Announcement

Collapse
No announcement yet.

COC/Vaatimuksenmukaisuustodistus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    COC/Vaatimuksenmukaisuustodistus

    Moi,

    Jos en saa pimpattua edellisen omistajan kautta ilmaiseksi COC:tä Saksasta, niin mikä on halvin paikka tällä hetkellä tilata tuo sikahintanen paperiroska?

    Ilmeni, että edes laajalla EU-tyyppihyväksyntänumerolla ei suomalainen konttori tee mitään, jos ei otteessa ole Versio/Variantti-tietoa. Kävipä niin, ettei ole (niinkuin ei nykysin oikeestaan koskaan ole).

    Ihmettelen suuresti, miten EU:ssa voidaan autolle antaa tyyppihyväksyntänumero, joka ei sisällä noita tietoja. Joskus muinoin mulle sanottiin (n. 2008), että jos EU-tyyppihyväksyntänumerossa on ne 2 viimosta digittiä, niin sillä auto yksilöityy *täysin*. Tänään kahden konttorin mukaan sillä numerolla ei yksinään tee mitään.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2966
    • Uusikaupunni

    #2
    Originally posted by teropa View Post
    Moi,

    Jos en saa pimpattua edellisen omistajan kautta ilmaiseksi COC:tä Saksasta, niin mikä on halvin paikka tällä hetkellä tilata tuo sikahintanen paperiroska?

    Ilmeni, että edes laajalla EU-tyyppihyväksyntänumerolla ei suomalainen konttori tee mitään, jos ei otteessa ole Versio/Variantti-tietoa. Kävipä niin, ettei ole (niinkuin ei nykysin oikeestaan koskaan ole).

    Ihmettelen suuresti, miten EU:ssa voidaan autolle antaa tyyppihyväksyntänumero, joka ei sisällä noita tietoja. Joskus muinoin mulle sanottiin (n. 2008), että jos EU-tyyppihyväksyntänumerossa on ne 2 viimosta digittiä, niin sillä auto yksilöityy *täysin*. Tänään kahden konttorin mukaan sillä numerolla ei yksinään tee mitään.

    Tero
    Riippuu auton käyttöönotosta, _muistaakseni_ "teoriassa" 98/14 hyväksyntä pitkällä numerolla ilman varianttia/versiota riittää ennen 2001 käyttöönottoa.
    Sen jälkeen tarvitaan päästö/kulutustietoja ja ne on version takana.
    Valitan jos muisti tekee temput ja tulee väärää tietoa, ei oo moneen vuoteen näitä tarvinnut murehtia. Ja asioilla on tapana muuttua...
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Originally posted by intfreak View Post
      Riippuu auton käyttöönotosta, _muistaakseni_ "teoriassa" 98/14 hyväksyntä pitkällä numerolla ilman varianttia/versiota riittää ennen 2001 käyttöönottoa.
      Sen jälkeen tarvitaan päästö/kulutustietoja ja ne on version takana.
      Valitan jos muisti tekee temput ja tulee väärää tietoa, ei oo moneen vuoteen näitä tarvinnut murehtia. Ja asioilla on tapana muuttua...
      Heps!

      Mulla auto on 12/2002 valmistunut, hyväksyntänumero on e1*98/14*abcd*ef.

      Päästötieto on printattu suoraan tuohons saksalaiseen otteeseen (V.7 "CO2 kombinierter Wert"). Mutta D.2 "Typ/Variante/Version" on tyhjä lukuunottamatta "Typ":iä joka on 5/D, ja version ja variantin kohalla vain viivat.


      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        #4
        Jos on penari niin versio on joko 01 tai 02 tai sitte olikohan 31 tai 32, riippuu on onko automagik vai ei
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • intfreak
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 2966
          • Uusikaupunni

          #5
          Vilkasin nyt ohjeita, variantti ja versio vaatimus sun kohdalla perustuu näihin:

          TYYPPIHYVÄKSYNTÄNUMERON, VARIANTTI- JA VERSIOTIETOJEN MERKITSEMINEN
          Tiedot EY-tyyppihyväksyntänumerosta, variantti- ja versiotiedoista tulee merkitä rekiste-ritietoihin KATSA:n Perustiedot-ikkunalle 1.1.2002 ja sen jälkeen ensi kertaa käyttöön-otetuille M1-luokan ajoneuvoille. Tiedon saa merkitä myös aiemmin käyttöönotetulle au-tolle.


          3 HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖT, POLTTOAINEEN KULUTUSTIEDOT JA PAKOKAASUPÄÄSTÖT
          3.1 Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen kulutus
          Tiedot hiilidioksidipäästöistä ja polttoaineen kulutuksista on edellytetty direktiivin 2004/3/EY (kumotaan EY:n asetuksella 715/2007 2.1.2013) mukaisessa ajoneuvon tyyppihyväksynnässä seuraavasti:
           M1-luokan osalta (enimmäismassa ≤ 2500 kg), jos se on otettu ensimmäistä ker-taa käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen
           M1-luokan (enimmäismassa > 2500 kg) osalta, jos se on otettu ensimmäistä ker-taa käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen

          3.2 Pakokaasupäästöt
          VNa ajoneuvon hyväksynnästä 1244/2002 edellyttää myös pakokaasupäästöjen mer-kitsemistä rekisteriin. Pakokaasupäästötietoina merkitään CO, HC, NOx sekä diesel-moottorista lisäksi hiukkaspäästöt savutuslukemaa (k-arvo) lukuun ottamatta. Tiedot pakokaasupäästöistä merkitään M1- ja N1-luokan ajoneuvoille kohdan 3.3 ja 3.4 mu-kaisesti.
          3.3 Menettely M1-luokan ajoneuvojen katsastuksessa
          Tiedot hiilidioksidipäästöistä ja polttoaineen kulutuksista merkitään rekisteriin kohdas-sa 3.1 mainittujen käyttöönottopäivien perusteella. Tiedot pakokaasupäästöistä merki-tään rekisteriin, jos henkilöauto on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen.


          Ja varianttia/versio tietoa katsuri ei saa "arvata" vaikka tietäisikin, että se on tämä, sen tiedon pitää perustua virallisiin lappusiin.
          N62 Money Spender Club

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Joo ei onnistunu ilman versiota ja varianttia.

            Mikäs se nykysin edullisin coc toimittaja?

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #7
              En tiiä edullisesta, mutta satasen luokkaa oli tüv nord:ilta. Taisin jonkun toisen paikan kans katsoa ja hinta oli tuossa luokassa. Tilaus onnistui kun lähetti skannaukset saksalaisesta otteesta sähköpostilla ja coc tuli postitse kotiin.

              Vitun turhaa oikeasti, kun otteessa lukee päästöjen osalta verotuksellisesti ainoa tarvittava eli co2 tieto (omassa tapauksessa). Ja jos sillä otteella on EU-tyyppihyväksyntänumero, voisi dorkempikin suomalainen byrokraatti ihan vaan käyttää järkeään asian päättelemiseen että auto on hyväksytty EU maihin niin ei sen vessan versiolla ja variantilla ole merkitystä koska ei niitä kirjata suomalaiseen otteeseen kuitenkaan. Niin turhaa..
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #8
                bmw suomen kautta kait joskus sai ihan mailia lähettämällä suht edullisesti. on siitä täällä jossain juttua, en nyt ehdi alkaa etsimään
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Ei omiin tuonteihin ole ikinä tuota tarvinnut mutta tuntuu että BMW Suomi on viimeinen paikka mistä tuota todistusta saa. Vai oliskohan heillä joku velvoite?

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Saa sen BMW suomelta, olen kerran sieltä tilannut. Oli muistaakseni 120-150€.

                    Pistin verkot vesille BMW saksan aspaan. Sieltä vastasivat jo, että asia on hoidossa. Hinta on paikallisten mukaan jotain 40-50€ haminoissa. Katsotaan nyt.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • MinDBeaT
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 321
                      • Raahe

                      #11
                      Itse tilasin kans tuolloin aböyt 2008 BMW suomelta tuon todistuksen, jolloin se näihin vanhempiin ritsoihin oli muistaakseni 100e. Olikohan se että vuosituhannen vaihteen jälkeisissä vehkeissä hinta nousi muistaakseni tuohon 150e :think Mutta ainakin vanhemmissa tosiaan on vähän halvempi
                      BMW e61 530i Touring (Titansilber metallic ) -05
                      Bmw e36 320i Coupe (Madeira-schwarz-metallic) -94

                      Comment

                      • intfreak
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 2966
                        • Uusikaupunni

                        #12
                        Originally posted by kani View Post
                        Vitun turhaa oikeasti, kun otteessa lukee päästöjen osalta verotuksellisesti ainoa tarvittava eli co2 tieto (omassa tapauksessa). Ja jos sillä otteella on EU-tyyppihyväksyntänumero, voisi dorkempikin suomalainen byrokraatti ihan vaan käyttää järkeään asian päättelemiseen että auto on hyväksytty EU maihin niin ei sen vessan versiolla ja variantilla ole merkitystä koska ei niitä kirjata suomalaiseen otteeseen kuitenkaan. Niin turhaa..
                        Ikävää, että vituttaa. Muuttoa muualle kannattaisi sitten harkita, esim. Ghanaan, siellä riittänee että on 4 pyörää ja ratti.
                        Variantti ja versio kylläkin merkataan Suomi-otteeseen jos ne koneelle on laitettu. mut ilmeisesti tietoa ei ole olemassa tai sillä ei tee mitään jos ei paperilla näy...
                        Variantti ja versio tietojen takaa kuitenkin löytyy paljon muutakin kuin se co2 tieto.
                        N62 Money Spender Club

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Tätä ei BMW saksa alkanut toimittaan suoraan, mutta kontaktin kautta saan 50 eurolla Saksasta. Paistaa se päivä...

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Surina
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 222
                            • Lohja

                            #14
                            Italian otteessa ei ollut varianttia, coc meni tilaukseen Tüv finlandilta.

                            Rekisteröinnin jälkeen huomasin, että se hiton variantti (nro 4) oli konehuoneen kupeessa olevassa lätkässä. ilmeisesti se olisi riittänyt katsastajalle...
                            Last edited by Surina; 05-08-2013, 22:18.
                            x53

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1361
                              • Tampere

                              #15
                              Tänään kun kyselin BMW:ltä Suomesta, niin lähettivät sähköpostiin maksutta noin tunnissa. Liekö käytäntö muuttunut? Ei valittamista!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎