Announcement

Collapse
No announcement yet.

Männän tunnistusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *Kaide
    Moderator
    • Nov 2002
    • 3237
    • HELLsinki

    Männän tunnistusta

    Kaverin romuläjästä löytyi 4 oheisen kuvan mukaista mäntää. Oletuksena on että sopisi 2.0 M10:iin. Voisiko joku vahvistaa...?

    Halkaisija yläpäässä noin 88,86mm ja helmassa noin 89,45mm (loistavan digitaalimauserin mukaan).
    Tapin reiän keskeltä patin yläreunaan noin 46mm.

    Sisällä lukee NURAL 12/87 ja päällä 89455 Sp 0,045.
    E9, E21, E46/5, G01
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Kuinka korkea tuo patti on?

    Tuollaista mäntää on käytetty VAIN E12-merkinnällä olevan kannen kanssa.
    520-kaasariversion männässä on ollut 4,5mm korkea patti ja 520i/2002tii-Kugelfischer-moottoreissa on ollut 6,8mm korkea patti.
    Kuvasta päätellen melko varmasti 520/4-kaasarimallin mäntä.
    Lisäksi 2002-kaasarimallit vuosina 1972-1975 olivat tuolla männällä/kannella.
    Last edited by T3; 20-01-2005, 07:29.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • *Kaide
      Moderator
      • Nov 2002
      • 3237
      • HELLsinki

      #3
      Mittailin patin korkeutta ja sain tulokseksi 4,3mm.

      Onko patin reunassa venttiilin kuva tarkoituksella vai onko kenties joskus ollut liian matala kansi ja vena olisi pussannut mäntää...?

      Tekeekö näillä männillä mitään ruiskuprojekteissa vai vaatiiko aina kaasarikannen?
      E9, E21, E46/5, G01

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Sait siis aikaiseksi pienen mittausvirheen. Kyllä sen patin korkeus on 4,5mm.

        Tuossa patissahan on selvästi molemmissa "päissä" viisteet venttiileille, mutta jos siellä on joku kolokin, niin kyllä se on melko varmasti tullut, kun venttiili ja mäntä ovat kohdanneet toisensa.
        Joko kantta on laskettu liikaa, tai jako on ollut hieman pielessä, tai kone on hieman rynnännyt huolimattoman käyttäjän toimesta jossain vaiheessa.

        VARMUUDELLA voin kuitenkin sanoa, että männät ovat 520/4-kaasutinmoottorista ja kantena tietenkin merkinnällä E12 oleva.

        Tottahan tuota mäntää voi ruiskuprojekteissa käyttää, mutta kanneksi pitää aina valita E12. Esim. E21-2.0-kannen palotila on niin erilainen/eri asennossa, että mäntä kolahtaa heti kanteen.

        Jos sulla on uudemmat L-jet ruiskut ja E-12-kansi, niin onnistuu hienosti, tai jos haluat käyttää K-jetiä, niin tarvitset 2-litraisen K-Jetin imusarjan(suuttimet imusarjassa).
        Last edited by T3; 20-01-2005, 12:23.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #5
          Joo. siinä toisessa M10 2.0l kannessa on palotila toisinpäin. Eli patti männässä myös toisella puolella. Muuten aika lähelle identtinen. Tilavuudesta ei tietoa.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • *Kaide
            Moderator
            • Nov 2002
            • 3237
            • HELLsinki

            #6
            Hyvä pitää mielessä.

            Nyt täytyy tutkia se lohko että mikä/mistä se on. Luultavasti 2.0 mutta mistä niin se täytyy varmistaa numeron perusteella.

            Mitenkäs noiden E12 kansien saatavuus?
            Käykö niihin E21 2.0 kannen 46mm imuvenat ja nokka ja muut romppeet?

            Jos vaikka aloittaisi piiiitkän ajan moottoriprojektin....
            E9, E21, E46/5, G01

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2069
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              E12 kansien saatavuus - ?
              Kyllä käy.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Tzeimi vastasikin jo lyhyesti ja ytimekkäästi: Kyllä käy (osat toisiinsa)

                E12-kansien saatavuus...hmm. Montaksä tarttet?
                Last edited by T3; 20-01-2005, 21:11.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎