Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW M3 viat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Testi
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 2

    BMW M3 viat

    Tarkoituksena olisi hakea 1993-98 mallinen M3 Saksasta tai uudempikin jos budjetti antaa myöden. Ensin täytyisi saada tietoa että millaisia vikoja on odotettavissa kyseisissä vuosimalleissa vaikka vm -93 eteenpäin.
    Mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota.
    Onko kaikissa M3 malleissa jakopää ketjulla vai hihnalla?

    Ainakin Sierra Coshworteissa tiesi plyysipenkeistä katsomalla että reunatoppaukset oli puhki n. 200tkm kohdalla, nahkaset saatto kestää hiukka pidemmälle. M3:siahan löytyy kangaspenkeillä ja nahalla ja muotoilu on aika samantyyppinen, mutta onko niiden kuluneisuudesta yhtä selkeästi nähtävissä ajokilometrit?

    Mobile.de:n ilmoituksista olen huomannut, että monista M3 ratinkeskiöistä puuttuu BMW logo(musta syvennys keskellä rattia) ja joissakin se olisi tallella. Onko logo jotenkin huonosti kiinnitetty vai miksi suurimmasta osasta näyttäisi se puuttuvan(huonot kuvanlaadut Mobile.de:ssä).

    Saako M3:siin helposti osia Suomesta(varaosaliikkeet, merkkiliikkeet) ?

    Auto tulisi pävittäiseen arkikäyttöön kesät talvet.
    Luin jostain, että 93-98 mallisissa M3:sissa olisi moottorin voiteluongelmia, pitääkö paikkaansa ja kuinka pahoista ongelmista on kyse?

    -Kittos-
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #2
    Originally posted by Testi
    Luin jostain, että 93-98 mallisissa M3:sissa olisi moottorin voiteluongelmia, pitääkö paikkaansa ja kuinka pahoista ongelmista on kyse?
    -Kittos-
    3l:n pannun öljypumppu on tehottomampi mutta mitä nyt täältä on lueskellut kokemuksia niin käytännössä ongelmia tulee pitkäaikaisessa rata-ajossa / laulatuksessa. 3.2:n öljypumppu menee ilmeisesti paikoilleen öljypohjan vaihdon kanssa?
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2760
      • Espoo, HML

      #3
      Kestäviä autoja, jos on huollot tehty asiallisesti ja kaasun käyttöä harkittu kylmällä koneella.
      Kaikki S-sarjan moottorin (M-sarjassa käytetyt) ovat ketjulla.
      Itse lähtisin kyllä katsomaan yleistä kuntoa, tekniikkaa painottaen ennemmin kuin penkkien
      kuluneisuutta. Nuo M3 penkit kestävät vielä melko hyvin kulutustakin.

      3.0L mallissa tosiaan öljynkierrossa parannettavaa kovassa ajossa.
      3.2L mallissa 2kpl öljypumppuja ja paremmin muotoiltu öljypohja. Käy 3.0L malliseen pakettina.
      Lisäksi 6-vaihteinen vaihdelaatikko jne.

      Hankkisin kyllä sen 3.2L, jos vain budejtti antaa myöten.

      Varaosia saa todella helposti merkkiliikkeestä. Yleensä n. 2 päivän toimitusajalla kaiken.
      Hinta onkin sitten toinen juttu. Halvalla on turha kuvitella pääsevänsä.

      Mitä noista sitten menee rikki. Vesipumpun ja ketjunkiristimen joutuu vaihtamaan n.150tkm.
      Mitään suuria tyyppivikoja ei tietääkseni siis löydy.
      Last edited by M_Power; 12-01-2005, 11:16.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • kermainen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 46

        #4
        BMW:llä yleensäkään ei suuria tyyppivikoja ole koska kyseessä on laatuauto

        Kirja tietää kertoa tuosta vesipumpusta myös ja sähkölasien nostimista sen että ne kannattaisi voidella huoltojen yhteydessä.
        -Anssi Leskinen
        [email protected]

        ´99 Z3 2.8 individual roadster
        EX ´93 325iA coupé

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #5
          Verhoilukankaat ovat E36:ssa paljon laadukkaampia ja kestävämpiä kuin esimerkiksi E30:ssä, jossa etupenkit ratkeavat viimeistään 200 tkm:n kohdalla. E36:n penkit saattavat olla vielä aivan virheettömät 300 tkm:n paikkeilla, siis jos kyse on siitä normaalista tummahkosta kangasverhoilusta, ei plyysiverhoilusta, plyysi kiillottuu jonkin verran käytössä ja kavaltaa ehkä kilometrit.

          Comment

          • vleivo
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 708
            • Zürich Switzerland

            #6
            Jos ei ole huoltokirjaa, pysy kaukana. Jos on niin yleensä kunossa. Silti tarkistaisin vanoksen toiminnan, 3,2l panuissa ei periaattessa pitäisi olla ongelmia koska bmw vaihtoi kaikkin 3,2l pannuihin goodwillillä sachsin vanokset rolls royce vanoksen tilalle ja 98-99 maleissa tämä vanos oli jo vakiona. Sitten lambda sensorit ja katit kannattaa checkkata että on kunossa, lambdat rikki kauan niin on huono koneelle. Ja sitten alustan puslat, yleisesti otten alusta näissä on erittäin kestävä, esim. iskarit kestävät yleensä todella kauan. Ruostetta ei myöskään yleensä ole. Ja sisustasta niin jos on nahkaa niin kestää kyllä eli ei tarvitse fundeerat penkkien kuntoa. Alcantara penkeistä en tiedä mutta harvinaisempia ainakin ovat.
            1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
            1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
            1991 Ford Mustang GT 5.0
            1994 BMW M5 3.8
            2011 H-D Fatboy Special
            2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

            Comment

            • Tomi T
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 3833
              • Nokia

              #7
              Originally posted by Testi
              Mobile.de:n ilmoituksista olen huomannut, että monista M3 ratinkeskiöistä puuttuu BMW logo(musta syvennys keskellä rattia) ja joissakin se olisi tallella. Onko logo jotenkin huonosti kiinnitetty vai miksi suurimmasta osasta näyttäisi se puuttuvan(huonot kuvanlaadut Mobile.de:ssä).
              Vanhemmissa malleissa on sellaisia airbag-ratteja joissa ei ole sinivalkoista BMW:n logoa.
              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

              ex. 53*BMW

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #8
                Originally posted by Tomi T
                Vanhemmissa malleissa on sellaisia airbag-ratteja joissa ei ole sinivalkoista BMW:n logoa.
                niissähän on vain se mustalle pohjalle rattiin painettu merkki
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  #9
                  muutenhan varmasti osia löytyy, aiankin tilaamalla, varmasti kaikkee, mutta hinnat ovat ihan toista kuin 300-sarjassa ja sehän on ihan ymmärrettävää

                  osta ilman muuta se 3,2L 96-99 jos ei ole budjetista kiinni, ja manuaalina, SMGstä olen kuullut/lukenut vielä tuossa E36 M3sesta ettei pelaa yhtä hyvin kuin nämä uudemmat, mutta nuo SMG laatikothan ovatkin vähän harvinaisempia
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  • cojama
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1421
                    • www.e30m3.fi

                    #10
                    Jossain vaiheessa kuulet varmaan että vanos vika on yleinen näissä mutta mikäli autossa on tarkka huoltokirja ja varsinkin öljyn vaihdot+suodatin vaihdettu ajallaan niin tätäkään ongelmaa ei BMW CAR:in mukaan esiinny.

                    Vanos vikahan tulee jos tulee niin siitä kun öljysihti vanoksessa tukkeutuu ja estää/hidastaa öljyn virtausta.

                    Seuraavana vinkkinä antaisin sen että osta mahdollisimman vanha ja vähän ajettu huoltokirjalla sekä mielellään yhdellä tai kahdella omistajalla ollut auto, eli olettaisin että kun ajatellut myös 3.2:sta niin budjettisi on yli 15.000 ja sillä rahalla et valitettavasti ilman todella hyvää tuuria saa kovin kummoista yksilöä mutta jos sijoitat saman summan esim. -93 tai -94 3.0 malliin niin sillä saa jo hyvän yksilön jolla on aukoton historia takanaan ja huoltokirjan mukaiset luotettavat kilometrit mittarissa.

                    Mutta jos rahaa on lähemmäksi 20.000 niin ehdottomasti 3.2 jo pelkästään helpomman jälleen myynnin takia.

                    Varmista autoa ostaessa vielä se että sytytys tulpat on vaihdettu (3.2) ja jarrupalat eivät ole loppu sillä mikäli nämä asiat on kunnossa niin säästät paljon, ja varmaan jo tiedätkin että mobilen/autoscoutin sivuilla olevat halvimmat autot ovat kyllä sen mukaisia, hyväkuntoiset ja edulliset yksilöt eivät todennäköisesti sinne edes kerkeä tulemaan myyntiin tai jos tulee niin ne on jo myyty paikallisille harrastajille ennen kuin edes kerkeät kentälle.

                    Ja melkeimpä tärkeimpänä pidän auton haussa Saksasta sitä että on valmis tulemaan takaisin ilman autoa sillä liian moni menee paikan päälle sillä summalla mitä halvin auto kohteessa maksaa ja kun se paljastuu pommiksi ja muuta ei löydy niin otetaan se vaikka vasten tahtoa, näinhän "monen" tuontiauton tuoneelle on käynyt,sitten siinä hiukan pilataan tuontiautojen mainetta sivussa.

                    Comment

                    • Testi
                      Newbiemmer
                      • Jan 2005
                      • 2

                      #11
                      >Mitä noista sitten menee rikki. Vesipumpun ja ketjunkiristimen joutuu >vaihtamaan n.150tkm.
                      - koskeeko tämä vain 3.0 mallia vai myös 3.2 mallia?

                      >Varmista autoa ostaessa vielä se että sytytys tulpat on vaihdettu (3.2) ja >jarrupalat eivät ole loppu
                      - onkos 3.2 mallin tulpat jotenkin erityisen kalliit verrattuna 3.0 ?
                      - Coshwort sierraan maksoi N-ryhmäläiset tulpat 120mk/kpl ja platinatulppia sai alle 100mk/kpl, onko M3:sen tulpat vielä kalliimpia, no ainakin niitä menee 6kpl.
                      - mites jarrupalat onko nekin jotain Lotus Omega(3500mk) tasoa vai saako järkevämmällä hinnalla?

                      Tämä lienee jotain BMW specifistä tekniikkaa:
                      Tuosta vanoksesta vielä ---> muuttuva venttiilinajoitus (VANOS), miten sen pystyy tarkistamaan ja missä siellä on öljysihti? Mitä semmoisen korjaus/vaihto maksaa? Osaisiko joku selittää rautalangasta tämän vanoksen.

                      - Jos kerran -96 vuodesta asti alettu tehdä 3.2L mallia tämä alkaa jo kuulostamaan kiinnostavammalta

                      -Kittos hyvistä vastauksista-

                      Comment

                      • cojama
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1421
                        • www.e30m3.fi

                        #12
                        Tulpat 3.2:seen maksaa n. 100€ ja sinne käy vain NGK PKR7 (ulkomuistiin ei voi luottaa) jarrupalat ei maksa miljoonia mutta maksaa kuitenkin sen verran että hyvä on jos niissä on pintaa pariksi kesäksi, INSPECTION 2 pitää tehdä 100tkm paikkeilla ja siinä uusitaan nuo tulpat ja säädetään venttiilit mikäli säätöön on tarvetta joten se on iso + jos se on tehtynä.
                        3.2 valmistettu pääasiassa -96 vuodesta aina -99 ja joitakin -95 puolella rekisteröityjäkin näkee mutta harvoin.
                        3.2 koneessa tupla vanos eli imu ja pako nokan ajoitus muuttuu mutta 3.0 mallissa vain imu nokka, vaikka omistan yli 150 BMW aiheista lehteä niin niistä yhdessäkään ei ole ollut juttua tai kuvaa tuosta sihdistä joka muuten vaihdetaan ensihuollossa eli eipä ole siitä mulla tarkempaa tietoa.
                        Tutustu myös GT malliin jota tehty hyvin rajoitettu määrä, jos ei tykkää väristä pahaa (British racing green) niin siinä olis mielenkiintoinen vaihtoehto 3.2 mallille ja pitää hintansa paremmin kuin perus M3 3.0 .

                        Comment

                        • Zamppa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 291
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Tuo sihti löytyy koneen etu osasta. Maksaa muutaman euron ja vaihto vie noin minuutin. http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=11&fg=15

                          Osa numero 23.

                          Comment

                          • BMW M3 Coupe -93
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 283
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Ehkä off tobic mut alko kiinnostaan ton 3.2 litraisen öljypohjan vaihto tähän mun 3.0 litraiseen... Olisko se oikeasti helppo vaihtaa? Onko kukaan tehnyt tai kuullut sellasesta? Tarviiko siinä tehdä mitään radikaalimoddauksia että saa sopimaan? Kuinka kun siinä on 2 öljypumppua, niin millä ne saa käyttövoiman kun vanhassa on vain 1? Purkaamolta vois yrittää pohjaa etsii mut voi olla aika harvinainen...
                            In memoriam:
                            BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                            http://www.minunauto.com/?8813

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              evo:ssa oli pari numeroa taaksepäin e36 M3 Buying Guide. Tsekkaa. Neuvottiin välttämään yksilöä jos epäilee että VANOS paskana.. Koneen kunto kai tärkein, siitä kai isoimman remppalaskun saa aikaaan
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎