Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virtual Dyno

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1995
    • Tampere

    Virtual Dyno

    Onko kukaan koittanut Virtual Dynoa ? Ilmeisesti vaatii vain logitiedoston jossa aika, RPM ja kaasuläpän arvot.
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by pheno View Post
    Onko kukaan koittanut Virtual Dynoa ? Ilmeisesti vaatii vain logitiedoston jossa aika, RPM ja kaasuläpän arvot.
    Niin, ja auton kaikki mekaaniset speksit joita tarvitaan moottorin pyörintänopeuden muuttamiseen nopeuslukemaksi, josta sitten lasketaan tehot ym. En usko että tuollainen maailman tarkimpia tuloksia antaa, mutta tietenkin suuntaa-antavia ja vertailukelpoisia keskenään, niin kauan kun speksit ovat oikein ja samat. Screenshotin perusteella pätevä ohjelma siihen hommaan.

    Alla vielä linkki ohjelmaan, on ilmeisesti ilmainen:
    http://www.virtualdyno.net/
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1995
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Supra^ View Post
      Niin, ja auton kaikki mekaaniset speksit joita tarvitaan moottorin pyörintänopeuden muuttamiseen nopeuslukemaksi, josta sitten lasketaan tehot ym. En usko että tuollainen maailman tarkimpia tuloksia antaa, mutta tietenkin suuntaa-antavia ja vertailukelpoisia keskenään, niin kauan kun speksit ovat oikein ja samat. Screenshotin perusteella pätevä ohjelma siihen hommaan.

      Alla vielä linkki ohjelmaan, on ilmeisesti ilmainen:
      http://www.virtualdyno.net/
      Ei tossa kovin montaa tietoa näköjään tarvita: paino, manuaali/automaatti, vaihteiden välitykset, perän välitys ja renkaiden halkaisija. Mikäs tämä on ? <DragCoefficient>0.32</DragCoefficient>

      Tässä yhen auton tiedot: 135i

      <CarParameters>
      <CarMake>BMW</CarMake>
      <CarModel>135i</CarModel>
      <CarSubModel>N55 (6 speed)</CarSubModel>
      <StartYear>2011</StartYear>
      <EndYear>2012</EndYear>
      <Weight>3384</Weight>
      <TransTypeManual>true</TransTypeManual>
      <TransGear3>1.540</TransGear3>
      <TransGear4>1.180</TransGear4>
      <TransGear5>1.000</TransGear5>
      <FinalGearRatio>3.08</FinalGearRatio>
      <DragCoefficient>0.32</DragCoefficient>
      <FrontalArea>22.6042</FrontalArea>
      <TireDiameter>24.75</TireDiameter>
      </CarParameters>

      Voishan tota koittaa joku päivä

      Comment

      • diffas
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 215
        • Lahti

        #4
        Kyl tolla aika tarkkoja tuloksia on saannut porukka maailmalla. Itekin tossa syksyllä testailin, niin aika lähelle meni sitten penkkituloksia. Parempihan tuo on tosiaan, kunten oikeakin dyno, niin verrata muutoksia säädössä.

        Täs mun vertailu

        Tuohan laskee ns. pyörätehon, siksi laitoin tossa kertoimeksi dynosta tullut häviöprosentin, niin parin hepan sisälle näytti samaa.
        Kingdiesel Racing

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #5
          Originally posted by pheno View Post
          Ei tossa kovin montaa tietoa näköjään tarvita: paino, manuaali/automaatti, vaihteiden välitykset, perän välitys ja renkaiden halkaisija. Mikäs tämä on ? <DragCoefficient>0.32</DragCoefficient>
          Jos olisi mahdollista saada nopeustieto suoraan, niin ei tarvitsisi yhtäkään noista täytellä, sen takia manailin. Drag Coefficient on aerodynamiikkaa, tuulenvastus vai miksikä sitä nyt kutsutaankaan.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by pheno View Post
            Mikäs tämä on ? <DragCoefficient>0.32</DragCoefficient>
            Ilmanvastuskerroin. Nuo kaksi (<DragCoefficient> ja <FrontalArea>) tarvitaan muunmuassa kokonaisilmanvastuksen laskemiseen.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Supra^ View Post
              Jos olisi mahdollista saada nopeustieto suoraan, niin ei tarvitsisi yhtäkään noista täytellä, sen takia manailin. Drag Coefficient on aerodynamiikkaa, tuulenvastus vai miksikä sitä nyt kutsutaankaan.
              sori, olen vähän uusi kaveri näiden kanssa. Tarkotatko auton nopeutta?

              Originally posted by diffas View Post
              Kyl tolla aika tarkkoja tuloksia on saannut porukka maailmalla. Itekin tossa syksyllä testailin, niin aika lähelle meni sitten penkkituloksia. Parempihan tuo on tosiaan, kunten oikeakin dyno, niin verrata muutoksia säädössä.

              Täs mun vertailu

              Tuohan laskee ns. pyörätehon, siksi laitoin tossa kertoimeksi dynosta tullut häviöprosentin, niin parin hepan sisälle näytti samaa.
              no onhan tuo todella tarkka.
              miten siis pitää ajaa jos haluaa tota kokeilla? Logi päälle ja kolmosvaihteella lappu lattiaan?

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by pheno View Post
                sori, olen vähän uusi kaveri näiden kanssa. Tarkotatko auton nopeutta?
                Juu, ohjelma haluaa tietää nuo kaikki tiedot jotta pystyy laskemaan mm. kiihtyvyyden eri nopeuksiin, ja näinollen määrittämään moottoritehon. Näin pelkistettynä siis.

                Hyvin tarkkoja mittaustuloksia kuitenkin saatu, ei tämä ihan turha ohjelma taida olla.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • diffas
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2010
                  • 215
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by pheno View Post
                  no onhan tuo todella tarkka.
                  miten siis pitää ajaa jos haluaa tota kokeilla? Logi päälle ja kolmosvaihteella lappu lattiaan?
                  Itse oon käyttäny tälläistä tekstipohjaa: http://evvk.1g.fi/temp/yhyy/virtualdynotesti.csv

                  Eli käytännössä siis tarvitaan vaan kierrokset ja aika logiin. TPS eli kaasupolkimen asentohan nyt on aina 100 toki, niin ei sitä erikseen tarvi logitella jos ei haluu. Ja Boost on myöskin tollainen vapaaehtoinen.
                  Kingdiesel Racing

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1995
                    • Tampere

                    #10
                    Nopeudenkin saa kyllä logattua, mutta saavutetaanko sillä mitään etua. Osaako ohjelma laskea tuloksen tarkemmin tms?

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1995
                      • Tampere

                      #11
                      niin tämä virtual dyno laskee ns. tehot pyöriltä. Mikä olisi sopiva kerroin takavetoisille jotta lukeman saisi vastaamaan oikeaa dynoa?

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Ilmeisesti vähän kuin gsf-dyno moottoripyörille, paitsi että koska autoille saa paljon tarkempia tuloksia kun valmistajat ilmoittavat tuon muotokertoimen autoistaan. Vaihtelevat siellä toyota priuksen 0,27-0,5 citymaasturiin. Tuosta saa siis laskettua ilmanvastuksen vaikutuksen yhdessä otsapinta-alan kanssa. Kuten petrol tuolla totesikin.

                        Loistava sovellutus kun halutaan taulukoida esim. moottorin tai kevennyksen vaikutuksia auton suorituskykyyn.
                        Last edited by Perlenbacher; 17-07-2013, 13:07.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1995
                          • Tampere

                          #13


                          löytyikin tuollainen laskuri. Loggasin omalle autolle ja tuo virtual dyno näytti 240hp ja tuo laskuri näytti 284hp, eli aika lailla edelleen siellä alueella mitä tehdas ilmoitti.

                          Näppärä softa tosiaan.
                          Last edited by pheno; 17-07-2013, 13:19.

                          Comment

                          • diffas
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 215
                            • Lahti

                            #14
                            haha mikä laskuri
                            Kingdiesel Racing

                            Comment

                            • Jukka81
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 1176

                              #15
                              ÖÖö saako tuonne syötettyä ihan vaikka megan log-tiedoston jotenkin? Suoraan annettuna ei ainakaan kelpaa, vai pitääkö joku tekstitiedosto väsätä jollain ohjelmalla, jossa näkyy sitten nuo aika ja kierrokset jne.?
                              -E30 325i M-TechII Turbo
                              -E39 528iA M-Sport
                              -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎