Traficom selvittää parhaillaan mahdollisuutta ottaa käyttöön palvelu, jonka avulla voidaan hakea suomalaiseen ajoneuvorekisteriin edellisessä rekisteröintivaltiossa tallennetut matkamittarilukemat Suomeen rekisteröinnin yhteydessä. Säädösperusta tällaiseen tiedonvaihtoon perustuu rekisteröintidirektiiviin, katsas- tusdirektiiviin ja liikennepalvelulakiin ja vahvistuu Suomen liittyessä eurooppalaiseen ajoneuvo- ja ajokorttitietojärjestelmää (EUCARIS) koskevaan sopimukseen.
Tämä tuo huomattavan parannuksen myös matkamittarilukemien seurantaan. Näin ajoneuvon uusi omistaja näkee ajoneuvonsa tiedoista myös ennen maastavientiä kirjatut mittarilukematiedot, joten mahdolliset mittariväärennökset on helppo havaita. Tämä osaltaan ennaltaehkäisee väärennöksiä, koska kiinnijäämisen riski kasvaa merkittävästi.
COC/Vaatimuksenmukaisuustodistus
Collapse
X
-
Sopimus eurooppalaisesta ajoneuvo- ja ajokorttitietojärjestelmästä (the European Car and Driving License Information System, jäljempänä EUCARIS) tehtiin vuonna 2000 ja se päivitettiin vuonna 2017. Sopimus koskee osapuolten rekisteröinnistä vastaavien keskusviranomaisten tiedonvaihtoa ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista. Tavoitteena on varmistaa sopimusvaltioiden rekistereiden ajantasaisuus ja luotettavuus, edistää ajo-oikeuksiin ja ajoneuvoihin liittyvän rikollisuuden torjuntaa ja tutkimista.
Joo, kieltolalla meni tuohon liittymiseen lähes 20 vuotta...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostJa kun auto tulee käytettynä Suomeen niin vaatimus koskeekin
Mainitsemani direktiivin Artiklan 18 kohdassa 8 mainitaan että kopion CoC:sta voi antaa ainoastaan auton valmistaja.
Toivottavasti alkuperäisiä CoC-todistuksia keränneillä katsureilla on ne alkuperäiset tallessa, voi olla että joku väärin neuvottu/kohdeltu tuontiautoasiakas vaatii omaansa takaisin ja ainakin vahingonkorvausta uuden kopion hankkimiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostKyseinen vaatimus siis koskee uutta ajoneuvoa jota ei vielä ole rekisteröity.
Originally posted by ThemeJ View PostEli voidaanpa sanoa, että coc on vähän niinkuin auton syntymätodistus joka seuraa ajoneuvoa niin kauan kun se lähtee tuonne kylmään maailmaan rekisterikilvet naamassaan.
Toivottavasti alkuperäisiä CoC-todistuksia keränneillä katsureilla on ne alkuperäiset tallessa, voi olla että joku väärin neuvottu/kohdeltu tuontiautoasiakas vaatii omaansa takaisin ja ainakin vahingonkorvausta uuden kopion hankkimiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostYksi Nullzweinkin mainitsema suuri epäkohta on se, että miten voi olla nuo asiat niin levällään. Joka paikassa menetellään eri tavalla. Kyllä se sitten taas valitettavasti kopsahtaa sinne konttoreille ja insseille. Ja heidän esimiehilleen. Jos kerran viranomaiselta on niin selvät ohjeet kuin täällä kirjoitat. Miten se sitten on niin levällään koko paketti eri puolilla?
Joku inssi vie alkuperäiset paperit, joku ei. Miksi?
Ehkä myös osan tähän hajanaisuuteen tekee tämä meidän ohjeistava ja valvova viranomainen joka on tässä viime aikoina menettänyt tätä jumalaista päätäntävaltaa.
Tuo coc todistus ei seuraa autoa tietääkseni missään muualla kuin Saksassa, ainakaan käytännössä. Ja mitä tuohon nullzwein linkittämään direktiiviin tulee niin hänhän ei yllättäen osannut lukea kono tarinaa, mutta voin sen tähän tiivistää. Kyseinen vaatimus siis koskee uutta ajoneuvoa jota ei vielä ole rekisteröity. Eli voidaanpa sanoa, että coc on vähän niinkuin auton syntymätodistus joka seuraa ajoneuvoa niin kauan kun se lähtee tuonne kylmään maailmaan rekisterikilvet naamassaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostEsimerkkejä asiapapereista, jotka lähetetään digitoitaviksi:
Rekisteröinti- ja muutoskatsastukset
ulkomaiset alkuperäiset rekisteröintitodistukset (vain ETA-maista
tuoduista, muualta kuin ETA-maista tuoduista vain kopiot) sekä
muut mahdolliset selvitykset aiemmasta rekisteröinnistä
alkuperäinen CoC-todistus (vesileimalla tai turvagrafiikalla)
Ei traficomin kanssa ole kyse siitä mitä minkäkin ikäinen ymmärtää
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2007/46/EY,
annettu 5 päivänä syyskuuta 2007,
18 artikla, vaatimustenmukaisuustodistus
1. Ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnän haltijana valmistajan on toimitettava vaatimustenmukaisuustodistus, joka seuraa jokaista valmista, keskeneräistä tai valmistunutta, hyväksytyn ajoneuvotyypin mukaisesti valmistettua ajoneuvoa.
8. ml.
Leave a comment:
-
-
Yksi Nullzweinkin mainitsema suuri epäkohta on se, että miten voi olla nuo asiat niin levällään. Joka paikassa menetellään eri tavalla. Kyllä se sitten taas valitettavasti kopsahtaa sinne konttoreille ja insseille. Ja heidän esimiehilleen. Jos kerran viranomaiselta on niin selvät ohjeet kuin täällä kirjoitat. Miten se sitten on niin levällään koko paketti eri puolilla?
Joku inssi vie alkuperäiset paperit, joku ei. Miksi?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostPikkupoikakin ymmärtää kenelle alkuperäinen CoC oikeasti kuuluu.
Rekisteröinti- ja muutoskatsastukset
ulkomaiset alkuperäiset rekisteröintitodistukset (vain ETA-maista
tuoduista, muualta kuin ETA-maista tuoduista vain kopiot) sekä
muut mahdolliset selvitykset aiemmasta rekisteröinnistä
alkuperäinen CoC-todistus (vesileimalla tai turvagrafiikalla)
Ei traficomin kanssa ole kyse siitä mitä minkäkin ikäinen ymmärtää
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostSori oon vapaalla enkä valitettavasti pääse tästä puhelimesta käsiksi jokaiseen ohjeeseen joka trafin, traficomin, aken tai verottajan toimesta on kirjoitettu. Jos nyt vain suostuisit uskomaan, että sellainen ohjeistus on? Jos ei olis niin miksi niin lähes kaikki konttorit niin tekevät? En valitettavasti muista tarkkaa sanamuotoa, mutta perustuu siihen että viralliset todistukset tulee toimittaa alkuperäisenä ja ne tulee lähettää ake,trafi,traficomille digitoitavaksi.
Leave a comment:
-
-
Sori oon vapaalla enkä valitettavasti pääse tästä puhelimesta käsiksi jokaiseen ohjeeseen joka trafin, traficomin, aken tai verottajan toimesta on kirjoitettu. Jos nyt vain suostuisit uskomaan, että sellainen ohjeistus on? Jos ei olis niin miksi niin lähes kaikki konttorit niin tekevät? En valitettavasti muista tarkkaa sanamuotoa, mutta perustuu siihen että viralliset todistukset tulee toimittaa alkuperäisenä ja ne tulee lähettää ake,trafi,traficomille digitoitavaksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostNo hyvä, sittenhän olet kerrankin ihan oikeassa. Jos olisit tuosta yllä ylevasta osannut lukea niin asia olisi sinulle auennut. Eli traficomin ohjeistuksessa asiasta puhutaan.
Vai perustuuko se mihinkään?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostEn löytänyt tuosta enkä säädöksistäkään mainintaa että CoC-todistus tulee ottaa pois.Last edited by ThemeJ; 28-10-2019, 12:10.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostSulla ei koskaan tunnu olevan mitään hyödyllistä sanottavaa, ainoastaan Suomen laki sitä ja Suomen laki tätä. Kunnon kapinallinen. Sulla ei varmaan koskaan ole ollut edes pokkaa rikkoa tätä halveksuttava lakia parkkisakon vertaa. Melkein joka kerta kun täällä puhutaan jostain katsastukseen liittyvästä asiasta niin tulet kommentoimaan jotain ihan täyttä paskaa, koska sun mielestä asiat KUULUISI mennä niin. Yksi vatipää taistelee Btcf forumin kautta tieliikennelakia vastaan. Kysyin sulta yhden kysymyksen etkä edes siihen voinut antaa vastausta. Seuraavan kerran kun yrität käskyttää jotain tuntematonta, mieti että millä helvetin auktoriteetillä niitä komentoja jakelet. Vedä se DDR aikainen metallikypärä päähän ja mene takaisin sinne maakuoppaasi jos ei mihinkään ole mitään järkevää sanottavaa.
Jos tätä ketjua joku vielä lukee coc takia niin kerrataan vielä. Suomeen ulkomailta tuotaessa ajoneuvosta ei välttämättä tarvitse olla coc todistusta jos rekisreriotteessa on riittävät tiedot. Näinhän ei läheskään aina ole. Syy miksi se coc tarvitaan niin on se, että ne tiedot tulevaisuudessa merkitään sinne rekisteriin. Vaikka Nullzwei ei sitä tajuakkaan niin sillä tavalla Suomen rekisteriote on sen verran täydellinen, ettei sitä coc paperia enää tarvita vaikkka auto vietäisiin Suomesta uudelleen ulkomaille. Jos joku sen haluaa säilyttää, niin ottaa siitä kopion ja pitää alkuperäisen itsellään. Viranomainen tarvii alkuperäisen, nojoo tavallaan mutta se on vain traficomin ohjeistus eikä edes päde läheskään aina. Monella muulla maalla kuten Suomella on aikojen saatossa järjestelmät päivitetty ja niitä tietoja sen takia puuttuu vähä sieltä ja täältä. Tai sitten niitä tietoja ei ole koskaan merkitty mihinkään, kuten vaikkapa Virossa ja Briteissä on ollut tapana...
Nykyinenn coc, en näkisi mitään arvoa sen säilyttämisessä yksityisellä ihmisellä. Se uus coc minkä pitäs tulla vuoden lopussa, sen ehkä voisi säilyttää jos sen sisältö poikkeaa merkittävästi tästä vanhan mallisesta, sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Ja ainahan ne tiedot kuitenkin Suomen rekisteröintiviranomainen löytää jos jokin epäilyttää.
Sitten on kourallinen maita joiden autojen tiedot löytyvät suoraan heidän avoimesta järjestelmästä, kuten vaikkapa Ruotsi. Ruotsin järjestelmä on, no vähän sinneppäin hyvä. Aina sieltäkään ei löydy kaikkia oleellisia juttuja, mutta ne on yleensä vähän erikoisempia autoja.
Amuriikka ja muut maat on vähän eri tarina, mutta Japani, Kanada ja USA on nykyään niin läpihuutoa ettei välttämättä papereita kauheasti tarvitse tilailla. Kiitos tämän susipaskan virkaintoisen virkamieskoneiston niin niiden ei tarvitse täyttää tai vastata mitään Euroopan vaatimuksia, joten coc paperi on turha. Näin ainakin suuressa osassa tapauksista. Poikkeuksia toki voi olla.
Sen verran edittiä, että 1.9.2018 jälkeen otetuissa autoissa coc voi tulla kysymykseen. Vähän riippuu lähtömaasta. Mm kulutustiedot tuon päivän jälkeen ovat niin sanotusti autokohtaisia eikä tyyppikohtaisia. Koskee siis eurooppalaisia autoja.
Näin siis kevyellä kalustolla. Kiitos ja anteeksi offtopicista, anteeksipyyntö ei koske nullzweinia.
Leave a comment:
-
-
Sulla ei koskaan tunnu olevan mitään hyödyllistä sanottavaa, ainoastaan Suomen laki sitä ja Suomen laki tätä. Kunnon kapinallinen. Sulla ei varmaan koskaan ole ollut edes pokkaa rikkoa tätä halveksuttava lakia parkkisakon vertaa. Melkein joka kerta kun täällä puhutaan jostain katsastukseen liittyvästä asiasta niin tulet kommentoimaan jotain ihan täyttä paskaa, koska sun mielestä asiat KUULUISI mennä niin. Yksi vatipää taistelee Btcf forumin kautta tieliikennelakia vastaan. Kysyin sulta yhden kysymyksen etkä edes siihen voinut antaa vastausta. Seuraavan kerran kun yrität käskyttää jotain tuntematonta, mieti että millä helvetin auktoriteetillä niitä komentoja jakelet. Vedä se DDR aikainen metallikypärä päähän ja mene takaisin sinne maakuoppaasi jos ei mihinkään ole mitään järkevää sanottavaa.
Jos tätä ketjua joku vielä lukee coc takia niin kerrataan vielä. Suomeen ulkomailta tuotaessa ajoneuvosta ei välttämättä tarvitse olla coc todistusta jos rekisreriotteessa on riittävät tiedot. Näinhän ei läheskään aina ole. Syy miksi se coc tarvitaan niin on se, että ne tiedot tulevaisuudessa merkitään sinne rekisteriin. Vaikka Nullzwei ei sitä tajuakkaan niin sillä tavalla Suomen rekisteriote on sen verran täydellinen, ettei sitä coc paperia enää tarvita vaikkka auto vietäisiin Suomesta uudelleen ulkomaille. Jos joku sen haluaa säilyttää, niin ottaa siitä kopion ja pitää alkuperäisen itsellään. Viranomainen tarvii alkuperäisen, nojoo tavallaan mutta se on vain traficomin ohjeistus eikä edes päde läheskään aina. Monella muulla maalla kuten Suomella on aikojen saatossa järjestelmät päivitetty ja niitä tietoja sen takia puuttuu vähä sieltä ja täältä. Tai sitten niitä tietoja ei ole koskaan merkitty mihinkään, kuten vaikkapa Virossa ja Briteissä on ollut tapana...
Nykyinenn coc, en näkisi mitään arvoa sen säilyttämisessä yksityisellä ihmisellä. Se uus coc minkä pitäs tulla vuoden lopussa, sen ehkä voisi säilyttää jos sen sisältö poikkeaa merkittävästi tästä vanhan mallisesta, sellaista ei ole vielä tullut vastaan. Ja ainahan ne tiedot kuitenkin Suomen rekisteröintiviranomainen löytää jos jokin epäilyttää.
Sitten on kourallinen maita joiden autojen tiedot löytyvät suoraan heidän avoimesta järjestelmästä, kuten vaikkapa Ruotsi. Ruotsin järjestelmä on, no vähän sinneppäin hyvä. Aina sieltäkään ei löydy kaikkia oleellisia juttuja, mutta ne on yleensä vähän erikoisempia autoja.
Amuriikka ja muut maat on vähän eri tarina, mutta Japani, Kanada ja USA on nykyään niin läpihuutoa ettei välttämättä papereita kauheasti tarvitse tilailla. Kiitos tämän susipaskan virkaintoisen virkamieskoneiston niin niiden ei tarvitse täyttää tai vastata mitään Euroopan vaatimuksia, joten coc paperi on turha. Näin ainakin suuressa osassa tapauksista. Poikkeuksia toki voi olla.
Sen verran edittiä, että 1.9.2018 jälkeen otetuissa autoissa coc voi tulla kysymykseen. Vähän riippuu lähtömaasta. Mm kulutustiedot tuon päivän jälkeen ovat niin sanotusti autokohtaisia eikä tyyppikohtaisia. Koskee siis eurooppalaisia autoja.
Näin siis kevyellä kalustolla. Kiitos ja anteeksi offtopicista, anteeksipyyntö ei koske nullzweinia.Last edited by ThemeJ; 28-10-2019, 08:39.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostEli ei parempaa vastausta tai mielipidettä löytynyt vaikka koko päivän asiaa sait pohtia.
Ehkä ne kusipäät jostain kumman syystä osuu aina sun kohdalle, varmaan ikävä tilanne kun on itse niin asiallinen.
Vaatimustenmukaisuustodistuksen pois ottamisesta oli juttua. Pysy siinä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: