Announcement

Collapse
No announcement yet.

Männän etäisyys kannesta/palotilan muoto ja vielä nokista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2433
    • Kouvola

    #16
    Re: ei ole helppoo

    Originally posted by mortimer
    Originally posted by Freak
    Olen kuullut, että saattaisi mäntä käydä jopa 0,7 mm ylempänä korkeilla >7000 kierroksilla. En nyt muista missä yhteydessä tämä juttu oli mutta kuitenkin. Onhan siellä paikkoja mistä se voi venyä. Kammen kaula taipuu, itse kampi taipuu, kk venyy, kk pultit venyy, männän tappi taipuu. Kaikki on terästä ja niillä on voimalla x tietty taipuma/venymä. Eihän se millään yksin paljoa ole, mutta kaikki yhdessä tekee jo jonkun verran.

    Mitä omissa mittauksissa on ollut niin ainakin M20 moottoreissa (käytetyt) kannentiivisteet ovat noin 2 mm paksuja. Eli siitä pitäisi tohtia se millin verran ottaa. Tuskin se siellä kannen ja lohkon välissä kovin paljoa enempää puristuu...tai näin ainakin luulisin...

    ...ja kaiken kruununa mäntä vielä "keinuukin" ykk:ssa ja akk:ssa, määrä riippuu männän korkeudesta ja käytetystä mäntä/sylinteri välyksestä.
    ja ongelma taitaa olla ooppelin 2,0-2,4CIH koneessa sinänsä paha, kun sylinteri kuluu suht nopeasti ellipsin muotoiseksi, johtuen juuri männän "keinumisesta"..

    mutta jos lopetettaisiin tämä riitely, ja palataan itse asiaan.

    muumi on oikeassa, yleensä kanspahvi >1mm, poikkeuksiakin on, muttei niissäkään ole sen puolesta ikinä ollut ongelmaa, jos vaan pitää..
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • Muumi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1702
      • Rovaniemi

      #17
      Syökää kanaaaa :!:
      Syökää kanaaaa :!:

      Syö kuule kaveri kanaa...Se se vasta hyvää on... :sekasin: :(b) :lol:
      E24 635csi

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        #18
        Originally posted by Muumi
        Syökää kanaaaa :!:
        Syökää kanaaaa :!:

        Syö kuule kaveri kanaa...Se se vasta hyvää on... :sekasin: :(b) :lol:
        Repes just perc
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • jvakeva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2433
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by Muumi
          Syökää kanaaaa :!:
          Syökää kanaaaa :!:

          Syö kuule kaveri kanaa...Se se vasta hyvää on... :sekasin: :(b) :lol:
          kyllä sen lihan pitää olla punaista...
          B10 V8 # 108
          saab r560 8X4

          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

          Comment

          • s970110
            Newbiemmer
            • Nov 2003
            • 10
            • helsinki

            #20
            a

            Comment

            • s970110
              Newbiemmer
              • Nov 2003
              • 10
              • helsinki

              #21
              Takaisin asiaan...
              BMW 02 tuning (löytyy foorumista) keskustelusta kävi ilmi että minun tulisi hankkia 292 asteinen Schrickin nokka akseli (näitä pidetään eniten kehittyneinä nokkakaseleina, joissa ei kokonaan ole unohdettu alavääntöä myöskään)

              Ihmettelen voinko ajaa vakioprusitussuhteella (9,3:1) m10:ssä ja Weber 40 DCOE vai "menetänkö" tällä puristuksella paljon tehoa?

              Koska en ole ihan varma onko moottorissani puristukset 9,3:1 tai 8,3:1 niin kysyn vielä: onko jäljimmäinen puristussuhde auttamatta liian alhainen kyseiselle nokalle?

              -Hissu

              Comment

              • Volkkarijermu
                Bimmer Rookie
                • Nov 2003
                • 69

                #22
                Jos mäntää tarttee syystä tai toisesta sorvata lyhyemmäks, jolloin laki ohenee, niin kuinka ohueks sen uskaltaa sorvata? Paljoko tarttis jättää seinämää? Kyseesä olis alumäntä halk.81mm vaparikoneeseen.
                www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                Comment

                • jvakeva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2433
                  • Kouvola

                  #23
                  n. 6mm ainakin riittää...
                  B10 V8 # 108
                  saab r560 8X4

                  Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                  Comment

                  • Volkkarijermu
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2003
                    • 69

                    #24
                    Originally posted by s970110
                    Takaisin asiaan...
                    BMW 02 tuning (löytyy foorumista) keskustelusta kävi ilmi että minun tulisi hankkia 292 asteinen Schrickin nokka akseli (näitä pidetään eniten kehittyneinä nokkakaseleina, joissa ei kokonaan ole unohdettu alavääntöä myöskään)

                    Ihmettelen voinko ajaa vakioprusitussuhteella (9,3:1) m10:ssä ja Weber 40 DCOE vai "menetänkö" tällä puristuksella paljon tehoa?

                    Koska en ole ihan varma onko moottorissani puristukset 9,3:1 tai 8,3:1 niin kysyn vielä: onko jäljimmäinen puristussuhde auttamatta liian alhainen kyseiselle nokalle?

                    -Hissu
                    No kumpikin puristussuhde on auttamatta aivan liian alhainen kaikille virinokille. Tuollanen 292-asteinen vaatis vähintään ainakin 10,5. Mulla oma paskanokka crane 280 ja valmistajan suositus on 10,5-11,5, ittellä on puristukset 11. Esim. terminen hyötysuhde ja indikoitu keskipaine putoaa mitä alhasemmaks p.suhde menee, ei hyvä
                    www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                    Comment

                    • jvakeva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2433
                      • Kouvola

                      #25
                      niinhän se on... ei muuta kun lisää rutistuksia... esim lohkosta pois...
                      B10 V8 # 108
                      saab r560 8X4

                      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                      Comment

                      • biimer327
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1928
                        • Eastside

                        #26
                        Originally posted by s970110
                        Takaisin asiaan...
                        BMW 02 tuning (löytyy foorumista) keskustelusta kävi ilmi että minun tulisi hankkia 292 asteinen Schrickin nokka akseli (näitä pidetään eniten kehittyneinä nokkakaseleina, joissa ei kokonaan ole unohdettu alavääntöä myöskään)

                        Ihmettelen voinko ajaa vakioprusitussuhteella (9,3:1) m10:ssä ja Weber 40 DCOE vai "menetänkö" tällä puristuksella paljon tehoa?

                        Koska en ole ihan varma onko moottorissani puristukset 9,3:1 tai 8,3:1 niin kysyn vielä: onko jäljimmäinen puristussuhde auttamatta liian alhainen kyseiselle nokalle?

                        -Hissu
                        Myykö kukaan noita Schrickin nokkia Suomessa?Miutakin kiinnostas tommonen 292 nokka.Jos vaa joku osaa kertoa mistä semmosen sais...En oo ainakaa Suomes viel törmänny keneenkää kuka myisi...
                        "Suck my dick!"
                        -Ron Jeremy

                        Comment

                        • Volkkarijermu
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2003
                          • 69

                          #27
                          Kenny's carstyling myy
                          www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                          Comment

                          • biimer327
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1928
                            • Eastside

                            #28
                            Sekin näköjää "tois puol jokkee",laittasivat sit infoo noille sivuille et siel myydään semmosiakin,tai siis laittasivat kaikista myytävistä tuotteista jotai infoo...No pitää soitella ja kysellä tyhmiä joku päivä.
                            "Suck my dick!"
                            -Ron Jeremy

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #29
                              Tulppien takia ei kannata eikä tarvitse ottaa kannesta muruakaan pois. Tulppia saa ei kannoilla, toiset pitempiä toiset lyhyempiä. Etsii vain lämpöarvoltaan samanarvoisen kuin vakio tulppa, mutta jonka kierre on sama ja kannan pituus riittävä.

                              Mäntien yms. muodoista. Kaikkihan riippuu halutusta puristussuhteesta. Siksi mäntiä on "kuoppamäntiä", "tasamäntiä" ja "pallomäntiä". Ensin pitää tietää haluttu puristussuhde, sen jälkeen laskea tarvittavat/halutut arvot muille parametreille. Osien pitää myös sopia yhteen, kuten jo aikaisemmissa vastineissa todettiin. Jos männät ja venttiilit kilkkaa yhteen, saa vain kallin laskun.

                              Siihen en ota kantaa että paljonko pitää jättää varaa männän ja lohkon ylätasan välille tai palotilojen muodoille. Kaikki kun riippuu kaikesta, toiselle konetyypille pätee eri säännöt kuin toiselle. Toisissa kansi on sellainen että männät eivät missään vaiheessa ole lähelläkään lohkon tasoa, toisissa männissä pitää olla venttiilin lautasia varten syvennys.

                              Mutta se on fakta aina, kaikki lähtee halutusta puristussuhteesta. Sen voidaan valita muut siihen vaikuttavat tekijät: männän muoto, kannen palotilantilavuus, kannentiivisteen paksuus yms., ne kaikki vaikuttaa puristussuhteeseen.

                              Timo

                              Comment

                              • Volkkarijermu
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2003
                                • 69

                                #30
                                Onko mitään itua ottaa viinaa :juo
                                www.modificars.fi Dbilas, Wössner, Vogtland, Bastuck, Bosi, Greddy, D2, Lumma-tuning, FK, JOM, Bilstein, Eibach, G&M, Koni, KW, BBS...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎