpäin.

            Pitää koittaa nyt vielä heittää öljyt oikeaan tasoon asti, mutta mitä olette mieltä onko se siinä ja uutta kehiin vai voiko ajaminen auttaa asiaan?
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Jarkko S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 595
              • Käärmelahti/Maaninka

              #36
              No problemo

              Tuo N:llä ryömiminen on muuten se 4hp22:n perusongelma johon löytyy päivitys. Eli paine pääsee vuotamaan ja työntämään A-pakkaa kiinni.

              Nyt kun funtsi tarkemmin niin A-pakka saattaa olla jo kiinnileikannut, eli pakkia ei löydy koska eteenpäinajovaihde on kokoajan päällä.
              E60 530d M-Sport
              E53 X5 3.0d Sport
              E53 X5 3.0d Sport Paku
              E93 330d
              E61 535d M-Sport
              E61 520d
              E46 320i

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10055
                • KVLA

                #37
                Originally posted by Dualfun
                Kaivampa vanhan topikin esille kun samoja oireita itsellänikin havaittavissa..

                Ensinnäkin kiitokset Jarkko S:lle neuvoista! Aika selvältä tuntuu, että on aika alkaa etsiä uutta laatikkoa, mutta koitetaan nyt vielä jos...

                Kyseessä on siis tuo samainen ZF4HP22 mun M535sen pohjassa. Oireet: Pakki puutuu. D-asennossa ja pakkovaihteilla ei huomauttamista, siististi vaihtaa eikä luista. R-asennossa auto nytkähtää kevyesti taakse muttei lähde vetämään kaasulla ollenkaan. N-asennossa oireita, vetää eteenpäin tai jää paikalleen mutta kaasulla nytkähtää eteenpäin. P-asento toimii normaalisti.

                Laatikko oli ylitäytetty kun sain auton, mittatikun yläraja oli noin 5mm ylitetty. Laatikosta tuli ulos mustaa pahanhajuista litkua, joka lienee joskus oli ollut öljyä. Laitoin uutta öljyä (pitää vielä lisätä, mittatikku ei tuolla 3l määrällä kastunut kunnolla edes), jonka jälkeen laatikko alkoi vaihtamaan paljon nätimmin vaihteita ja haki helpommin pienempää silmään kun löi kaasua. Samaan aikaa alkoi tuo R-asento jäämään paikalleen, aikaisemmin sekin veti eteenpäin.

                Pitää koittaa nyt vielä heittää öljyt oikeaan tasoon asti, mutta mitä olette mieltä onko se siinä ja uutta kehiin vai voiko ajaminen auttaa asiaan?
                Jos laatikosta tulee "mustaa ulos",niin taitaapi olla jossain vaiheessa luistatettu laatikko finaaliin.Tuota palanutta paskaa löytynee myös venttiilikoneistosta,suodattimesta,turbiinista ja joka paikasta öljyn mukana kulkeutuneena.Saattaa monella öljynvaihdolla parantua hieman,mutta tuskin tulee enää toimivaksi ilman aukaisua.

                Tämä musta öljy jää (myös putkistoihin,"lauhduttimeen",jos löytyy) turbiiniin jos niitä ei laatikon vaihdon yhteydessä tyhjennetä/puhdisteta.
                Last edited by Heguli 31; 27-05-2005, 16:06.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17845
                  • PKS

                  #38
                  Joo, kyllä se peli on luovutettu nyt.

                  Lisäsin öljyä, tuli todella helmi kaikilla eteenpäin vaihteilla.. Mutta eipä tietty pakkia. Hyvin jää paikalleen eikä edes luista eteenpäin mutta siihen jää.

                  Nyt alkaa vaihto-operaatiot. Tekniikka puolella kohta lisää sähköohjatun ja ei-sähköohjatun ihmeistä
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Tapsa.k
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2676
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Heguli 31
                    Jos laatikosta tulee "mustaa ulos",niin taitaapi olla jossain vaiheessa luistatettu laatikko finaaliin.Tuota palanutta paskaa löytynee myös venttiilikoneistosta,suodattimesta,turbiinista ja joka paikasta öljyn mukana kulkeutuneena.Saattaa monella öljynvaihdolla parantua hieman,mutta tuskin tulee enää toimivaksi ilman aukaisua.
                    Näimpä se on..ja yleensä nuita ei kannata alkaa remppaamaan koska vaihto laatikon saa halvemmalla mitä remontti tulisi maksamaan .. kattelehan duali manuaali romppeet sinne jatkoksi
                    -Official member of BTCF-Sauna Team-

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #40
                      Originally posted by Jekku
                      Näimpä se on..ja yleensä nuita ei kannata alkaa remppaamaan koska vaihto laatikon saa halvemmalla mitä remontti tulisi maksamaan .. kattelehan duali manuaali romppeet sinne jatkoksi
                      Mietin kovasti mut tulin siihen tulokseen et antaa olla. Projektihan ei olisi mikään vaikea, mutta koska jos se olis manuaali niin sen pitäs olla sitten se 6-lovinen ja sillähän on hintaluokka vähän toinen. Päätin tyytyä toimivaan automaagiin, ihan kivalta sekin tuntuu tossa autossa kun voimaa on vähän eritavalla kun jopa tuuringissa.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #41
                        Nyt kun näistä laatikoista puhutaan, ja toisessa topikissa ei tainnut kukaan tietää niin kysynpä tässäkin:

                        ZF3HP22 tomaattiloota vm83:
                        -paljonko KOKO öljytilavuus?
                        -paljonko normaalissa öljynvaihdossa? ja kuuluuko jäähdytin/sen putket tähän?

                        Itse vaihdoin juuri uudet letkut ja samalla tietty uudet öljyt. Reippaasti yli 4L on menny eikä tikku edes kastu. Rupes usko loppumaan, ja piti lämmittää laatikko ajamalla hieman. Koko ajan olen lisäillyt, muttei tunnu riittävän.
                        Ei vuoda mistään eikä öljyä ole myöskään jäähdytinnesteen seassa.

                        Korjauskäsikirjassa pkrl lukee vissiin 2,4L...
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17845
                          • PKS

                          #42
                          Mä kattelin ohjeesta et 3.0 litraa olisi sanottu tuolle laatikolle. Itse lirutin ölyt pois aika viimeistä tippaa myöden ja lisäilin noin 3,7 litraa niin oli tiukku ylärajassa. 3 litraa ei edes kastellut tikkua ja laatikko luisti pirusti.

                          Olethan katsonyt ne öljyt käyntilämpimänä ja käynyt kaikki vaihteet rauhassa läpi ennen tikun katsomista?
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #43
                            Originally posted by Dualfun
                            Mä kattelin ohjeesta et 3.0 litraa olisi sanottu tuolle laatikolle. Itse lirutin ölyt pois aika viimeistä tippaa myöden ja lisäilin noin 3,7 litraa niin oli tiukku ylärajassa. 3 litraa ei edes kastellut tikkua ja laatikko luisti pirusti.

                            Olethan katsonyt ne öljyt käyntilämpimänä ja käynyt kaikki vaihteet rauhassa läpi ennen tikun katsomista?
                            Juurikin noin olen tehnyt. No, vielä on kontissa parin litran pulloa ATF:ää, joten kai se sitten on kokeiltava kaataa lisää vaan. Jos kerran sullakin meni 3,7L ja oliko tässä edes jäähdyttimen putket irroitettuna...

                            Parin päivän päästä pääsee taas liruttelemaan.
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17845
                              • PKS

                              #44
                              Originally posted by osilpi
                              Juurikin noin olen tehnyt. No, vielä on kontissa parin litran pulloa ATF:ää, joten kai se sitten on kokeiltava kaataa lisää vaan. Jos kerran sullakin meni 3,7L ja oliko tässä edes jäähdyttimen putket irroitettuna...

                              Parin päivän päästä pääsee taas liruttelemaan.
                              Ei ollu. Reilu litra tuli ulos kun vielä sääntöjen vastaisesti löi auton käymään ilman laatikon öljyjä.. Mutta tämän topikin lukeneena sitä en voi suositella.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • tihuovin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1422
                                • Oulu

                                #45
                                Silloin kun sydeemi on täysin tyhjä ZF4HP22:ssa, sinne saa liruttaa tavaraa lähemmäs 10 litraa. Joten anna palaa vain, niin kauan kuin tikku kastuu. Vasta sitten kone käyntiin, ettei se pyörisi kuivana ja sitten loput tavarat sisuksiin.

                                ZF:n öljyt tarkistetaan aina tyhjäkäynnillä, joten n. 1 litra menee ainakin lisää kun kone on käynnissä ja tavara lähtenyt kiertoon.

                                Timo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎