Announcement

Collapse
No announcement yet.

524td:ssä tehoa + ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mauri H.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 270
    • Salo

    #16
    Originally posted by vexu524tdic
    Auto on muutoskatsastettu välijäähdyttimelle 129hv/0.8 bar paineilla
    Ahdin on vakio Garret ja painetta 2.5 baria (hukkaportissa 2 lisäjousta)
    Pumpussa riittää syöttöä n.400hv asti ruuvista kääntämällä mutta, turbo alkaa ahdistamaan ja rajoittaa tehon nousua rajusti.
    No ei tarvii ihmetellä jos ei kansi kestä, vakioahdin jää alimittaiseksi jo kilon paineilla.

    Alahan panostaa tuohon hengitykseen, pakopaineet lienee 5 kiloa tuolla kokoonpanolla, ihme ettei ole pahemmin räjähtänyt.

    Jakajapumpusta ei kyllä tuollaisia tehoja saa ulos, kun se syöttömäärä väkisin laskee kierrosten mukana, teoriassa syöttöä riittää mutta käytännössä ei.
    F11 530D xDrive

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4319
      • Kannus/Kokkola

      #17
      Ahdin on vakio Garret ja painetta 2.5 baria (hukkaportissa 2 lisäjousta)
      No huhhuh.. eipä tarvi ihmetellä jos kansi halkee.. ahdin ehkä HIEMAN parhaan hyötysuhde alueen ulkopuolella. Ei kannata kyllä tuolla ahtimella edes kokeilla ku saat ehjättyä kannen. Oheislaitteet ensin kuntoon. Sen jälkeen katsotaan mitä moottorista lähtee. Ahtimen vaihdon yhteydessä kannattaa päivittää pakosarja, pakoputki yms jos ei ole jo kunnossa.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #18
        Mikähän tommoselle garretin t03 td orkkis puhaltimelle ois sopiva ahto?
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Mauri H.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 270
          • Salo

          #19
          Originally posted by Scitso
          Mikähän tommoselle garretin t03 td orkkis puhaltimelle ois sopiva ahto?
          Kuten sanottua, alle kilo. En tiedä mikä on vakiopaine, mutta arvelen 0.7-0.9, en lähtisi sitä nostamaan yhtään.
          F11 530D xDrive

          Comment

          • boosted.fun
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 104
            • Kannus

            #20
            Ite ajelin vakio ahtimella kilon paineella. Sit totesin et pienihän se on. Tilalle tuli Rotomasterin puhallin imu 47mm pako 60mm erillisportilla. Välijäähdytin on 50x37x7. Pakoputki 3" rosteria keulasta perään. Noilla vermeillä 1,2 barin paineella 150hv ja 309Nm renkaalla. Kokeeksi nostettiin paine 1,5bariin mut tehoa ei tullu ku 5hv ja vääntöä pikkuisen lisää johtuen akuutista ruokapulasta. Pumppu on vakio.
            e36 328i
            e21 315tic
            ex e30 324TD
            Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

            Comment

            • mr..d
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 32

              #21
              Kuten sanottu. Se to3 sopii paremmin verkon painoksi kuin viritykseen. Yli kilon paineilla alkaa paukkua kone. Jos ajaa vielä hiemän suuremmilla ahdoilla, pettää sen garretin laakerointi, koska se on mitoitettu pienille ahdoille (=pienille voimille).

              Garret to4 on jo huomattavasti sopivammassa sarjassa. Eikä ole kallis. Rupeaa niitä tehoja löytymään ihan erimalliin. Nykyiset tehot löytyvät jo paljon pienemmillä ahdoilla. Toisaalta kone kestää ihan erimalliin niitä suurempiakin ahtoja.
              Dieselvoima on mustaa.

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                #22
                Selvä peli, ahdin vaihtoon!
                Tallista löytyy switcher s2 joka on kotoisin valtra valmetin 4.4l moottorista, onkohan tämä sama kuin s2b? Tuolla turbofastin sivuilla ehdottaa gt25 garrettia sopivimmaksi??? Täytynee hommata pakosarja ja hukkaportti jostain...
                Tuossa pumpussa on muuten räätälöity säädin, syöttöä voi lisätä todella paljon eikä mene "sekaisin". (Kierrokset laskevat heti, kun kaasulta päästää jalan)
                Mukana tuli lappu "vakiona syöttö max. 45cm3, nyt max. 195cm3, säädetty 90cm3, kokeile sopiva syöttö itse"
                Lisäksi ahtopaine vaikuttaa mahdollisimman paljon syötön määrään, joten auto ei savuta liikaa liikkeelle lähdettäessä.

                Tarkistin tuon s2:sen se onkin s2a, turbiini 50mm kompura vain 42mm!
                Last edited by vexu524tdic; 23-01-2005, 20:37.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • mr..d
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 32

                  #23
                  Ei se ole sama. S2b on pienempi. Valmetin 6.6 löytyy jo hyvin sopiva turbo, garret t04. Työkoneturboja kannattaa vertailla myös moottoritehojen perusteella, silloin koko osuu paremmin oikeaan.

                  Kunhan saat sopivan turbon, niin kyllä se kone alkaa sitten pysymään nipussa. Kannattaa asentaa pakopainemittari. Silloin näkee heti jos turbo on liian pieni. Helpoiten ja halvimmalla selviää, kun hakee tavallisen muutaman euron painemittarin rautakaupasta. Ihanteellista olisi, jos pakopaine pysyy alle ahtopaineen. Silloin tehoa on rutkasti ja moottori kestää.
                  Dieselvoima on mustaa.

                  Comment

                  • Heikki.Niemi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1180
                    • Kalajoki-Bemareiden mekka

                    #24
                    Näitä dieselviritys juttuja olenkin kaivannut kun itelläkin alkaa tässä pikkuhiljaa samanmoinen yritys...turbo on hankittu jo valmiiksi isompi eli juurikin tuo edellä mainittu schwitzer S2...coolerin kennoja kävin jo ihailemassa ja hieman mallailemassa mittoja...tilipäivänä haetaan semmosia 2-3 kappaletta...pakosarja tulee myös kevään aikana kun tulee sopiva sauma seisottaa autoa viikon tai kaksi...erillinen hukkaportti vielä jostain ja sit aletan yritteleen...Auto on 324 TD Touring -89 ja mekaanisella jakajapumpulla vaikka EDC pumppu onkin ollut alunperin paikallaan...
                    Last edited by Heikki.Niemi; 02-03-2005, 23:08.
                    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                    Ex-320i E30 m20b20 -86
                    Ex-318i E30 m20b20 -87
                    Ex-320i E30 m20b20-83

                    Comment

                    • vexu524tdic
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 776
                      • Gallia = Kinnula

                      #25
                      Nyt olis tarjolla pari ahdinta, mielipiteitä?

                      Switcher s2 imu 63 pako 73

                      Garrett to4 imu 70 pako 75. Nämä vaatis ulkopuolisen hukkaportin...

                      Schwitzer S2B, Garrettin RS500 hukkaportillisella pakopesällä. Siivet imu 53mm ja pako 58mm, pakopesän A/r.63. Tämän valitsisin itse...

                      Holset HX40W integroidulla hukkaportilla. Pakopesä #17, imu 60mm ja pako 65mm.

                      Nyt turbogurut mielipiteitä kehiin!
                      e70 X5 3.0sd -08
                      f30 320i xdrive -16
                      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                      e30 316 -88 2,2TIC M10
                      e21 323i -81 ruostekasa...

                      Comment

                      • Mauri H.
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 270
                        • Salo

                        #26
                        Ahdinvalinta riippuu tehotavoitteista.

                        Tuo S2B on ihan passeli sinne 300-350 hv tehoille, HX40 alkaa sitten olemaan tarpeen kun koitetaan päästä yli 400 hv:n.

                        Schwitzer lienee herkempi normaaliajossa.

                        Muita en itse edes miettisi.
                        F11 530D xDrive

                        Comment

                        • Heikki.Niemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1180
                          • Kalajoki-Bemareiden mekka

                          #27
                          Ite oon kans schwitzerin kannalla...
                          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                          Ex-320i E30 m20b20 -86
                          Ex-318i E30 m20b20 -87
                          Ex-320i E30 m20b20-83

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #28
                            Nyt ois niitä kuvia!
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎