Announcement

Collapse
No announcement yet.

Männän etäisyys kannesta/palotilan muoto ja vielä nokista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Volkkarijermu
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 69

    Männän etäisyys kannesta/palotilan muoto ja vielä nokista...

    Joku sanoo sitä, joku sanoo tätä... joten kysytään täältä: siis mikä on paras ratkaisu, plaanata lohkon tasoa niin, että mäntien ja kannen väli YKK:ssa on n.0,6mm, vai jättää sinne väliä n. 1mm tai jokin muu mitta, mikä? Onko tasalakinen mäntä paras ratkaisu vai pitäisikö männässä olla pientä kuppimaisuutta, jonka takia palotila olisi enemmän pyöreän mallinen? Onko hyötyä ottaa kannesta sieltä tulpan takaa ainetta pois, jolloin tulppa ikään kuin on keskemmällä palotilaa?

    Ja sellanen vielä, että jos täytyy valita nokka-akseli näistä merkeistä, niin minkä valitsisin: Schrick, Crane, Cat, Kent, joku muu mikä?? Millä merkillä on virittäjien keskuudessa paras maine
    www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...
  • karvis
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 297

    #2
    Sehän riippuu ihan muista palikoista...esim. palotilat,männät ym.
    Jos pieni palotila,tasalakinen mäntä ja dekki 0.6mm alkaa olla ruttua jo aika runsaasti :roll: ja lisäksi alkaa jo venaalit hipsimään mäntiin.

    Sun tarvis mitata palotilan tilavuus ja lähteä sitten laskemaan puristussuhdetta ja hakea siten sopiva dekki...kansipahvilla voit myös vaikuttaa puristuksiin.
    Mäntien valintakin on tapauskohtainen...voi olla että tarvit venttiilin kolot mäntiin...
    Minkalaisesta rojektista siis on kyse? Mihin käyttöön kone tulee ym.?
    Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla...

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2433
      • Kouvola

      #3
      joo, aika paha sanoa mitään, kun ei tiiä koneen käyttötarkoitusta, eikä mallia... eipä taida männän muodolla olla tehoihin niinkään suurta merkitystä... reilusti puristuksia vaan... sillähän ei ole mitään väliä paljon männän ja kannen väliin jää.. kunhan ne ei vaan toisiinsa koske...
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Niin mikähän moottori mahtaa olla kyseessä? Joillain palotilan muodoilla tasapäinen mäntä on paras, eli "pientä tarkennusta" tarvitaan.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2560
          • .

          #5
          Originally posted by jvakeva
          joo, aika paha sanoa mitään, kun ei tiiä koneen käyttötarkoitusta, eikä mallia... eipä taida männän muodolla olla tehoihin niinkään suurta merkitystä... reilusti puristuksia vaan... sillähän ei ole mitään väliä paljon männän ja kannen väliin jää.. kunhan ne ei vaan toisiinsa koske...
          Kyllä sillä männän laen muodolla vähän merkitystä tehoihin. Korkea patti männässä estää seoksen pyörteilyä ja liikkumista sylinterissä. Mielestäni paras olisi tasa lakinen mäntä, jos sillä vain saa puristuksia tarpeeksi. Eikä ne suuret puristuksetkaan välttämättä avain onneen ole, riippuen juuri palotilan ym. muodosta, käytetystä bensasta jne. Jos se aiheuttaa nakutusta joudutaan syttyä säätämään myöhäisemmälle ja tehot tippuu, kierrosherkkyys katoaa. Ja mitä tuohon männän ja kannen väliseen etäisyyteen tulee niin minun mielestä olisi hyvä, jos sen saisi johonkin milliin tai mielummin hieman alle. Tietysti jättäen varan ettei mäntä satu korkeilla kierroksilla kanteen. Pieni väli pienentää paljealuetta joka taas "kiihottaa" seoksen pyörteilyä ja siten sen palamista.

          Tärkeintähän olisi saada ns. paketti kasaan eli asiat sopimaan hyvin toisiinsa.

          Mutta tämä oli vain minun mielipide tästä asiasta, ei muuta.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • jvakeva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2433
            • Kouvola

            #6
            FREAK: tietenkin kohtuus kaikessa, mutta näin niinkun periaatteessa.

            "Ja mitä tuohon männän ja kannen väliseen etäisyyteen tulee niin minun mielestä olisi hyvä, jos sen saisi johonkin milliin tai mielummin hieman alle. Tietysti jättäen varan ettei mäntä satu korkeilla kierroksilla kanteen."

            onko sulla kierokanget kumia, vai venyykö ne kierrosten kasvaessa? :lol:

            sanotaan näin että 5kymppiä pitäis riittää...
            B10 V8 # 108
            saab r560 8X4

            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by jvakeva
              onko sulla kierokanget kumia, vai venyykö ne kierrosten kasvaessa? :lol:...
              Kyllä kiertokanget venyy kierrosten kasvaessa :!:

              Originally posted by jvakeva
              sanotaan näin että 5kymppiä pitäis riittää...
              Ei varmaan riitä!Alle millin väliä en laittais.
              E24 635csi

              Comment

              • jvakeva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2433
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by Muumi
                Originally posted by jvakeva
                onko sulla kierokanget kumia, vai venyykö ne kierrosten kasvaessa? :lol:...
                Kyllä kiertokanget venyy kierrosten kasvaessa :!:

                Originally posted by jvakeva
                sanotaan näin että 5kymppiä pitäis riittää...
                Ei varmaan riitä!Alle millin väliä en laittais.
                mistä kohtaa ne venyy? ootko ihan livenä nähny?
                tahtoisin nähä ihan itte kun ne venyy ainakin 50% pituudestaan, ja palautuu alkuperäisiin mittoihinsa..
                jos laakeri välykset hieman päästää mäntää ylöspäin, niin sen ymmärrän,
                mutta tuo kiertokangen venyminen on ihan täyttä paskaa. :roll:
                B10 V8 # 108
                saab r560 8X4

                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by jvakeva
                  Originally posted by Muumi
                  Originally posted by jvakeva
                  onko sulla kierokanget kumia, vai venyykö ne kierrosten kasvaessa? :lol:...
                  Kyllä kiertokanget venyy kierrosten kasvaessa :!:

                  Originally posted by jvakeva
                  sanotaan näin että 5kymppiä pitäis riittää...
                  Ei varmaan riitä!Alle millin väliä en laittais.
                  mistä kohtaa ne venyy? ootko ihan livenä nähny?
                  tahtoisin nähä ihan itte kun ne venyy ainakin 50% pituudestaan, ja palautuu alkuperäisiin mittoihinsa..
                  jos laakeri välykset hieman päästää mäntää ylöspäin, niin sen ymmärrän,
                  mutta tuo kiertokangen venyminen on ihan täyttä paskaa. :roll:
                  Kyllä se vaan venyy, ainakin noihin suoraanajovehkeisiin kaikki nimekkäät männänvalmistajat ilmoittavat mäntä/kansi minimivälyksen jotka on tietenkin eri teräs ja alsaveiveille . Olen kyllä livenä nähnyt 3D-mittakoneessa mitattavan (teräs)veivin jonka CTC-mitta oli venynyt 0,12mm.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • jvakeva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2433
                    • Kouvola

                    #10
                    ton saattaisi uskoakkin, mutta se 0,50mm riittää siinäkin tapauksessa ihan komeasti,... ja vaikka ajais laakeritkin loppuun, niin kyllä se kolisee jo ihan asenteella, ennenkun nappaa kanteen kiinne..

                    vois nyrkkisääntönä pitää et lohko ja mäntä tasan, tiiviste nostaa kantta riittävästi.
                    B10 V8 # 108
                    saab r560 8X4

                    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by jvakeva
                      [mistä kohtaa ne venyy? ootko ihan livenä nähny?
                      tahtoisin nähä ihan itte kun ne venyy ainakin 50% pituudestaan, ja palautuu alkuperäisiin mittoihinsa..
                      jos laakeri välykset hieman päästää mäntää ylöspäin, niin sen ymmärrän,
                      mutta tuo kiertokangen venyminen on ihan täyttä paskaa. :roll:
                      Kannattaiskohan sinunkin perehtyä hiukka moottori tekniikkaan... :!: :?:

                      Muutenkin nuo sinun kommentit on täyttä paskaa...
                      "eipä taida männän muodolla olla tehoihin niinkään suurta merkitystä... "
                      "sillähän ei ole mitään väliä paljon männän ja kannen väliin jää.. kunhan ne ei vaan toisiinsa koske..."

                      Jätkä kirjottaa tuollaista sontaa,ja kehtaa vielä kommentoida täällä muiden juttuja paskaksi... :shock:

                      Itsekkään paljon tiedä :oops: ,mutta jotain sentään.
                      E24 635csi

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2433
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Muumi
                        Originally posted by jvakeva
                        [mistä kohtaa ne venyy? ootko ihan livenä nähny?
                        tahtoisin nähä ihan itte kun ne venyy ainakin 50% pituudestaan, ja palautuu alkuperäisiin mittoihinsa..
                        jos laakeri välykset hieman päästää mäntää ylöspäin, niin sen ymmärrän,
                        mutta tuo kiertokangen venyminen on ihan täyttä paskaa. :roll:
                        Kannattaiskohan sinunkin perehtyä hiukka moottori tekniikkaan... :!: :?:

                        Muutenkin nuo sinun kommentit on täyttä paskaa...
                        "eipä taida männän muodolla olla tehoihin niinkään suurta merkitystä... "
                        "sillähän ei ole mitään väliä paljon männän ja kannen väliin jää.. kunhan ne ei vaan toisiinsa koske..."

                        Jätkä kirjottaa tuollaista sontaa,ja kehtaa vielä kommentoida täällä muiden juttuja paskaksi... :shock:

                        Itsekkään paljon tiedä :oops: ,mutta jotain sentään.
                        :lol: no, fiksu muumipeikko neuvoo kuinka paljon pitää jäädä männän ja kannen väliin. ja siis periaatteessa.. paha on koneeltakäsin tulla mittailemaan paljo siellä on väliä... vai oletko nähnyt yhtään tehdastekoista moottoria, missä männän korkein kohta jäisi alle lohkon? :
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by jvakeva
                          ton saattaisi uskoakkin, mutta se 0,50mm riittää siinäkin tapauksessa ihan komeasti,... .
                          jaa että riittää?
                          On se kumma kun esim monissa virikirjoissa/pajoissa suositellaan väliksi reilua milliä! Niissä ei varmaan tiedetä mitään.

                          Originally posted by jvakeva
                          vois nyrkkisääntönä pitää et lohko ja mäntä tasan, tiiviste nostaa kantta riittävästi.
                          No niin,eli monessa tapauksessa reilun millin...
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2560
                            • .

                            #14
                            Olen kuullut, että saattaisi mäntä käydä jopa 0,7 mm ylempänä korkeilla >7000 kierroksilla. En nyt muista missä yhteydessä tämä juttu oli mutta kuitenkin. Onhan siellä paikkoja mistä se voi venyä. Kammen kaula taipuu, itse kampi taipuu, kk venyy, kk pultit venyy, männän tappi taipuu. Kaikki on terästä ja niillä on voimalla x tietty taipuma/venymä. Eihän se millään yksin paljoa ole, mutta kaikki yhdessä tekee jo jonkun verran.

                            Mitä omissa mittauksissa on ollut niin ainakin M20 moottoreissa (käytetyt) kannentiivisteet ovat noin 2 mm paksuja. Eli siitä pitäisi tohtia se millin verran ottaa. Tuskin se siellä kannen ja lohkon välissä kovin paljoa enempää puristuu...tai näin ainakin luulisin...
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • mortimer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1079
                              • Satulinna kaukomaan

                              #15
                              ei ole helppoo

                              Originally posted by Freak
                              Olen kuullut, että saattaisi mäntä käydä jopa 0,7 mm ylempänä korkeilla >7000 kierroksilla. En nyt muista missä yhteydessä tämä juttu oli mutta kuitenkin. Onhan siellä paikkoja mistä se voi venyä. Kammen kaula taipuu, itse kampi taipuu, kk venyy, kk pultit venyy, männän tappi taipuu. Kaikki on terästä ja niillä on voimalla x tietty taipuma/venymä. Eihän se millään yksin paljoa ole, mutta kaikki yhdessä tekee jo jonkun verran.

                              Mitä omissa mittauksissa on ollut niin ainakin M20 moottoreissa (käytetyt) kannentiivisteet ovat noin 2 mm paksuja. Eli siitä pitäisi tohtia se millin verran ottaa. Tuskin se siellä kannen ja lohkon välissä kovin paljoa enempää puristuu...tai näin ainakin luulisin...

                              ...ja kaiken kruununa mäntä vielä "keinuukin" ykk:ssa ja akk:ssa, määrä riippuu männän korkeudesta ja käytetystä mäntä/sylinteri välyksestä.

                              i3S -20
                              E30M3 slotcar 1:32
                              XKE FHC 1971
                              Mgb Gt -66
                              T6 -19
                              E91 -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎