Originally posted by kotkavaara arttu
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jos sitä rakentelis.
Collapse
X
-
No kun näitä ns."varttimailikoneita" on joskus ammatikseenkin rakennellut, niin jokin käsitys toki minullakin on mitä mikin sekuntiluku maksaa. Näitä täysin poskettomia +600hv lukuja nyt voi heittää kuka tahansa, mutta kyllähän bemut näillä "kadunmiehen" kiihdytyspäivillä on takavetoisuudesta huolimatta aika lailla kaukana edes 300hv:n kieseistä. 600hv:lla mennään e30 kopassa jo 0-100kmh alle 2.5sek ja varttimaili kympin tienoille. Tämä on jo RAJU katukone, mutta nuo ajat jää valovuosia noista 3000e:n budjeteista. Kuten todettua, mutkan toki saa putkeen ja varmasti kiesin vielä tallinpohjilta liikkeellekkin, mutta kyllähän nuo Turbo Nissanit ja Toyotat ajelee ympyrää varttimaililla vielä tämän budjetin bemaria. Tuo 13sek saavuttaminen on se ensimmäinen "kusiraja" jolloin vodaan puhua jo tehokkaasta kokonaisuudesta. Tähän vaaditaan e30 tyyppisessä takavetokopassa reilut 300hv:n kohtuullisen laaja-alainen teho joka saadaan välitettyä tehokkaasti asfalttiin asti. Kuinka moni ns.päiväkuvitelmilla, pakoputkistoilla ja takavaloilla viritelty bemu tuon 13sek "kusirajan" tässä maassa saavuttaa? Tai missä ne +600hv:n kiesit luuraa silloin kun rata on vapaa???
Comment
-
-
Originally posted by HemiNo kun näitä ns."varttimailikoneita" on joskus ammatikseenkin rakennellut, niin jokin käsitys toki minullakin on mitä mikin sekuntiluku maksaa. Näitä täysin poskettomia +600hv lukuja nyt voi heittää kuka tahansa, mutta kyllähän bemut näillä "kadunmiehen" kiihdytyspäivillä on takavetoisuudesta huolimatta aika lailla kaukana edes 300hv:n kieseistä. 600hv:lla mennään e30 kopassa jo 0-100kmh alle 2.5sek ja varttimaili kympin tienoille. Tämä on jo RAJU katukone, mutta nuo ajat jää valovuosia noista 3000e:n budjeteista. Kuten todettua, mutkan toki saa putkeen ja varmasti kiesin vielä tallinpohjilta liikkeellekkin, mutta kyllähän nuo Turbo Nissanit ja Toyotat ajelee ympyrää varttimaililla vielä tämän budjetin bemaria. Tuo 13sek saavuttaminen on se ensimmäinen "kusiraja" jolloin vodaan puhua jo tehokkaasta kokonaisuudesta. Tähän vaaditaan e30 tyyppisessä takavetokopassa reilut 300hv:n kohtuullisen laaja-alainen teho joka saadaan välitettyä tehokkaasti asfalttiin asti. Kuinka moni ns.päiväkuvitelmilla, pakoputkistoilla ja takavaloilla viritelty bemu tuon 13sek "kusirajan" tässä maassa saavuttaa? Tai missä ne +600hv:n kiesit luuraa silloin kun rata on vapaa???
hemihän tietää e30 taka-akseliston niiamis ongelmat kiihytyksen aikana joten siitä on turha enempää mainita...
sitten kun löytyy se, joka välittää edes 300hv asfaltiin e30 korista 2-3 vaihteilla sutimatta täyskaasulla niin aletaan puhumaan jo jostain...
Comment
-
-
Tuo 13sek saavuttaminen on se ensimmäinen "kusiraja" jolloin vodaan puhua jo tehokkaasta kokonaisuudesta. Tähän vaaditaan e30 tyyppisessä takavetokopassa reilut 300hv:n kohtuullisen laaja-alainen teho joka saadaan välitettyä tehokkaasti asfalttiin asti. Kuinka moni ns.päiväkuvitelmilla, pakoputkistoilla ja takavaloilla viritelty bemu tuon 13sek "kusirajan" tässä maassa saavuttaa? Tai missä ne +600hv:n kiesit luuraa silloin kun rata on vapaa???
Eipä tuolla nykyisellä romulla ehtinyt viime kesänä vielä vartille. Tasan päivän myöhästyin viimeisistä kisoista. Ensi kesänä varmasti stripillä slicksien kanssa.
Comment
-
-
Niin no se "niiaaminenhan" on ihan toivottava ominaisuus maksimaalisen painonsiirtymisen vuoksi. Tokihan se teho pitää saada välitettyä ajettavaan alustaan tai muutenhan koko tehonlisäyksessä ei ole mitään järkeä. Harvassa on kuitenkin olleet ne katubemarit jotka ovat kärsineet pidonpuutteesta koko varttimailin kiskaisussa. Tuo 13sek on kyllä saavutettavissa kunnollisilla katurenkailla sutimisesta huolimatta jos puhtia oikeasti irtoaa pannusta. Toki tämän jälkeen vaaditaan jo selkeitä alustamuutoksia mikäli ajoista halutaan edelleen pudottaa. mm.aikoinaan oma käyttö 200sx Nissanissa oli madallusta lukuunottamatta täysin vakio alusta, jonka pito-ominaisuuksia jopa Tekniikan Maailma lyhykäisessä kojeajotestissään ennätti haukkua heikkopitoiseksi ja silti tälläkin lopulta päästiin 13sek tasoon. Puhtia riitti, mutta jotta ajat olisi tästä parantuneet, olisi alusta ja perävälitykset pitänyt jo muuttaa niin kisapainotteiseksi että auton käyttöluonne/mutkaominaisuudet olisi jo kadonnut. Tässä vaiheessa kun suoraanajettavista oli jo mitta täynnä.
Onko muuten tälläkään saitilla kukaan "bemunvirittäjä" edes ajatellut vaihtavansa kiesiinsä tiheämpiä perävälityksiä? Se on kuitenkin halvin/nopein keino parantaa huomattavasti käytännön suoritusarvoja, varsinkin vaparikoneen kyseessäollessa? Eli onko näissä puuhasteluissa oikeasti tarkoitus parantaa suoritusarvoja vai onko kysymys vain pelkästä katu-uskottavuudesta?Last edited by Hemi; 30-12-2004, 23:47.
Comment
-
-
Toisaalta tämä on sen verran mielenkiintoinen aihe(vanhakin alkaa innostumaan) että varmasti tulen tuon pojan e36:n projektin edistyessä bemun virittämiseen hieman syvemmin keskittymään. Se kun on vasta totaalisessa purkuvaiheessa jonka jälkeen tässä talvella kori vahvistehitsataan ja kopasta poistetaan kaikki piet ja massat ja sisusta vaihdetaan kevyeen keiperiin. Kori ja alustamuutokset pitäisi saada leimalle ensi keväänä(mm.kaikki luukut, ovet,puskurit, lokarit kevlaria), mutta viimeistään sen jälkeen tuo m50/2.5l pata heivataan laatikkoineen kenturalle, M3:n tieltä. Seuraavana kesänä on sitten näytön paikka, kulkeeko vai ei. Tarkoitus on kuitenkin se että "kusiraja" rikotaan ja silti ahvenistolla pitäisi mutkakierroskin mennä alle 1.40:n. Varmaan pientä "raporttiakin" projektin etenemisestä jossain vaiheessa saadaan kunhan ensimmäinen periodi on saatu loppusuoralle. Tarkoitus ei kuitenkaan ei ole ollut lähteä tähän projektiin rahaa poltellen koska "viripalikkarahoituksesta" vastaa skidi itse. Omalle työpanokselle, sähköille eikä työkaluillekkaan lasketa kuoletuksia. Vain jokainen ulkopuolelle heitetty euro lasketaan...tarkasti. Itse kiesi kun oli lähes ilmainen, niin budjetissa riittää toki varanttia uuteen M3 pannuun, mutta ei kuitenkaan mihinkään typeriin 1000e=5hv putki "virityksiin". Kansityö, nokat/venttiilibaletti, männät ja veivit nielaisevat tekniikkapuolelta sen suurimman osan vaikka porttaukset hionnat ja sovitukset tehdäänkin itse. Iso osa palikoista sovelletaan käytettynä muista koneista/konstruktioista, mutta silti on kuitenkin jo nyt ihan selvää että jo pelkkä kone nielaisee ostohinnan lisäksi yli 3-4000e. Tosin Tanskassa olisi nyt yksi melko hyvillä palikoilla kasattu kilahtanut M3 rallisprinttikone, mutta ainakin lohko tuntuisi olevan valmis. Saas nähdä. Joka tapauksessa superfastin paikat on jo varattu tekniikan ja palikoidenhakureissulle heinäkuulle.Last edited by Hemi; 31-12-2004, 00:29.
Comment
-
-
Originally posted by HemiToisaalta tämä on sen verran mielenkiintoinen aihe(vanhakin alkaa innostumaan) että varmasti tulen tuon pojan e36:n projektin edistyessä bemun virittämiseen hieman syvemmin keskittymään. Se kun on vasta totaalisessa purkuvaiheessa jonka jälkeen tässä talvella kori vahvistehitsataan ja kopasta poistetaan kaikki piet ja massat ja sisusta vaihdetaan kevyeen keiperiin. Kori ja alustamuutokset pitäisi saada leimalle ensi keväänä(mm.kaikki luukut, ovet,puskurit, lokarit kevlaria), mutta viimeistään sen jälkeen tuo m50/2.5l pata heivataan laatikkoineen kenturalle, M3:n tieltä. Seuraavana kesänä on sitten näytön paikka, kulkeeko vai ei. Tarkoitus on kuitenkin se että "kusiraja" rikotaan ja silti ahvenistolla pitäisi mutkakierroskin mennä alle 1.40:n. Varmaan pientä "raporttiakin" projektin etenemisestä jossain vaiheessa saadaan kunhan ensimmäinen periodi on saatu loppusuoralle. Tarkoitus ei kuitenkaan ei ole ollut lähteä tähän projektiin rahaa poltellen koska "viripalikkarahoituksesta" vastaa skidi itse. Omalle työpanokselle, sähköille eikä työkaluillekkaan lasketa kuoletuksia. Vain jokainen ulkopuolelle heitetty euro lasketaan...tarkasti. Itse kiesi kun oli lähes ilmainen, niin budjetissa riittää toki varanttia uuteen M3 pannuun, mutta ei kuitenkaan mihinkään typeriin 1000e=5hv putki "virityksiin". Kansityö, nokat/venttiilibaletti, männät ja veivit nielaisevat tekniikkapuolelta sen suurimman osan vaikka porttaukset hionnat ja sovitukset tehdäänkin itse. Iso osa palikoista sovelletaan käytettynä muista koneista/konstruktioista, mutta silti on kuitenkin jo nyt ihan selvää että jo pelkkä kone nielaisee ostohinnan lisäksi yli 3-4000e. Tosin Tanskassa olisi nyt yksi melko hyvillä palikoilla kasattu kilahtanut M3 rallisprinttikone, mutta ainakin lohko tuntuisi olevan valmis. Saas nähdä. Joka tapauksessa superfastin paikat on jo varattu tekniikan ja palikoidenhakureissulle heinäkuulle.
Comment
-
-
LUULISIN ainakin että tommoseen m3:sen koneeseen maksaa noi palikatkin sitten hiukan enemmän, kun vaikkapa m10, m20, m30 moottoreihin... Harmi kun itellä ei nyt ole sitä 3000 euroa ylimäärästä, mutta eiköhän viimestään ensi kesänä ala näkyä liikenteessä muiden tekemiä koneita missä on VOIMAA..“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Ei ne nyt niin hirveästi enempää maksa, mutta siihen on toki saatavissa enemmän kallista pro-luokan tavaraa. Tarkoitus ei kuitenkaan ole missään tapauksessa täyttää/ja ympäröidä konetta uudella pro-tason M3 palikalla vaan hieman pitää oikaista. Tällä tarkoitan sitä että iso osa palikoista haalitaan käytettynä ja osa sovelletaan vallan muualta kuin bemarin sikakalliilta M3 listalta(mm.kanget/männät,venttiilibaletti jne.). Toinen vaihtoehto on ostaa jo kunnon palikoilla tositoimiin koottu käytetty tai kilahtanut pannu, ja hyödyntää tästä kaikki käyttökelpoinen. Öljypohja/kuivasumppu, pakosarjat, ym.kilkkeet väännetään tigillä "rakennussarjoista" itse. Katsotaan nyt sitten minkälainen voimalaitos sinne sitten lopulta nokalle lasketaan. Vielä ensikesän saa kuitenkin tuo 325 mallimerkintä olla oikein jotta kiesiä voidaan välillä vähän jaloitella. nimim: omaa kokemusta on...eli ei pidä milloinkaan lyödä vähän isompitöistä projektia kerrallaan leväälleen vaan edetä periodimaisesti/askel askeleelta jotta motivaatio riittää projektin loppuunsaattamiseksi. Tämä toki tietää hieman ylimääräistä kokoamista ja purkamista, mutta pitää motivaation tapissa kun koko kiesi ei makaa täysin osina/revittynä tallinperällä. Tai sanotaanko niin että kun nyt viimeisestä omasta viimeiseksi luvatusta "harraste" projektista on kulunut nyt yli 10-vuotta niin ehkä se motivaatio nyt jo taas riittää juuri siihen että yhden bemun jo uskaltaa atomeiksi laittaa. Niin paljon en siihen kuitenkaan luota että korin pilkkomisen lisäksi talliin puretaan kone, laatikko ja peräkin. Lähtökohtahan on katon kautta pyörähtänyt ja kohtuullisen kylkimällin saanut, muuten erittäin hienokuntoinen -93 325 coupe jossa nyt on ihan korjaamistakin hieman ensin. Tosin kaikki nyt korjauksen takia vaihdettavat osat joka tapauksessa vaihdetaan uusiin komposiittisiin/ja luukkukattoon, niin tavallaan työmäärä ei juurikaan lisäänny, varsinkin kun itse korirakenne on täysin mitoissaan/virheetön. Katsotaan nyt, mutta ensi kesänä olisi ainakin jossain vaiheessa tarkoitus ulkoiluttaa hopea yläosainen/kahvikameleontti alaosainen n.70mm leveämpi "aihiota" jossain ratatapahtumassa ja/tai miittingissäkin. Siinä vaiheessa ainakin ensimmäinen projektikuvasarja on nipussa.
Comment
-
Comment