Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuli savut tuuletus aukoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vane
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 157
    • Tuusula

    Tuli savut tuuletus aukoista

    Eli kesken ajon yhtä äkkiä pamahti savut tuuletin aukoista sisään. Savua oli todellakin paljon ja jäähdytin nesteet hävis. Jos autoon lisää vettä jäähdyttäjään, niin melkein heti ku auton käynnistää kuuluu lorinaa jostain kojelaudan takaa ja savu alkaa nousemaan.

    Oisko joku sisävedenkierto letku pettänyt?

    Autona e30 318i -84 m10b18 koneella.
    Last edited by Vane; 29-12-2004, 11:47.
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Lämmityslaitteen kenno tai sen putket rikki.
    Pura keskikonsoli ja katso miltä siellä näyttää.
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Savua vai höyryä ?

      Savua -> lämmityslaitteen puhaltimen moottori kärähtänyt (=palovaara).
      Höyryä -> Kuten VNT edellä kirjoitti. Tätä ilmeisesti tarkoitettin, kun vedetkin hävisi.

      Autosi taitaa kuulua ikäluokkaan, johon maahantuojan toimesta vaihdettiin jäähdyttimen korkkeja tällaisten sattuneiden tapausten vuoksi. Alkuperäinen korkki ei päästä ylipainetta pois kuten oli tarkoitus ja rikkoi näin paineen noustessa heikoimman lenkin ketjusta.

      Kannattaa tarkistaa lattiamatot, ennenkuin kaadat lisää vettä järjestelmään - saattavat olla melkoisen märkiä ! Vesikierron letkuja ja putkia voit tutkia kuskin jalkatilasta käsin.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • Vane
        Bimmer Rookie
        • Apr 2003
        • 157
        • Tuusula

        #4
        Tosiaan höyryä tuli. Pitääpä koittaa tutkia noita putkia.

        Comment

        • Vane
          Bimmer Rookie
          • Apr 2003
          • 157
          • Tuusula

          #5
          Tuli mieleen, että jäähdyttimen korkista tuli höyryä aika helv. paljon aiemmin eilen illalla. Eli onko toi korkki hajalla vai ehjä?

          Sitä nimittäin tuli todella paljon, ja lämmöt mittarin mukaan vähän yli sinisellä.

          Oiskohan pahveilla vaikutusta asiaan, ku laitoin syylärin eteen isot pahvin palat, jotta sais lämpöjä sisään.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            ...tämä on kyllä niin käsittämättömän hyvää viihdettä...!!! Riippumatta nyt siis Vanen ahdingosta.

            Comment

            • IvvN
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 3078
              • HelSINKI

              #7
              Originally posted by Vane
              Tuli mieleen, että jäähdyttimen korkista tuli höyryä aika helv. paljon aiemmin eilen illalla. Eli onko toi korkki hajalla vai ehjä?

              Sitä nimittäin tuli todella paljon, ja lämmöt mittarin mukaan vähän yli sinisellä.

              Oiskohan pahveilla vaikutusta asiaan, ku laitoin syylärin eteen isot pahvin palat, jotta sais lämpöjä sisään.
              jos on lämmöt ollut aina alhalla siinä sinisen vieressä ja laitoit sen pahvin, jotta ne nousisi niin sulla on joku koneessa tai termarissa. Tarkista että termari toimii, eli se aukee vasta 90 asteessa(sen voi vaikka keittää jos ei halua heti vaihtaa). Tossa koneessa se on aika helppo vaihtaa eikä maksaa paljon mitään. Jos se on kunnossa, niin seuraava on kansipahvi.
              Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
              www.kxd.fi

              Mahdollisesti maailman paras verhoomo

              Comment

              • Vane
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 157
                • Tuusula

                #8
                Hyvä että jollain on ees hauskaa

                Lämmöt tippuu esim -5c pakkasilla jo paljon alle sinisen, eli ei tule lämmintä ilmaa enää.

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Eijei... Ne pahvit kuuluu jonnekkin ihan muualle kuin sinne auton nokalle. Koneita on ennenkin rikottu näin.

                  1. Tutki pettikö autossasi lämppärin letku vai kenno. Jos kenno, niin voit kytkeä lämppärin letkut tilapäisesti siten, että kennolle ei mene vettä, näin autossasi ei ole lämmitystä, mutta sillä voi ajaa esim. kotiin että pääsee korjaamaan.
                  2. vaihda termostaatti (halpaa)
                  3. vaihda korkki
                  4. ilmaa järjestelmä ja pidä peukut pystyssä ettei vika ole kansipahvissa...

                  Comment

                  • Vane
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2003
                    • 157
                    • Tuusula

                    #10
                    Minkälaista vikaa ilmenee jos kansipahvi sökö?

                    Ja kiitti ku autatte avutonta noobbaa

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Vane
                      Minkälaista vikaa ilmenee jos kansipahvi sökö?

                      Ja kiitti ku autatte avutonta noobbaa
                      Vähän riippuu miten se pahvi on mennyt. Ilmenee joko öljynä jäähdytinnesteessä, jäähdytinnesteenä öljyissä (ns. majoneesia öljykorkissa yms pinnoilla), makean tuokusuisena ja runsaana pakokaasuna sekä jäähdytinnesteiden katoamisena. Lämpöä voi myös tulla kabiiniin heikosti ja lämmöt seilata mittarissa. Lisäksi saattaa kerätä jäähdytinsysteemiin painetta ja ampua nesteet pellolle.

                      Aloita kurkistelemalla ne letkut, sitten katsot nesteet ja vaihdat sen termarin.

                      Comment

                      • Vane
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2003
                        • 157
                        • Tuusula

                        #12
                        Taitaa sitten olla toi kansipahvi sökö, ku jäähdytin nestettä on kadonnut todella vähän jo jonkin aikaa. Ja savuttaa aika paljon.

                        Kuinka iso operaatio toi kansipahi on vaihtaa?

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Vane
                          Taitaa sitten olla toi kansipahvi sökö, ku jäähdytin nestettä on kadonnut todella vähän jo jonkin aikaa. Ja savuttaa aika paljon.

                          Kuinka iso operaatio toi kansipahi on vaihtaa?
                          Ei se m10 kansipahvin vaihto sinällään mikään iso homma ole. Samalla kannattaa tosin tarkistuttaa että missä kunnossa kansi on, eli kannattaa höylätä suoraksi ja mahdollisesti katsoa nokan ja venttiilien kunnot. Eli on niin iso operaatio, että pitäisin huolta ettei tarvitse sen takia koneeseen koskea enää vähään aikaan.

                          Comment

                          • Japi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 276
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Vane
                            Taitaa sitten olla toi kansipahvi sökö, ku jäähdytin nestettä on kadonnut todella vähän jo jonkin aikaa. Ja savuttaa aika paljon.

                            Kuinka iso operaatio toi kansipahi on vaihtaa?
                            Katso nyt ensin ne letkut mitkä antoivat periksi. Ne ovat voineet vuotaa jo pidemmän aikaa ennenkuin levisivät lopullisesti.
                            Suuri "savutus" kylmällä on täysin normaalia M10 pannulle.
                            "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                            -Tuntematon
                            ex-E30 318i -87
                            droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                            Comment

                            • Vane
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2003
                              • 157
                              • Tuusula

                              #15
                              Kennohan sieltä oli pettänyt. Eli kannen pitäisi olla kunnossa jne.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎