Onpahan tullut jo todettua muidenkin taholta mutta toteampa itsekin. "Tarvikeosina" saa kunnon tavaraa, jos tietää mitä ostaa ja mitä hakee. Italialaiset sun muut harakiri osat kannattaa jättää hyllyyn, ne kestää kahdestatoista puoleenpäivään.
Tarvikeliikeestä saa useimmiten alkuperäiset kytkinosat (Sachs, Borg&Beck ...), jarruosia (ATE, Zimmermann, ...), iskareita (KYB, Monroe, Sachs, ...), alustanosia (TRW, ...) yms., ihan samoja ja alkuperäisiä osia mitä auton valmistajatkin käyttää linjallaan. Hinta vain on halvempi. Ainoa ero on, että laatikossa ei lue BMW (tai Volvo, tai VW/Audi, ...), mutta osaan stanssattu numero on sama.
N. 10 vuotta sitten (kun BMW oli vielä Veholla, YÄK! ), tarvitsin E23:een termostaatin. Hintaa pyysivät Veholla 393 markkaa. Sanoin luonnollisesti että ei kiitos. Menin Tarviketorille (Oulussa) ja ostin "tarviketermarin". Maksoi 90 markkaa (hinta sisälsi 1) termarin, 2) kaikki tiivisteet ja 3) uudet klemmarit vesiletkuille). Kun otin vanhan pois ja vertasin "tarvikeosaan", huomasin että valmistaja on sama, stansattu numerosarja on sama, ainoa ero oli että BMW logoa ei ollut stansattu "tarvikeosaan". Mutta hinta oli yli 4x halvempi ja osa täsmälleen ja yksi-yhteen sama.
Sama lienee nykyisinkin (tosin näin suuria hintaeroja ei lienee enään ole), että samaa osaa saa "tarvikkeena"; samalta valmistajalta, samalla osanumerolla, mutta ilman autonvalmistajan logoa tai pakettia, mutta paljon halvemmalla. On turha väittää (kuten olen kuullut joidenkin tekevän), että se autonvalmistajan logo varaosan kyljessä tarkoittaa että osa on "parempi", "valikoitu" ko. autonvalmistajan tarpeisiin ja tarvikkeena myytävät on "sekundaa", ne jotka autonvalmistajille ei ole kelvanneet.
Ei mikään yritys ole niin tyhmä, että moiseen sekaantuisi, myisi omalla nimellään huonompia osia muille kuin autotehtaille. Samalta linjalta ne osat tulevat, toiset paketoidaan eri paketteihin, toisiin stanssataan autonvalmistajan logo, mutta muuta eroa niillä ei ole. Paitsi hinta ostettaessa.
Esimerkiksi jarruosia saat tarvikkeena, jopa parempia kuin originaalit ja jopa halvemmalla. Tarkoitan lähinnä jarrulevyjä ja paloja. Itse ostan mieluummin esimerkiksi ATEn Power Diskit jarrulevyiksi kuin originaalit BMW jarrulevyt, ja hinta lienee sama mutta "tarvikeosa" parempi.
"Harakiri-osat" on erikseen, nämä italiassa sun muissa kehitysmaissa valmistetut kikkulat, niihin en koske pitkällä tikullakaan. Nivelet, raidetangonpäät yms. kestää kenties 3-6 kuukautta, sitten vaihdat taas uuden. Senkin olen kaverin VW Golfiin tehnyt, 3 alapalloniveltä (a'la Italia) vuodessa, kunnes lopulta kieltäydyin vaikka maksun vaihdosta sainkin. Alkoi ottaa hattuun kaverin tyhmyys.
Timo
Tarvikeliikeestä saa useimmiten alkuperäiset kytkinosat (Sachs, Borg&Beck ...), jarruosia (ATE, Zimmermann, ...), iskareita (KYB, Monroe, Sachs, ...), alustanosia (TRW, ...) yms., ihan samoja ja alkuperäisiä osia mitä auton valmistajatkin käyttää linjallaan. Hinta vain on halvempi. Ainoa ero on, että laatikossa ei lue BMW (tai Volvo, tai VW/Audi, ...), mutta osaan stanssattu numero on sama.
N. 10 vuotta sitten (kun BMW oli vielä Veholla, YÄK! ), tarvitsin E23:een termostaatin. Hintaa pyysivät Veholla 393 markkaa. Sanoin luonnollisesti että ei kiitos. Menin Tarviketorille (Oulussa) ja ostin "tarviketermarin". Maksoi 90 markkaa (hinta sisälsi 1) termarin, 2) kaikki tiivisteet ja 3) uudet klemmarit vesiletkuille). Kun otin vanhan pois ja vertasin "tarvikeosaan", huomasin että valmistaja on sama, stansattu numerosarja on sama, ainoa ero oli että BMW logoa ei ollut stansattu "tarvikeosaan". Mutta hinta oli yli 4x halvempi ja osa täsmälleen ja yksi-yhteen sama.
Sama lienee nykyisinkin (tosin näin suuria hintaeroja ei lienee enään ole), että samaa osaa saa "tarvikkeena"; samalta valmistajalta, samalla osanumerolla, mutta ilman autonvalmistajan logoa tai pakettia, mutta paljon halvemmalla. On turha väittää (kuten olen kuullut joidenkin tekevän), että se autonvalmistajan logo varaosan kyljessä tarkoittaa että osa on "parempi", "valikoitu" ko. autonvalmistajan tarpeisiin ja tarvikkeena myytävät on "sekundaa", ne jotka autonvalmistajille ei ole kelvanneet.
Ei mikään yritys ole niin tyhmä, että moiseen sekaantuisi, myisi omalla nimellään huonompia osia muille kuin autotehtaille. Samalta linjalta ne osat tulevat, toiset paketoidaan eri paketteihin, toisiin stanssataan autonvalmistajan logo, mutta muuta eroa niillä ei ole. Paitsi hinta ostettaessa.
Esimerkiksi jarruosia saat tarvikkeena, jopa parempia kuin originaalit ja jopa halvemmalla. Tarkoitan lähinnä jarrulevyjä ja paloja. Itse ostan mieluummin esimerkiksi ATEn Power Diskit jarrulevyiksi kuin originaalit BMW jarrulevyt, ja hinta lienee sama mutta "tarvikeosa" parempi.
"Harakiri-osat" on erikseen, nämä italiassa sun muissa kehitysmaissa valmistetut kikkulat, niihin en koske pitkällä tikullakaan. Nivelet, raidetangonpäät yms. kestää kenties 3-6 kuukautta, sitten vaihdat taas uuden. Senkin olen kaverin VW Golfiin tehnyt, 3 alapalloniveltä (a'la Italia) vuodessa, kunnes lopulta kieltäydyin vaikka maksun vaihdosta sainkin. Alkoi ottaa hattuun kaverin tyhmyys.
Timo
Comment