Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 jakoketju remmppa tehty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jantsu
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 168
    • siilinjärvi

    M3 jakoketju remmppa tehty

    Jakoketjun kiristimestä johtuva(kuului lämpimällä koneella raklatus)remontti on valmis.Osat joutui tilaamaan saksasta(Bemu oy) ja homman teki Autohuolto Räsänen Kuopiossa.
    Kustannus:jakoketju,kiristimet(2),laahaimet(3)=600 e
    kannen tiiviste pultteineen =400e
    lisäksi vaihdettiin kiertokannen laakerit ja kampiakselin stefa+tulpat+öljyt+polttoaineensuod.
    Koko homma töineen päivineen 2100e

    Elikkä kiristimen takia pitää(kannattaa)vaihtaa kaikki mahdollinen kuluva osa koska kone on levällään ja välttyy myöhemmiltä koneen aukaisuilta.
    S50B30 koneen kiristimen elinikä on noin 120-150 000 km.
  • Jusa L
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 19
    • Kouvola

    #2
    Mielenkiintoista

    Ei ihan kohtuuton hinta, kun joissain autoissa jakohihnan ja kiristimen vaihto voi olla 800 euroa.

    Ilmeisesti ketjuongelmia on myös pienemmissä koneissa. Meikäläisellä on 323 '96, ja ihan samaa vikaa. Kylmänä kehrää kuin kissa, mutta lämpimänä alkaa kuulua pientä rahinaa. Luettuani kaikenlaisia foorumeita sain sellaisen kuvan, että kyseessä voisi olla myös VANOS. Mutta ketju se kai sittenkin on??

    Ronklotus ei ole meikäläisellä kovin paha vielä tällä hetkellä, mutta onkos sellaista vaaraa, että ketju hyppäisi pois paikoiltaan ja pistäisi ajoituksen vi¤%&lleen? On tarkoitus odottaa kelien lämpenemistä, jotta voisi tehdä homman ulkosalla, kun ei oo kunnon tallia.
    -Jusa L

    Comment

    • jantsu
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 168
      • siilinjärvi

      #3
      Ei hyppää

      Ketju ei tietääkseni hyppää yli normaali käytössä(ei revittelyä).
      Korjauksen yhteydessä tehtiin myös iso huolto(inspection 2)mm.venttilien tarkastus/säätö joka on M3:sissa tehtävä 60 000km:n välein

      Comment

      • wille
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 356
        • Mäntsälä

        #4
        elikkäs mitä noitten kiertokankien laakerit mahto maksaa! kiinnostais vaihdattaa omaan ne, ku siinä oli just viime kesänä kansi ja jakopää auki ja sinne vaihdettiin kaikki tiivisteet ja jakopää tarkastettiin! kyselin hyvinkään bemu liikkeestä auto-arolasta että paljon jäis semmoselle vaihto työlle hintaa, niin ne sano että me ei tehä niin isoja remontteja ja varsinkaan kun kyseessä on M moottori! että siinä liikkeessä ei vaiheta m3:seen muuta ku öljyt! kuvaileppas sitä sun ääntä mikä siitä koneesta lähti ennen remppaa! kuuluko selvästi koneen käyntiäänen läpi?
        E30 325i cabrio
        E21 315
        E70 x5 30xd

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9997
          • KVLA

          #5
          Originally posted by jantsu
          Jakoketjun kiristimestä johtuva(kuului lämpimällä koneella raklatus)remontti on valmis.Osat joutui tilaamaan saksasta(Bemu oy) ja homman teki Autohuolto Räsänen Kuopiossa.
          Kustannus:jakoketju,kiristimet(2),laahaimet(3)=600 e
          kannen tiiviste pultteineen =400e
          lisäksi vaihdettiin kiertokannen laakerit ja kampiakselin stefa+tulpat+öljyt+polttoaineensuod.
          Koko homma töineen päivineen 2100e

          Elikkä kiristimen takia pitää(kannattaa)vaihtaa kaikki mahdollinen kuluva osa koska kone on levällään ja välttyy myöhemmiltä koneen aukaisuilta.
          S50B30 koneen kiristimen elinikä on noin 120-150 000 km.
          Löytyykö mistään "virallista" ohjetta tuon jakoketjun ja kiristimen (sekä vesipumpun) vaihtamiseen noilla kilometreillä.Kävin tuossa kyselemässä paikallisessa Bemarihuollossa tuosta asiasta,niin huoltopällikkö ei ollut moisesta kuullutkaan.Ei kuulemma ainakaan BMW:ltä ole mitään tuollaisia ohjeita tullut.Tulee vaan kohta tuo 150tkm mittariin.Ei tosin kone roklota eikä nakuta missään lämpötilassa.Kun on Saksan tuonti,niin olisiko sitten germaanit kilkattimet vaihtaneet???(tuskin).Oliko vesipumpusta mitään puhetta rempan yhteydessä?Kauanko hommassa meni aikaa?

          Comment

          • Northstar
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 745
            • Järvenpää

            #6


            Tuon linkin nimestä huolimatta E36:n ohjeet.
            sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

            Comment

            • ville69
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 91
              • helsinki

              #7
              Joo itsellänikin olisi em. remontti edessä, tosin ei ole vielä rahinaa kuulunut. Ei toi nyt ihan hirveän kalliilta kuulosta. Tulee kuitenkin paljon uutta osaa. Voisiko joku osata sanoa että mitä kaikkea tuossa remontissa kannattaa vaihtaa ku omalla "ämmällä" on ajettu 158000?

              Comment

              • jantsu
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 168
                • siilinjärvi

                #8
                kk:n laakerit

                Muistaakseni kk:n laakerit oli 40e.Kannattaa vaihtaa kaikki kuluva tai hajonnut osa koska esim kk:n laakerit on helppo vaihtaa jakorempan yhteydessä.Vesipumpusta ei ollut puhetta,toimii ja on kunnossa samoin öljypumppu.Hupi-Auton Rännäri kertoi kun kuvailin oiretta ennen remppaa:Kuumalla koneella käynnistettäessä nakutusta, ei kylmällä koneella.Samoin jos konepellin nosti ja kuunteli korva lähellä jakopäätä niin raklatuksen erotti toisen nostaessa vähän kierroksia.Rännäri on korjaillut M-sarjalaisia ja hän sanoi, että ketjunkiristin on vaihtokunnossa 120-150 00km ja myös kk:n laakerit on ns."heikko lenkki".Yleisiä korjausvaatimuksia ei ainakaan merkkiliikkeestä löydy, tosin ei ne paljon M-sarjasta tiedä muutenkaan.Itse käytin autoani Auto-Putkolassa ja huoltopäällikkö kuunteli nakutusta ja sanoi nostimista kuuluvan tuon nakutuksen.Mainittakoon, että S50B30 koneessa ei ole hydraulisia nostimia.

                Comment

                • BMW M3 Coupe -93
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 283
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by jantsu
                  Jakoketjun kiristimestä johtuva(kuului lämpimällä koneella raklatus)remontti on valmis.Osat joutui tilaamaan saksasta(Bemu oy) ja homman teki Autohuolto Räsänen Kuopiossa.
                  Kustannus:jakoketju,kiristimet(2),laahaimet(3)=600 e
                  kannen tiiviste pultteineen =400e
                  lisäksi vaihdettiin kiertokannen laakerit ja kampiakselin stefa+tulpat+öljyt+polttoaineensuod.
                  Koko homma töineen päivineen 2100e

                  Elikkä kiristimen takia pitää(kannattaa)vaihtaa kaikki mahdollinen kuluva osa koska kone on levällään ja välttyy myöhemmiltä koneen aukaisuilta.
                  S50B30 koneen kiristimen elinikä on noin 120-150 000 km.
                  Saiko kk-laakerit vaihdettua alakautta konetta pois nostamatta?
                  Miksi et vaihtanut kampiakselin laakereita samalla kun alakerta jo auki?
                  Itsellä olis samanlaiset rempat edessä. Ainakin ketjunkiristimellä on jo kiire ku naputtaa jo kivasti. Kk-laakeritkin olis kiva vaihtaa ku ei tiedä yhtään paljonko tolla saksantuonnilla on ajettu ja radalla oon käynyt ahkerasti... Kannattaako vaihtaa ketjukin kun vaihtaa uuden kiristimen? Ilmeisesti kannattaa? Puristuspaineet on mitattu ja näyttäis siltä et venttiilit "kantaa" jo hieman. Eli rahaa palaa kun vanhan M3:sen omistaa.
                  Last edited by BMW M3 Coupe -93; 21-01-2005, 12:23.
                  In memoriam:
                  BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                  http://www.minunauto.com/?8813

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9997
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by jantsu
                    Muistaakseni kk:n laakerit oli 40e.Kannattaa vaihtaa kaikki kuluva tai hajonnut osa koska esim kk:n laakerit on helppo vaihtaa jakorempan yhteydessä.Vesipumpusta ei ollut puhetta,toimii ja on kunnossa samoin öljypumppu.Hupi-Auton Rännäri kertoi kun kuvailin oiretta ennen remppaa:Kuumalla koneella käynnistettäessä nakutusta, ei kylmällä koneella.Samoin jos konepellin nosti ja kuunteli korva lähellä jakopäätä niin raklatuksen erotti toisen nostaessa vähän kierroksia.Rännäri on korjaillut M-sarjalaisia ja hän sanoi, että ketjunkiristin on vaihtokunnossa 120-150 00km ja myös kk:n laakerit on ns."heikko lenkki".Yleisiä korjausvaatimuksia ei ainakaan merkkiliikkeestä löydy, tosin ei ne paljon M-sarjasta tiedä muutenkaan.Itse käytin autoani Auto-Putkolassa ja huoltopäällikkö kuunteli nakutusta ja sanoi nostimista kuuluvan tuon nakutuksen.Mainittakoon, että S50B30 koneessa ei ole hydraulisia nostimia.
                    Juuri tuota tarkoitin."Merkkiliikkeen" asiantuntemus Bemareihin,etenkin M-sarjalaisiin perustuu täysin siihen mitä tietokoneen näyttöön ilmestyy.Ei ollenkaan omaa näppituntumaa ja asiantuntemusta.Näin ainakin työnjohto puolella.Rahastaa kyllä osataan jokaisesta konepellin aukaisusta.Mutta kun pitäisi tehdä jotain "oikeeta hommaa",niin tietämys loppuukin siihen.Näin siis Kouvolassa ainakin.Siksi noista vesipumpun ja jakopäärempan "varmoista" kilometreistä kyselin.Kun noiden vaihdosta tiedustelin niin jakop. remppa kuulemma vasta sitten kun ääntelee ja vesipumpusta ei mainintaakaan.Varmaan sitten kun vuotaa tai hajoaa muuten.(voipi tulla kallis pumppu tuolla metodilla).

                    No jotain positiivista sanottavaakin löytyy Kouvolan Bmw-huollon (=Päivän Auto) varaosapuolelta: Hävitetyn valaisimen tilalle (ladattava "taskulamppu" hanskalokerossa) kävin uuden hintaa kyselemässä.BMW-logolla varustettu käsivalaisin olisi maksanut yli 30 euroa (huh huh),niin antoivat hämmästyttävään kampanjahintaan =ILMAISEKSI!!!Siitä kitokset.

                    Onko kellään tietoa onko Kouvolan lähikaupungeissa jossain asiantuntevaa (ja edullistakin) "M-huoltajaa"???Kun ei vielä tidä missä tuon taksin huollattaisi.Kotka,Lahti,Lappeenranta vai...?

                    Comment

                    • jantsu
                      Bimmer Rookie
                      • May 2004
                      • 168
                      • siilinjärvi

                      #11
                      Kuopiossa osataan

                      M3 coupelle:Kampiakselin laakereista ei Rännärikään maininnut, että kannattaisi vaihtaa.Ne olivat ainakin itselläni moitteettomassa kunnossa.Tietysti voisihan sitä korjaus listaa kasvattaa loputtomiin ja lopulta vaihtaisi koko motin tai auton.Autohuolto Räsäsellä on nykyaikaiset Bosch-testerit ja ammattitaitoinen ja tarkka mekaanikko joka on laitellut BMW-autoja pitkään.Omistaja itsekin on BMW miehiä.Mika varmasti mielellään kertoo jos on kysyttävää tai korjauksen tarvetta
                      puh 017-2833650, 0400 894400

                      Comment

                      • ville69
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 91
                        • helsinki

                        #12
                        Joo kyllä em. remonttiin kannattaa laittaa rahaa, koska muuten se voi koitua omaksi harmiksi. Kerralla jos nuo kaikki vaihtaa ni tulee kyllä varmaan n. 3000e remppa et onhan se hyvä hinta. Itse en kyllä vielä tee tuota, koska jakopää ei pidä mitään ääntä.... kohta varmaan pitää... Ja kun sattu tuo laturi remppakin viime viikolle...
                        Last edited by ville69; 21-01-2005, 13:26.

                        Comment

                        • BMW M3 Coupe -93
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 283
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Laturin oon ittekkin joutunut vaihtaan. Tuo jakopää on seuraava remppa. Ja siitä kyselisinkin.. Ajattelin vaihtaa ensin vain kiristimen ja tarvittaes laahaimet jos kuluneet. Entä ketju ja rattaat? Eikö se ole silleen et jos esim vaihtaa vain uuden ketjun vanhoille rattaille niin kohta sen on taas kuluttanut piloille rattaiden takii...? Rattaat taitaa olla aika kalliit... Oliko sulla jantsu ketju sitten jo niin huonossa kunnossa?

                          Kampuran laakereista: Voihan se olla et ne ei vielä vaihtoa kaipaa. Nää kk-laakerit vissiin kannattais vaihtaa tän ikäsis ku se on niin heikko kohta. Aattelin vaan et helposti ne vaihtais ku alakerta jo auki...

                          Niin joo ja siihen mun kysymykseen et saako kk-laakerit vaihdettua nätisti alakautta? Ja entä tartteeko kampuraa ottaa irti ku kk-laakerit vaihtaa?
                          Last edited by BMW M3 Coupe -93; 21-01-2005, 15:27.
                          In memoriam:
                          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
                          http://www.minunauto.com/?8813

                          Comment

                          • jantsu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 168
                            • siilinjärvi

                            #14
                            ketju ok

                            Ketju oli kunnossa.Ainoastaa kiristin ja yksi laahain finaalissa.Kuitenkin kokeneempien BMW automiesten etenkin Rännärin mielipiteestä(kehotuksesta) päätin vaihtaa koko satsin.Myäs rattaat olivat kunnossa.Tietysti jos löysällä ketjulla huristelee pitkään niin voihan se syödä rattaitakin.
                            Vähän tähän vielä kehuja M3:sta.On muuten loistava auto ajaa ns. normaali liikenteen vauhdissa vauhdista puhumattakaan.Ei vetele urissa,vaikka on leveät talvikitkat(225/45/17).Ja se vääntö vaikka ei turboa olekaan.Tuli vähän kehuttua omaa autoa,mutta nyt on hyvä"fiilis"kun auto on kunnossa

                            Comment

                            • ville69
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 91
                              • helsinki

                              #15
                              No niin päätänpä herätellä vanhan linkin, koska mielestäni omasta m:stä kuuluu kylmänä käynnistäessä n. 20sek jonkin asteinen rallatus ja ei mielestäni kuulu venttiileistä. Ääni ei ole kovin paha, mutta olisi hyvä tietää onko jollain kokemusta em. viasta? Tai ehkä kuvittelen jotain ääniä päässäni...? Tai sitten on jakopääremppa edessä...jee

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎