Announcement

Collapse
No announcement yet.

ajotietokoneen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete81
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 2056
    • .........

    ajotietokoneen vaihto

    minkälainen homma on vaihtaa pienen ajotietokoneen tilalle iso ajotietokone? joutuuko sinne lisäileen antureita sun muuta sälää vai onko kaikki tarvittava valmiina? auto on e36 328iA vm-95
  • Jamppa
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 387
    • Kerava

    #2
    Helppo nakki...

    Aiheesta löytyy varmaan searchilla monta topiccia, mutta ei se hommana ole mikään suuri. Jos nykyisessä OBC:ssäsi on lämpötilan näyttö, ei tarvitse kuin vetää mittaritston taakse muutama piuha niin saa perustoiminnot jo toimimaan....

    Comment

    • Laud
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 335
      • Espoo

      #3
      Ei searchilla enää mitään hyviä topicceja löydy, koska siitä on jo niin pitkä aika, kun mm. hOGi ja vaviah tota ajotietokonetta asentelivat. tomi:lta saattaa kyllä löytyä ne vanhatkin threadit. Jos on ennestään jo 11-nappinen, niin silloin homma on "vain" johtojen vetämistä paikasta toiseen. Itse ajotietokoneen lisäksi tarvitaan yksi liitin lisää (18-nappisessa on kaksi liitintä, muissa yksi). Muistaakseni sen koneen saattaa myös joutua re-koodamaan merkkiliikkessä, mutta se tuskin maksaa paljon.

      Täältä näkee suunnilleen, mitä tuossa hommassa pitää tehdä. Munkin pitäis tollanen jossain vaiheessa asentaa, kunhan vaan löydän jostain halvalla toimivan koneen. Mulla siis on tuo 11-nappinen tällä hetkellä. Jos olisi joku muu, niin silloin antureita joutuisi tietysti asentelemaan, ja homma vaikeutuu jonkin verran.
      E36 320i coupé (M50TU)

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10082
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Laud
        Ei searchilla enää mitään hyviä topicceja löydy, koska siitä on jo niin pitkä aika, kun mm. hOGi ja vaviah tota ajotietokonetta asentelivat. tomi:lta saattaa kyllä löytyä ne vanhatkin threadit. Jos on ennestään jo 11-nappinen, niin silloin homma on "vain" johtojen vetämistä paikasta toiseen. Itse ajotietokoneen lisäksi tarvitaan yksi liitin lisää (18-nappisessa on kaksi liitintä, muissa yksi). Muistaakseni sen koneen saattaa myös joutua re-koodamaan merkkiliikkessä, mutta se tuskin maksaa paljon.

        Täältä näkee suunnilleen, mitä tuossa hommassa pitää tehdä. Munkin pitäis tollanen jossain vaiheessa asentaa, kunhan vaan löydän jostain halvalla toimivan koneen. Mulla siis on tuo 11-nappinen tällä hetkellä. Jos olisi joku muu, niin silloin antureita joutuisi tietysti asentelemaan, ja homma vaikeutuu jonkin verran.
        Muitelisin lukeneeni vanhemmista topiikeista ko. asiasta jotain tuollaista:"Kun tietokoneen irroittaa (pienessä yksi johtonippu),niin sieltä radion alta pitäisi löytyä toinen nippu (isolle)tietokoneelle valmiina".Tai jotain tuollaista.Korjatkaa jos olen väärässä ja jotka asian tietävät paremmin...

        Comment

        • HJP
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1282
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Heguli 31
          Muitelisin lukeneeni vanhemmista topiikeista ko. asiasta jotain tuollaista:"Kun tietokoneen irroittaa (pienessä yksi johtonippu),niin sieltä radion alta pitäisi löytyä toinen nippu (isolle)tietokoneelle valmiina".Tai jotain tuollaista.Korjatkaa jos olen väärässä ja jotka asian tietävät paremmin...
          Eipä ainakaan meikäläiseltä löytynyt toista nippua, eikä tiedettävästi keneltäkään muultakaan.

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #6
            täytyy katsoa jokupäivä jos siellä olis valmiina se johtonippu! kiitoksia tiedoista! ei tolla searchilla nykyään löydy!

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10082
              • KVLA

              #7
              Originally posted by pete1981
              täytyy katsoa jokupäivä jos siellä olis valmiina se johtonippu! kiitoksia tiedoista! ei tolla searchilla nykyään löydy!
              Jos ja kun homma selviää,niin kerroppa meillekin mitä joutui duunaamaan.Olen itsekkin suunnitellut joskus keväällä samaa operaatiota.Sen takia seurailin alkutalvesta asian tiimoilta käytyä keskustelua.Sieltä nämä hatarat muistikuvani asiasta (jotka voi olla väärässäkin)...

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #8
                Luultavasti johtosarjaa ei ole noissa uudemmissakaan valmiina isolle compuutterille jos sitä ei tehtaalta ole tullut autossa kiinni. Eli kannattaa se tietsikan johtonippu ja kaikki anturit ostaa samalla pakettina. sitten eikun kytkiksisä selaamaan ja siihen nippuun löytyy sitten jo liittimet auton omasta johtosarjasta yleensä, mutta ei kaikkia piuhoja joita tarvitaan ole autossa valmiina. Korjatkoon joku jos toista tietoa asiasta..
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • jacu
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2002
                  • 213
                  • Oulu

                  #9
                  Itse vaihdoin onnistuneesti pienen tietokoneen paikalle ison tietokoneen viikko sitten. Ei oo vaikee homma ollenkaan. Neljällä liitoksella mittariston taakse selviää. Kolme noista saa kaappaamalla, mutta yhden uuden pinnin joutuu laittaan mittariston takana olevaan liittimeen. Mulla on kyllä muistiinpanot liitoksista tallessa, että voin laittaa enemmänkin ohjeita tänne, kun vain etsin paperit käsiini.

                  Yksi ongelma mulle kuitenkin tuli. Ajotietokoneen kulutusmittari ja mittariston kulutusmittari eivät näytä samoja arvoja. Tietokone pitäisi vissiin jotenkin ohjelmoida uudelleen. Tietääkö joku miten se tehdään vai pitääkö tietokonetta käyttää merkkiliikkeessä ja onko ohjelmointi ylipäätään mahdollista?
                  E91 325dA M-Sport -07
                  ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                  ex-E30 324td -88

                  Comment

                  • pete81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 2056
                    • .........

                    #10
                    Originally posted by jacu
                    Itse vaihdoin onnistuneesti pienen tietokoneen paikalle ison tietokoneen viikko sitten. Ei oo vaikee homma ollenkaan. Neljällä liitoksella mittariston taakse selviää. Kolme noista saa kaappaamalla, mutta yhden uuden pinnin joutuu laittaan mittariston takana olevaan liittimeen. Mulla on kyllä muistiinpanot liitoksista tallessa, että voin laittaa enemmänkin ohjeita tänne, kun vain etsin paperit käsiini.

                    Yksi ongelma mulle kuitenkin tuli. Ajotietokoneen kulutusmittari ja mittariston kulutusmittari eivät näytä samoja arvoja. Tietokone pitäisi vissiin jotenkin ohjelmoida uudelleen. Tietääkö joku miten se tehdään vai pitääkö tietokonetta käyttää merkkiliikkeessä ja onko ohjelmointi ylipäätään mahdollista?
                    laitappas ohjeita tuleen! tänne tai s-postiin [email protected]

                    Comment

                    • pete81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 2056
                      • .........

                      #11
                      niin ja tietenkin isoja ajotietokoneita saa kaupata! ei ole vielä sellasta hommattu mut vaihtoon toi menee!

                      Comment

                      • Laud
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 335
                        • Espoo

                        #12
                        No älkää nyt millään s-postilla mitään ohjeita lähetelkö. Muakin kiinnostaa, vaikka en tuota konetta vaihtaisikaan. Ja kyllä mä varmaan joskus vaihdan, kunhan sellaisen jostain saan. Mitäs muuten kannattaa tarkistaa tota konetta ostaessa? Ilmeisesti pikseleillä/pikseliriveillä on taipumusta pimentyä? Minkäslainen ero hintatasossa on saksan- ja englanninkielisten koneiden välillä? Ja tietysti olisi kiva tietää, mitkä koneet menee "heittämällä" mihinkin autoon... esim. olishan se ihan mahdollista että vuosi- ja moottorimallikohtaisia eroja on sopivuudessa. Olikohan esim. jacu:n tietokone 4-sylinterisestä mallista (jos se vaikuttais tohon kulutukseen)?
                        E36 320i coupé (M50TU)

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10082
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by Laud
                          No älkää nyt millään s-postilla mitään ohjeita lähetelkö. Muakin kiinnostaa, vaikka en tuota konetta vaihtaisikaan. Ja kyllä mä varmaan joskus vaihdan, kunhan sellaisen jostain saan. Mitäs muuten kannattaa tarkistaa tota konetta ostaessa? Ilmeisesti pikseleillä/pikseliriveillä on taipumusta pimentyä? Minkäslainen ero hintatasossa on saksan- ja englanninkielisten koneiden välillä? Ja tietysti olisi kiva tietää, mitkä koneet menee "heittämällä" mihinkin autoon... esim. olishan se ihan mahdollista että vuosi- ja moottorimallikohtaisia eroja on sopivuudessa. Olikohan esim. jacu:n tietokone 4-sylinterisestä mallista (jos se vaikuttais tohon kulutukseen)?
                          Aivan näin.Kiinostaa muitakin,joten eiköhän pidetä aihe ohjeineen "julkisena"????

                          Comment

                          • jacu
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2002
                            • 213
                            • Oulu

                            #14
                            Tässä vähän ohjeita kytkentöihin:

                            X16 = valkoinen liitin mittariston takana
                            X17 = sininen liitin mittariston takana

                            X1071 = valkoinen liitin obc:n takana (tätä liitintä ei ole valmiina)
                            Pin5 -> X16 Pin12 (kaappaa liittimestä X16)
                            Pin6 -> X16 Pin21 (kaappaa liittimestä X16)
                            Pin7 -> X16 Pin11 (kaappaa liittimestä X16)
                            Pin8 -> Siirrä X1070-Pin18 tähän
                            Pin9 -> X17 Pin10 (tähän joutuu tekemään uuden liitoksen, alunperin tyhjä pinni)
                            Pn13 -> Siirrä X1070-Pin17 tähän

                            Noilla kytkennöillä saa toimimaan kaikki perustoiminnot. Sitten on mahdollista vielä tehdä lisäkytkentöjä.

                            X1071
                            Pin4 -> vilkun viiksi, liitin X32 Pin10 (tämä ei ole siis pakollinen)

                            Kaikki muut Pinnit liittimestä X1071 voi jättää tyhjiksi.
                            E91 325dA M-Sport -07
                            ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                            ex-E30 324td -88

                            Comment

                            • pete81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 2056
                              • .........

                              #15
                              kiitoksia! eiköhän noilla alkuun pääse! vielä kun sais hommattua ison ajotietokoneen jostain!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎