Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varaosat - Tarvike- vai originaali BMW-osa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #16
    Onpahan tullut jo todettua muidenkin taholta mutta toteampa itsekin. "Tarvikeosina" saa kunnon tavaraa, jos tietää mitä ostaa ja mitä hakee. Italialaiset sun muut harakiri osat kannattaa jättää hyllyyn, ne kestää kahdestatoista puoleenpäivään.

    Tarvikeliikeestä saa useimmiten alkuperäiset kytkinosat (Sachs, Borg&Beck ...), jarruosia (ATE, Zimmermann, ...), iskareita (KYB, Monroe, Sachs, ...), alustanosia (TRW, ...) yms., ihan samoja ja alkuperäisiä osia mitä auton valmistajatkin käyttää linjallaan. Hinta vain on halvempi. Ainoa ero on, että laatikossa ei lue BMW (tai Volvo, tai VW/Audi, ...), mutta osaan stanssattu numero on sama.

    N. 10 vuotta sitten (kun BMW oli vielä Veholla, YÄK! ), tarvitsin E23:een termostaatin. Hintaa pyysivät Veholla 393 markkaa. Sanoin luonnollisesti että ei kiitos. Menin Tarviketorille (Oulussa) ja ostin "tarviketermarin". Maksoi 90 markkaa (hinta sisälsi 1) termarin, 2) kaikki tiivisteet ja 3) uudet klemmarit vesiletkuille). Kun otin vanhan pois ja vertasin "tarvikeosaan", huomasin että valmistaja on sama, stansattu numerosarja on sama, ainoa ero oli että BMW logoa ei ollut stansattu "tarvikeosaan". Mutta hinta oli yli 4x halvempi ja osa täsmälleen ja yksi-yhteen sama.

    Sama lienee nykyisinkin (tosin näin suuria hintaeroja ei lienee enään ole), että samaa osaa saa "tarvikkeena"; samalta valmistajalta, samalla osanumerolla, mutta ilman autonvalmistajan logoa tai pakettia, mutta paljon halvemmalla. On turha väittää (kuten olen kuullut joidenkin tekevän), että se autonvalmistajan logo varaosan kyljessä tarkoittaa että osa on "parempi", "valikoitu" ko. autonvalmistajan tarpeisiin ja tarvikkeena myytävät on "sekundaa", ne jotka autonvalmistajille ei ole kelvanneet.

    Ei mikään yritys ole niin tyhmä, että moiseen sekaantuisi, myisi omalla nimellään huonompia osia muille kuin autotehtaille. Samalta linjalta ne osat tulevat, toiset paketoidaan eri paketteihin, toisiin stanssataan autonvalmistajan logo, mutta muuta eroa niillä ei ole. Paitsi hinta ostettaessa.

    Esimerkiksi jarruosia saat tarvikkeena, jopa parempia kuin originaalit ja jopa halvemmalla. Tarkoitan lähinnä jarrulevyjä ja paloja. Itse ostan mieluummin esimerkiksi ATEn Power Diskit jarrulevyiksi kuin originaalit BMW jarrulevyt, ja hinta lienee sama mutta "tarvikeosa" parempi.

    "Harakiri-osat" on erikseen, nämä italiassa sun muissa kehitysmaissa valmistetut kikkulat, niihin en koske pitkällä tikullakaan. Nivelet, raidetangonpäät yms. kestää kenties 3-6 kuukautta, sitten vaihdat taas uuden. Senkin olen kaverin VW Golfiin tehnyt, 3 alapalloniveltä (a'la Italia) vuodessa, kunnes lopulta kieltäydyin vaikka maksun vaihdosta sainkin. Alkoi ottaa hattuun kaverin tyhmyys.

    Timo

    Comment

    • Humppi
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 94
      • Vantaa

      #17
      Omien (vähäisten) kokemusten perusteella on osakohtaista mitä kannattaa laittaa: Esim. Seiskaan (E32) laitettiin (Bouncer-palvelut, Hki) sytkän osat uusiksi (tulpan johdot 245€ jne.. yht n.400€...) orkkis osilla, mutta esim vesipumppua ei kannata ostaa orkkis-osana koska se on samaa paskaa kun tarvikkeet ja makso tarvikkeena 45€....
      Se nyt vaan on siistiä olla minä!

      Comment

      • jakusa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 515
        • Lempäälä

        #18
        Huolloista senverta että 525iA -90 oli reilu vuos sitte inspection 2 tarpeessa ja kysäsin bemarilta lahdessa että paljo olis ilman jakohihnan vaihtoa(vaihdettu aiemmin). Hinta-arvio oli 900-1000 euroa. Luonnollisesti en vienyt autoa sinne vaan teetätin sen "ei-merkkiliikkeessä", hintaan 344e eikä valittamista ainakaan vielä. Kyseisellä firmalla oli lista valmiina mitä kyseiseen huoltoon kuuluu niin kaippa nuo ties ainakin periaatteessa mitä tehdä.

        Varaosia en ostaisi biltemasta, enkä välttämättä bemariltakaan. KL:stä tullu osteltua se vähä mitä on tarvinu. Tänään tosin tuli haettua jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi bemarilta hintaan 2.7e ja tuli vielä o-rengas mukaan
        -after all is said and done more is said than done-


        Comment

        • jrbeemer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1844
          • Muurame

          #19
          yhteenvetona tähän topicciin vois sanoa sen verran että..

          Maailman autotarvikkeiden ja valmistajien lukumäärä on rajoitettu! Saman laatuista tavaraa saa muillakin tuotenimikkeillä kuin BMW. Toisaalta joissakin osissa erot on olemassa. Autotehtaat suosivat omia osia tottakai sen takia et ne tuo suurimmat tulot autojen myynnin jälkeen. Siis tehdas ei anna takuuta tarvikkeelle vaikka se olisi sama osa eri valmistajan nimekkeellä. jokainen käyttäköön ennen takuun umpeutumista omia osia ja sen jälkeen esim laakereissa ja muissa kulutustavaroissa tod.näk.osat tulevat samalta intialaiselta pajalta jossa lapset ne kasaan lyövät.



          T:Suutari jr:n koneelta

          PS: YAMADA VS. YAMAHA

          E61 535D M-SPORT LCI ALPINWEISS III
          Myydään munuaiset http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=331983
          Myydään E6x LCI M-Sport ratti
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=348466

          Comment

          • mabo
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 499
            • Turku

            #20
            Kaipa sitä on nyt pakko sitten tänne hieman kirjotella kun kerran "varaosahelvetissä" olen töissä.

            Puhuitte HQ:n tuotteista, ensinnäkin se on QH (muistaakseni Quinton Hazell), ne tuotteet ovat halpoja mutta myös todettu jokseenkin hyviksi sillä esim Sachsin/Bogen valmistamia iskareita tulee runsaasti enemmän takaisin. Eniten tulee Monroen iskareita takaisin. QH tekee kytkinosia, jarruosia, alustanosia ja moottorin osia, joten luulisi niillä olevan tietoa ja taitoa hallussa.

            Sen verran noista eri valmistajista vielä, että siihen tiskille kun tulee niin jos vaan uskaltaa niin voi kysellä niiden valmistajien perään. Esimerkiksi nyt jos olet ostamassa E30 320i:hin levyjarrut x4: Kysyt kenen maahantuomia ne on. Vastaus on yleensa Motoral/Turtiainen, koska heiltä saa halvimmat levyt, jolloin kate on suurin. Sitten voit kysyä tietysti, että onko mahdollista jos tilattaisiinkin Örumilta, sieltä tulee ainoastaan Brembon jarrulevyjä. Tosin kaikissa Motoneteissä ei ole kovin avuliasta/kiinnostunutta henkilökuntaa.

            Paljon meiltäkin saa alkuperäisosia mutta niistä on useimmiten joko jätetty pois tai hiottu pois BMW tai jonkin muun merkin logo. Kansipahveista monet ovat alkuperäisosien valmistajilta (Elrig tai Goetze, vai mitä ne nyt olikaan).

            Ja multahan saa vapaasti tulla kysymään mitä tahansa.

            Hämeenlinnaan muuten avataan uusi Motonet maaliskuussa.
            Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
            Nyk. E34 525ia
            Ex. E30 320tic

            Comment

            • konejotti
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 45

              #21
              Pääasiassa olen käyttänyt KL-varaosien palveluita.Kesällä kun autoon pistettiin reaktiotanko,ylätukivarret taakse ja jotain muuta,niin asentaja sanoi osien olevan alkuperäisiä.Niistä oli vain bemun logot hinkattu pois ja kuulemma takuu putoaa samalla 2 vuodesta puoleen vuoteen.

              Comment

              • makkenakke
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 121

                #22
                Mitäs kaikkee muuten noihin e46 330d huoltoihin liittyy? itellä on manuskat saksaks ja ei oo noista muutenkaa oikee tietoa.

                Onko noi huolto1 ja 2 muutakin kuin öljyn ja suodattimien vaihtoa? kannattaako reilusti viedä huoltoon vai tehdä itse?

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  #23
                  Haulla löytyi tuollainen checklist. Ei mitään täsmävinkkejä E46:een vaan varsin yleistä settiä. Ilmeisesti TIS:stä saa tulostettua tarkemman listan.

                  A site related to the BMW E39 540i 6-Speed. Provides info regarding modifications, a
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • leijo
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 54

                    #24
                    elikäs jos ostatte vaikkapa alustaan niveliä, niin pyydätte tilaamaan lemförder merkkisiä niveliä(jos ei hyllyssä), ja kun saatte osan käteenne niin huomaatte siitä persreikä mirkelillä raputetun kohdan. siinä on ollut alkup. varaosanumero.

                    Comment

                    • Ummikko-75
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 50
                      • jyväskylä

                      #25
                      Laakkoselta ostin halvat tarvikepalat joiden merkkiä en valitettavasti muista. Kysyin myyjältä eroaako paljon alkuperäisistä ja myyjä myönti rehellisesti että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Päätin kuitenkin säästää ja tyytyä tarvikkeisiin. Nyt n. kahden kuukauden ajon jälkeen ajotietokone aloitti herjaamisen jarrupaloista. Ensi kerralla maksan mielelläni enemmän ettei mene puolet elämästä jarruremontissa. Tosin seuraavaksi kokeilen Kl-varaosan versiota. Ehkä niitä ei ole tehty toffeesta.

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3861
                        • Nokia

                        #26
                        Originally posted by Ummikko-75 View Post
                        Laakkoselta ostin halvat tarvikepalat joiden merkkiä en valitettavasti muista. Kysyin myyjältä eroaako paljon alkuperäisistä ja myyjä myönti rehellisesti että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Päätin kuitenkin säästää ja tyytyä tarvikkeisiin. Nyt n. kahden kuukauden ajon jälkeen ajotietokone aloitti herjaamisen jarrupaloista. Ensi kerralla maksan mielelläni enemmän ettei mene puolet elämästä jarruremontissa. Tosin seuraavaksi kokeilen Kl-varaosan versiota. Ehkä niitä ei ole tehty toffeesta.
                        Ne jarrupalat ei liity mitenkään siihen mitä ajotietokone herjaa, vaan jarrupalojen kulumisanturi. Löytyy vasemmasta etupyörästä ja oikeasta takapyörästä. Tuskin on palat kuluneet loppuun 2kk:ssa..
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 54*BMW

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          #27
                          Originally posted by Ummikko-75 View Post
                          Laakkoselta ostin halvat tarvikepalat joiden merkkiä en valitettavasti muista. Kysyin myyjältä eroaako paljon alkuperäisistä ja myyjä myönti rehellisesti että eroa on kuin yöllä ja päivällä. Päätin kuitenkin säästää ja tyytyä tarvikkeisiin. Nyt n. kahden kuukauden ajon jälkeen ajotietokone aloitti herjaamisen jarrupaloista. Ensi kerralla maksan mielelläni enemmän ettei mene puolet elämästä jarruremontissa. Tosin seuraavaksi kokeilen Kl-varaosan versiota. Ehkä niitä ei ole tehty toffeesta.
                          KL-varaosasta tulee mun bemarin remontteihin varaosat. Huoltamo kun on siinä lähellä, niin se tilaa KL:n kautta. Hunajaahan ne alkuperäisosat maksaa, mutta tietääpähän että on sitten kunnon osilla korjattu
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #28
                            Originally posted by huppu View Post
                            KL-varaosasta tulee mun bemarin remontteihin varaosat. Huoltamo kun on siinä lähellä, niin se tilaa KL:n kautta. Hunajaahan ne alkuperäisosat maksaa, mutta tietääpähän että on sitten kunnon osilla korjattu
                            Vaan eipä tuossa quotaamassasi viestissä silti ole homma kiinni paskoista paloista. Ja jos on niin näkisin mielelläni sen joka vetää kahdessa kuukaudessa kulumisanturin rajalle palat..
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Sami_R
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 276
                              • Kurikka

                              #29
                              Elikkäs, kannetaan nyt korret tähänkin kekoon. Alkuperäistä osaa tulee laitettua, jos ei hintaero ole ihan älytön laadukkaan tarvikeosan ja alkuperäisen välillä. Alkuperäis osaa tulee hommattua myös netistä tilaamalla. Kaikkein halvimmat keksinnöt jätän muiden kokeiltavaksi.
                              BMW F11 520d -11
                              MINI Cooper D -11
                              BMW E90 318i -11
                              BMW E90 318i -06

                              Ex:
                              BMW E46 316i -04
                              E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                              E46 325iA -03
                              E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                              Comment

                              • Ummikko-75
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2009
                                • 50
                                • jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Tomi T View Post
                                Ne jarrupalat ei liity mitenkään siihen mitä ajotietokone herjaa, vaan jarrupalojen kulumisanturi. Löytyy vasemmasta etupyörästä ja oikeasta takapyörästä. Tuskin on palat kuluneet loppuun 2kk:ssa..

                                Anturi vaihdettiin uuteen samalla. Pitää tarkastaa onko häikkä siinä koska aamulla käynnistäessä ei herjaa mitään ja ensimmäisellä jarrun polkaisulla tulee ilmoitus paloista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎