Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outo ilmiö monessa autossa (moottoritila)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alhimiq
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 194
    • Helsinki

    #16
    Löytyyhän kohtalotovereita asialla.

    Huollettu on kaikki autot, aina. Aina on alkuperäisosilla ja tismälleen oikeaan aikaan. Ties entisistä omistajista, mitä ne on sitten tehneet.

    Olin ajatellut hakea imuvuotoa (ellei testeri nyt anna mitään vikakoodeja viikon päästä olevassa huollossa) ja putsata noita likaisiksi meneviä osia. Miettinyt myös polttoainepumppua, josko se on laiskistunut. Olisiko kenelläkään sanomista polttoainepumpusta?

    Sikäli autot eivät ole sisältäpäin tuttuja, eikä mekaanikon taitoja sinänsä ole. Mutta kun huollossakaan ei noihin aleta löytää vastauksia, niin on tässä sentään täällä avauduttava . Kenties joku onkin joskus löytänyt ongelmakohdan.

    Entisessä ajokissa vaihdettiin disoja, huohottimia, putkia, jne. Parannusta hieman, ei paljon.

    Molemmisssa autoissa ollut manuaalilaatikko.
    Last edited by Alhimiq; 19-04-2013, 15:06. Reason: lisäys
    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

    Comment

    • -KK-
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 265

      #17
      Näitä on itellä vaikea hoksata jos pitkän ajan kuluessa kehittyy. Kuten MAF vanheneminen tms.

      Joskus kokeilin laittaa tankkiin tuollaista fuel injection cleaneria. Laitoin vielä vajaaseen tankkiin ennen pidempää ajoa. Ja täytyy sanoa, että kyllä vaikutti. Moottori lähti vetämään alakierroksilta todella hyvin. Nätisti kuin singeri ja voimaa oli. Huomasi selkeän vaikutuksen. Vaikka en varauksetta ihmeaineisiin uskokaan, niin kyllä tuo vakuutti. Pitäisi taas kokeilla.

      Comment

      • Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

        #18
        Huomenna sopivasti huolto-osia käyn hakemassa, kokeilen sitä cleaneria. Toisaalta ajoin äsken melkein putkeen 1800 km maantieajoa. Luulisi likaisuuden liikkuvan.

        Toiseksi tämä jännä tehottomuusvaihe saattaa tulla hyvin lähteneen ajon jälkeen. Auto ikäänkuin nytkähtää ja meno muuttuu tahmeaksi.
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          #19
          Jos tuollaista havaittu monessa nyky autossa... niin tuli mieleen, että onko yhteinen tekijä
          sähköinen kaasupoljin?
          Mitä jos tuo kuluessaan ei olekaan täysin lineaarinen?
          Potentiometrihän se lienee ja ainakin vanhoissa radioissa yms elektroniikkakaitteissa toimivat miten sattuvat kun vanhenevat...

          Ja jenkkiautopalstoilta lukenut, että ovat niissä huomanneet täyskaasu kiihdytyksen
          olevankin jotain 80% kiihdytys pahimmillaan...

          Tietysti yksittäis autoissa voi olla vikaa muuallakin...
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #20
            Originally posted by Alhimiq View Post
            Toisaalta ajoin äsken melkein putkeen 1800 km maantieajoa. Luulisi likaisuuden liikkuvan.
            Niinhän se liikkuukin. Sinne tankkiin tulee sitä paskaa ihan siitä bensamittarista josta sitä tankataan. Suurin osa huoltoasemien tankeista on maan alla ja terästankkeja ja vuosien saatossa niistä tulee hilsettä joka sitten tankataan näihin meidän autoihin.

            Polttoainesuodattimesta voi homman nähdä mutta siellä tankissa on monesti siirtopumppu jossa on sellainen "oravaverkko" tai sitten vain se karkeasuodatin. Niistä löytyy ne syyt jossei mistään muualta vikaa löydy.

            Tankitkin kannattaa nykyään aika-ajoin tarkastaa ja katsoa mitä kaikkea on tankatessa tullut mukana....

            Itse olen ottanut monta kertaa ainetta läpinäkyvään 30L astiaan ja huomannut että puhtaan kannun pohjalle on tullut paskaa...
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • öpel
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 253
              • ??????

              #21
              Onhan tuo monessa autossa kylmällä koneella ominaisuutena. Moottorinohjaus ei oikein täydellisesti toimi, jos kone vielä kylmä ja tietokone arpoo että kuinka rikasta seosta tarvitsisi, mutta kuitenkin yrittää minimoida seoksen eli säästää polttoainetta.

              Lämpimillä koneilla ei ole ollut ollut juurikaan ongelmia, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Vaikka olen aina ylihuoltanut autoni, mutta ex-Astran kanssa oli kerran että pienillä kierroksilla kone hyvin tukkoinen. Yski jopa kerran itsensä sammuksiin. Vaihdoin ilmanputsarin ja tulpat ja kone parani heti. Ja en todellakaan ollut yliaikaa pitänyt vanhoja osia, ehkä olin ajanut joskus johonkin pölypilveen ja ilmanputsari käytännössä tukossa.
              BMW 523i E39 MY1999

              Comment

              • Alhimiq
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 194
                • Helsinki

                #22
                Jeps, eli kuten arvelinkin, vikakoodeja ei ole (eihän mikään ole "rikki"), uudet huollon osat (dieselsuodatin, öljyt, jne) ja jarrujen putsaus (nämä muuten laahasivat) eivät tätä tietenkään poistaneet.

                Miltä tuntuu, kun turbo putoaa pois pelistä?
                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                Comment

                • Alhimiq
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 194
                  • Helsinki

                  #23
                  Kokeilin seuraavaa:

                  1. n 2x15 km kierrosmittarissa 3500 rpm
                  2. EGR:n yläosan puhdistus (voi katsoa kuvasta http://www.fpukfindapart.co.uk/fuelcatupload/EGR212.jpg)
                  3. Akku irti n. tunniksi, jonka jälkeen takaisiin kiinni ja ajoa vasta muutaman tunnin päästä.

                  Kaikki tämä saman päivän aikana - Meno parani!!

                  Nyt on 5. päivä ja ajo tuntuuu jos ei siltä parhaammalta, niin aika lähelle sitä. Tuon EGR:n lopun putsaus (samalla sen jälkeiset imusarjaan menevien osien ja imusarjan putsaus. Kaasuherkkyys palautui, miltei kokonaan ja meno on samanlaista jokainen ajokerta, eikä kuten aiemmin joka kerralla erilainen.

                  BTW: BMWssä ei ollut sähkökaasupoljinta, vaan se hoitui perinteisesti vaijerilla.

                  Ties mikä nyt auttoi, mutta tässä (osittainen (?)) ratkasu.
                  Last edited by Alhimiq; 29-08-2013, 08:04.
                  "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                  Comment

                  • Alhimiq
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 194
                    • Helsinki

                    #24
                    Joo, ei auttanut.
                    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎